Vårföräldrar 2015 #4

Nu ammar jag bara på morronen numera och innan ersättning om dagarna OM sonen vill ha då :cool: så jag har sinat en(hel)del men läcker om han struntar i dagsransonen. Men inte ens då kan jag pumpa ur mer än vad jag antar är en bråkdel av vad som borde finnas..

Följdfråga:
Om man försöker amma mera igen, kommer mjölken anpassa sej till det då? (Vill amma mer men sonen är inte lika imponerad)
Och
Måste man sluta med amningsnapp? Har den någon negativ inverkan så man bör sluta använda den?

När jag amma äldsta dottern hade jag amningsnapp hela det halvåret jag amm henne. Nu med lillan hade jag det en period men slutade med den när bröstvårtorna var läkta.

Igår var det vaccination av bebis som gick bra. Han var lite knölig sen på kvällen och fick feber på kvällen så då fick han en alvedon och sen har det gett med sig. Idag är han lika glad som vanligt tycker jag, möjligen lite tröttare.

Han väger numer 8.2 kg och är 66,5 cm lång och är 3 månader och 1.5 v.

@_saga_

Ni som pumpat utan framgång, har mjölken runnit bra i övrigt? Jag läcker så fort brösten börjar bli fulla, vet inte om det har nåt med hur lätt det går att pumpa att göra.
@majmamma nej, hur mycket det läcker har inte påverkat, inte för mig. Läckte ursinniga mängder med barn 1, konstant! Böt skydd flera gånger om dagen - sprutade! Denna gång läcker jag mycket mindre, vissa dagar ingenting. Men ingen skillnad på pumpningen... Om du bor i Sthlm har jag en manuell medelapump du kan få pröva om du vill

Nu ammar jag bara på morronen numera och innan ersättning om dagarna OM sonen vill ha då :cool: så jag har sinat en(hel)del men läcker om han struntar i dagsransonen. Men inte ens då kan jag pumpa ur mer än vad jag antar är en bråkdel av vad som borde finnas..

Följdfråga:
Om man försöker amma mera igen, kommer mjölken anpassa sej till det då? (Vill amma mer men sonen är inte lika imponerad)
Och
Måste man sluta med amningsnapp? Har den någon negativ inverkan så man bör sluta använda den?
@Magnum du kan garanterat ta upp amningen om du vill igen! Du behöver inte sluta med amningsnappen om du inte vill, men har hört att tydligen kan flödet bli bättre utan. Med barn 1 använde jag amningsnapp några veckor i början, det räddade amningen den gången! Tycker Amningshjälpen är så himla bra, kontakta en hjälpmamma där om du önskar lite tips :)

:banana:
Igår var det vaccination av bebis som gick bra. Han var lite knölig sen på kvällen och fick feber på kvällen så då fick han en alvedon och sen har det gett med sig. Idag är han lika glad som vanligt tycker jag, möjligen lite tröttare.

Han väger numer 8.2 kg och är 66,5 cm lång och är 3 månader och 1.5 v.

Min bebis är verkligen plutteliten!!! Hon är 4 månader och 4 dagar - väger in på 5745 gr och 64 cm :D tycker ändå det är lite häftigt hur olika de kan vara! Vart på kurvorna hamnar din lilla?

Jag vaknar helt när jag ska amma på natten. Sitter i sängen och ammar. Men det brukar bli 2-3 gånger per natt och han somnar om på max 10 minuter så jag tycker det fungerar bra. På morgonkvisten däremot om jag vill sova vidare brukar jag plocka över honom i min säng och liggamma.

Här läcker det ingenting och så fort hon slutar äta slutar det rinna, oavsett hur fulla brösten är. Har aldrig behövt amningsinlägg och kan gå utan bh utan problem. Kan behöva trycka en gång på bröstvårtan hon inte äter från precis när hon börjar äta för då kan det droppa lite.

Oj vilken lyx! Jag klarar inte många minuter utan amningsinlägg och de gånger sonen får för sig att sova extra länge på natten vaknar jag extra blöt :p

:banana:

Min bebis är verkligen plutteliten!!! Hon är 4 månader och 4 dagar - väger in på 5745 gr och 64 cm :D tycker ändå det är lite häftigt hur olika de kan vara! Vart på kurvorna hamnar din lilla?

Haha ja det är verkligen olika :D

Min "lilla" hamnar på den övre kurvan på vikten och över medel på de andra :)

Två gånger det är ju ingenting :) Har försökt räkna hur många gånger Leona vaknar men tappar jämt räkningen. Nu har hon vaknat för andra gången i kväll (oftast brukar hon faktiskt sova 4 timmar första passet men inte idag). Provade att ge ersättning nyss och gud vad äcklad hon såg ut :yuck::yuck::D
Så det var ingen hit men hon blev inte sur på själva flaskan iaf så det var ju bra :) Hon låg och skrattade och spottade ut ungefär.

:DHon kanske vänjer sig vid smaken om hon testar flera gånger?
Här har han knappt tid/intresse att äta för tillfället. Tittar bara på annat, typ hundarna, tapeterna, sina armar och vill mest gnaga på nävarna :grin:
Och tar i för kung och fosterland när han gungar i babysittern, en vacker dag flyger han väl ur den snart :crazy: :D

Lo är av småväxt släkte och närmar sig 6 kg nu när hon är 3,5 månad. Märkte att hon iaf växer vid dagens bad- när hon sköt ifrån med fötterna i badbesökare kant bonkade huvudet i andra sidan;). Det verkade snarare trigga fisken i henne än göra ont så jag hade fyllt sjå att hålla henne lugn. Nästa gång blir det nog bad i badkaret istället :)

Alice blir 3 månader idag och vi har firat med bvc - besök med tillhörande vaccination. En febrig och ledsen liten skrutt men alvedonen hjälper bra :)

5650g och 62 cm

@majmamma nej, hur mycket det läcker har inte påverkat, inte för mig. Läckte ursinniga mängder med barn 1, konstant! Böt skydd flera gånger om dagen - sprutade! Denna gång läcker jag mycket mindre, vissa dagar ingenting. Men ingen skillnad på pumpningen... Om du bor i Sthlm har jag en manuell medelapump du kan få pröva om du vill

Intressant, tänkte att det kanske hängde ihop men det verkar inte så då. Tusen tack för erbjudandet, men det blev köp :) Hoppas att det kommer funka att pumpa, ger det en chans och hoppas på det bästa :up:

Sitter och funderar lite på det här med kläder till de små när jag ändå är fast i soffan med en sovande bebis i famnen.

Först och främst funderar jag på skor? Använder ni det till era småttingar, och när används de isf? Vi har säkert 7-8 par som vi har fått av vänner och bekanta men finner ingen användning av dem. Brukar köra dubbla strumpor om det är kyligt.

Och shorts? Använder mest bodies och då känns shorts knappt lönt, eller? De behövs ju inte för att värma sonen eller för att solskydda honom för då åker ju långbyxor på.

Jag kanske tänker för praktiskt och borde finna mer estetiskt tilltalande användningsområden för dessa klädesplagg, för annars kan jag inte komma på tillfällen då han behöver ha dessa kläder. Hur gör ni?

Sitter och funderar lite på det här med kläder till de små när jag ändå är fast i soffan med en sovande bebis i famnen.

Först och främst funderar jag på skor? Använder ni det till era småttingar, och när används de isf? Vi har säkert 7-8 par som vi har fått av vänner och bekanta men finner ingen användning av dem. Brukar köra dubbla strumpor om det är kyligt.

Och shorts? Använder mest bodies och då känns shorts knappt lönt, eller? De behövs ju inte för att värma sonen eller för att solskydda honom för då åker ju långbyxor på.

Jag kanske tänker för praktiskt och borde finna mer estetiskt tilltalande användningsområden för dessa klädesplagg, för annars kan jag inte komma på tillfällen då han behöver ha dessa kläder. Hur gör ni?

Oj vi har inga skor alls, har inte fått några och inte köpt några heller. Han har iofs ett par skor som är ett par jag hade när jag var bebis men de är fortfarande lite stora. När det varit kallt har vi haft (ärvda) stickade sockor eller som du skriver ett till par strumpor.

Shorts har vi några par, även om det mest blivit mest långbyxor nu när sommaren är så kall.

Shorts ät såklart mest för att vi tycker det är fint. Men har även funnit en liten praktisk funktion. När han ligger i vagnen eller sitter i selen är det liite mindre risk för läckage hela vägen ut om han får för sig att bajsa riktigt ordentligt :p

Jag har tänkt hur många gånger som helst att jag skulle velat haft ett par shorts! Bara body känns för halvklätt för mig. Vill ha bodys med korta ben egentligen men det verkar inte vara modernt i år om man inte köper en pyjamas. Men nu känns det försent att handla sommarkläder för det blir ju ändå ingen sommar :grin:

Skor orkar inte jag heller hålla på med nu. Får bli till våren :)

:DHon kanske vänjer sig vid smaken om hon testar flera gånger?
Här har han knappt tid/intresse att äta för tillfället. Tittar bara på annat, typ hundarna, tapeterna, sina armar och vill mest gnaga på nävarna :grin:
Och tar i för kung och fosterland när han gungar i babysittern, en vacker dag flyger han väl ur den snart :crazy: :D

Det är typ samma här. Hon är hungrig sen äter hon i två minuter innan hon ser något annat kul.
Testade att pumpa och så provade jag med vällingsnappen idag istället. Var lite bättre men jag fick bara i henne ca 20 ml. Får nog fortsätta helamma ett tag till..

Jag tänker bara praktiskt .Helst vill jag bara hahel sparkdräkt. Mitt barn blir sjukt trött på mig när jag ska kränga på body och byxor. Synd att det ska vara så himla svårt att hitta sparkdräkter bara.
Body kör jag bara omlott-modeller om jag kan välja.

Skor ser jag ingen anledning att ha förrän de börjat gå och stå.

Bebisskor är ju oerhört söta men fyller ju inte direkt någon funktion. Dessutom så har jag för mig att det skulle vara dåligt för deras fötter att ha skor på sig när de är så här små men jag kan inte minnas vart jag läste det...? Någon som vet hur det är med den saken?
Kommer väl börja använda skor när det behövs dvs när han börjar gå.
Shorts har det ju knappt varit någon användning av i sommar, han har ett par och så några kortärmade och kortbenade pyjamasaktiga små tingestar men om sagt... De hänger tyvärr mest i garderoben och skräpar i det här vädret.

Skor används ej pga fyller ingen funktion. Använder Tossor/tofflor och strumpor. Shorts har vi knappt men däremot många trosor/underbyxor som används under klänningar, som hon har massor av! :love:

Vi använder i regel omlottbodies, byxor och strumpor. Hittade strumpor från PoP som sitter kvar. Är det varmt brukar hon glida runt i endast body hemmavid.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 364
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?