Vårföräldrar 2015 #6

E har blivit förkyld. Även J har börjat hosta lite. E sover lite oroligt pga näsan plus att det nog är hörntänder på G. I morse vakna hon kl 6 och låg vaken och sparkade på mig bra länge innan hon somnade om tills J kom vid 7.40.

Tycker det är rätt häftigt att lillebror här hemma började gå nästan på pricken vid samma ålder som syrran. 9 månader och 3 veckor. Trodde han skulle gå mycket senare då han är så mycket större än vad hon var vid samma ålder, (väger mer än 1 kg och är så himla grov, medan hon var så himla liten och nätt). De har bara haft olika tillvägagångssätt. :)

Tycker det är rätt häftigt att lillebror här hemma började gå nästan på pricken vid samma ålder som syrran. 9 månader och 3 veckor. Trodde han skulle gå mycket senare då han är så mycket större än vad hon var vid samma ålder, (väger mer än 1 kg och är så himla grov, medan hon var så himla liten och nätt). De har bara haft olika tillvägagångssätt. :)

Det där låter ändå lite lovande! När jag har sett filmer på de andra bebisarna i tråden som går har jag alltid tänkt att sonen har fysiken emot sig med sina spinkiga ben :p Men om systern var tunn och gick tidigt kan han kanske inte skylla på det :laugh:

Han tränar och tränar och det händer saker varje dag men han har nog en bit kvar innan han börjar gå själv :)

Han tränar och tränar och det händer saker varje dag men han har nog en bit kvar innan han börjar gå själv :)

L är rätt ointresserad av att träna på att gå. Håller man henne i händerna så går hon några steg men sedan vill hon ner och krypa, det går ju mycket fortare än att stappla fram. :D

Det där låter ändå lite lovande! När jag har sett filmer på de andra bebisarna i tråden som går har jag alltid tänkt att sonen har fysiken emot sig med sina spinkiga ben :p Men om systern var tunn och gick tidigt kan han kanske inte skylla på det :laugh:

A är ju en riktig liten spinkis men det funkar bra att gå ändå, en fyra- fem stapplande steg klarar hon av iaf :p 9 månader och 3 veckor gammal. Jag tänker att hon har lätt för sig eftersom hon är liten och smidig :up:

L är rätt ointresserad av att träna på att gå. Håller man henne i händerna så går hon några steg men sedan vill hon ner och krypa, det går ju mycket fortare än att stappla fram. :D

Ja gå när man håller i händerna är sonen också rätt ointresserad av. Det är ställa sig mot möbler och gå längs dem som det tränas intensivt på! När det gäller att faktiskt ta sig någonstans håller han med L om att snabbast är bäst :D

För min del får han gärna vänta lite till innan han börjar gå. Inbillar mig att det kanske går lite stabilare då :p

Idag fick A hänga med hon som har barnpassningen på gymmet för första gången medan jag tränade. Gick alldeles utmärkt ända till hon fick syn på sin kära far (han är PT på samma gym) och hon är duktigt pappig så när hon insåg att han inte skulle hänga med henne vart hon ledsen. Men jag hann nästan träna klart iaf :up:

E ville absolut inte somna själv ikväll utan blev ledsen så fort man gick ut :( Maken tog med henne och la sig i vår säng så jag hoppas hon orkade somna där istället. Hon är så förkyld så det är säkert därför hon behöver extra närhet. Jag ska gå upp och lägga mig hos dom jag också nu.

Och här har det börjat sovas dåligt igen.. Senaste nätterna har han vaknat hur många gånger som helst känns det som. I morse vaknade han sen halv åtta och tyckte det var morgon. Men det dröjde bara någon halvtimme innan det blev väldigt uppenbart att han inte var utvilad. Vi gick och la oss igen och sov till halv 10. Sen har han bara sovit 2x20 min idag så hoppas verkligen på bättre sömn i natt!

Här sovs det också dåligt. Det tuttas KONSTANT hela nätterna och snurras mest runt. Jag är trött, men bebban glad. Dvs på dagtid ;) men jag låter henne hållas, dels för att jag sen förra veckan jobbar heltid och hon kanske behöver tutta för närhet, dels är hon lite förkyld. Men jag är trött ZzZ.... Det blir bättre, det blir bättre :D

Här kommer en uppdatering från oss. Hinner inte skriva så mkt nu när jag jobbar. Det händer dock grejer på hemmaplan kan jag lova.

Sonen kryper, och fort går det också. Han har börjat resa sig upp mot allt möjligt - stolar, soffan, bord och trappen. Det dröjer nog någon månad till innan han börjar gå, hittills tar han god tid på sig när han kär sig något nytt men sen kan han det bra.

Han har tre tänder och den fjärde tränger igenom när som helst. Han sover även nästan helanätterna vilket är jätteskönt!!!

Denna ålder är jättehärlig och just nu flyter allt på väldigt bra. Han har lite seperatipnsångest men det går över ganska fort :).

På fredag åker vi till sonens farföräldrar - en resa på 60 mil. Vi åker bil denna gång, men sonen är troligen åksjuk så vi tar det lugnt och i etapper. Planerar att stanna och pausa var 40:nde minut för att minska risken för åksjuka.

Fick kallelse till 1 års kontroll igår. Den blir samma dag hon fyller år :) Den dagen jobbar maken och jag är föräldraledig så jag för följa med henne :D

Här har vi råkat ut för första förkylningen...
På dagarna går det bra även att sova.
Men nätterna!

Han får sova hos oss, inatt i min famn för att hålla sig lite mer upprätt. Men ligger han ner blir han yvig och orolig för han inte riktigt kan andas som vanligt genom näsan. Stackars hjärtat!

Har koksaltnässpray, köpt till mig själv. Kan man ge honom det innan läggdags eller är sprayen för hård för hans lilla näsa? :o

Men nätterna!

Han får sova hos oss, inatt i min famn för att hålla sig lite mer upprätt. Men ligger han ner blir han yvig och orolig för han inte riktigt kan andas som vanligt genom näsan. Stackars hjärtat!

Har koksaltnässpray, köpt till mig själv. Kan man ge honom det innan läggdags eller är sprayen för hård för hans lilla näsa? :o

Vi har aldrig använt nässpray, utan droppat i koksalt eller bröstmjölk från pipett direkt i näsan. Har dock fått flera tips om "Physiomer Baby Mist".

@Magnum bästa tipset. Skaffa en liten spruta, 1 ml från Apoteket. Fyll den med koksalt, och skjut in hälften i varje näsborre. Sprutan ska riktas rakt in mot ansiktet, inte uppåt mot huvudet. Kanske inte jätteuppskattat av kidsen, men väldigt effektivt och löser upp bra

Men nätterna!

Kör eget koksalt och använd en vanlig liten spruta :-)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 168
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix