Vårföräldrar 2015 #6

Här är en till som knör runt på nätterna. Kryper iväg och krockar med sänggaveln och blir ledsen, sätter sig upp och är allmänt vilsen, vill amma osv osv. Ingen skillnad om hon ligger i sin säng eller vår så blir mest vår säng så jag slipper sätta mig upp utan bara kan välta omkull henne, dra henne nära bröstet och låta henne amma sig till sömns. Hade på sätt och vis varit skönt att amma mindre på natten men är ju samtidigt jäkligt bekvämt sätt att lösa det mesta som uppstår nattetid :angel:

Gällande spännande saker på toaletten så är dörrarna dit alltid stängda och när hon vistas där är hon under uppsikt. Just toalettborsten var mer spännande innan, nu är det roligare att öppna lådor och riva ut allt som hinns med innan nåt finger kommer i kläm :crazy:

Hon står upp mycket själv och är ruggigt sugen på att gå. Igår tappade hon balansen lite så hon för att rädda situationen råkade ta ett steg framåt, blev superexalterad och drattade på ändan :p

Vi har knappt gömt bort nåt alls. Duken och ljuslyktorna på tvrumsbordet är nog det enda faktiskt. Resten har vi koll på och lär henne att det inte är okej att röra det, t.ex toaborsten. Ibland går det bra ibland får man lyfta bort henne. Hon lyssnar otroligt bra på ordet nej faktiskt :) Vi gjorde samma när J var liten.

Vi har inte heller plockat bort något än, men han går ju inte än så får väl se hur länge det fungerar!

Toaborsten har inte varit så intressant än så länge, han är mer fokuserad på att ställa sig upp mot allt hela tiden. Sen släpper han taget och har ingen känsla alls för att han inte kan hålla balansen för fem öre :D

Är det nån mer som klättrar på allt?? A försöker verkligen klättra upp på allt som går att klättra på. På eget bevåg kan hon ju ställa sig i t ex gåvagnen och såna lite enklare saker och när hon är ute och går och vi går bakom och håller i händerna så söker hon efter saker att klättra upp på. Idag lät jag henne hållas och då slutade det med att hon stod på köksbänken efter att ha använt dom tre lådhandtagen som fotsteg O_o blir nog spännande sen när hon går själv...

Är det nån mer som klättrar på allt?? A försöker verkligen klättra upp på allt som går att klättra på. På eget bevåg kan hon ju ställa sig i t ex gåvagnen och såna lite enklare saker och när hon är ute och går och vi går bakom och håller i händerna så söker hon efter saker att klättra upp på. Idag lät jag henne hållas och då slutade det med att hon stod på köksbänken efter att ha använt dom tre lådhandtagen som fotsteg O_o blir nog spännande sen när hon går själv...

Sonen har klättrat upp för vår trappa. Hela vägen från nedervåningen till övervåningen :nailbiting: (Jag var ca 1 dm bakom men var ju tvungen att se om han klarade det :p )

Men än så länge nöjer han sig med att stå och dra i kökslådorna, låter som en riktig liten våghals det där!

Idag ska jag jobba några timmar. Även gubben jobbar. Ska snart väcka barnen och få på dom kläder och i dom frukost. Sen packa Es väska och åka till min mamma med henne och valpen sen lämna J på dagis på väg till jobbet. Betyder att vi måste åka om drygt en timme :p

Vi var på tiomånaderskontroll igår, H klonkade klossar i varandra och visade upp sitt pincettgrepp. Längden är ca 75 cm (någon vill inte riktigt ligga still och mätas längre) och vikten är 9760 g.

@Lo_ hoppas att det går bra för er på jobbet! Våra nätter är lite längre än era, men så knöliga just nu... H somnar oftast omkring kl 19 och vaknar första gången när jag går och lägger mig, sedan vaknar han ofta och har svårt att somna om utan att äta (eller så är det jag som är lat). Jag vill helst fortsätta amma morgon/kväll och ev någon gång på natten, men det fungerar inte att vakna flera gånger i timmen (eller vad som känns som det). I natt sov jag sista timmarna sittande med H i mitt knä...

Idag har vi varit på den andra öppna förskolan som finns hos oss. Vi har ofta haft andra aktiviteter på tisdagar, men nu kom vi iväg och det var jättemysigt!

En helt orelaterad fråga: har ni gömt/ställt undan era toaborstar och var har ni dem i så fall? Jag blir lite lätt skräckslagen bara vid tanken på att H ska "leka" med toalettborsten, men kan inte komma på var sjutton jag ska ha den...
Haha den där toaborsten ja..... :grin::D Vi har våran stående i hörnet med papperskorgen framför men han tar sig likt förbaskat till den ändå. Men vi har även kattlåda på toaletten och den är också rolig att stoppa fingrarna i så vi brukar ha dörren stängd om han är alltför intresserad av badrummet... ;)

Här vräker regnet ner och varken jag eller sonen har tagit oss ut pyjamasen än. Han som vägrat napp sen han var ett par veckor gammal hittade en liten mininapp bland leksakerna och nu har den lille 10-månaders nappvägraren lekt med napp i mun i en halvtimme :laugh:

Hans mamma tycker väl att det är lite onödigt att börja nu :cautious:

• Gilla
Reactions: Lo_
Vi har jämt musik på hemma och Lo spontandansar för jämnan, sjukt gulligt :D.

Toaborsten står inklämd i ett hörn hos oss och även om den är av intresse för unga fröken så är det ännu mer spännande med toan och pottan. Hon får inte vara där inne själv ;).

Vi var på öppna förskolan idag och var ett helt gäng där som var mellan 7- 15 månader. Intressant att se sin egen i en grupp med "jämngamla"... A hängde lika mycket med andra föräldrar som med mig och försökte klappa (läs slå), pussa och såklart klättra på alla andra bebisar. Dom flesta andra satt hyfsat välanpassat och pillade med leksaker :angel: hon är nog ganska framåt...

Insåg förut att E fyller 1 år om exakt 3 veckor :nailbiting: Fatta vad fort detta året gått!

Har skickat ut inbjudningar till hennes kalas nu :D

Förut kravlade hon runt i badrummet naken (skulle in i duschen) och hon går på händer och fötter med rumpan i vädret för hon vill inte sätta nakna knän på kaklet. Ser så himla roligt ut :rofl: Och helt plötsligt ställde hon sig upp utan att hålla i nåt! Första gången jag sett henne göra det! Hon tar alltid stöd mot nåt när hon ska ställa sig annars :)

Igår hängde vi med med min kusin och hennes snart 4 månader gamla son. Jag hade med mig lite avlagda kläder men det gick inte alls! Lillsysslingen vägde visst redan mer än storsysslingen :D Helt andra proportioner såklart med längd och huvudstorlek. Hennes äldsta son var prematur och ännu mindre än min son så hon var lite chockad att bebisar kunde vara så stora :D

Idag står babysim och renovering på schemat, snart kan sonen flytta in i sitt nya rum! Om han vill det är väl en annan fråga :p

Igår hängde vi med med min kusin och hennes snart 4 månader gamla son. Jag hade med mig lite avlagda kläder men det gick inte alls! Lillsysslingen vägde visst redan mer än storsysslingen :D Helt andra proportioner såklart med längd och huvudstorlek. Hennes äldsta son var prematur och ännu mindre än min son så hon var lite chockad att bebisar kunde vara så stora :D

Idag står babysim och renovering på schemat, snart kan sonen flytta in i sitt nya rum! Om han vill det är väl en annan fråga :p
H har ett jättemysigt rum, men har inte flyttat in där ännu. Jag är lite velig för å ena sidan verkar det som att många bebisar sover bättre i eget rum (och jag märker själv att jag väcker honom ibland) men å andra sidan är han fortfarande liten och jag gillar att ha honom nära.

Jag och H har varit i stan och nu sitter vi på en parkering. När H vaknar ska vi in på bageriet och köpa lördagsfika. Maken är hemma och snickrar på våra fusk-platsbyggda garderober.

H har ett jättemysigt rum, men har inte flyttat in där ännu. Jag är lite velig för å ena sidan verkar det som att många bebisar sover bättre i eget rum (och jag märker själv att jag väcker honom ibland) men å andra sidan är han fortfarande liten och jag gillar att ha honom nära.

Jag och H har varit i stan och nu sitter vi på en parkering. När H vaknar ska vi in på bageriet och köpa lördagsfika. Maken är hemma och snickrar på våra fusk-platsbyggda garderober.

Ja vi har väl inte direkt planer på att han ska sova nätterna där direkt än. Men att kunna flytta in hans kläder och saker i ett rum är nog det bästa med att han får ett eget rum :D

Haha hur fuskplatsbygger man garderober? :p

Ja vi har väl inte direkt planer på att han ska sova nätterna där direkt än. Men att kunna flytta in hans kläder och saker i ett rum är nog det bästa med att han får ett eget rum :D

Haha hur fuskplatsbygger man garderober? :p
Ja, det är jätteskönt att ha ett rum för alla kläder och leksaker (som iofs verkar sprida sig till hela huset i alla fall)!

Vi har garderober från IKEA som grund, men bygger in dem med panel, tak-och golvlister och egna dörrar. Blir jättesnyggt, men är det segaste projekt vi hållt på med här hemma tror jag. Nu är det i alla fall bara dörrarna som saknas.

E har sovit i eget rum sen hon var 8 månader och vi stör varann inte längre och det är väldigt skönt :)

Flickorna har varsitt sovrum på övervåningen där de har sina kläder och några leksaker. På undervåningen har dom ett gemensamt lekrum som det är MASSOR av leksaker i. Vi är väldigt glada över det lekrummet för vi slipper ha alla leksaker i tvrummet eller köket:)

Ikväll utnyttjade jag och sambon vår julklapp från bästa kompisarna - bio med tillhörande barnvakt. Första gången sen hon tittade ut för 9,5 månader sen som hon är utan oss båda och vad tror ni hon passar på att göra då??? Jo hon börjar gå :D:p

Som tur var gick hon några vändor till när vi hämtade henne :p

Vi har garderober från IKEA som grund, men bygger in dem med panel, tak-och golvlister och egna dörrar. Blir jättesnyggt, men är det segaste projekt vi hållt på med här hemma tror jag. Nu är det i alla fall bara dörrarna som saknas.

Aha! Vi gör en ännu fuskigare variant i sonens rum. Inbyggd garderob men med Ikeas dörr och utan lister runt ;)

Ikväll utnyttjade jag och sambon vår julklapp från bästa kompisarna - bio med tillhörande barnvakt. Första gången sen hon tittade ut för 9,5 månader sen som hon är utan oss båda och vad tror ni hon passar på att göra då??? Jo hon börjar gå :D:p

Som tur var gick hon några vändor till när vi hämtade henne :p

När katterna är borta.. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 163
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar