Vårföräldrar 2015 #6

Någon som fått dagisplats än?

Urk, detta med dagis kommer ge mig magsår...

Det har tydligen varit babybom delux här i byarn senaste 2 åren, ont om platser är bara förnamnet.

Byn har 2 förskolor, samt en nyöppnad provisorisk i väntan på att förskola 2 ska renoveras/byggas större.
Har storebror på "förskola 2". Det är inte ens säkert att de kommer ta in några barn nu till hösten pga av att de inte finns någon plats/renoveringen... Förskola 1 kommer troligen inte heller kunna ta in några. Utan alla nya barn kommer troligen placeras på den provisoriska... dvs DE SOM FÅR PLATS! Tydligen är det ofantligt många i kö, och det är först som söker plats som får den. Annars blir man troligen placerad i landskrona, 1.5-2 mil bort...
Så vi har ändrat inskolning till början av aug. Allt för att försöka få plats (hade mitten på september innan). Så får hon gå inskolningen och sen lite på halvtid eller något fram till september.

Så, vi kommer ha två barn på förskola till hösten, med en sjutusan jäkla tur är de på samma förskola, mest troligt hamnar de på olika förskolor... Med otur så är de inte ens i samma by...
(inser ni hur lång lämning detta blir? tar ca 25 min från det att vi sätter oss i bilen till dess att jag sitter i bilen och har lämnat storebror idag. - räkna ytterligare ca 20 min för att åka iväg och lämna Lova sen.... Och sen åka till jobbet... )

Urk, detta med dagis kommer ge mig magsår...

Det har tydligen varit babybom delux här i byarn senaste 2 åren, ont om platser är bara förnamnet.

Byn har 2 förskolor, samt en nyöppnad provisorisk i väntan på att förskola 2 ska renoveras/byggas större.
Har storebror på "förskola 2". Det är inte ens säkert att de kommer ta in några barn nu till hösten pga av att de inte finns någon plats/renoveringen... Förskola 1 kommer troligen inte heller kunna ta in några. Utan alla nya barn kommer troligen placeras på den provisoriska... dvs DE SOM FÅR PLATS! Tydligen är det ofantligt många i kö, och det är först som söker plats som får den. Annars blir man troligen placerad i landskrona, 1.5-2 mil bort...
Så vi har ändrat inskolning till början av aug. Allt för att försöka få plats (hade mitten på september innan). Så får hon gå inskolningen och sen lite på halvtid eller något fram till september.

Så, vi kommer ha två barn på förskola till hösten, med en sjutusan jäkla tur är de på samma förskola, mest troligt hamnar de på olika förskolor... Med otur så är de inte ens i samma by...
(inser ni hur lång lämning detta blir? tar ca 25 min från det att vi sätter oss i bilen till dess att jag sitter i bilen och har lämnat storebror idag. - räkna ytterligare ca 20 min för att åka iväg och lämna Lova sen.... Och sen åka till jobbet... )

Babybom här också de senaste åren så jag vet vad du menar! Men hoppas innerligt att E får en plats i augusti. Ville verkligen inte ha dom på olika ställen. I värsta fall hamnar E i stan 2,5 mil från där J går.

Nyss hemkommen efter en kväll på stan med tapas och vin och sen öl på en pub. Allt tillsammans med min kära vän som också har en liten. Kändes lite som ett spännande socialt experiment att befinna sig bland så mycket folk igen :D vi som tidigare var ute 4 kvällar i veckan och kunde varje ställe utan och innan var hyfsat lost haha. Väldigt kul i alla fall och Alice har inte haft några vidare bekymmer med att jag inte varit hemma under kvällen :)

Nyss hemkommen efter en kväll på stan med tapas och vin och sen öl på en pub. Allt tillsammans med min kära vän som också har en liten. Kändes lite som ett spännande socialt experiment att befinna sig bland så mycket folk igen :D vi som tidigare var ute 4 kvällar i veckan och kunde varje ställe utan och innan var hyfsat lost haha. Väldigt kul i alla fall och Alice har inte haft några vidare bekymmer med att jag inte varit hemma under kvällen :)

Man känner sig nästan som en brottsling :D
Har varit ute på kalas två ggr sen E föddes.

Någon som fått dagisplats än?

Nej, här får vi ställa i kö tidigast 4 månader innan planerad inskolning så vi får vänta ett tag till. Kommunen som vi bor i har dock brist på plats men vi bor precis på gränsen till en annan och andra i vårat hus har sina barn där så vi hoppas vi får plats där. Dessutom är det närmare för oss och farmor/farfar om de ska hämta :)

Bäbisunderhållning. :D

12768188_695678113907205_7119370376598193864_o.jpg

Angående dagisplats så är det svårt här också på grund av många barn. Vi ska inte skola in förrän i slutet av året alternativt i början av 2017, men av de som ska börja nu under våren är det flera som placerats i grannbyn. Vi bor lite mittemellan, men hoppas på vårt förstahandsval.

Senast ändrad:
Delar ni några intressen med era barn?

Jag och H tycker lika mycket om böcker och pannkakor (jag gillar pannkakor så mycket att det känns som en hobby) :d.

Han är inte så intresserad av hunden vilket iofs är rätt skönt.

Jag och H tycker lika mycket om böcker och pannkakor (jag gillar pannkakor så mycket att det känns som en hobby) :d.

Bilar och hästar (och katter). Hon verkar älska allt som har med bilar att göra. Vara med på bilträffar, sitta och kolla på i garaget, åka bil, kolla på Drifting, hänga på Mantorp med hörselskydd :) etc. Älskar att vara med i stallet, sitta på hästen o bli ledd runt stallet, mysa med katterna här hemma etc. Ett perfekt barn i mina och pappans ögon ;). Vi kan utöva våra hobbys exakt lika mycket som innan, hon hänger med på allt o är sjukt nöjd!:bow::bow:

Åka skidor! Vilket för sonens del innebär ligga i en åkpåse i skidvagnen och titta sig omkring och sova, men ändå :D

Han är också galen i bollar till båda sina föräldrars glädje. Bå babysimmet får vi gömma dem så han kan koncentrera sig på att simma :p

Båda våra tjejer är väldigt glada i djuren! Just nu är katten extra intressant enligt E ;) Katten är inte lika imponerad av henne dock haha! Annars så hänger dom ju med på allt vi gör! J har en egen stol i traktorn och är mer eller mindre uppväxt i den. Stallet är ju båda med i och får rida när de vill :) Idag var E med mig till brukshundklubben och tränade valpen ihop med ett gäng andra hundar med ägare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 173
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar