Vårföräldrar 2015 #5

Dags för gympa för tjejerna idag igen :D Båda var trötta redan innan vi åkte. J gick in i sitt övertrötts mode och körde järnet och lekte, hon somna fort vid läggning ;) E tycker det är superkul att kolla de andra barnen och sitta och greja med en boll på en matta. Det var en till bäbis med som måste vart i hennes ålder, kanske lite äldre. Hon somna i bilen hem och fortsatte sova när jag bar in och la henne i soffan. Hon fick sova lite innan vi väckte henne för kvällsgröt. Hon låg och prata lite innan hon somna :p

Idag började vi med vanlig mat till lunch också för mini fröken :) Så nu får hon gröt morgon och kväll, vanlig (hemlagad) mat till lunch och middag och ersättning därimellan när hon vill ha :)

Varit väldigt tyst från @Elisha på sistone; hur är det med dig?

@Tassetass och @Imogen

Det är bra! Håller på att måla och lägga golv i vårt nya hus så all tid går åt där ungefär. Mina tidigare humörssvängningar förut kan förklaras av att jag är gravid igen. Vi ville ha tätt men trodde verkligen inte det skulle ta sig så fort pga amning och 10 kg kvar att gå ner efter förlossning :p. Så går det vägen blir det 11-12 månader emellan. :nailbiting:

@Tassetass och @Imogen

Det är bra! Håller på att måla och lägga golv i vårt nya hus så all tid går åt där ungefär. Mina tidigare humörssvängningar förut kan förklaras av att jag är gravid igen. Vi ville ha tätt men trodde verkligen inte det skulle ta sig så fort pga amning och 10 kg kvar att gå ner efter förlossning :p. Så går det vägen blir det 11-12 månader emellan. :nailbiting:

Men oj! Grattis! :D

Oj, grattis @Elisha :D

Ang. mens så tror jag att min är tillbaka, hade någon typ av miniblödningar och ett rejält dåligt humör förra veckan. Vi har varit lite oförsiktiga så tog ett graviditetstest, ingen bebis här som tur var :D:up:

@Tassetass och @Imogen

Grattis!

Haha här har hennes fina dyra säng provats i ca 15 min. Och först nu som 4,5 månader kan hon sova lugnt utan kroppskontakt. Ikväll har jag lyckats byta ut mig själv mot en kudde och hon sover fortfarande :D:banana:

L:s första säng, en liten bedsidecrib, användes också i ungefär 15 minuter. :p När hon kom på att hon ville sova själv var hon för stor för den, sedan tror jag ärligt talat inte att den var så skön heller (väldigt hård madrass, hon var ju ändå van att ligga i vår säng som för henne - som bara "flyter ovanpå" bäddmadrassen - säkert upplevdes som väldigt mjuk). När vi köpte spjälsäng tog jag den mjukaste madrassen jag kunde hitta, då blev det toppen att sova själv. :D

:bump: A somnade i min famn runt 20 och testade att lägga ner henne efter 5 minuter, hon somnade om direkt utan nåt extra gos och hon har vänt sig från sida till mage och vänt huvudet ett par gånger utan att bry sig om att jag inte är där. Har bara hjälpt henne att ta nappen en gång. Åh så underbart att kunna sitta och dricka en kopp te och plocka lite hemma :D men så glad jag är att vi inte har stressat på utan att hon fått all den närhet som hon bevisligen har behövt även fast vissa förståsigpåare har tyckt att hon borde tränas i att ligga själv för att inte bli "bortskämd".
Vad härligt att hon börjar känna sig trygg med att sova själv :). Tråkigt med kommentarerna dock. Har också fått liknande kommentarer liknande "ibland får man låta dem skrika" och "du måste ju kunna göra annat också". Njae, jag måste inte göra annat. Jag är hemma för att ta hand om mitt barn, inte för att städa och laga mat. Har inte ens orkat ta diskussionen.

@Tassetass din dotter levererar som vanligt. Urgulligt :D!

@Elisha Skönt att det är bättre nu, men vilken överraskning att det berodde på en ny graviditet. Stort grattis :).

@Melisen har också fått höra att "han måste ju lära sig sova ensam, han är ju så bortskämd nu" (han samsover med mig). Samtidigt får han beröm att han är så lugn och trygg i sig, hmm kan det ha något samband tro?!?

Tycker att närhet kan de aldrig få för mycket av.

@Melisen har också fått höra att "han måste ju lära sig sova ensam, han är ju så bortskämd nu" (han samsover med mig). Samtidigt får han beröm att han är så lugn och trygg i sig, hmm kan det ha något samband tro?!?

Tycker att närhet kan de aldrig få för mycket av.
Precis! Och om det funkar för oss så behöver väl ingen annan lägga sig i? Det är inte som att vi tycker att det är jobbigt att sova tillsammans och att vi har ett problem som måste lösas.

När det gäller det här med att sova själv och såna saker så tänker jag att i de allra flesta fall så löser det ju sig själv, ungarna är ju programmerade att bli mer självständiga med tiden. För vissa går det fort och för andra tar det längre tid, men till syvende och sist så är det ju få tonåringar som sover med föräldrarna. :p

Vårt barn samsov också. Dagtid sov hon endast i sjal/sele för det var det enda som funkade. Sen plötsligt en dag kunde hon också sova ensam! Dagtid kör jag fortfarande mycket sjal för min teori är att om hon är trygg under dagen kan hon sova på natten sen och just nu sover hon nästan hela nätter (21-5.30 ca) ensam, vid 2,5 månad. Beter hon sig någon natt som att hon behöver mer närhet eller beter hon sig någon dag som att hon behöver mer sjal än vanligt - då får hon det. Så får vi se när hon ändrar sig igen ;)

När det gäller det här med att sova själv och såna saker så tänker jag att i de allra flesta fall så löser det ju sig själv, ungarna är ju programmerade att bli mer självständiga med tiden. För vissa går det fort och för andra tar det längre tid, men till syvende och sist så är det ju få tonåringar som sover med föräldrarna. :p
Exakt så har min tanke också varit. Det finns få 10-åringar som ammas till sömns liksom.

Det här med samsovning eller ej. Jag håller med er om att behöver dom närhet så ska dom få det! Båda våra har sovit tätt intill mig sen födseln och tills dom var 4-5 månader, då märktes det att vi störde varann mer så då provade vi att lägga i egen säng bredvid mig och det funka bra på båda.
Närhet är ju viktigt! Barnen blir ju "snälla" (:D) och harmoniska när dom får det dom behöver och det är ju ingen hemlighet att små bäbisar behöver närhet och massa mat ;) Bara onödigt att krångla och kämpa emot dom när dom är så små. Det blir nog med diskussioner när de blir runt 3 år sen :angel::p

L:s första säng, en liten bedsidecrib, användes också i ungefär 15 minuter. :p När hon kom på att hon ville sova själv var hon för stor för den, sedan tror jag ärligt talat inte att den var så skön heller (väldigt hård madrass, hon var ju ändå van att ligga i vår säng som för henne - som bara "flyter ovanpå" bäddmadrassen - säkert upplevdes som väldigt mjuk). När vi köpte spjälsäng tog jag den mjukaste madrassen jag kunde hitta, då blev det toppen att sova själv. :D

Haha snacka om att det är olika! Vi har ju samma bedsidecribs. Sonen sover fortfarande i sitt babynest i sitt crib :D Nestet är inte åtdraget någonting så det ligger ju på bredden lite i vår säng också.

Jag tycker också att madrassen är väldigt hård, det är mycket därför vi har kvar nestet där i. Det hela fungerar och sonen får plats eftersom han alltid ligger blickstilla när han sover. Även om han ligger själv i vår 180 cm säng så rör han sig inte en millimeter :p

Planen är att köpa större spjälsäng när vi flyttar till huset nästa månad. Är glad att detta har fungerat så länge eftersom det inte finns en chans för en större spjälsäng att få plats i vårt sovrum nu.

Jag kan framförallt känna att personer i ens närhet ser ett problem som inte finns. Jag förstår att vissa föräldrar kanske tycker det är ett problem att barnet inte vill sova själv, men det betyder inte per automatik att alla upplevet det så.

Vår son somnar väldigt sällan i vagnen, och även det "upprör" en del som tycker att "han får väl skrika tills han somnar i vagnen". Eeeh, nej, det är jag inte alls bekväm med. Vi har ju en jättebra ergonomisk sele och bärsjal där han gärna somnat i, så det har liksom aldri varit ett problem, och det är inte jobbigt att bäta honom heller.

Precis! Och om det funkar för oss så behöver väl ingen annan lägga sig i? Det är inte som att vi tycker att det är jobbigt att sova tillsammans och att vi har ett problem som måste lösas.

Ja men exakt! Vi får också frågor ifall han fortfarande äter på nätterna, om jag fortfarande ammar, om vi provat att lämna bort honom hos barnvakt än. Allt välmenande för att han inte ska få "dåliga vanor".

Svaren på frågorna är ja, ja och nej. Inget av dem upplever vi som problem och jag tror inte att "dåliga vanor" existerar hos 5-månaders bebisar. Men men, så länge som "problemen" bara existerar hos omgivningen ska man väl vara nöjd :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30