Vårföräldrar 2015 #6

Hittills är hon väldigt förtjust i vår häst och skrittar runt lite till husbehov :), och hon är omåttligt förtjust i katterna, så djurintresset delar vi :up:. Annars älskar hon att bli jagad, göra high five och läsa Maxböcker så i övrigt utvecklar hon intressen helt på egen hand ;)

Vi har tränat E på att peka på lampan när vi frågar vart lampan är. Hon har även lärt sig vem Chess är (hunden), katten, mamma och Jossan (storasyrran) och pekar och säger "Däääh" och flinar som en tok när vi frågar! Så himla gullig :love:

Lägger in listan eftersom vi haft två födelsedagsbarn och det närmar sig för flera :)

MARS

2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13, 3020 gram och 49 cm.
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka, Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 43 cm.
14:e Sined, 2:a barnet. Albin född 6/3 kl 22.47, 3535 gram och 50 cm.
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka Elise född 17/3 kl 19:43, 3420 gram och 50 cm.
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke. E född 2/4 kl 23.17, 3975 gram och 53 cm.
29:e Olina, 1:a barnet. Pojke Edvin född 12/4 kl 06.12, 4320 gram och 55 cm.
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka Lova född 10/4 kl 11.37, 3940 g och 52 cm

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet. Leona född 16/4 19:14, 3190 g och 52 cm.
5:e Lo_, 1:a barnet. Lo född 6/4 kl 07.06, 3220 g och 48 cm.
5:e Smulu 2:a barnet pojke född 16/4 3355 g 50 cm lång
5:e Glittra, 1:a barnet. Son född 7/4 kl 21.22, 3000 g och 51 cm.
8:e Tassetass, 1:a barnet Lisbeth född 17/4 kl 14:16, 3850 g och 50 cm.
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka. Flicka född 17/4 kl 03.38, 4098 g och 52 cm.
14:e Snowwhite, 1:a barnet, Pojke född 26/4 kl. 18,16 3870 g 53 cm lång
15:e Snna, 2:a barnet, Pojke född 17/4 kl 13.04, 4015 g och 52 cm
16:e Melisen, 1:a barnet, Alice född 21/4 kl 8:22, 3860g och 50 cm
20:e Comatose, 1:a barnet. Pojke född 19/4 kl. 04:25. 3530 g och 52 cm
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
28:e Bambi, första barnen, tvillingflickor. L & J födda på morgonen 12/4. 2234 & 2415 g och 45 & 46 cm.
30:e Imogen, 1:a barnet. Son född 12/4 kl 00:07. 2460 g och 48 cm.

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet Pojke född 27/4 10.00. 3960g och 53cm
17:e Lime, 1:a barnet Signe född 14/5 kl. 22.34, 3070 g och 48 cm
19:e Sinus, 1:a barnet Pojke född 16/5 kl. 18.42, 3570 g och 50 cm
23:e Magzzan 2:a barnet, pojke
28:e Retro, 1:a barnet
29:e 1887, 1:a barnet Billy född 2/6 12.57, 3355 g och 48 cm

FÖDELSEDAGSLISTA

JANUARI

19/1 Elvira (Girasol)

FEBRUARI
18/2 Mats (Jast)

MARS

3/3 Emelie ( FengurLaugar)
6/3 Albin (Sined)
17/3 Elise (_saga_)

APRIL
2/4 E (Rhinos)
6/4 Lo (Lo_)a barnet.
7/4 Pojke (Glittra)
10/4 Lova (Vilse)
12/4 S (Imogen)
12/4 L&J (Bambi)
12/4 Edvin (Olina)
16/4 Leona (carmarnic)
16/4 Pojke (Smulu)
17/4 Lisbeth (Tassetass)
17/4 Flicka (Elisha)
17/4 Pojke (Snna)
19/4 Pojke (Comatose)
21/4 Alice (Melisen),
26/4 Pojke (Snowwhite)
27/4 Pojke (Magnum)

MAJ
14/5 Signe (Lime)
16/5 Pojke (Sinus)

JUNI
2/6 Billy (1887)

Intressen;

Sonen gillar djur, särskilt hundar. Inte så att han behöver vara nära hela tiden men han blir glad att se dom och är obrydd omkring dom vad de än pysslar med. Även andras djur.

Sen är han oerhört intresserad av dammsugaren, ugnen och diskmaskin. Men om vi delar det intresset vet jag inte :p nog för att jag är kock men nja..det visar nog mer vad vi gör om dagarna än själva intresset :D

Däremot sitter han gärna i sin stol så han ser ordentligt när jag lagar mat!

Och sladdar...det är inget intresse vi delar, men ser han en sladdsnutt nånstans så dras han dit likt en magnet. Och visst, en elektriker i familjen gör väl inget ;)

Alices absolut största intresse är att klättra på saker, ställa sig i saker och sparka på saker som ligger på golvet. Går hon genom ett rum så blir det kringelikrokar för att hon ska trampa på allt hon ser. Finns det inget i närheten spottar hon ut nappen och sparkar/ ställer sig på den. Ingen av oss delar riktigt det intresset :p

Annars är hon med pappa på gymmet varje dag, det tycker hon är väldigt roligt.

Jag har kämpat tappert med att läsa för henne, hon har inte alls fattat grejen men i förrgår kunde hon för första gången sitta stilla en stund i knät och vi bläddrade i en bok tillsammans.

A är väldigt förtjust i hundarna och katterna och vill gärna "leka" med dom. Men han är alldeles för hårdhänt och vill hemskt gärna dra dom i pälsen och svansen så vi försöker hålla dom lite åtskillda.
Hästen har han suttit på en gång och såg onekligen väldigt glad ut men jag tror allt att det är för tidigt för att tolka det som ett intresse ;)

Annars så spurtar han runt kors och tvärs med sina gåvagnar och river och sliter i ALLT... suck och pust...
Han hade tydligen rest sig själv och stått utan stöd häromdagen när han var ensam med farmor och farfar, men det har inte upprepats sen dess.

När det gäller dagisplats är jag lite orolig. Finns tre dagis i närheten som vi har ansökt till när han var ca 4 månader. Planen är att han ska börja nu i augusti. Än har vi inte hört något om vi får plats, det verkar vara babyboom även här så det är väl bara att hålla tummarna att vi varit ute i tillräckligt god tid :nailbiting:

Igår trillade poletten ner ordentligt hur gåvagnen fungerar så nu promeneras det runt här. Men det går ju ganska sakta än så länge och det var ju det där med att snabbast är bäst! Så efter ett tag sätter han sig helt enkelt ner och puttar gåvagnen framför sig krypandes :laugh:

Vad jobbigt det låter för er där det verkar knepigt med dagisplatser! Vi är visserligen också lite smått oroliga eftersom sonen ska börja i januari. Men det är ju inte riktigt så att det är ont om alternativ. Vårt system är sånt att man får stå i kö till max fem förskolor och de rangordnas inte. Alla de fem vi har valt ligger inom 5-10 minuters promenad. Sen finns det en handfull till inom 10-15 min promenad.

Sen gäller det ju att få koll på vilka som är bra också! Inte helt lätt när man inte känner folk med förskolebarn i området..

L har börjat somna i farten. Tidigare idag la hon sig plötsligt bredvid maken i soffan och bara slocknade. Nu i eftermiddag satte hon sig i mitt knä på golvet och efter en stund bara sov hon. Väldigt praktiskt, må jag säga. :D

En fråga: Vad, när och hur mycket äter era ongar nu? L:s matvanor är just nu all over the place, misstänker att hon håller på att göra slut med flaskan på dagtid.

@Tassetass

Frukost ca 08: Äter en rejäl portion hemmagjord gröt, ungefär lika mycket som en normalstor vuxenportion skulle jag tro.
Ibland mellis, beroende på när hon åt frukost. Då kan det vara del av en apelsin, turkisk youghurt, nån enstaka ggn när vi är ute eller hon är trött - ersättning eller välling.
Lunch ca 12: En stort portion hemmagjord mat, ofta olika köttgrytor med massa rotfrukter. En stor portion = motsvarande 1,5 stor barnmatsburk
Mellis, samma som melisen på fm
Middag ca 18: Samma som lunchen
Vid läggdags ca 19:30: en flaska välling

Hon följer kurvan perfekt på längd o vikt :)

L har börjat somna i farten. Tidigare idag la hon sig plötsligt bredvid maken i soffan och bara slocknade. Nu i eftermiddag satte hon sig i mitt knä på golvet och efter en stund bara sov hon. Väldigt praktiskt, må jag säga. :D

En fråga: Vad, när och hur mycket äter era ongar nu? L:s matvanor är just nu all over the place, misstänker att hon håller på att göra slut med flaskan på dagtid.

Idag åt E en limpskiva med leverpastej och mjölk till frukost, stor vällingflaska till mellanmål, en pannkaka med sylt till lunch och mjölk att dricka, rån till mellanmål och nu en stor potatis med några stuvade fiskbullar till middag. Hon har även ätit kladdkaka när vi hade picknick i skogen :D Ikväll får hon en tallrik gröt och en liten vällingflaska i sängen.

Hon har varit duktig på att äta hela tiden och har även börjat äta lite själv nu :)

Du frågade när såg jag nu.
Frukost oftast runt kl 8, mellanmål vid 10, lunch vid 12, mellanmål vid 15, middag vid 17, kvällsmat vid 19 och sängvällingen strax efter.

07- 09 Frukost - just nu helst rån och ostbitar men innan har det gått bra med macka. Ibland vill hon helst ha pasta. Brukar göra fruktsmoothie till också. Mängden hon stoppar i sig varierar, allt från typ en tugga till en hel smörgås+ ost+ smoothie.

Ca 12 Lunch - ofta rester från middagen dagen innan. Annars typ pasta och skinka eller nåt annat enkelt (kör ofta på bönpasta). Mängden varierar, åt hon lite frukost brukar hon äta mer lunch.

17- 20 Middag - hon äter samma som oss och vi äter det mesta. Mängd varierar mycket.

Sen äter hon mellis när hon är hungrig däremellan - t ex en banan, några klyftor apelsin, frukt/grönsakssmothie, rån, pasta (pasta är verkligen en favorit just nu :p).

Och så ammar vi en del också, ofta första gången på kvällen och så mellan 1-5 ggr/ natt men ibland vill hon hellre amma än att äta nåt av målen eller som efterrätt/ mellis.

Vi är inte så fasligt strukturerade som du ser och maten intas ibland på gymmet, ibland på mitt jobb om vi råkar vara där över lunchtid osv. Hon har blivit duktig på att visa om hon är hungrig och om vi erbjuder mat och hon inte vill ha så trugar vi aldrig.

Sonen äter varken välling eller gröt.
Han får ersättning fortfarande. Detta som frukost och kvällsmål.

Lunch och middag blir lagad mat eller burkmat. Tippar på två dl ungefär.
Fortfarande funkar inte bitig mat så det är rätt slätt som gäller än.

Däremellan äter han mellanmål. Gärna frukt men han är intresserad av det mesta.

Ibland kan ett av de lagade målen bli en flaska ersättning.
Vi äter där vi är och där/när det passar.

Frukost 9
Lunch 13
Middag 17
Kvällsmat 20
Inget är på minuten här :angel: utan väldigt ungefär.

Vårt ungefärliga matschema:
Om vi är vakna tidigt börjar dagen med amning. Annars direkt till:
Ca kl 7-8 Frukost: gröt med fruktpuré och ibland smörgås
kl 10-11 Mellanmål: banan, klämmis, grötpinnar, smörgås etc
kl 12 Lunch: vanlig mat ca 1-2 dl
Kl 14 Ibland amning, men oftast inte
Ca kl 16.30 Mellanmål som ovan
Kl 18 Middag: som lunchen
Kl 19: Välling: från nästan inget till 1,5 dl
Kl 19.30 Amning
Natt: ammas ett par gånger

Han sover ofta vid nio och två, ca 1-2 timmar per gång. Nattsömn mellan 19.30-6 eller 7. Just nu med flera matstunder.

@Magnum för oss gick det mycket bättre med bitar när han fick plocka själv med maten (tex majs och små plättbitar), men det kanske ni har testat? :)

De senaste dagarna har han knappt ätit någonting känns det som. Efter ett par tuggor vill han inte ha mer. Men idag har han ätit betydligt bättre så hoppas att det vänder nu!

Men Ungefär i vanliga fall:

Frukost nr 1 ca 6:30-7:
Amning, sen somnar vi om.

Frukost nr 2 ca 9: smörgås med leverpastej eller smör. Han brukar äta någonstans mellan en hel och en halv. 1-2 klyftor apelsin. Ibland äter han gröt till frukost, då äter han kanske 1-2 dl.

Lunch ca 12:
Gröt om han inte åt det till frukost. Annars ofta pasta, äggröra eller pannkaka. Pannkaka gör jag med rivna grönsaker i så de blir ganska "matiga". Mängd varierar väldigt men ca 1-2 dl.

Mellanmål ca 15: Ett par rån med leverpastej och frukt. Apelsin och kiwi är favorit.

Middag:
Samma som vi äter, mängd som lunch.

Sen ammas han innan läggning och ett par gånger under natten. Dagtid ammas han ibland på förmiddagen och ibland på eftermiddagen men det är olika.

Vi är ofta på språng så de här rutinerna är inte så uppstyrda i verkligheten. Ibland blir det mellanmål på förmiddagen och senare lunch, ibland tidigare middag och sen gröt på kvällen.

@Magnum för oss gick det mycket bättre med bitar när han fick plocka själv med maten (tex majs och små plättbitar), men det kanske ni har testat? :)
Ska prova det!

Hsn äter päron själv och nu när han har några tänder får han loss bitar ibland (ger bara mjuka päron så det är inga hårda eller stora bitar alls) men oj vad hsn kväljs :wtf:

Ska äta pannkakor på torsdag, ska prova med små bitar då!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 173
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar