Vårföräldrar 2015 #6

Idag hittade jag den lille mannen på soffbordet. Han hade dragit ut en låda som låg under bordet och använt den som trappsteg upp :cautious: Hur nöjd som helst med sig själv :p

Vi har varit på extravägning på BVC också. 8910 vägde han nu vilket var fullt godkänd ökning. Han har tappat nästan en kurva totalt men följer den nya kurvan sen sist. Ska väga honom igen i slutet av sommaren :)

Idag hittade jag den lille mannen på soffbordet. Han hade dragit ut en låda som låg under bordet och använt den som trappsteg upp :cautious: Hur nöjd som helst med sig själv :p

Vi har varit på extravägning på BVC också. 8910 vägde han nu vilket var fullt godkänd ökning. Han har tappat nästan en kurva totalt men följer den nya kurvan sen sist. Ska väga honom igen i slutet av sommaren :)
Påhittigt :up:. Vi skulle också få en extravägning, men har inte blivit kallade än. Vägde på hemmavågen idag (med kläder och blöja) och då låg hon på 8,3 kg. Känns bra att hon är över 8 igen iaf :).

Igår var vi iväg på tävling hela familjen. Blev en heldag i värmen, och massa roligt för lilla L. Mormor, moster, och brorsan mfl var där och det märktes idag att det var intensiv gårdag.... Det har varit väldigt stort närhetsbehov hos lilla fröken och väldigt mycket "DAMM!", vilket betyder att hon vill amma och det omedelbums ;).

Här är det förkylning och tänder som ställer till det, runt 39° feber från och till och tar sig mot munnen "ajajajaj", hostar och snoret rinner :( Hoppas hon är piggare idag! Hon äter och dricker ordentligt iaf så går nog ingen vidare nöd på henne egentligen. Dom där två nätterna vi sov hela natten känns väldigt avlägsna nu :meh:

Jobbigt med förkylning @Melisen :( hoppas det släpper när tänderna kommit igenom!

Här verkar fler tänder lysa med sin frånvaro. Han fick sina fyra i december-januari men sen dess har inget hänt.

E har börjat klättra upp på pallarna som J använder för att nå att tvätta händerna mm. Hon klättrar upp och ställer sig rakt upp utan att hålla i något :nailbiting: Senast var förut innan jag skulle åka till jobbet. Hon hojtar från badrummet och vill att man ska komma och kolla vad duktig hon är :cautious:
Bordet ute på trädäcket sitter hon på titt som tätt. Sen klättar hon upp i soffan där ute och upp på lådan där vi förvarar dynorna. Rolig onge :angel:

Inte van en sån klätterapa för J var inte sån :p

Åh vad jag längtar till semestern nu! En och en halv vecka kvar och sen 4 veckors ledigt. Ska bara jobba 3 veckor sen efter semestern med det jag gör nu. För 2 veckor sen fick jag bryt på jobbet och sa upp mig från min annars väldigt bra chefstjänst men jag kan bara inte samarbeta med min närmaste chef och hon har tydligt visat att hon inte är intresserad av att jobba med sitt ledarskap på dom punkterna som jag har lyft under de 4 åren vi har jobbat ihop. Så snart ska jag börja jobba på golvet igen under en annan chef som jag uppskattar massor (hon som förövrigt blev anställd för att vara min vikarie när jag skulle gå på föräldraledigt :p). Hur som helst så ska det bli väldigt skönt att ha en arbetssituation som inte tar så mycket energi på ett så negativt sätt som min nuvarande gjort. Lite stolt över att jag sa ifrån ordentligt äntligen och lite ledsen för att jag behöver släppa min fantastiska personal som i sin tur tycker samma som mig om den chefen som nu kommer att vara närmast dom. Jag blir en lugnare och gladare mamma i alla fall! Och kommer få mer tid hemma då schemaläggningen passar mig utmärkt genom att jag kommer jobba 1 dygn/ vecka (50%, är fortfarande föräldraledig 50%)

På fredag får jag dessutom besked om jag kommer in på en utbildning jag har sökt :nailbiting: hoppas men inte så troligt... håll gärna tummarna lite för mig :up:

Åh vad jag längtar till semestern nu! En och en halv vecka kvar och sen 4 veckors ledigt. Ska bara jobba 3 veckor sen efter semestern med det jag gör nu. För 2 veckor sen fick jag bryt på jobbet och sa upp mig från min annars väldigt bra chefstjänst men jag kan bara inte samarbeta med min närmaste chef och hon har tydligt visat att hon inte är intresserad av att jobba med sitt ledarskap på dom punkterna som jag har lyft under de 4 åren vi har jobbat ihop. Så snart ska jag börja jobba på golvet igen under en annan chef som jag uppskattar massor (hon som förövrigt blev anställd för att vara min vikarie när jag skulle gå på föräldraledigt :p). Hur som helst så ska det bli väldigt skönt att ha en arbetssituation som inte tar så mycket energi på ett så negativt sätt som min nuvarande gjort. Lite stolt över att jag sa ifrån ordentligt äntligen och lite ledsen för att jag behöver släppa min fantastiska personal som i sin tur tycker samma som mig om den chefen som nu kommer att vara närmast dom. Jag blir en lugnare och gladare mamma i alla fall! Och kommer få mer tid hemma då schemaläggningen passar mig utmärkt genom att jag kommer jobba 1 dygn/ vecka (50%, är fortfarande föräldraledig 50%)

På fredag får jag dessutom besked om jag kommer in på en utbildning jag har sökt :nailbiting: hoppas men inte så troligt... håll gärna tummarna lite för mig :up:

Grattis till den nya och förbättrade arbetssituationen :):up:

Jag bytte också jobb (arbetsgivare helt) i januari och har det friare nu då jag själv väljer hur jag lägger upp mitt jobb och även kan jobba hemifrån. Det kommer underlätta livet som förälder och djurägare sen till hösten då både jag och maken jobbar igen :)

Grattis till den nya och förbättrade arbetssituationen :):up:

Jag bytte också jobb (arbetsgivare helt) i januari och har det friare nu då jag själv väljer hur jag lägger upp mitt jobb och även kan jobba hemifrån. Det kommer underlätta livet som förälder och djurägare sen till hösten då både jag och maken jobbar igen :)

Ja flexibla tider är ju guld värt! Men jag har haft det oförskämt bra nu med, ett till två möten i veckan bara som är mer fasta tider och resten kan jag lägga som jag vill och även jobba hemifrån.

Ja flexibla tider är ju guld värt! Men jag har haft det oförskämt bra nu med, ett till två möten i veckan bara som är mer fasta tider och resten kan jag lägga som jag vill och även jobba hemifrån.

Härligt!
Jag har också flexibelt jobb där jag bestämmer tiderna i stort sett själv och kan jobba hemifrån. Däremot innebär jobbet väldigt massa möten vilken såklart tvingar en att vara på plats en del. Men fördel att det i 9 fall av 10 är jag som kallar till mötena och då bestämmer när de ska vara :p

Nu funkar det ju väldigt bra oavsett eftersom maken är hemma. Men det måste vara tufft att få ihop det för de där båda jobbar och ingen har möjlighet till flextid.

Härligt!
Jag har också flexibelt jobb där jag bestämmer tiderna i stort sett själv och kan jobba hemifrån. Däremot innebär jobbet väldigt massa möten vilken såklart tvingar en att vara på plats en del. Men fördel att det i 9 fall av 10 är jag som kallar till mötena och då bestämmer när de ska vara :p

Nu funkar det ju väldigt bra oavsett eftersom maken är hemma. Men det måste vara tufft att få ihop det för de där båda jobbar och ingen har möjlighet till flextid.

På mitt gamla jobb finns ingen flextid. Maken har heller ingen flextid. Jag jobbade 8-17 och han 7-16. et funkade det också men kommer vara mycket trevligare nu :)

Här är det definitivt någon slags fas vi går igenom nu... Det svänger massor mellan jätteroligt och fruktansvärt! Och när saker inte blir som lilleman vill är det stora tårar och gråt i en liten hög på golvet. När han är trött är tålamodet ännu sämre än normalt. Han sover oroligt och vaknar ofta om vi inte ligger bredvid. Pust säger hans mor och far ;)

Jag tycker också att han verkar ha det lite småtufft med att jag är borta hela dagarna. Det är absolut inga problem när han är hemma med pappa, tvärtom har de det jättebra. Men när jag är hemma på kvällar och helger är det som att han får "mammapanik" ibland och det bara är jag som gäller. Han ammar betydligt mer nu än för två veckor sedan. Även om han nog inte får i sig så mycket utan det är mest mys och närhet.

Jag jobbar två veckor till nu sen 1 veckas semester. Sen 2 veckor jobb och sen 5 veckor semester! Blir nog bra! :)

I lördags morse hämtade maken E vid strax innan kl 5. Hon somnade inte om direkt och jag tänkte föreslå välling men han tog med henne upp istället. Då var klockan 5.20. Helt ärligt så är det första gången på 4 år som någon av oss varit uppe så tidigt med en unge :D Han sa att han var för vaken så det kvittade så jaja, jag fick sova till 8.30 :angel:

Lördagkväll var maken ute med jobbet så jag sa att han får sova på söndag så går jag upp. Men då sover E till 8.20 istället haha! :p Då var även maken vaken så vi gick upp tillsammans.

På fredag åker vi till Kolmården. Ska bli intressant och se hur bilresan blir. Jag ska jobba på fm och så åker vi vid lunch så maken får hålla E vaken så får hon sova i bilen. Troligen gör J det också, ett tag i alla fall :)

Nöden är uppfinningens moder, brukar man ju säga. När vi var uppe i norr förra veckan sov Lisbeth på en madrass på golvet och då kunde man bara ligga bredvid tills hon somnat, ett skönt avbräck från det bärande som hittills behövts för att hon ska somna för kvällen (dagtid är det bara att lägga henne i vagnen och dra ner suffletten så somnar hon själv, men på kvällen har det inte riktigt funkat). Att ligga bredvid tills hon somnar här hemma är lite knepigt, spjälsängen är lite liten och i vår säng blir det mest bara lek.

Hur som helst, i måndags, då vi var hemma igen, ville skitungen inte somna (hon var dock glad som en lärka, som vanligt) och när klockan närmade sig halv tio var jag rätt trött. På vinst och förlust la jag henne i spjälsängen och la helt sonika bara ner henne igen när hon satte eller ställde sig upp. Hon var inte ett dugg ledsen, och efter åttiosju nedläggningar somnade hon plötsligt. Igår krävdes också åttiosju nedläggningar, men då var klockan halv åtta och inte halv tio när vi började. Idag gick det betydligt fortare, och hade gått ännu fortare om inte katten drabbats av separationsångest mitt i allt och började sjunga värre än en marskatta.

Hoppas det här är ett steg på vägen till att hon ska kunna somna själv lika bra på kvällen som hon gör på dagen, men oavsett så är jag glad att det är en metod hon verkar gilla eftersom hon inte blir ett dugg ledsen. När man ligger bredvid eller bär så är hon förvisso inte jätteledsen, men det märks att hon liksom har spring i benen in i det sista och att då hållas fast är inte så poppis.

Så... Slut på novell. :D

På dagen somnar Hugo också lätt i sin vagn, men på kvällarna somnar han bredvid oss på madrass på golvet och lyfts över till spjälsängen. Just nu har vi en lite jobbigare period där han ofta blir övertrött, men inte riktigt har ro att somna. Hoppas att ni hittat ett bra sätt som funkar @Tassetass

På dagen somnar Hugo också lätt i sin vagn, men på kvällarna somnar han bredvid oss på madrass på golvet och lyfts över till spjälsängen. Just nu har vi en lite jobbigare period där han ofta blir övertrött, men inte riktigt har ro att somna. Hoppas att ni hittat ett bra sätt som funkar @Tassetass

Sådana perioder har vi också haft. Egentligen är det ju otroligt att de små kan varva ner överhuvudtaget, så sjukt mycket nya grejer som de gör, ser, hör och förstår varje dag.

Rätt vad det är så händer det. Tills dess, tänk "Mycket få tonåringar vill sova bredvid sina föräldrar, mycket få tonåringar vill sova bredvid sina föräldrar...". :D

Haha precis :D

Egentligen är inte läggningarna i sig nåt problem. De går oftast snabbt även om han inte somnar själv. Det jobbiga är mer att när han vaknar om natten (vilket han gör) är det baaara mamma som gäller.

Det har inte alltid varit så så vi hoppas att det är någon fas som går över snart. Annars får vi väl lägga upp någon plan när det är semester och alla är lediga :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 456
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar