Vårföräldrar 2015 #5

Vad kul att det var fler Västeråsare här :)
Vet iaf att Viksäng öppna förskola förut hade babyrytmik för 0-6 månader. Har inte hunnit kolla upp om de har det fortfarande. De hade även en dag som var för barn 0-1 år då för två år sen när jag gick dit med storasystern.
Vilken sida om stan bor du på @Sinus?

Norra.

Den öppna förskola där jag hittar flest föräldrar som bor närmre mig, har inget vidare program. Har sett att många andra skriver ut att de har specifika grejer för bebisar, men här verkar det nästan som att barnet bör vara något år typ. Kommer att spana in öppna förskolor i Västerås tillsvidare. Får jag se hur jag gör sen.

Ja det kan ju bli så också! Jag är uppväxt med massa olika valpar och de flesta har sovit hela nätter direkt. Men det är bäst att ställa in sig på att man behöver upp så känns det bara som en bonus km man slipper :) Det är en Hovawart!

Snart två månader sen vår gamla hund lämnade oss :cry: Saknar honom mycket och det gör äldsta dottern också, det märks väl när vi är hos mina föräldrar där det finns tre hundar.

Grattis till valpen! Antar (hoppas) att du bildbombar när ni hämtat. :up:

Sonen äter fortfarande flitigt under natten. Ett mål mat 5-6 gånger per natt hör till vanligheterna och när han någon gång endast klämmer in 3 mål känner jag mig som en ny människa. Just nu längtar jag jättemycket efter att få sova en hel natt utan avbrott. Jag tar ju tupplurer på dagarna så jag känner mig hyfsat pigg ändå, men börjar känna mig sliten nu.

Han äter med god aptit de små smakportioner vi ger honom så det känns som att det inte kommer bli några större problem när vi ska introducera hela mål mat sen. Vi börjar om en månad, då är han 6 månader så det passar bra :).

I helgen var vi på kalas och han fick träffa sina sysslingar. Det var en spännande upplevelse och sonen var nyfiken på allt. Dock blir han lätt trött men han har svårt för att varva ner och somna när vi är på kalas, men han somnade gott i bilen (!) på vägen hem sen.

Alltså, kan några få teskedar gröt på kvällen ha en sådan mättnadseffekt att det enda nattmålet försvinner? De tre gånger som jag vet att ongen faktiskt svalt åtminstone några teskedar (det mesta hamnar överallt förutom ner i magen :p ) så har hon sovit hela nätterna, annars äter hon en gång per natt.

Känns konstigt att så lite skulle gör så mycket, men å andra sidan har vi ju att göra med en väldigt liten matsäck. Bådar i alla fall gott inför när hon börjar äta hela portioner, då lär hon väl sova en vecka i stöten. :D

Sonen äter fortfarande flitigt under natten. Ett mål mat 5-6 gånger per natt hör till vanligheterna och när han någon gång endast klämmer in 3 mål känner jag mig som en ny människa. Just nu längtar jag jättemycket efter att få sova en hel natt utan avbrott. Jag tar ju tupplurer på dagarna så jag känner mig hyfsat pigg ändå, men börjar känna mig sliten nu.

Han äter med god aptit de små smakportioner vi ger honom så det känns som att det inte kommer bli några större problem när vi ska introducera hela mål mat sen. Vi börjar om en månad, då är han 6 månader så det passar bra :).

I helgen var vi på kalas och han fick träffa sina sysslingar. Det var en spännande upplevelse och sonen var nyfiken på allt. Dock blir han lätt trött men han har svårt för att varva ner och somna när vi är på kalas, men han somnade gott i bilen (!) på vägen hem sen.

Jisses, förstår att du känner dig sliten, vakna så många gånger :( hoppas han börjar göra färre gånger till en vana snart! Just att få några sammanhängande timmar är avgörande för hur man själv mår ju.

Jisses, förstår att du känner dig sliten, vakna så många gånger :( hoppas han börjar göra färre gånger till en vana snart! Just att få några sammanhängande timmar är avgörande för hur man själv mår ju.
Ja, precis. Jag har ändå turen att somna om väldigt fort, eftersom jag liggammar och samsover, men det blir max två timmars sammanhängande sömn åt gången. Min förhoppning är att han inte vill äta lika mkt på natten sen när han börjar äta mer riktig mat. ;)

Sonen äter fortfarande flitigt under natten. Ett mål mat 5-6 gånger per natt hör till vanligheterna och när han någon gång endast klämmer in 3 mål känner jag mig som en ny människa. Just nu längtar jag jättemycket efter att få sova en hel natt utan avbrott. Jag tar ju tupplurer på dagarna så jag känner mig hyfsat pigg ändå, men börjar känna mig sliten nu
Sonen åt varannan timme hela natten och de nattmålen minskade först när vi började ge välling på natten, dvs vid 8-9 månades ålder....

Dottra är precis likadan, om inte värre. Efter 4 så väcker hon mig varje timme :crazy: Dock inte varje natt tack och lov... Det är många morgnar/nätter jag funderar på att lägga ut en blocket annons på henne :p
Det har till och med blivit ett stående skämt här hemma under helgerna. När gubben vaknar (jag väcker ;) ) frågan han mig hur natten varit, muttrar jag något om "blocket nästa" så vet han att det är han som får upp och fixa frukosten :D

Sonen åt varannan timme hela natten och de nattmålen minskade först när vi började ge välling på natten, dvs vid 8-9 månades ålder....

Dottra är precis likadan, om inte värre. Efter 4 så väcker hon mig varje timme :crazy: Dock inte varje natt tack och lov... Det är många morgnar/nätter jag funderar på att lägga ut en blocket annons på henne :p
Det har till och med blivit ett stående skämt här hemma under helgerna. När gubben vaknar (jag väcker ;) ) frågan han mig hur natten varit, muttrar jag något om "blocket nästa" så vet han att det är han som får upp och fixa frukosten :D
Haha! Lite så är det här med. Som tur är så är grabben nästan alltid glad som en solstråle när han vaknar och då blir jag genast på bättre humör. Men är sambon hemma får han gärna gå upp med sonen då så att jag kan passa på att morna mig, alternativt somna om ;).

Igår när vi nattade var E väldigt sprallig så jag märkte att denna ongen inte kommer somna direkt ;) Hon låg själv i mörkret och prata i en halvtimme innan hon somna haha :love: Precis så var/är äldsta dottern också. Glad att dom ligger och pratar och här nöjda och inte gråter och skriker!

Efter vi lämnat J på dagis idag åkte vi till stan för vevkohandlingen. Eftersom jag inte har babyskyddet att bära E i längre så fick hon göra premiär i sitsen på kundvagnen. Hade med en halsduk att binda runt henne så hon inte skulle välta ur :D

För övrigt så är lillan förkyld. Väldigt snorig. Men är glad ändå hittills och sover som vanligt. Låter som en tröska bara så jag vaknar tusen ggr per natt ;) Snart dags för henne att flytta in i sitt rum! Ska tapetseras bara :)

Även här har vi vaknat varannan timme hela natten. Detta får ju gärna vara en liten fas mer än en ny vana...

Nu sover han iaf som en stock i vagnen efter en promenad. Tillhör inte vanligheterna att han sover kvar när vi kommer hem. Alltid något :D

Oj, jag törs väl knappt skriva att min lille kille somnade runt 20 igår och sen vaknade han och åt kl 00.30 och 06 Därefter pratade han en kvart eller något och slumrade sedan till 10. :love: Ska väl tillägga dock att han hade sovit uruselt på dagen igår, så han tog väl bara igen det han missat. Men oftast äter han en gång sent på kvällen, en gång på natten och sedan tidig morgon.

Och jag är helt vansinnigt trött ändå ... :o

Oj, jag törs väl knappt skriva att min lille kille somnade runt 20 igår och sen vaknade han och åt kl 00.30 och 06 Därefter pratade han en kvart eller något och slumrade sedan till 10. :love: Ska väl tillägga dock att han hade sovit uruselt på dagen igår, så han tog väl bara igen det han missat. Men oftast äter han en gång sent på kvällen, en gång på natten och sedan tidig morgon.

Och jag är helt vansinnigt trött ändå ... :o
Dottern har blivit väldigt duktig på att sova på nätterna, hon somnar 21-23 någon gång och sover till 5-6, ibland 7 vilket ju är väldigt lyxigt... Problemet då, JAG kan inte sova för jag ligger vaken och oroar mig för att hon ska vakna! Helt stört dumt, vad gör det om hon vaknar, jag kan troligen amma henne till sömns i så fall. Hur ska jag vända det här?

Dottern har blivit väldigt duktig på att sova på nätterna, hon somnar 21-23 någon gång och sover till 5-6, ibland 7 vilket ju är väldigt lyxigt... Problemet då, JAG kan inte sova för jag ligger vaken och oroar mig för att hon ska vakna! Helt stört dumt, vad gör det om hon vaknar, jag kan troligen amma henne till sömns i så fall. Hur ska jag vända det här?
Träsklubba bredvid sängen? :D
(till dig alltså, inte som du ska klubba ungen med om hon vaknar ;) )

Var hos läkaren idag och ska få äta penicillin i en vecka. Enligt googling (främst Familjeliv :angel:) ska penicillin kunna ge bebisar magknip och minska mjölkproduktionen, men jag hoppas att vi slipper biverkningar.

Var hos läkaren idag och ska få äta penicillin i en vecka. Enligt googling (främst Familjeliv :angel:) ska penicillin kunna ge bebisar magknip och minska mjölkproduktionen, men jag hoppas att vi slipper biverkningar.
Jag åt mycket och stark antibiotika efter min förlossning eftersom jag fick en infektion, har ammat hela tiden och bebis hade inga eller små problem med magknip (det var precis när amningen började komma igång så det hände förstås mycket i magen). Bra om läkaren vet att du ammar så hen kan skriva ut en sort som funkar med det. Apotekspersonalen kan också hjälpa till.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 890
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 070
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar