Vårföräldrar 2015 #5

Det var en i min föräldragrupp som sa det, att det kan bli värre andra gången eftersom det inte är något helt okänt som kommer in i kroppen. Om det stämmer har jag absolut ingen aning om.

Den 14/9 är det dags för oss. Kan väl inte påstå att jag ser fram emot det direkt! Men andra delen av besöket med vägning och mätning är ju trevlig iaf :p
Jaha, för oss verkar det ligga något i det påståendet men hoppas såklart att det inte gör det för er :). Vägning, mätning och snacka-om-vårt-fantastiska-barns utveckling är väldigt trevligt, som sagt. Nästan så att jag vill gå dit oftare enbart pga det ;).

Min son fick ingen reaktion på vaccin nr 2 :) det enda var lite ont i benen så han fick alvedon av den anledningen istället så att vi kunde ta i honom ;)

@Rhinos natten var bra. Hon fick en alvedon när vi kom hem igårkväll och efter det verkade hon må bättre. Hon somnade vid 21, åt vid 04 och sov vidare till kl 08.

Eftersom pappan jobbar är kvällarna fulla med flyttbestyr så Lo fick hjälpa mig att motionera hästen på morgonkvisten. Vi longerade och det hördes ett förtjust fnitter från selen när han galopperade:love:. Sedan åkte vi och hämtade urnan med vår hund :(, livet med djur alltså.

11856649_801708143260678_287937377_n.jpg

Idag blir min lilla smulpaj 6 månader! Fatta att det redan gått ett halvår sen jag gick hela dagen med små värkar och att hon sen på kvällen kom som ett skott efter att vattnet tagits en kvart innan! O_o

Varit på BVC idag och fått spruta. Hon väger nu 8340 g och är 66 cm lång. Följer sina kurvor slaviskt :)

Här är nya favoritsysselsättningen att göra pruttljud med munnen! Låter rätt roligt när man är ute och går och det konstant brummar :p

Så detta får vi lyssna på dagarna i ända! Men som mannen säger, det kunde vara värre och komma från ändra änden :D

Här har vi avancerat från bubbelblåsande till pruttljud och som vi skrattar åt henne. S har ärvt salivproduktionen från sin far och lyckas blöta ned sig på rekordfart med sin nya "skill" :p.
Vi var på föräldragrupp igår och hon gick igenom hela gruppen, både barn och föräldrar, smällde av sina största leenden, glittrade med ögonen och pruttade med munnen så saliven yrde. Vårt älskade lilla charmtroll :love:

Börjar misstänka tänder här. Hon vakna och var ledsen vid 4 i morse! Hon låg vaken bra länge så tillslut fick hon en flaska och orka somna om efter att hon kommit över till vår säng. Tycker det är hårdare och vitare i underkäken plus att hon bajsar mer och är lös i magen vilken brukar vara ett tecken på tänder. Så jag blir inte förvånad om det spricker vilken dag som helst nu. Fint om det händer till helgen då båda ska sova hos mina föräldrar i två (!!! Hur ska jag överleva???) nätter då vi ska hälsa på valpen ;)

Börjar misstänka tänder här. Hon vakna och var ledsen vid 4 i morse! Hon låg vaken bra länge så tillslut fick hon en flaska och orka somna om efter att hon kommit över till vår säng. Tycker det är hårdare och vitare i underkäken plus att hon bajsar mer och är lös i magen vilken brukar vara ett tecken på tänder. Så jag blir inte förvånad om det spricker vilken dag som helst nu. Fint om det händer till helgen då båda ska sova hos mina föräldrar i två (!!! Hur ska jag överleva???) nätter då vi ska hälsa på valpen ;)

Jag bävar inför när L får tänder. Med tanke på hur ont det gör när hon låser fast sitt tandlösa bett runt fingret på en... Aj...

Idag hade jag gärna velat byta plats med L, må jag säga. Vi gick ut på promenad och när vi stack iväg var det uppehåll, men jag hade med skaljacka och överdrag till vagnen utifall att. Efter ungefär en kvart öppnade sig himlen och när vi kom hem knappt två timmar senare var jag så in i bängen blöt. L däremot, hon sov ungefär hela vägen, nermyst i sin löjligt dyra Houdini-tröja (har alltid funderat över vilka dårar det är som köper svindyra märkeskläder till bäbisar, nu vet jag att det är min svärmor :D ) under täcket med katter som hennes pappa hade när han var liten. Måste ha varit hur gött som helst att ligga där medan regnet smattrade mot regnskyddet.

När vi kom hem satt hon nöjt i babysittern medan jag duschade, sedan åt hon och efter lite pyssel med tvätt och annat la vi oss på sängen och tittade på Youtube-filmer på mobilen. :D Bäst är filmer där folk dansar, bäst betyg (läs: mest ben- och armsprattel) fick den här:

Nu sover ongen igen, efter att ha blivit matad av farmor och fått somna med flaskan i mun - bästa sättet. :D

Det slog mig nu, att idag känner jag mig väldigt lyckligt lottad!

Tips till alla västeråsare i tråden :) I Restaurangchansen finns det 25% rabattkuponger på Barnens Land så idag var vi och shoppade bilbarnstol med 1000 kr i rabatt från ordinarie pris :)

Puh, tror vi har nån sorts utvecklingssprång på gång som stör sovrutinerna rejält. Å ena sidan har vi haft en natt med endast ett vakentillfälle (!!!) den här veckan, å andra sidan har sonen plötsligt fått oerhört svårt att somna på kvällen och att sova på dagtid verkar inte vara aktuellt just nu :banghead: Han är ljudkänslig som sjutton och väcker sig själv när han rör sig.
När han är vaken är det gnälligt i största allmänhet, stora skratt avbryts av gråt och det krävs mycket bärande och tittande på saker. Hoppas det lugnar ner sig snart :crazy:

Upptäckte att E börjar bli duktig på att sitta, hon klarar en liiiten stund innan konstruktionen fallerar :D
Har era kids upptäckt det enormt roliga i lappar på ex gosedjur? Dessa fantastiska ting kan roa bebban bra långa stunder, gärna med ett koncentrationshummande ljud till :o:D

Använder någon gåstol? E älskar sin och kan gärna slajda runt i sin i timmar, men jag googlade och läste att det avråddes från mer frekvent användande pga att barnen lär sig fel rörelsemönster, och därmed då skulle bli försenade i krypande/gå. (då pga att dom låg för lite på mage)
Men ungen ääääääälskar gåstolen! Och ligger mycket på golvet också och tränar, kryper inte men backar :laugh: någon med erfarenhet? Hade ingen till stora dottern

Använder någon gåstol? E älskar sin och kan gärna slajda runt i sin i timmar, men jag googlade och läste att det avråddes från mer frekvent användande pga att barnen lär sig fel rörelsemönster, och därmed då skulle bli försenade i krypande/gå. (då pga att dom låg för lite på mage)
Men ungen ääääääälskar gåstolen! Och ligger mycket på golvet också och tränar, kryper inte men backar :laugh: någon med erfarenhet? Hade ingen till stora dottern
Vi har gåstol men planen är att ta bort den när hon har lärt sig sitta, samma som vi gjorde för hennes storasyster. Tycker den är jättebra den här tiden mellan 4-6 månader men sen vill jag att hon börjar ägna sig åt krypträning istället :) Nu är hon ju inte så hemskt fäst vid den heller hittills. Blir hon det är det ju inte lika lätt att ta bort den rakt av.

Upptäckte att E börjar bli duktig på att sitta, hon klarar en liiiten stund innan konstruktionen fallerar :D
Har era kids upptäckt det enormt roliga i lappar på ex gosedjur? Dessa fantastiska ting kan roa bebban bra långa stunder, gärna med ett koncentrationshummande ljud till :o:D

Vi har gåstol till E och hon älskar den :D Hon ligger och sitter mycket på golvet och går mycket när vi håller henne i händerna också så hon får annan träning också :) Vi kommer nog låta henne ha den ett tag till. Hade ingen till J så har ingen tidigare erfarenhet.

Nu har sonen börjat vakna på nätterna och är helt hysteriskt ledsen. Är det någon annan som har varit med om det? Han har sovit gott nästan alla nätter, med undantag för när han vill äta. Sedan han fick vaccinet i onsdags har han vaknat 2-3 gånger varje natt och gråter hysteriskt och bara skriker rätt ut allt vad han kan. Först tänkte vi såklart att det hade med vaccinet att göra, då han fick hög feber som höll i sig i två nätter. Men sen har det fortsatt och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det. I natt slutade det med att sambon fick lägga sig nere i soffan så att åtminstone en av oss fick sova.

Han är fem månader nu så funderar även på om det är ännu ett utvecklingssprång? På dagarna är han sitt glada och pigga jag. Vi var dock i Ullared i fredags och igår var vi på kalas så han kanske är överstimulerad? Det återstår att se ikväll i så fall för idag ska vi bara vara hemma.

Puh, tror vi har nån sorts utvecklingssprång på gång som stör sovrutinerna rejält. Å ena sidan har vi haft en natt med endast ett vakentillfälle (!!!) den här veckan, å andra sidan har sonen plötsligt fått oerhört svårt att somna på kvällen och att sova på dagtid verkar inte vara aktuellt just nu :banghead: Han är ljudkänslig som sjutton och väcker sig själv när han rör sig.
När han är vaken är det gnälligt i största allmänhet, stora skratt avbryts av gråt och det krävs mycket bärande och tittande på saker. Hoppas det lugnar ner sig snart :crazy:
Ja, de där humörsvängningarna kan verkligen orsaka huvudbry. Det är viktigt att det funkar med just sömnen. Det kan ställa till det med både humör och rutin.

Vi använder inte gåstol, men det är främst pga att vi inte riktigt har utrymme för det ;). På vårt BVC sa de också att det blir fel rörelsemönster, men att använda det som en kul grej utöver annan motorikövning inte är någon fara :).

I dag vakna E 6.45 och bajsade :grin: Det var lika bra att gå upp med henne och äta frukost. Lite onödigt tidigt tyckte mamman men det va inte mycket att välja på :p Pappan och storasyster har nästan precis kommit upp.

Det måste vara tänder på G för det börjat bli väldigt vasst!

Vi har en hiskelig gåstol som nu efter flytt får plats :grin:. Ärvde den efter en kusin och hon når ännu inte att förflytta sig i den. Den är översållad med funktioner och roligheter men hon sitter mest och suger på ett litet blygsamt bi. Är inte så orolig att hon kommer använda den i så stor utsträckning att hennes utveckling hämmas.

Fem månader idag :).

Vi har inte heller gåstol. Har inte ens funderat på det eftersom det inte finns särskilt många kvm öppen yta i lägenheten att "gå" runt på. Han har nästan hunnit fylla 6 mån när vi flyttar till huset (hjälp var tar tiden vägen?) och då känns det kanske lite sent. Om det nu öht är bra ens.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 895
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar