Vårföräldrar 2015 #6

Ska prova det!

Hsn äter päron själv och nu när han har några tänder får han loss bitar ibland (ger bara mjuka päron så det är inga hårda eller stora bitar alls) men oj vad hsn kväljs :wtf:

Ska äta pannkakor på torsdag, ska prova med små bitar då!

Här äts det också nästan bara själv. När det är kladdiga saker som kräver sked hjälper vi till annars får hon sin mat på brickan framför sig och får plocka bäst hon vill. Innan hon hade lärt sig hur hon skulle vända maten med tungan så kväljdes hon också mycket men stördes inte av det själv.

Vi brukar äta vid dessa tider men som sagt är de bara ca- tider:
9 frukost gröt med frukt eller en macka att tugga på
11 mellis frukt med yoghurt
13 lunch gillar sambons pastasås med bacon (lite) och broccoli
15 frukt med yoghurt
17-18 middag ofta det vi äter
20 kvällsmat innan läggning gröt med frukt

Sen när vi lagt oss i sängen så ammas han innan han somnar och han äter även ca 5 gånger under natten även om jag försöker få han att minska ner på det ;)

Jag jobbar så jag går ju upp vid 5:30 ca och innan kan han äta lite men vaknar han inte så väcker jag han inte för att äta utan går bara upp.

Vi har märkt om han är lite trulig med maten så kan man ge honom en sked att äta själv så kan man mata samtidigt då går det lättare :D

A är inne i en period där hon sover mycket bättre på nätterna. Tror inte att jag ammat mer än 1-2 ggr i natt. Att jag inte minns känns som ett gott tecken på att jag fått mycket sömn :p Flera gånger när hon varit lite orolig så har det räckt med att hjälpa henne hitta nappen, ligga och kramas eller hålla handen så somnar hon om nästan direkt. När hon ammar tror jag bara hon snuttar en kort stund så är nog inte direkt så att hon äter några mängder, skönt!!

Sonen är så himla söt, han älskar tittut och har lärt sej själv. Så nu tar han vad han har i händerna, gardinen, filten, gossedjuret, klossen, eller vad som , håller över huvudet och drar ner o skrattar hysteriskt.

Även om han sitter själv mitt på golvet eller vänd mot väggen :laugh::angel::love:

Var på gympa med tjejerna igår! Båda tycker det är sååå roligt :love:
E gick runt som bara den! Så långa sträckor som hon gick där igår är det inte jätteofta hon går hemma. Längtar verkligen tills hon går bra och går även ute så hon kan vara med på ett annat sätt och att man slipper bära denna klumpen överallt :laugh:

Sonen är så himla söt, han älskar tittut och har lärt sej själv. Så nu tar han vad han har i händerna, gardinen, filten, gossedjuret, klossen, eller vad som , håller över huvudet och drar ner o skrattar hysteriskt.

Även om han sitter själv mitt på golvet eller vänd mot väggen :laugh::angel::love:
Tittut är en riktig favvis här med! Roligast är när hon gör det med "ingenting", alltså bara rör huvudet i sidled och skrattar enormt åt sig själv :D

Ja, tittut är så roligt! Allra bäst om någon tittar fram bakom en stol eller när vi kikar genom pappas ryggrullare (stor cylinder).

Idag och igår har H haft feber, jag som hoppades på att vi var klara med förkylningarma... Igår sov han väldigt lite, men idag har han sovit nästan hela förmiddagen. Vi har en madrass på golvet i hans rum där jag låg och kollade på honom när han lekte, sen kröp han upp och lade sig på mig och somnade. Världens sötaste! :love:

E sov nyss i 2,5 timme....när hände det senast? :confused::down:

Det förstörde min plan att ta en promenad i det underbara vädret innan J ska hämtas. Får ta den när hon är hämtad sen :)

Visst är det några till här som pottar sin bebis? Har ni märkt av några förändringar i den här åldern? A har ett par veckor inte riktigt sagt till när hon ska bajsa utan det har flera gånger kommit i blöjan. Nu har det dock vänt och all bajs kommer på pottan/ toaletten igen. Kiss har hon inte varit så noga med att säga till för typ senaste 6 månaderna men det är allt oftare torra blöjor även fast vi bara rutinpottar (pottar oftast efter hon sovit och så nån gång då och då när det passar).

Visst är det några till här som pottar sin bebis? Har ni märkt av några förändringar i den här åldern? A har ett par veckor inte riktigt sagt till när hon ska bajsa utan det har flera gånger kommit i blöjan. Nu har det dock vänt och all bajs kommer på pottan/ toaletten igen. Kiss har hon inte varit så noga med att säga till för typ senaste 6 månaderna men det är allt oftare torra blöjor även fast vi bara rutinpottar (pottar oftast efter hon sovit och så nån gång då och då när det passar).
Vi pottar E men lyckas bara med bajset än så länge. Ofta går det några dagar utan några bajsblöjor men ibland kommer vi in i perioder där vi inte lyckas fånga upp det. Har nog inte märkt någon skillnad direkt på senaste tiden :)

Vi pottar också men också bara bajs. Eller ja han kissar ju ofta i pottan men det är inte så att man märker på honom att han är kissnödig. Med bajset är han som en liten klocka, bajsar en gång per dygn på morgonen ca en kvart efter att han vaknat. Det är med andra ord väldigt enkelt för oss och senaste bajsblöjan jag bytte var på juldagen.

Så kan inte säga att jag märker någon förändring nu, men han har ju inte varit särskilt tydlig nånsin. Vi har inte heller ec:at från start utan började sätta honom på pottan när han lärt sig sitta ungefär.

Jepp upplever samma här. Det blir så i perioder, inget ovanligt. :)

Idag hade vi ramla-ur-sängen-premiär :(

Det gick nog bra för han var bara ledsen någon minut men usch och fy vad dålig man känner sig :(

Det gick nog bra för han var bara ledsen någon minut men usch och fy vad dålig man känner sig :(

L har ramlat ner från soffan ett par gånger, men sängen har hon hållit sig i än så länge (vilket är tur för den är rätt hög). Jag känner mig dock inte "dålig" eller tar särskilt hårt på det så länge hon inte skadar sig. Jag försöker förhindra det så gott jag kan men det hör ju liksom till att barn ramlar och slår sig.

Den hade vi för några veckor sen, grät några minuter men sen gick det över. Blåmärke i pannan blev det.

Från soffan kryper han ner, den är hyfsat låg så det är inga problem men från sängen funkar det inte riktigt :angel:

Det har vi också gjort, blev ett blåmärke i pannan. Flyger ofta upp halvsovandes i tron att hon ramlar ner men det är nog mest kombinationen extremt utmattad och förvirrad för sedan den gången har det inte hänt. Inatt blev det helknasigt och Lillisen sov 00-5.30.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 173
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar