Vårföräldrar 2015 #6

Om man blir erbjuden och tackar ja till plats på fristående förskola, står man då fortfarande kvar i kö på den kommunala förskolan, eller trillar man ur kön om man får en plats på fristående skola?

Idag har jag haft min första dag tillbaka på heltid på jobbet. Känns bra att jobba igen och jag vet att maken har längtat så mycket efter att vara hemma. Jag och H hade en jättehärlig dag hemma igår!

Kommer ni vara föräldralediga något i sommar?

Jag kommer att ta 4 veckor föräldraledigt och 4 veckor semester, så jag planerar att vara ledig från mitten av Juni till mitten av Augusti. Känns ganska trevligt :D
Sambon kommer också att vara ledig hela sommaren.

Visserligen planerar vi för inskolning på dagis i början av Augusti, menmen. Två veckor verkar vara standard för inskolning här.
Vilket dagis vi får har vi dock ingen aning om än.

Vi var iväg på tiomånaderskollen häromdagen och då vägde han 9650 g och var 76,8 cm lång.

Om man blir erbjuden och tackar ja till plats på fristående förskola, står man då fortfarande kvar i kö på den kommunala förskolan, eller trillar man ur kön om man får en plats på fristående skola?
Jag tror, men vet inte säkert, att det kan vara lite olika från kommun till kommun det där hur det funkar med friskolor så jag skulle råda dig att ringa någon ansvarig på din kommun och kolla!
Har för mig att jag fått höra att man trillar ur kön här.

Vi ska hälsa på lite förskolor i morgon, hoppas vi kan välja vilken vi vill att dottern ska börja på till slut :)

Jag tror, men vet inte säkert, att det kan vara lite olika från kommun till kommun det där hur det funkar med friskolor så jag skulle råda dig att ringa någon ansvarig på din kommun och kolla!
Har för mig att jag fått höra att man trillar ur kön här.

Vi ska hälsa på lite förskolor i morgon, hoppas vi kan välja vilken vi vill att dottern ska börja på till slut :)

Blev ganska snabbt på det klara med att det skiljer mellan kommuner, så jag har tagit kontakt med min kommun. Den kommunala skolan är någon procent bättre, skulle gärna vilja ha möjlighet att välja den om det går (men den fristående är det verkligen inget fel på!).

E hade 38,8 i feber nu :( Kändes ju i natt som att något va på G men det kan ju lika gärna bero på vaccinet. Hon var grymt trött nu (sov 3 h i sträck mitt på dagen) och fick en Alvedon så hoppas hon orkar sova gott i natt :heart

E hade 38,8 i feber nu :( Kändes ju i natt som att något va på G men det kan ju lika gärna bero på vaccinet. Hon var grymt trött nu (sov 3 h i sträck mitt på dagen) och fick en Alvedon så hoppas hon orkar sova gott i natt :heart
Hoppas att födelsedagsbarnet snart mår bra igen! Grattis till E!

Lyckan när man hittar nåt kräsna Lillisen gillar (smoothie), och koncentrationen när hon dricker genom sugrör för första gången :love:!

Apropå hårda magen hade vi sämsta gången nånsin igår och hon blev superledsen :(. Detta trots att hon fått så mycket katrinplommonpure och päron vi fått i henne. Känns lite tröstlöst, för äta måste hon ju. Ammar så mycket vi kan och orkar men hon är ju 11 månader nu.

Lyckan när man hittar nåt kräsna Lillisen gillar (smoothie), och koncentrationen när hon dricker genom sugrör för första gången :love:!

Apropå hårda magen hade vi sämsta gången nånsin igår och hon blev superledsen :(. Detta trots att hon fått så mycket katrinplommonpure och päron vi fått i henne. Känns lite tröstlöst, för äta måste hon ju. Ammar så mycket vi kan och orkar men hon är ju 11 månader nu.

Hihi :love: Gör du smoothie på bara frukt eller med yoghurt eller liknande i?

Jobbigt att hon är så hård i magen. Har ni plockat bort "klassiker" att bli hård i magen av typ banan? Vi har inga stora problem med hård mage men kämpar på med portionerna. Han är inte ett dugg kräsen och verkar gilla det mesta. Men även när det är något han verkligen gillar äter han rätt lite. Igår fick han testa blodpudding för första gången. Han blev helt till sig och kastade nästan i sig de första bitarna. Men sen tog det inte många bitar innan han är nöjd. Åt kanske lite mindre än en halv "halvmåne" blodpudding totalt.

Här är det snorigt värre. Han har inte feber eller så men verkar ändå lite halvhängig. Märks på att minsta lilla motgång blir totalkatastrof och att klängigheten är på topp! Att gå ut genom dörren och till affären blir nog ett lagom dagsprojekt :p

Äter hon mjölkprodukter? Pröva att utesluta dem ett tag och se om det hjälper!

Jobbigt att hon är så hård i magen. Har ni plockat bort "klassiker" att bli hård i magen av typ banan? Vi har inga stora problem med hård mage men kämpar på med portionerna. Han är inte ett dugg kräsen och verkar gilla det mesta. Men även när det är något han verkligen gillar äter han rätt lite. Igår fick han testa blodpudding för första gången. Han blev helt till sig och kastade nästan i sig de första bitarna. Men sen tog det inte många bitar innan han är nöjd. Åt kanske lite mindre än en halv "halvmåne" blodpudding totalt.
Gjorde på frukt, bär, yoghurt och mjölk, hon älskade det :love:.

Angående uteslutning så har vi väl egentligen snarare försökt tillsätta än ta bort eftersom hon inte äter speciellt varierat. Har ökat amningen igen och tillsatt kokosolja i maten ( usch sa L ), gett mer dryck, ökat på katrinplommonpurémängden så man knappt ser gröten ;) och bytt till en ny sort välling. Resultat : superhård mage :down:. Banan frågade vi BVC om, eftersom hon gillar det och det är bra mellis i stallet, och enligt henne är det lösande när banan går åt det brunprickiga hållet men vi kanske får byta ut det också ett tag. Hon lär inte bli trind på att suga på en gurkbit, vilket väl är det som återstår :cautious:.

Igår gjorde vi glass på frusen banan och Jordnötssmör, mycket populärt av samtliga som prövade. Alice åt typ hela min portion :cautious: bra och näringsrikt mellis iaf!

Gällande smoothie så har vi gjort egna med samma ingredienser som dom klämmisarna man kan köpa som det endast är frukt i. Har refillklämpåsar att hälla det i så vi slipper mata med sked :up:

Ja yoghurt och mjölk är storfavoriter men kanske ska testa utesluta det en period för att se om det blir någon förändring, tack.
Elise klarar inte mjölk och blir hård av det. Hon har haft väldiga problem med förstoppning... Båda mina kids har svårt för mjölk. Kommer nog från mig :/ stora ungen får stora eksem och tvärtemot hård mage, Elise blir förstoppad och lite eksem.

För min 3 åring är 1 1/2 bit blodpudding en hel måltid. Och i övrigt har hon ätit som en mus sen hon började med mat. Så sålänge de växer så är det inget att vara orolig över. De reglerar rätt bra själv. :)

I natt har vi alla sovit utan avbrott :love: Jag vet att vi inte ska klaga för våra avbrott är en eller två och då bara att peta i nappen. Förutom nu i två nätter då hon varit lite orolig pga feber eller nåt. Igår natt var det feber pga vaccinet. Hon sov dock bättre än mig som vakna så fort hon rörde sig :meh: Vi är inte vana att ha barn i sängen :p

Idag vankas 1 årskalas :D

Igår gjorde vi glass på frusen banan och Jordnötssmör, mycket populärt av samtliga som prövade. Alice åt typ hela min portion :cautious: bra och näringsrikt mellis iaf!

Gällande smoothie så har vi gjort egna med samma ingredienser som dom klämmisarna man kan köpa som det endast är frukt i. Har refillklämpåsar att hälla det i så vi slipper mata med sked :up:
Åh hur gjorde ni då? med glassen menar jag ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 315
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar