Vårföräldrar 2015 #6

Tips mot förstoppning? Vi har haft mer eller mindre problem sedan vi började med annan mat än amning och nu tycker jag det blivit värre. Det går 3-4 dagar utan att hon bajsar och när hon väl gör det så gör det ont. Kan tänka mig att hon håller sig och det skapar ju förstås en ond cirkel.

Problemet är att hon är rätt kräsen och liten i maten. Olja i maten är inte så populärt, men katrinplommonpure går iaf ner. Det hon äter helst är mackor, fet yoghurt och pastabaserad mat... Vi ammar fortfarande litegrann. Tips?

Dricker hon ordentligt med vätska?
Annars brukar ju katrinplommon och päron ha lösande effekt, jag hade nog matat på lite med det.

@Lo_ Jag hade plockat bort allt hårdgörande (bröd, banan, majs mm) ett tag och lagt till extra katrinplommon/päron/kiwi samt vatten.

@Pontevecchio Vi har den långa varianten av maxi cosi mobi (kommer aldrig ihåg vilka bokstäver det är på slutet). Vi är nöjda även om jag hört så himla mycket om "liggläget" innan att jag först blev lite besviken på det.

Stolen tar dock mycket plats, men jag vill inte ha stolen fram så för oss är det ok att det blir lite trångt på passagerarsidan.

@Pontevecchio Vi har en maxi cosi i ena bilen och en britax multitech 2 i andra. De går inte att fälla under färd men vi har inte haft behovet heller åt nån av våra. De tar ju en del plats i bilen men den framför behöver inte sitta ihopklämd utan det är bättre plats än vad det blir för många andra jag vet som har andra stolar. Så vi är nöjda och barnen är/var nöjda :)

Tips mot förstoppning? Vi har haft mer eller mindre problem sedan vi började med annan mat än amning och nu tycker jag det blivit värre. Det går 3-4 dagar utan att hon bajsar och när hon väl gör det så gör det ont. Kan tänka mig att hon håller sig och det skapar ju förstås en ond cirkel.

Problemet är att hon är rätt kräsen och liten i maten. Olja i maten är inte så populärt, men katrinplommonpure går iaf ner. Det hon äter helst är mackor, fet yoghurt och pastabaserad mat... Vi ammar fortfarande litegrann. Tips?

Om ni inte redan gör det så kan det hjälpa mycket att få bajsa i "grodposition" för att få lättare att tömma tarmen. Är A hård brukar jag sätta henne på toaletten och låta rumpan sjunka ner ordentligt, annars kör vi på vanlig potta. Testa att amma lite mer en period och så erbjud mycket vatten. Funkar det att blanda kokosolja i t ex fruktpurén eller yoghurten om hon inte gillar vanlig olja på maten?

@Lo_ Jag hade plockat bort allt hårdgörande (bröd, banan, majs mm) ett tag och lagt till extra katrinplommon/päron/kiwi samt vatten.
Jag har tänkt i de banorna men det blir inte så mycket kvar då eftersom hon är kräsenO_o. Enligt BVC är brunaktig banan okej att ge, det skulle vara de mer omogna som de blir hårda av. Hoppas det stämmer för banan är bästa mellisen i stallet ;). Kiwi var inte aktuellt sa Lo, men päron- och katrinplommonpure är inköpt i större mängd :up:. Hon ammar, dricker välling samt mjölk och vatten så det borde vara tillräckligt men ska försöka maximera ytterligare. Tack!

Om ni inte redan gör det så kan det hjälpa mycket att få bajsa i "grodposition" för att få lättare att tömma tarmen. Är A hård brukar jag sätta henne på toaletten och låta rumpan sjunka ner ordentligt, annars kör vi på vanlig potta. Testa att amma lite mer en period och så erbjud mycket vatten. Funkar det att blanda kokosolja i t ex fruktpurén eller yoghurten om hon inte gillar vanlig olja på maten?
Hon bajsar alltid på potta eller i toan och vi försöker hjälpa henne så gott det går. Hon verkar tycka det är bäst att stå upp. Jag jobbar ju men ammar så mycket hon vill när tillfälle ges. Bra tips med kokosolja, det har vi hemma och ska testa :up:

Hon bajsar alltid på potta eller i toan och vi försöker hjälpa henne så gott det går. Hon verkar tycka det är bäst att stå upp. Jag jobbar ju men ammar så mycket hon vill när tillfälle ges. Bra tips med kokosolja, det har vi hemma och ska testa :up:

A har ju också varit hård i perioder och bajsat mer sällan samt ledsen vid bajsningar men det har hållit i sig max ca 2 veckor och sedan har det blivit bra igen och då har hennes "rädsla" för att bajsa direkt släppt. Liten tröst iaf kanske...

• Gilla
Reactions: Lo_
Idag var det vår tur med tiomånaderskontroll.
En rejäl höjning på längdkurvan men motsvarande dipp på vikten. Det blir kontroll om en månad igen och så lägger vi in ett mål mat till till att börja med.
Bm inte alls orolig men tyckte ändå vi skulle vara med förebyggande.
9440 gram nu och 76 lång. Stora gossen!

Nu är sonen överallt. Han är mkt svårare att lägga nu när han kommit på att han kan vända sig om och börja krypa istället. Det är ju så mkt roligare än att sova. Han stället sig även upp men några steg tar han inte ännu, inte ens med gåvagn.

Han är otroligt mammig och vill tanka närhet hos mig när jag är hemma. När hans far är hemma ska det tankas närhet hos honom men får han välja är det jag som gäller. Det är ganska mysigt och jag försöker mysa med honom så mkt jag kan när jag är hemma.

Nu för tiden väljer E att gå mer än hon kryper :D:love: Går fort när dom väl kommer på det där!

På torsdag fyller hon ju år och då är det BVC besök med läkarkontroll.

I helgen har vi haft besök av en kompis och hennes två hundar. A som inte träffar mycket djur var väldigt exalterad och älskade dom, så snäll och klappade bara försiktigt och lät sig bli nosad på :heart

Det tar tid att gå i affärer nu, jag ser hur andra barn sitter helt välanpassat i sina vagnar medan A vrider sig som en mask och skriker tills hon får komma ner och gå själv, helst vill hon bestämma riktning också (på Ica Maxi slutade det med att vi hamnade på bokrean och hon valde en barnbok som hon nu älskar :love: och på Ikea hittade hon en liten tjej i 3-årsåldern i kön bredvid som hon ville stå nära och krama och pussa på :p)

Idag är hon trött efter helgens aktiviteter, sov 2 kortare ggr i förmiddags och 15:30- 19 och nu sover hon för natten sen nån halvtimme tillbaka. Lillfisan :heart

:idea:

Sitter på altanen och solen skiner från klarblå himmel. Sonen har sovit iaf en kvart i vagnen sen vi kom hem. Saknar visserligen en kaffe i handen men annars inte mycket att klaga på :D

I helgen har vi haft besök av en kompis och hennes två hundar. A som inte träffar mycket djur var väldigt exalterad och älskade dom, så snäll och klappade bara försiktigt och lät sig bli nosad på :heart

Det tar tid att gå i affärer nu, jag ser hur andra barn sitter helt välanpassat i sina vagnar medan A vrider sig som en mask och skriker tills hon får komma ner och gå själv, helst vill hon bestämma riktning också (på Ica Maxi slutade det med att vi hamnade på bokrean och hon valde en barnbok som hon nu älskar :love: och på Ikea hittade hon en liten tjej i 3-årsåldern i kön bredvid som hon ville stå nära och krama och pussa på :p)

Idag är hon trött efter helgens aktiviteter, sov 2 kortare ggr i förmiddags och 15:30- 19 och nu sover hon för natten sen nån halvtimme tillbaka. Lillfisan :heart

:idea:

Hon låter onekligen som en liten virvelvind :D Min son framstår som tjuren Ferdinand i jämförelse :p

Bra med påminnelse om bokrean, den ska vi spana in på Coop imorgon. :up:

Idag har jag haft min första dag tillbaka på heltid på jobbet. Känns bra att jobba igen och jag vet att maken har längtat så mycket efter att vara hemma. Jag och H hade en jättehärlig dag hemma igår!

Kommer ni vara föräldralediga något i sommar?

Idag har jag haft min första dag tillbaka på heltid på jobbet. Känns bra att jobba igen och jag vet att maken har längtat så mycket efter att vara hemma. Jag och H hade en jättehärlig dag hemma igår!

Maj till augusti ska maken vara hemma på heltid. Jag jobbar då 100% (vi båda jobbar 50% nu) och kommer ha fyra veckors semester bara.

Fyra veckors semester och så ska jag försöka jobba bara fyra dagar i veckan resten för att få lite mer tid med L.

Yep, juni-augusti blir mina första helt föräldralediga månader sedan L föddes. Ser väldigt mycket fram emot det! :D Hur mycket maken är ledig återstår att se. Han har ju sin sedvanliga semester och hans skift innebär ledighet var tredje vecka, så även om han inte förlänger med föräldraledighet kommer vi få en hel del tid tillsammans.

Mitt barn är sig inte riktigt likt, stora känslor om vartannat och så somnar hon tvärt här och där. Kanske utvecklingssprång på g eller bara lite hängig.

Igår på jobbet fick jag en bild på henne sovandes vid matbordet och nyss somnade hon på vägen hem från stallet (några minuters bilfärd), och jag kunde bära in henne och klä av henne utan att hon vaknade. En sak är sig dock lik, vi ska fortfarande upp kl 5 ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 246
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar