Vårföräldrar 2015 #4

Funderade senast idag på hur sjutton man ammar en unge som vill titta på precis allting. Jag flaskmatar ju så flaskan följer ju liksom bara med. :D

Det är söligt :D Lättare med flaska såna går! Äldsta dottern blev lika som E är nu, äter liksom inte färdigt och kollar på allt! Är det inte pappa och syrran så är det tvn haha! Då "passade" jag på att sluta amma helt när hon ändå inte var så intresserad längre.

Samma skydd sen nyfödd så inget ändrat där. Hon har alltid varit Nöjd fram tills för nån vecka sen.. Kanske en period bara! :(
Fast på denna tiden har hon ju växt en del, så även om det är samma skydd så sitter hon ju inte likadant nu som då.
En del stolar har en babyinsats, prova ta bort den om det inte är gjort. :)

Min dotter har nog tagit över er sons bilvägran. Skriker så fort man sätter henne i bilen. Spelar ingen roll vilken hastighet, väg, väder etc. Skitjobbigt eftersom vårt stora intresse är bilar o vi åker väldigt mkt bil. :(
Fy, stackare. Vet precis hur det känns och hoppas att det är en snabbt övergående fas. Man blir ju så isolerad utan bilen.

@FengurLaugar vi kommer börja trappa ner vid 6 mån och sen får vi se hur det går. Kommer gå på känn efter sonens behov. Jag börjar jobba när sonen är 9 mån så förhopningsvis är han avvand tills dess, åtminstone delvis. Vi kommer nog inte byta ut amning mot ersättning. Han har flaskvägrat urpumpad mjölk så vet inte om vi pallar ta den fighten. Nöjer oss med att fasa ut med mat istället :).

Nu är sonen inte särskilt nyfiken på omgivningen när han äter, då hade jag kanske tänkt annorlunda :).

Min dotter har nog tagit över er sons bilvägran. Skriker så fort man sätter henne i bilen. Spelar ingen roll vilken hastighet, väg, väder etc. Skitjobbigt eftersom vårt stora intresse är bilar o vi åker väldigt mkt bil. :(
Fy, vad jobbigt. Hoppas också på att det snabbt går över!

Vi har först haft besök av min syster med familj, sen varit två nätter hos makens morbror och när vi kom hem därifrån så var mina föräldrar på plats i vårt hus (och hade städat och bakat en kaka :love: ). H har varit med på utflykter nästan varje dag och det har fungerat så bra! Så länge han får äta när han är hungrig så är han nöjd.

Jag delammar ju bara men har väl lite löst planerat att fasa ut det mer och mer strax efter 6 månader någonstans. Men jag har väl lite inställningen att det blir som det blir helt enkelt.

@FengurLaugar vi kommer börja trappa ner vid 6 mån och sen får vi se hur det går. Kommer gå på känn efter sonens behov. Jag börjar jobba när sonen är 9 mån så förhopningsvis är han avvand tills dess, åtminstone delvis. Vi kommer nog inte byta ut amning mot ersättning. Han har flaskvägrat urpumpad mjölk så vet inte om vi pallar ta den fighten. Nöjer oss med att fasa ut med mat istället :).

Nu är sonen inte särskilt nyfiken på omgivningen när han äter, då hade jag kanske tänkt annorlunda :).

Nej våra amningsstunder är inte så där mysiga och lugna längre utan så fort nåt låter eller händer så släpper hon och det sprutar åt alla håll och då måste jag vara beredd med handduken och hålla för så hon inte blir full i mjölk :p

Hon har inga problem med flaska så jag kommer sluta ganska tvärt precis som med storasyster isåfall :) Hade hon ätit ett par ggr på natten hade jag nog inte funderat på att sluta än men hon äter ju inte nattetid utan första målet efter kl 20-21 är runt kl 06.

En annan sak angående amning. De absolut flesta i min bekantskapskrets har ammat bara nån vecka och sen gett bara ersättning eller inte ens provat amma alls. Inget fel med det, alla gör det som känns bäst :)Men jag känner mig väldigt ensam och ovanlig om att helamma så länge som jag gjort/gör och ändå tycker jag inte 5-6 månader är länge jämfört med vad man läser om. Men verkligheten är tydligen annorlunda, iallafall här :p Har ni märkt samma eller är det bara här? :D Folk låter så förvånade när dom hör att jag fortfarande ammar.

En annan sak angående amning. De absolut flesta i min bekantskapskrets har ammat bara nån vecka och sen gett bara ersättning eller inte ens provat amma alls. Inget fel med det, alla gör det som känns bäst :)Men jag känner mig väldigt ensam och ovanlig om att helamma så länge som jag gjort/gör och ändå tycker jag inte 5-6 månader är länge jämfört med vad man läser om. Men verkligheten är tydligen annorlunda, iallafall här :p Har ni märkt samma eller är det bara här? :D Folk låter så förvånade när dom hör att jag fortfarande ammar.

Jag har inte fått några kommentarer eller reaktioner alls på att jag ammar, varken åt det positiva eller negativa hållet.

Men av de vänner och bekanta som jag har med barn (inte jättemånga) så har alla ammat. Några har slutat efter kort tid men då för att amningen inte fungerat. Så för mig är det tvärtom, de som inte ens provat amma finns bara på buke :D

Jag har inte fått några kommentarer eller reaktioner alls på att jag ammar, varken åt det positiva eller negativa hållet.

Men av de vänner och bekanta som jag har med barn (inte jättemånga) så har alla ammat. Några har slutat efter kort tid men då för att amningen inte fungerat. Så för mig är det tvärtom, de som inte ens provat amma finns bara på buke :D

Haha se där! Då är det kanske nåt fenomen här i kring då :D

T.ex har jag blivit bjuden på några grillkvällar nu där alkohol är inblandat och sen ut på krogen typ. Jag säger att jag gärna kommer men håller mig nykter. Då är alltid frågan "Ammar du?" eller "Ammar du fortfarande?" och då är det från folk som har barn i samma ålder som mina två oftast och då vet att E bara är drygt 4,5 månad gammal. Det är därför jag funderade på om jag är så "ovanlig".

Jag tycker inte att det verkar ovanligt att amma här, däremot tycker jag att få helammar. Verkar vanligt att delvis ge ersättning.

T.ex har jag blivit bjuden på några grillkvällar nu där alkohol är inblandat och sen ut på krogen typ. Jag säger att jag gärna kommer men håller mig nykter. Då är alltid frågan "Ammar du?" eller "Ammar du fortfarande?" och då är det från folk som har barn i samma ålder som mina två oftast och då vet att E bara är drygt 4,5 månad gammal. Det är därför jag funderade på om jag är så "ovanlig".
Fast i de fallen tänker jag ärligt talat att jag snabbare blir så påverkad att jag inte ska hålla i ungen överhuvudtaget än att bröstmjölken påverkas nämnvärt. Därför ser jag gärna att även pappor håller sig väldigt lugna med alkoholen, i synnerhet också om man samsover.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈