Vårföräldrar 2015 #4

Här råder amningskaos för tillfället. Min tillfriskning var bara inbillning och slutade efter ett besök hos vårdcentralen med antibiotikakur mot halsfluss. Påbörjade kuren i torsdags och i fredags kväll fick jag en chock när jag insåg att mjölken nästan försvunnit helt. Hade inte en aning om att antibiotika kunde ställa till det så.
Nu kämpar vi på så gott det går med amningen, vissa tider på dygnet är det ont om mjölk och då får vi ge henne ersättning istället. Låter henne amma när hon vill och håller tummarna stenhårt för att mjölken inte ska hinna sina innan kuren är över på söndag.
Fram tills nu har hon växt väldigt bra, senaste BVC-besöket vid 2,5 månads ålder vägde hon 4910 g och var 58 cm lång.

Vaccinerades idag, tyckte han var jätteduktig. Han reagerade bara med att gråta ytterst lite och slutade snabbt. Jag hade helt klart väntat mig ett bra mycket värre utspel... Han har varit lite orolig i någon timme och nu har han slocknat, ingen feber än men vi får väl se hur det utvecklar sig.
Fyllde 3 månader igår och nu väger han 6800 g och är 64 cm lång.

Vaccinerades idag, tyckte han var jätteduktig. Han reagerade bara med att gråta ytterst lite och slutade snabbt. Jag hade helt klart väntat mig ett bra mycket värre utspel... Han har varit lite orolig i någon timme och nu har han slocknat, ingen feber än men vi får väl se hur det utvecklar sig.
Fyllde 3 månader igår och nu väger han 6800 g och är 64 cm lång.
Skönt att det gick bra!
Hade glömt födelselistan här i tråden, men våra är ju födda bara en dag isär :)

Här blev sonen JÄTTElessen nu på kvällen, helt otröstlig och tårarna rann som floder. Herregud vad liten man känner sej :( Stackars lilla kraken. Till slut fick han ro att börja kunna äta iallafall och sen däckade han i famnen. Lilla hjärtat <3

Idag har sonenvarit trött, sömnig, hungrig, suttig och åter igen trött. Upplever det som att han sovit extra mkt idag men det har varit många intryck i helgen så han behöver nog smälta allt. :)

Provade att ge honom en gurkstav och lite mosade ärter idag. Gurkan var mkt omtyckt. Han sög och "tuggade" länge på den. Ärterna fattade han inte riktigt grejen med. Han verkade inte ta någon notis om smaken och han varken "tuggade" eller svalde så han förstod nog inte att det var mat ;).

Skönt att det gick bra!
Hade glömt födelselistan här i tråden, men våra är ju födda bara en dag isär :)

Här blev sonen JÄTTElessen nu på kvällen, helt otröstlig och tårarna rann som floder. Herregud vad liten man känner sej :( Stackars lilla kraken. Till slut fick han ro att börja kunna äta iallafall och sen däckade han i famnen. Lilla hjärtat <3

Vad jobbigt :( Det var/är något sådant jag väntade mig också. Fick han feber med?
Min är fortfarande däckad. Vaknade och åt litegrann men somnade om direkt igen. Han har ingen feber iafl, bara väldigt trött.

Vart till en park i stan idag där det finns lekpark och några djur sen köpte vi glass på stan innan vi beställde pizza och tog med hem. 3 åringen tyckte allt var jättekul och lillan sov sig genom allt ;) Hon vakna när jag flyttade henne från vagnen när vi skulle åka hem så hon fick mat före vi åkte.

Sen satt hon i selen medan vi började gräva och fixa där det ska bli lösdrift framöver. Somna av ljudet av maskinerna. Sen körde jag runt traktorn och tippkärran med henne i selen :p

Nu sover båda ungarna gott efter en bra dag :love:

Här verkar lugnet vara över, senaste dygnen har L ätit mycket och ofta (även nattetid- vilken fräckhet :cool:) och jag är nu högproducerande mjölkfabrik :grin:. Hon har även upptäckt sitt saliv och det roliga i att gurgla, småspotta och lipa samtidigt. Detta nyupptäckta fenomen tränades intensivt frampå småtimmarna, varvat med karatesparkar mot det som låg närmast (jag:meh:).

Nu har Ludvig en ny hobby :) att vända sig från rygg till mage. Sen blir han arg och då ska mamman minsann vända honom tillbaka å så vänder han sig till mage å mamman vänder tillbaka... O s v.

Idag vakna båda barnen strax innan 8, vilket är tidigt för dom båda. Men vi gick upp efter ett tag och E fick lite gröt medan vi andra åt frukost :) Sen var hon trött så jag gick upp och la henne i sin säng, där sov hon en stund tills hon nu ville ha mat igen.

Tänkte på vad mycket börjar komma av sig själv nu när hon är snart 5 månader. Nu har hon sovit i sin säng hela nätterna i några veckor och det var ju himla lätt att gå över till det nu då hon inte kräver riktigt samma närhet av mig längre. Hade vi krånglat med det när hon var mindre hade ingen av oss varit nöjda utan det var bättre att hon fick ligga hos mig för det var det hon ville då och alla fick sova och hon var och är fortfarande ett harmoniskt barn.
Samma nu med att det går att gå upp och lägga henne i sin säng på dagen och där somnar hon själv. Det hade heller inte gått när hon var yngre utan då ville hon vara nära eller sova i vagnen när vi var ute och gick. Känns som vi gjort rätt i att inte skynda med att hon ska sova själv mm utan detta har passat oss bra. Passade även 3 åringen bra för vi körde samma "slappa metod" med henne också :) Tror vi är båda är rätt avslappnade som föräldrar över lag och har hjälpt till att få två lugna och harmoniska ungar :love: Vår BVC sköterska säger också att hon fått uppfattningen om oss att vi inte är värst spända av oss, utan att vara slarviga givetvis ;)

Nu har hon sovit i sin säng hela nätterna i några veckor och det var ju himla lätt att gå över till det nu då hon inte kräver riktigt samma närhet av mig längre. Hade vi krånglat med det när hon var mindre hade ingen av oss varit nöjda utan det var bättre att hon fick ligga hos mig för det var det hon ville då och alla fick sova och hon var och är fortfarande ett harmoniskt barn.

Det där tror jag också är klokt. L har velat ligga i vår säng, hyfsat nära, under sina första månader men jag märkte för några veckor sedan att hon hellre ville ligga ifred och att hon snarare stördes av att det stökades runt omkring henne. Sedan i torsdags sover hon i egen spjälsäng och hon verkar trivas toppenbra med det!

Det där tror jag också är klokt. L har velat ligga i vår säng, hyfsat nära, under sina första månader men jag märkte för några veckor sedan att hon hellre ville ligga ifred och att hon snarare stördes av att det stökades runt omkring henne. Sedan i torsdags sover hon i egen spjälsäng och hon verkar trivas toppenbra med det!

Precis så var det här också, med båda två :) När jag slutat amma och gjort klart Es rum så kommer hon få prova att sova där. Tror inte det kommer vara några problem. Ska nog sätta tillbaka långsidan till spjälsängen nu så behöver den inte stå intill min sida utan den kan stå vid väggen istället :)

Vad jobbigt :( Det var/är något sådant jag väntade mig också. Fick han feber med?
Min är fortfarande däckad. Vaknade och åt litegrann men somnade om direkt igen. Han har ingen feber iafl, bara väldigt trött.
Han fick feber 38,4 sen, han vaknade helt plötsligt och bara tokskrek, då gav vi alvedon. Han var så himla loj samtidigt som han skrek helt otröstligt. Till slut fick han ro att äta och däckade för natten vid halv åtta-åtta. Fick sova mellan oss och sov lite oroligt även om han aldrig vaknade.
Sen imorse har han varit sej själv i princip.

@Magnum Jobbigt när de är så ledsna och inget man gör riktigt hjälper, tur det lugnade sig efter alvedonen iafl. Min sov hela kvällen och natten men vaknade kl 06 och var pigg och glad igen.

Hur ofta klipper ni era bebisars naglar? De på händerna får jag klippa/fila ett par gånger i veckan då de växer som ogräs.
Men tånaglarna... Alltså... jag har fortfarande inte behövt klippa dom. Dom växer lixom inte ??

:confused:

@Magnum Jobbigt när de är så ledsna och inget man gör riktigt hjälper, tur det lugnade sig efter alvedonen iafl. Min sov hela kvällen och natten men vaknade kl 06 och var pigg och glad igen.

Hur ofta klipper ni era bebisars naglar? De på händerna får jag klippa/fila ett par gånger i veckan då de växer som ogräs.
Men tånaglarna... Alltså... jag har fortfarande inte behövt klippa dom. Dom växer lixom inte ??

:confused:
Samma som här, fingernaglarna får man klippa typ jämt och tånaglarna aldrig :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar