Vårföräldrar 2015 #5

Är man inte nojig för en sak så är det nåt annat....livet som förälder ;)
Det märks att det börjar bli höst och det är inte lika varmt inne om natten som för en vecka sen. I går och i morse kändes E kall på armen (sov bara i blöja) men hon höll liksom fast täcket med fötterna så jag inte kunde dra upp det så jag va rädd att hon frös. Ikväll tog vi på pyjamas men då är jag rädd att hon blir för varm istället. Aldrig är man nöjd :p

Nojjade nyss över samma sak. A sover ju redan i pyjamas men var ändå lite kall när jag tog upp honom häromdagen. Snacka om att det blev höst över en dag! Försöker lägga på honom filt när han ska sova men den åker ju bara av på en gång så jag drog på elementet i hans rum för någon dag sen.
Funderar på hur gamla de ska vara innan man törs börja använda riktigt täcke ? Hur gör ni andra där?

I helgen lämnade jag honom hos mormor nästan en hel dag, det var det längsta jag har varit ifrån honom sen han föddes och det var lite jobbigt :oBlir lite irriterad på mig själv, jag skulle ju minsann inte bli en sådan mamma som inte kan vara utan min bebis då och då :cautious: :angel:

Sen har vi inhandlat och börjat använda kläder i storlek 74 nu, Kläderna hinner ju knappt bli använda innan det är dags att byta storlek, fy tusan vad fort det går!
Ytterkläder, hur gör ni där? Köpte en fleeceoverall att ha den närmsta tiden men tror det kanske blir lite för varmt med den ännu... :confused:

Vi har en gåstol som används varje dag ungefär men inte så långa stunder i den dock. E tycker den är rolig för den låter en hel del samt att han kan ju se så mycket bättre när han kommer upp lite :D

I övrigt så har vi lärt oss snurra både mage-rygg-mage och börjar även stoppa upp benen under sig så snart kryper väl den lilla rackarn.

Första tanden tittade upp igår på kvällen så både jag och sambon konstaterade att det var nog därför han har varit väldigt orolig några nätter och igår var han väldigt trött och sov mycket och däremellan så var han väldigt knölig.

Om ytterkläder så använder vi fleccejacka än så länge. Vi köpte ju även en tunn vindoverall och vindmössa så blir det riktigt kallt/kallare så får han använda det tills i vinter. Vi har även en vinteroverall som vi köpte av min kusin så den blir väl att använda till vintern.

Nojjade nyss över samma sak. A sover ju redan i pyjamas men var ändå lite kall när jag tog upp honom häromdagen. Snacka om att det blev höst över en dag! Försöker lägga på honom filt när han ska sova men den åker ju bara av på en gång så jag drog på elementet i hans rum för någon dag sen.
Funderar på hur gamla de ska vara innan man törs börja använda riktigt täcke ? Hur gör ni andra där?
Billy är tre månader och använder riktigt täcke. Ligger både under samma täcke som jag när han sover i vår säng och under sitt eget täcke i sin säng. Ser inga större risker med det, han har alltid armarna utanpå täcket och drar inget över huvudet :)

Vi funderar också på vad man ska ha för vinterkläder, tycker det är jättesvårt!

Hittills är planen en fleeceoverall att ha i åkpåsen i vagnen. Blir det smällkallt eller om han visar sig älska krypa runt i snön får vi komplettera med "riktig" vinteroverall.

Men vid vilken temperatur ska man börja ha fleeceoverall? Och vad har man innan? Och vilken storlek ska man köpa... Vi är onekligen nybörjare på det här :p

Vi funderar också på vad man ska ha för vinterkläder, tycker det är jättesvårt!

Hittills är planen en fleeceoverall att ha i åkpåsen i vagnen. Blir det smällkallt eller om han visar sig älska krypa runt i snön får vi komplettera med "riktig" vinteroverall.

Men vid vilken temperatur ska man börja ha fleeceoverall? Och vad har man innan? Och vilken storlek ska man köpa... Vi är onekligen nybörjare på det här :p

Samma funderingar som mig, har ingen koll alls på det här :confused:
Tycker inte direkt att jag och sambon kan vara referensramar på när det är kallt eller inte heller... Jag är extremfrusen av mig och sambon är jättevarm istället. Ser nog kul ut när vi är ute och går, han i tshirt och jag i stickad tröja och vindjacka :D :grin:

Funderar på det här med åkpåse...Finns det olika sorter till ligg och sittvagn?
Funderar på att byta till sittdelen snart, tror att han börjar tycka att det är tråkigt att ligga i vagnen.

I helgen lämnade jag honom hos mormor nästan en hel dag, det var det längsta jag har varit ifrån honom sen han föddes och det var lite jobbigt :oBlir lite irriterad på mig själv, jag skulle ju minsann inte bli en sådan mamma som inte kan vara utan min bebis då och då :cautious: :angel:

Sen har vi inhandlat och börjat använda kläder i storlek 74 nu, Kläderna hinner ju knappt bli använda innan det är dags att byta storlek, fy tusan vad fort det går!
Ytterkläder, hur gör ni där? Köpte en fleeceoverall att ha den närmsta tiden men tror det kanske blir lite för varmt med den ännu... :confused:

E har vanligt täcke och har haft hela tiden och nu de senaste dagarna även pyjamas. När J var bäbis vågade jag inte ha täcke förrän hon var närmare 1 år. Vet inte varför det är skillnad nu men har känts okej till E :p

Det där med ytterkläder är svårt. Nu har hon en vår/höst jacka och mössa på sig ute. I vagnen sitter/ligger hon på en tunn fleecefilt och har en annan filt över sig. Åker hon sele har hon storasysters stickade sockor uppdragna över låren. När det blir lite kyligare kommer hon ha fleecejacka och fleecebyxor och filt. Dröjer nog innan åkpåsen åker fram. Vi har en superfin overall efter J som är tjockare än fleece men tunnare än vinteroverall men är rädd att den inte kommer passa :( J hade den runt älgjakten minns jag för hon lyste upp så fint bland alla grönklädda jägare i sin rosa overall :D Då var hon 5 månader så den kommer nog inte funka på E som är 6 månader nu :cry:

Det här med att lämna bort. Till helgen ska vi åka 50 mil enkel väg och hälsa på vår valp! Vi tar inte med ungarna på en sån resa i bil där vi bara åker över dagen utan dom ska vara hos mina föräldrar. Det blir första gången E sover borta och det blir ju två nätter :crazy: Lämnar dom fredag em och sen är vi borta från tidig lördag morgon till sen lördag kväll och hämtar dom på söndag. Tror inte det kommer vara några problem för E är lättvindig, hon har syrran med och känner mina föräldrar väl och dom vet hur hon funkar. Annars vet J hur hon funkar och hur vi brukar göra haha ;). Men JAG kommer ha svår abstinens efter min bäbis. Har aldrig vart ifrån henne mer än några timmar i sträck och då har hon vart med sin pappa. Och jag minns inte när J var borta så länge så det gått en hel dag utan att träffa henne....
Jaja det kommer gå bra och jag och min man får en dag (och två nätter) utan barn för första gången sen E föddes :) Nyttigt att vara från varann ibland också.

Samma funderingar som mig, har ingen koll alls på det här :confused:
Tycker inte direkt att jag och sambon kan vara referensramar på när det är kallt eller inte heller... Jag är extremfrusen av mig och sambon är jättevarm istället. Ser nog kul ut när vi är ute och går, han i tshirt och jag i stickad tröja och vindjacka :D :grin:

Funderar på det här med åkpåse...Finns det olika sorter till ligg och sittvagn?
Funderar på att byta till sittdelen snart, tror att han börjar tycka att det är tråkigt att ligga i vagnen.

Haha den som kommer på svaret får berätta för de andra :D

Sonen är snart fem månader så innan det blir riktigt kallt har vi nog bytt till sittdelen. Tänker köpa åkpåse till sittdelen och så får vi använda varma filtar i liggdelen om det behövs.

Vi har haft en så fin helg. Namnkalas för H i lördags och det är så fint att se honom tillsammans med så många personer som tycker så mycket om honom! Vi hade tipspromenad och sjöng favoritsången och åt såklart jättegod mat och tårta :love:

Idag är H fem månader gammal och i eftermiddag är det dags för babysim igen!

Vi bor i ett gammalt hus som lätt blir lite kyligt vår och höst när vi inte eldar. H har därför alltid på sig pyjamas med fötter på, för då gör det inte så mycket om filten halkar av.

När vi går ut får han just nu ha sin fleecetröja på sig igen. I vinter är planen att ha fleeceoverall och åkpåse. Vi är ute ganska mycket så det känns viktigt att ha bra grejer så att H varken blir för varm eller för kall.

Här sover sonen med pyjamas utan täcke. Han har pyjamaser både med och utan fötter men han verkar inte frysa. Han verkar ha ärvt anlag från sina två varmblodiga föräldrar :p

Men vi har filt till honom i sängen. Den sparkar han dock jämt av sig direkt. Men den brukar hamna i foränden över fötterna så där kanske den gör nytta :p

Nu har sonen sovit bra igen. Igår var vi bara hemma ocH tog det lugnt. Sonen somnade kl 21 och ville inte hamat igen förrän kl 1.30 :D. Han åt två gånger till tills vi gick upp kl 6. Jag hann utföra lite sysslor men sen däckade vi igen och har sovit från och till under förmiddagen. Det behövdes verkligen!

Ikväll ska jag iväg och rida igen så sambon o sonen får mysa :).

Sonen sover förresten i pyjamas utan fötter och utan täcke. Han sover i vår säng och vi värmer varandra ganska bra. Dock börjar det bli ganska kallt nu framåt småtimmarna så nu har vi ökat styrkan i elementen.

Sonen ligger väldigt still när han sover så det hade nog inte varit någon fara för honom att ha det om han sov i egen säng.

Nu är vårat hus väldigt gammalt men väldigt välisolerat för vi har ingen värme på alls och det är ändå 22-23 grader inne. Igår eldade vi i öppna spisen 'bara för att' vilket slutade med att vi fick klä av oss allihopa :o:p:D
Sonen sover i pjamas och täcke (som hamnat vid fötterna på morrontimmarna men bara för att han vaknat då, han ligger väldigt still när han sover) och har gjort hela tiden utom i jättevärmen i somras. Sover han i vår säng får han oftast dela täcke.

Har plockat ur liggdelen i vagnen om vi inte ska sova vilket är väääldigt uppskattat! :laugh: 'herregud jag är ju ingen bebis längre' :cautious: :D

Har ärvt diverse åkpåsar och overaller och utekläder av tusen olika tjocklek känns det som så det känns bra att kunna välja bland!

Har gått upp till strlk 74 också, herrejösses, det ÄR verkligen ingen pluttebebis längre!

Nu är vårat hus väldigt gammalt men väldigt välisolerat för vi har ingen värme på alls och det är ändå 22-23 grader inne. Igår eldade vi i öppna spisen 'bara för att' vilket slutade med att vi fick klä av oss allihopa :o:p:D
Sonen sover i pjamas och täcke (som hamnat vid fötterna på morrontimmarna men bara för att han vaknat då, han ligger väldigt still när han sover) och har gjort hela tiden utom i jättevärmen i somras. Sover han i vår säng får han oftast dela täcke.

Har plockat ur liggdelen i vagnen om vi inte ska sova vilket är väääldigt uppskattat! :laugh: 'herregud jag är ju ingen bebis längre' :cautious: :D

Har ärvt diverse åkpåsar och overaller och utekläder av tusen olika tjocklek känns det som så det känns bra att kunna välja bland!

Har gått upp till strlk 74 också, herrejösses, det ÄR verkligen ingen pluttebebis längre!

Vi använder också sittdel o strlk 74 och spädbarnet finns verkligen inte längre, och det känns också så himla avlägset att han faktiskt varit så liten. Man har så fullt upp att förändringarna går en förbi lite.

Jag är på jakt efter ullkläder inför vintern. Det har blivit så att vi inte alls använder vagnen, var nog 2 månader sen sist, utan vi bär bara så hon kommer ju även att täckas av mina ytterkläder när vi är ute. Mamma ska sticka långa strumpor, tossor, vantar och mössa i ull också. För mig/ oss har vi även införskaffat en softshell- bärjacka och så har jag sytt en bärtröja, en hoodie och ska sy en fleece också. Blir det svinkallt får jag köpa en bärpanel till vinterjackan men det funkar ju bara så länge jag bär på mage.

Gällande sovning så är det fortfarande nära nära som gäller men hon har pyjamas så jag kan dra upp täcket ordentligt och slippa frysa så får hon ligga utanför täcket iaf större delen av natten. I morse var hon lite väl våldsam i sitt gosande så sambon tog henne till sin sida av sängen med darrande underläpp som följd och sen gjorde hon några snabba rullningar, ålade lite och la sig nära mig igen, riktigt mammig för tillfället!

L har för första gången börjat uppvisa tydliga preferenser i vissa situationer. På kvällen när hon ska sova, då är det jag som gäller. Med maken bara ålar hon omkring i famnen som en hal tvål för att slockna på några minuter om jag tar henne. Eftersom hon alltid sover när jag går på morgonen och jag är borta hela dagen har kvällarna liksom blivit vår tid, känns skönt att hon börjar tycka det också.

Gällande sovning så är det fortfarande nära nära som gäller...

Nog för att jag uppskattar att L sover i egen säng, men det vore ju mysigt om man fick skeda ungen lite ibland i alla fall. Hon vill vara ifred när hon sover, alternativ sova i famnen. Om hon ligger i sängen får man ligga bredvid om man inte tar på henne, typ. :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 895
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 091
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar