Vårföräldrar 2015 #6

För en förskolerookie (och med ångest inför detsamma:nailbiting:), hur går en inskolning till på ett ungefär? Tänker mig att det tar ca två veckor, är det rimligt?

Får man välja själv hur mycket man vill ha barnet där, och då menar jag absolut inte att jag vill nyttja förskolan när jag är ledig, utan om det är möjligt att tex lämna kl 14 och att hon hämtas kl 16.30 typ?

För en förskolerookie (och med ångest inför detsamma:nailbiting:), hur går en inskolning till på ett ungefär? Tänker mig att det tar ca två veckor, är det rimligt?

Får man välja själv hur mycket man vill ha barnet där, och då menar jag absolut inte att jag vill nyttja förskolan när jag är ledig, utan om det är möjligt att tex lämna kl 14 och att hon hämtas kl 16.30 typ?

När vi skolade in J så tog det två veckor. Började med ett par timmar första dagarna då vi var med. Om det verkade gå bra så fick vi åka hem i en timme eller så. Och efter nån dag till så fick hon äta lunch där. Sen var det dags för vanligt schema.

Man bör inte hitta på en massa om det är så man provar att åka hem för dom kan ringa efter en direkt om det vill sig illa.

Vi fick inte välja tider utan de hade planerad inskolningstid för sen behövde ju övrig verksamhet funka för de barnen som redan gick där.

Kommer ni vara föräldralediga något i sommar?

Jag kommer ha semester några veckor och sedan vara föräldraledig när maken tar ut semester så att vi får längre ledighet. Får se om det blir allt på en gång eller uppdelat i två perioder. Kan tänka mig att jobba "värsta" veckorna på jobbet om det skulle vara svårt att få ihop så att det löser sig :)

Idag har jag haft min första dag tillbaka på heltid på jobbet. Känns bra att jobba igen och jag vet att maken har längtat så mycket efter att vara hemma. Jag och H hade en jättehärlig dag hemma igår!

Jag räknar med att fortsätta vara föräldraledig 50% nåt år till så i sommar blir det "bara" vanlig semester.

Mitt barn är sig inte riktigt likt, stora känslor om vartannat och så somnar hon tvärt här och där. Kanske utvecklingssprång på g eller bara lite hängig.

Igår på jobbet fick jag en bild på henne sovandes vid matbordet och nyss somnade hon på vägen hem från stallet (några minuters bilfärd), och jag kunde bära in henne och klä av henne utan att hon vaknade. En sak är sig dock lik, vi ska fortfarande upp kl 5 ;)

Det ska visst vara nåt utvecklingssprång runt dom här veckorna (tur Instagram finns så man kan backa i flödet och kolla hur gammalt barnet är räknat i veckor :D). Märks att det händer mycket för A nu också!

Hon har ju gått i ca 3 veckor nu men idag är första dagen som hon väljer att ställa sig upp och gå i stort sett varje gång hon vill förflytta sig. Innan har hon gått mest för skoj skull och krypt mestadels.

• Gilla
Reactions: Lo_
Jag kommer ha semester några veckor och sedan vara föräldraledig när maken tar ut semester så att vi får längre ledighet. Får se om det blir allt på en gång eller uppdelat i två perioder. Kan tänka mig att jobba "värsta" veckorna på jobbet om det skulle vara svårt att få ihop så att det löser sig :)
Det här låter liknande det jag har tänkt, men jag kommer nog få en ny tjänst nu under våren så jag är osäker på hur mycket ledighet jag kan ta ut utan att känna mig osolidarisk (min arbetsgivare är dock toppen, så de ser nog inga större problem med att jag vill vara ledig). Jag har ganska många semesterdagar, men jobbar ju inte riktigt helår i år så måste räkna hur mycket jag får ut. Maken var ledig åtta veckor förra sommaren, så mycket blir det nog inte för mig. Jag tänker mig kanske sex veckor ledigt ev uppdelat 2+4 veckor.

Jag ska "bara" ha fem veckors semester. Kommer ta ut lite föräldaledigt till jul istället. Har bara lågersättningsdagar kvar så vill helst inte ta ut för många av dem på en gång :).

Jag ska "bara" ha fem veckors semester. Kommer ta ut lite föräldaledigt till jul istället. Har bara lågersättningsdagar kvar så vill helst inte ta ut för många av dem på en gång :).

Ja det är ju verkligen en sämst jul så bra att ha lite dagar kvar!

Det här året och röda dagar alltså! Sämsta möjliga julen, första maj på en lördag och dessutom så tidig påsk att den redan varit när jag börjar jobba :p

Att jag är ledig hela första kvartalet på året kan vi ju bortse från ;)

Det där mängden är en normal måltid hos oss ;)

Skulle just säga desamma :p

Skönt att höra! :D Vi har tagit ett steg tillbaka när det gäller maten. Eller, vi och vi, hon har. Hon har haft en period med ont i munnen och inte velat tugga på någonting och nu är det nästan bara ersättning som gäller igen. Inte för att jag är orolig på något vis, det var bara så bekvämt att kunna ge henne av det vi äter. :p

Grattis till Emelie, men ogilla feber!

E är sjuk, så även fadern. Säkert förkylning eller influensa, de hostas och snoras där hemma.

Själv är jag trött, ungen sover ju inte :down: men sjukan nu har väl påverkat dagarna närmast. Funderar på att sluta amma för att kunna få sova mer.... Men det lär dröja innan jag verkligen orkar börja sluta :cool: vill helst att ungen själv ska vilja sluta
Men sömn hade verkligen suttit fint

Hon hade ingen feber när jag tempade henne i morse som tur var. Men så orolig som hon var i natt brukar hon inte vara så något kanske det är på gång...

Hon fick vaccin idag. Blev ledsen såklart men det gick över fort :)
Hon väger nu 11020 g och är 75 cm lång.
När hon föddes vägde hon 3020 g så hon har gått upp 8 kg på ett år :D Hon var 49 cm när hon föddes. Ujj va dom växer! Hon följer sina kurvor bra men det såg ut som att vikten kommer börja plana lite och det är ju helt normalt med tanke på vad mycket hon rör på sig nu :)

Idag har jag haft min första dag tillbaka på heltid på jobbet. Känns bra att jobba igen och jag vet att maken har längtat så mycket efter att vara hemma. Jag och H hade en jättehärlig dag hemma igår!

Jag väntar ju barn i maj igen så japp, f-ledighet och semester båda delarna. Jag och Mannen är hemma 1 maj-25 augusti tillsammans:love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 264
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar