Vårföräldrar 2015 #6

Alltså BVC och deras kurvor.. :grin:

Var på 10-månaderskontroll med läkarbesök idag 10 månader och 6 dagar gammal.

Det första som händer är att läkaren säger "X (sköterskan börjar med att väga och mäta men det ser ju jag att han ser alldeles lagom ut.

Resultat 72 cm och 8285 g. Jag blir förvånad att han gått upp så mycket! Mellan 6-8 månader hade han gått upp 580 gram. Det var enligt sköterskan då bra och ingen fara på taket alls. Nu mellan 8-10 månader har han gått upp 460 gram. Han dippar på kurvorna men exakt lika på längd och vikt, och totalt i livet har han klättrat två kurvor.

Bekymmersamt att han dippar så på vikten tyckte läkaren. -Ammar du fortfarande? (-Ja morgon och kväll) Men han får väl tillägg? (-Inte ersättning om du menar det. Han äter mat tills han blir nöjd men är inte så stor i maten kanske). -Jaså!? Men nu kan du ju iaf göra så att du blandar i rapsolja i den fasta maten han får. Är han väldigt aktiv kanske? (Här vågade jag inte säga att han bara äter hemlagad mat, med rapsolja i)

Så nu tyckte läkaren att vi skulle komma på extra vägning om några veckor. :grin:

Oj! Är det det enda ni "umgås" om dagarna? Själv kan jag knappt räkna till hur många torn jag bygger om dagarna :D (Svaret är exakt lika många som sonen river :p )
Typ, förutom när vi är i stallet, i gargaget eller på promenad, så några timmar leker hon ensam. Hon sover 3-4 timmar om dagen så blir inte jättemånga timmar efter man har ätit 5 gånger, bytt massa blöjor, varit ute etc. Men ändå, hon leker alltid själv :) eller med sina "kompisar".

Typ, förutom när vi är i stallet, i gargaget eller på promenad, så några timmar leker hon ensam. Hon sover 3-4 timmar om dagen så blir inte jättemånga timmar efter man har ätit 5 gånger, bytt massa blöjor, varit ute etc. Men ändå, hon leker alltid själv :) eller med sina "kompisar".

Så det finns barn som sover 3-4 h om dagen alltså? Det har aldrig mina gjort tror jag haha :D

Japp ;) nån gång har de blivit 5 h men mycket sällan mindre! Sover 10 Max 11 h nattetid, de flesta här verkar sova mer än så så hon jämnar kanske ut det dagtid istället? :)

Lätträknat de ggr som mina barn sovit så mycket dagtid! Båda har varit väldigt vakna barn dagtid. Dom har däremot alltid sovit bra nattetid, 11-12 h på båda, ibland mer :)

Aha! Här sovs det 11-12 timmar på natten och 2 på dagen. Så några lektimmar om dagen blir det alltid! :)

Hur är era barn när det gäller att leka och sysselsätta sig själva? Kräver dom ofta att ni ska leka med dom och hitta på saker eller är dom mer självständiga?

Vi har fått två självständiga barn som lätt sysselsätter sig själva och har gjort från start :)

Inte så självständig, kanske för att största intresset är att gåträna och klättra och då behöver hon hålla handen... men det går i omgångar, när hon precis lärt sig nåt nytt (typ krypa) är hon ju nöjd med det ett tag och då är hon väldigt självständig

Jag är verkligen, på riktigt vedervärdigt avundsjuk på er vars barn sover bra :devil:

Elise "sover" ca 10-13 timmar per natt. Alltså från nattning till uppe för dagen. Däremellan vaknar hon MINST 20 gånger, på allvar.
Den första perioden av natten är värst med många uppvaknande, medans morgontimmarna är bättre. Dagarna sover hon 2-3 gånger och allt mellan 20 min till flera timmar per gång
Storasyster var likadan, så kanske det blir bättre om ca 2 år :D

Men å andra sidan, hon är en härlig, glad, energisk, busig, tokig, underbart fantastisk unge. Så det väger upp ändå :)

Alltså BVC och deras kurvor.. :grin:

Var på 10-månaderskontroll med läkarbesök idag 10 månader och 6 dagar gammal.

Det första som händer är att läkaren säger "X (sköterskan börjar med att väga och mäta men det ser ju jag att han ser alldeles lagom ut.

Resultat 72 cm och 8285 g. Jag blir förvånad att han gått upp så mycket! Mellan 6-8 månader hade han gått upp 580 gram. Det var enligt sköterskan då bra och ingen fara på taket alls. Nu mellan 8-10 månader har han gått upp 460 gram. Han dippar på kurvorna men exakt lika på längd och vikt, och totalt i livet har han klättrat två kurvor.

Bekymmersamt att han dippar så på vikten tyckte läkaren. -Ammar du fortfarande? (-Ja morgon och kväll) Men han får väl tillägg? (-Inte ersättning om du menar det. Han äter mat tills han blir nöjd men är inte så stor i maten kanske). -Jaså!? Men nu kan du ju iaf göra så att du blandar i rapsolja i den fasta maten han får. Är han väldigt aktiv kanske? (Här vågade jag inte säga att han bara äter hemlagad mat, med rapsolja i)

Så nu tyckte läkaren att vi skulle komma på extra vägning om några veckor. :grin:

Lisbeth var också på kontroll idag, hon är snäppet mer bastant än din pojk. :D 70 cm och 9 080 g och hon håller sina nya kurvor (hon dippade både på längd och vikt förra gången). Hon hade gått upp helt okej sen sist alltså, men på sköterskan lät det som att det hade inte gjort något om viktuppgången varit mindre, "I den här åldern är de så aktiva att vikten kan bli lite hur som helst". Det viktigaste är att de växer på längden och det verkar ju din son göra?

Jag är verkligen, på riktigt vedervärdigt avundsjuk på er vars barn sover bra :devil:

Elise "sover" ca 10-13 timmar per natt. Alltså från nattning till uppe för dagen. Däremellan vaknar hon MINST 20 gånger, på allvar.
Den första perioden av natten är värst med många uppvaknande, medans morgontimmarna är bättre. Dagarna sover hon 2-3 gånger och allt mellan 20 min till flera timmar per gång

Men å andra sidan, hon är en härlig, glad, energisk, busig, tokig, underbart fantastisk unge. Så det väger upp ändå :)

Fy vad jobbigt, lider med er. :( Skönt ändå att hon är glad om dagarna, en del får ju både kass sömn och kasst humör och det måste slita något fruktansvärt.

L sover i regel 20-08 (give or take) och äter en gång på natten, oftast runt tvåtiden. Hon har haft en period då hon velat sova hos oss efter matningen men på sistone verkar hon kunna känna lugnet i sin egen säng igen. På dagarna kan hon sova allt mellan en halvtimme och fyra timmar fördelat på allt mellan ett och tre tillfällen. Är livet väldigt roligt har man kanske inte tid att sova, åker man bil kan man lika gärna sova bort eländet, som exempel. :D

Lisbeth var också på kontroll idag, hon är snäppet mer bastant än din pojk. :D 70 cm och 9 080 g och hon håller sina nya kurvor (hon dippade både på längd och vikt förra gången). Hon hade gått upp helt okej sen sist alltså, men på sköterskan lät det som att det hade inte gjort något om viktuppgången varit mindre, "I den här åldern är de så aktiva att vikten kan bli lite hur som helst". Det viktigaste är att de växer på längden och det verkar ju din son göra?

Ja precis! Växer på längd och huvud gör han och det är ju inte som att vikten har stått stilla! :)

Jag frågade runt lite i föräldragruppen och sonen är den som har gått upp flest gram mellan 8-10 mån och den enda vars läkare tyckte han gått upp för lite :grin:

Jag är inte orolig alls mest irriterad på läkaren. Sköterskan verkar heller inte särskilt orolig och hon glömde även att boka tid för den där extra viktkollen :p

Hehe, även här har vi varit på 10-månaderskontroll, och lilla Lova leder nog klumpligan ännu ;)

75 cm lång, och 12.3 kg.
Dock bara gått upp 210 gram mellan 8 till 10 månader. Samma period har hon växt 4.5 cm. Så hon har verkligen stannat upp viktmässigt nu. Tack och lov :)
(För hennes del får hon gärna stå still och dippa "ett par kurvor" innan vi börjar oroa oss. Detta var förväntat - jag hade dock hoppats på att det skulle komma lite tidigare ;) )

Usch jobbigt att inte få känna sig utvilad! Dom sömntimmarna jag angav är ju verkligen inte i ett sträck, vi ammar fortfarande allt mellan 1 (händer typ aldrig)- 6 gånger/natt men amningen får henne iaf att somna om rätt fort så jag känner mig ändå ok utvilad. Även fast det såklart hade varit väldigt trevligt att få sova mer än ett par timmar i sträck!

På tal om att vakna på natten så behöver man gå upp och ge E nappen minst en gång per natt. Oftast (eller typ alltid) så är det maken som gör detta. Jag vaknar bara om hon skriker, han vaknar bara av att höra henne vända sig. Han vaknar även fast jag har babyvakten på mitt nattduksbord. Det händer att han får väcka mig för att han ska slippa gå varje gång :angel: Jag sover tungt och somnar lätt om och han är lättväckt stackarn! Har alltid dåligt samvete för att det är han som får gå jämt men jag kan inte hjälpa att jag inte vaknar av minsta lilla :p

Usch jobbigt att inte få känna sig utvilad! Dom sömntimmarna jag angav är ju verkligen inte i ett sträck, vi ammar fortfarande allt mellan 1 (händer typ aldrig)- 6 gånger/natt men amningen får henne iaf att somna om rätt fort så jag känner mig ändå ok utvilad. Även fast det såklart hade varit väldigt trevligt att få sova mer än ett par timmar i sträck!

Samma här! Men känner mig också utvilad om dagarna eftersom han somnar om så fort. Ovanligt att jag är vaken mer än 2 min per gång han vaknar.

Jag och sonen är ensamma hemma nu i tre dygn när maken är bortrest i jobbet. Vi klarar oss (såklart) finfint. Men man märker på sonen på kvällen att det inte är som vanligt. Det är som att han vet att det inte är som det brukar men kan inte komma på vad. Värst är det nog för maken. Även om han tyckte det var helt okej att sova ostört och äta hotellfrukost ett par dagar :p

Samma här! Men känner mig också utvilad om dagarna eftersom han somnar om så fort. Ovanligt att jag är vaken mer än 2 min per gång han vaknar.

Jag och sonen är ensamma hemma nu i tre dygn när maken är bortrest i jobbet. Vi klarar oss (såklart) finfint. Men man märker på sonen på kvällen att det inte är som vanligt. Det är som att han vet att det inte är som det brukar men kan inte komma på vad. Värst är det nog för maken. Även om han tyckte det var helt okej att sova ostört och äta hotellfrukost ett par dagar :p

Jag är ensam med två barn och alla djur från söndag kväll till tisdag kväll då maken ska iväg genom jobbet. Han har vart iväg förr men nu blir första gången med två nätter borta och eftersom han är hemma sent på tisdag så har jag läggning och kvällsfodring själv tre kvällar i rad. Kommer bli semester att åka och jobba på torsdag ;)

Förresten, jag har fått sämre syn sen jag blev gravid och det är fortfarande inte bättre. Jag vill ju hemskt gärna att det ska bero på just graviditeten och ev amningen om det nu finns några belägg för att det kan påverka :p

Någon som har några erfarenheter?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 171
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix