Vårföräldrar 2015 #5

Var hos läkaren idag och ska få äta penicillin i en vecka. Enligt googling (främst Familjeliv :angel:) ska penicillin kunna ge bebisar magknip och minska mjölkproduktionen, men jag hoppas att vi slipper biverkningar.
Att mjölkproduktionen skulle minska har jag svårt att tro, men penicillinet går ju ut i mjölken och skulle rent teoretiskt kunna påverka barnets tarmflora.

@glittra Jag fick en penicillinkur i somras och för mig minskade mjölken massor inom ett dygn. Vi skulle åkt på grillfest kvällen efter jag började, men fick stanna hemma och skicka iväg sambon för att köpa ersättning istället. Jag hade inte en aning om att det kunde hända och blev väldigt ledsen. Var jätterädd att amningen skulle vara körd, men ammade förebyggande varje gång dottern blev hungrig och kompletterade med ersättning när jag inte hade tillräckligt med mat. Efter att kuren var avslutad kom mjölkproduktionen igång igen utan problem. Dottern blev väldigt lös i magen, men slapp magknip. Håller tummarna för att du slipper biverkningar!

Idag började tjejerna på gympa :D 3 åringen har gått ett par terminer innan men nu kan ju även lillan vara med! Det är för barn 0-3 år och det tas fram massa redskap i gympasalen och så bara leka det en massa! Inga ordnade lekar utan det blir först från 4 år. De riktigt små kan ju inte vara delaktiga på samma sätt men att ligga på en madrass och kolla de större barnen är festligt eller sitt och greja med en boll mm:D Trötta var dom båda vid läggdags iallafall!

• Gilla
Reactions: Lo_
@glittra Jag fick en penicillinkur i somras och för mig minskade mjölken massor inom ett dygn. Vi skulle åkt på grillfest kvällen efter jag började, men fick stanna hemma och skicka iväg sambon för att köpa ersättning istället. Jag hade inte en aning om att det kunde hända och blev väldigt ledsen. Var jätterädd att amningen skulle vara körd, men ammade förebyggande varje gång dottern blev hungrig och kompletterade med ersättning när jag inte hade tillräckligt med mat. Efter att kuren var avslutad kom mjölkproduktionen igång igen utan problem. Dottern blev väldigt lös i magen, men slapp magknip. Håller tummarna för att du slipper biverkningar!
Det där lät inte kul... Skönt att mjölkproduktionen kom tillbaka snabbt igen!

En liten fråga till er som samsover men även er andra, hur gör ni när barnet börjar bli mer rörligt i sängen?

Våran gosse ligger inte still för 5-öre utan han snurrar runt både på korsan och tvärsan, vi vill inte att han ska ramla ur sängen men att lägga han i sin egen säng fungerar inte alltid för han vaknar så lätt.

Hittills har vi lag en filt mellan madrass och bäddmadrass men han rör sig så mycket att vi är oroliga att han snart tar sig över den kanten....

Skrikpratarn m familj har
En liten fråga till er som samsover men även er andra, hur gör ni när barnet börjar bli mer rörligt i sängen?

Våran gosse ligger inte still för 5-öre utan han snurrar runt både på korsan och tvärsan, vi vill inte att han ska ramla ur sängen men att lägga han i sin egen säng fungerar inte alltid för han vaknar så lätt.

Hittills har vi lag en filt mellan madrass och bäddmadrass men han rör sig så mycket att vi är oroliga att han snart tar sig över den kanten....
Vi ringar in med stora kuddar runt henne och även en stor på golvet om olyckan skulle vara framme ( vilket den inte varit. Än. ). Ska väl tillägga att hon sover i egen säng fäst i vår sängsida men hon brukar bli kvar när hon kommit över för att äta på småtimmarna. Hon fick flytta över till spjälsängen efter att jag vaknat en natt av att hon låg uppe vid sänggaveln och bankade. Hon ligger sällan still den här rackarn.

Vi har tagit femmånadersvaccinet idag, blev hemskt ledset men gick fort över. Hoppas det inte blir samma jobbiga eftermiddag som efter första sprutorna.

Hon följde sin kurva och är 63 cm och väger 6780 g.

Nu väntar vi på att regnet ska avta så vi kan fortsätta flytten.

Vi har tagit femmånadersvaccinet idag, blev hemskt ledset men gick fort över. Hoppas det inte blir samma jobbiga eftermiddag som efter första sprutorna.

Hon följde sin kurva och är 63 cm och väger 6780 g.

Nu väntar vi på att regnet ska avta så vi kan fortsätta flytten.

Hoppas det går bra efter sprutan för söta lilla Lo!

I morgon blir Emelie 6 månader och ska på läkarkontroll och få spruta även hon :crazy:

E tog också andra sprutan idag på sin 5-månadersdag. Han blev grymt ledsen men som vanligt blev han glad när han fick amma efteråt :). Han somnade på hemvägen från bvc men är nu pigg och sitt vanliga jag. Vi har laddat med alvedonsuppar vis behov. Förra gången fick han nästan 40 graders feber Men det hoppas vi såklart slippa denna gång :).

Och här blev det lika som sist med otröstlig tjej:cry:. Vi trodde det var lugnt eftersom hon både hann sova och vakna hemma efter BVC och hon verkade som vanligt. I bilen på Bauhaus parkering i ösregn vaknade hon och var så hemskt ledsen :crazy:. Lillskruttan. Nu är hon mest smågnällig och vi ska väl försöka ta oss hem till gamla lägenheten så hon får ta det lugnt och vila.

Är man inte nojig för en sak så är det nåt annat....livet som förälder ;)
Det märks att det börjar bli höst och det är inte lika varmt inne om natten som för en vecka sen. I går och i morse kändes E kall på armen (sov bara i blöja) men hon höll liksom fast täcket med fötterna så jag inte kunde dra upp det så jag va rädd att hon frös. Ikväll tog vi på pyjamas men då är jag rädd att hon blir för varm istället. Aldrig är man nöjd :p

E fick feber efter vaccinet, igen :(. Stackaren feberyrade så han fick alvedon och sov sen oroligt hela natten. Han vaknade 3 gånger i natt och var ledsen och i morse hade han fortfarande feber, men något lägre än igår, så han fick en alvedon till då han hade svårt att sova. Nu sussar han sött och jag hoppas att febern ger med sig framåt dagen.

E fick feber efter vaccinet, igen :(. Stackaren feberyrade så han fick alvedon och sov sen oroligt hela natten. Han vaknade 3 gånger i natt och var ledsen och i morse hade han fortfarande feber, men något lägre än igår, så han fick en alvedon till då han hade svårt att sova. Nu sussar han sött och jag hoppas att febern ger med sig framåt dagen.

Åh stackars liten E. :( Hoppas han mår bättre när han vaknar! Var det samma reaktion som vid 3 månader eller var det värre den här gången?

Här har vi iaf haft en liiite bättre natt den här gången. Tror att sonen vaknade 3 gånger, men den första var innan jag hade somnat så helt okej natt för mig. Men jag ska inte ropa hej ;)

Åh stackars liten E. :( Hoppas han mår bättre när han vaknar! Var det samma reaktion som vid 3 månader eller var det värre den här gången?

Här har vi iaf haft en liiite bättre natt den här gången. Tror att sonen vaknade 3 gånger, men den första var innan jag hade somnat så helt okej natt för mig. Men jag ska inte ropa hej ;)
Det är nästan lite värre denna gång faktiskt. Förra gången sov han gott hela natten och febern hade släppt på morgonen. Är det dags för andra sprutan för er också snart?

Och hur var natten för er, @Lo_?

Vaccinet är ju bra, vill för allt i världen inte vara utan det, men jag är väldigt glad över att det dröjer ett tag nu tills nästa spruta ska tas ;).

Det är nästan lite värre denna gång faktiskt. Förra gången sov han gott hela natten och febern hade släppt på morgonen. Är det dags för andra sprutan för er också snart?

Och hur var natten för er, @Lo_?

Vaccinet är ju bra, vill för allt i världen inte vara utan det, men jag är väldigt glad över att det dröjer ett tag nu tills nästa spruta ska tas ;).

Det var en i min föräldragrupp som sa det, att det kan bli värre andra gången eftersom det inte är något helt okänt som kommer in i kroppen. Om det stämmer har jag absolut ingen aning om.

Den 14/9 är det dags för oss. Kan väl inte påstå att jag ser fram emot det direkt! Men andra delen av besöket med vägning och mätning är ju trevlig iaf :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 890
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 070
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar