Vårföräldrar 2015 #4

Jag känner lite tvärtom ... Hade gärna gett mer ersättning för att jag ska bli mindre låst men ungen är av den otåliga sorten och det tar ju TID att värma! Hon hinner typ svälta ihjäl, i hennes värld ...

Dessutom, vi har svårt att komma ihåg att ta med oss blöjor ut ... Flaskor blir nog ett moment för mycket just nu.

Barnet tar dock flaskan bra så jag räknar med att vi kommer komma in i det och mata mer med utpumpat och ersättning framöver.

Just nu har jag också jäkligt ont i bröstvårtorna så jag tänkte faktiskt skaffa en amningsnapp, och försöka flaska lite, så de får lite avlastning ...

Går det bättre med din amning nu förresten?

Själva amningen är helt smärtfri efter jag skaffade amningsnapp. Utan den hade min värld nog rasat samman ;) Nu vill han inte gärna äta utan den men det gör mej inte så mycket.

Han ammas på morgonen (sover hela natten annars hade han ammats då med) och så gott det går före varje flaska resten av dagen. Det är det enda vi ammar numera. Så det blir inte så mycket.
Han blir ibland helt akut hungrig och är man inte beredd med bröstet innan han helt akut kommer svälta ihjäl :angel: så tänker han inte ammas alls, utan låter gråter hellre högt och tydligt tills flaskan kommer. Eventuellt går det amma efteråt istället.

Ja jag vet inte hur det är att vara utan hund. Samma med häst, vet inte hur det är att inte vara hästägare.

Ska bli spännande med valp! En ras som vi inte har så mycket erfarenhet av heller så det ska bli spännande :)
Kul med valp! Tråkigt mista den gamla dock :(
Vi skaffade valp förra året, så det var ju innan människovalpen. Men det är fullt upp ändå, men hade inte velat vara utan varken hästar katter eller hundar! Eller barn, såklart <3

Sonen är inne i en period (igen) där han äter typ hela tiden!

Jag frågar andra nära och kära rutinerade föräldrar hela tiden hur mycket man kan ge egentligen, men de säger att det bara är att mata tills han är nöjd :p

Hur många ml äter era barn varje tillfälle, ungefär? Hur ofta? Hur gamla är dom nu?

Sonen äter ca var 2-3 timme dagtid och var 3-4 timme nattetid. Hur mycket han äter har jag ingen aning om eftersom han helammas men det brukar ta 10-15 minuter ungefär. Framför allt kvällstid ligger han gärna kvar och småsnuttar och myser men då blir det inte mycket mat i magen. Han blir 15 veckor på söndag.

Det är inte många länder som ger välling, typ väl mest här! Tycker väl inte att det är särskilt bra mat faktiskt, påfundet välling. Mjöl, vatten och kanske lite tillsatta vitaminer.. Ger hellre något med riktiga vitaminer i då :) @Imogen

Varför kommer du inte ge välling?

Undrar av nyfikenhet för jag har funderat en del på varför välling är så bra? Jag menar på något sätt överlever ju resten av världens barn :p

Jag gav inte första välling och kommer inte ge nu heller, tycker som _saga_ att det inte är så värst bra mat och finns bättre saker att ge. Jag ammade som kvällsmål tills stora var 11 månader sen fick hon amning plus något litet, typ smörgås, äggmjölk, smoothie, frukt eller grönt, ibland någon gång (inte så ofta) egen gröt på bovete, hirs, mannagryn, skrädmjöl eller havregryn.
Finns så mycket annat en kan ge än välling och även gröt om man vill. ☺

Intressant att läsa hur mycket era små äter!
Min gosse tryckte i sej 990ml igår på 8 tillfällen. Ofta vill han äta också. Plus lite amning.
Han blir tre månader på måndag.

Vår tjej har börjat kräkas mer och mer, med en absolut topp igår då det kändes som det mesta kom upp. Vi har inte ändrat ätställning, rutiner, och inte heller vad jag äter :confused:. Någon som har en aning om varför det blir så?

Alltså det är inte helt lätt att amma en unge som ska titta på allt som låter lite plus försöker vända sig till mage medan hon ligger i mitt knä och ska äta :p

Hon har verkligen fått snits på att vända sig! Så fort man lägger ner henne så vänder hon, även på skötbordet :cool:

Igår var vi på hantverksmässa i Båstad. Sonen fick sitta i vagnen och leka när han var pigg och när han blev trött förflyttades han till Beco-selen (som både sambon, sonen och jag älskar :love:) för att somna. Sambon och jag turades om att ha honom i selen men vi kunde med lätthet bära honom 2 timmar i stöten utan att det var tungt så vi är grymt nöjda med inköpet. Det var en lyckad utflykt men vi alla var trötta när vi kom hem. Sonen och jag gick och lade oss kl 21.30. Jag vaknade runt kl. 10 och sonen sov vidare och gjorde inte morgon förrän 12.30!

Han satte dessutom rekord i tid mellan matningar: 6 timmar och 20 min!

Idag är vädret väldigt tråkigt så vi myser inomhus för att åka till mina föräldrar senare i em. Känns skönt med en lugn dag efter gårdagens aktiviteter.

Ang. amningen så får inte jag så många kommentarer ang att jag helammar. Folk häromkring verkar inte tycka det är onormalt, och de flesta av mina vänner har inte barn så de vet väl inte riktigt hur det där funkar ;).

A helammas och vi fortsätter så länge hon vill som det känns nu. Har ju iaf tills hon är ett år på mig innan jag förväntas jobba lite mer :) Kommer försöka att inte ge ersättning eller välling utan hoppas på att hon kommer uppskatta mat så småningom :)

Lo kan nu vända från rygg till mage och ligger oftast som en ostbåge i färd med nåt nytt projekt. Idag har hon kräkts mycket mindre, och jag har försökt hålla henne stilla och lugn efter att hon ätit. Hon sov iofs hela eftermiddagen vilket hon i stort sett aldrig gör, så hon kanske varit lite krasslig. Vaknade till slut på ett strålande humör och fick följa med ut i ruskvädret och fodra hästar. Hon får plats i regnrocken :D

Jag helammar och tanken är att hennes pappa tar över föräldraledigheten vid sju månader och då tänker jag att jag ammar på deltid och när jag jobbar blir det antingen utpumpad mjölk eller ersättning. Tycker amningen är oerhört smidig, alltid med och alltid färdigt när det behövs.

Jag helammar och tanken är att hennes pappa tar över föräldraledigheten vid sju månader och då tänker jag att jag ammar på deltid och när jag jobbar blir det antingen utpumpad mjölk eller ersättning. Tycker amningen är oerhört smidig, alltid med och alltid färdigt när det behövs.

Ja det är ju sjukt smidigt! Men just nu är det väldigt svårt att amma lilla fröken om hon inte är kraftigt trött för hon måste ju kolla på allt och äter dåligt :p

Jag tänker amma så länge som det funkar. Kommer vara hemma på heltid tills H är åtta månader och sen blir det amning morgon och kväll om vi båda tycker att det fungerar bra.

Ja det är ju sjukt smidigt! Men just nu är det väldigt svårt att amma lilla fröken om hon inte är kraftigt trött för hon måste ju kolla på allt och äter dåligt :p
Det är lite samma här- huvudet far som en virvelvind för att ha koll på allt ;). Bäst äter hon morgnar och kvällar när hon är riktigt hungrig.

Ok jag vaknade 03.23 av att jag höll på att sprängas. Låg och tittade på den djupt sovande bebisen i ca 45 min innan hon äntligen slog upp sina små ögon och åt. Hon klarade dock bara det ena sprängfyllda bröstet så det var bara till att ta fram pumpen halv fem på morgonen (som jag tyckte var för jobbigt kl 22 igår...). Placerade pumpen strategiskt bredvid min sambos huvud så nu har jag sällskap :D, samt en kopp te som jag tvingade honom att göra. Fick ur ca 200 ml ur ena bröstet och lättnaden är rent ljuvlig :bow:. Den enda som sover i den här sängen är en viss liten bebi, men hon verkar sova väldans gott ;).

Har en liknande upplevelse nu i natt. Sonen somnade vid 22:30 igår men då han åt vid 21 och inte direkt innan han somnade tänkte jag att ni blir det inte lång sömn när jag gick och la mig vid midnatt..

Jag vaknade nu! Och inte av sonen utan av sprängfyllda bröst. Då har han alltså sovit i 7 timmar och inte ätit på 8,5 timme :eek::D

Jag som inte hade en ren pump tillgänglig var då en sån elak mamma att jag lyfte upp sonen så han vaknade och åt. Men såklart bara ena bröstet innan han tvärsomnade igen :p

Första tanken när jag vaknade var "Gud vad skönt!", andra var "tänk om jag inte har vaknat av honom!" Men gissar att jag kan släppa den tanken eftersom sonen sover i babynestet mellan våra huvuden här i sommarstugan. Han hade nog väckt oss om han börjat skrika :D

Nä det här med matning är inte det lättaste just nu... Ammar jag blir han distraherad av annat som låter och släpper taget och vrider sig som en liten mask mot ljudet för att titta. Ger jag flaska sitter han i babysittern och då vill han bara gungagungagunga och frustar när han tar i så mjölken far över hela köket.:D :grin:
I övrigt är frustrationen stor över att fötterna inte nås att stoppas i munnen, magläge är fortfarande bäbistortyr men att ligga i sängen och titta på takkronan är en höjdare.
Mitt lilla glin :love:
Och jag har börjat få ångest över den stundande vaccinationen imorgon:nailbiting:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben