Vårföräldrar 2015 #4

Fast i de fallen tänker jag ärligt talat att jag snabbare blir så påverkad att jag inte ska hålla i ungen överhuvudtaget än att bröstmjölken påverkas nämnvärt. Därför ser jag gärna att även pappor håller sig väldigt lugna med alkoholen, i synnerhet också om man samsover.

Jovisst men jag väljer att avstå helt under de månaderna jag ammar, det är så kort tid i livet och jag dricker ytterst sällan även fast jag inte ammar. Samma med min man :) De ggr vi båda varit på grillkvällar har han kanske tagit en öl, max två och jag alkoholfritt.

Pappan i huset är och hjälper sin bror med hö så jag och flickorna är ensamma. Vi har ätit jordgubbar till kvällsmat. Emelie fick majskrokar och jäklar vad hon åt! Hon gapar åt allt och vill väldigt gärna ha det vi äter. Hon får smaka på allt och vi tänkte köpa grötpulver nästa gång vi veckohandlar. Hon är väldigt intresserad av annan mat så jag kan tro att det blir poppis :)

Nu sover hon och storasyster ligger och sjunger inne i sin säng och somnar nog snart hon också :)

När brukar man börja låta dom smaka andra saker än mjölk egentligen?Såg förut att det fanns någon form av nappliknande sak fast där nappdelen har hål och man kan lägga i fruktbitar osv så dom får suga på den när dom ska börja provsmaka. Bästa förklaringen ever, någon som vet vad jag menar? Försökt googla utan någon vidare succe då jag inte vet vad de kallas för...

Har för övrigt sprungit för första delen på vad som känns som evigheter idag!
Snart 3 mån efter förlossningen. 3 km tog jag mig runt men då fick jag gå i ett par uppförsbackar då det kändes som om jag skull trilla av pinn där ett par gånger. :angel: Plankan i 1 min 40 sek. Trodde jag skulle vara i ännu sämre form så jag är glatt överraskad.
Återstår att se om jag kommer ur sängen imorgon dock :angel:

När brukar man börja låta dom smaka andra saker än mjölk egentligen?Såg förut att det fanns någon form av nappliknande sak fast där nappdelen har hål och man kan lägga i fruktbitar osv så dom får suga på den när dom ska börja provsmaka. Bästa förklaringen ever, någon som vet vad jag menar? Försökt googla utan någon vidare succe då jag inte vet vad de kallas för...

Snart 3 mån efter förlossningen. 3 km tog jag mig runt men då fick jag gå i ett par uppförsbackar då det kändes som om jag skull trilla av pinn där ett par gånger. :angel: Plankan i 1 min 40 sek. Trodde jag skulle vara i ännu sämre form så jag är glatt överraskad.

Åh jag vet vad du menar men minns inte namnet nu! @Blueberry vet!

Vår tös började få smaka på andra saker runt 4 månader och nu vill hon ha allt vi äter :p:angel: Ett kryddmått i början för att smaka fram till 6 månader då man ska börja ge smakportioner och sen byta ut mål efter mål till mat istället för mjölk.

Kom på det! Taste teater!

En annan sak angående amning. De absolut flesta i min bekantskapskrets har ammat bara nån vecka och sen gett bara ersättning eller inte ens provat amma alls. Inget fel med det, alla gör det som känns bäst :)Men jag känner mig väldigt ensam och ovanlig om att helamma så länge som jag gjort/gör och ändå tycker jag inte 5-6 månader är länge jämfört med vad man läser om. Men verkligheten är tydligen annorlunda, iallafall här :p Har ni märkt samma eller är det bara här? :D Folk låter så förvånade när dom hör att jag fortfarande ammar.
Ungefär som de jag också känner...

@FengurLaugar jag har funderat mycket kring amningen, med barn 1 helammade jag ca 8 mån, delammade till 20. Denna gång kommer jag helamma men börja med småsmakgrejer väldigt lugnt och försiktigt från nu (kanske bara någon enstaka gång i veckan) och sakta sakta öka dem, från 6 mån iallafall ett mål om dagen med något annat. Jag ska minst delamma dagtid tills 1 år. Nattamma får vi se hur länge det blir... Kanske som storasyskonet, kanske mindre. Jag kommer tex inte ge välling, så kanske därför amningen får ta sin tid!

En annan sak angående amning. De absolut flesta i min bekantskapskrets har ammat bara nån vecka och sen gett bara ersättning eller inte ens provat amma alls. Inget fel med det, alla gör det som känns bäst :)Men jag känner mig väldigt ensam och ovanlig om att helamma så länge som jag gjort/gör och ändå tycker jag inte 5-6 månader är länge jämfört med vad man läser om. Men verkligheten är tydligen annorlunda, iallafall här :p Har ni märkt samma eller är det bara här? :D Folk låter så förvånade när dom hör att jag fortfarande ammar.

Samma här faktiskt, fast jag har fått lite känslan av att det är såpass smidigt att ge ersättning/man blir låst att amma, ihop med att man inte riktigt orka rida ut att det kanske gör ont en period i början (more or less men några har haft nolltolerans till att det får göra ont alls) De har också redan innan förlossningen bestämt att de ska delamma. När det sen blivit nåt har man helt gett flaska.

Jag som vill amma pga alla fördelar har ju kämpat mot det onda som en tok, och det skulle de aaaldrig kämpat med så länge! (1 månad)

Samma här faktiskt, fast jag har fått lite känslan av att det är såpass smidigt att ge ersättning/man blir låst att amma, ihop med att man inte riktigt orka rida ut att det kanske gör ont en period i början (more or less men några har haft nolltolerans till att det får göra ont alls) De har också redan innan förlossningen bestämt att de ska delamma. När det sen blivit nåt har man helt gett flaska.

Jag som vill amma pga alla fördelar har ju kämpat mot det onda som en tok, och det skulle de aaaldrig kämpat med så länge! (1 månad)

Ja precis så känns som det är här också

Eftersom vi inte tycker vi har nog med en 3 åring, en bäbis, hus/gård där vi renoverar och gör om och två hästar så har vi på allvar börjat kontakta uppfödare och ska skaffa valp i höst/vinter :D Vår älskade hund lämnade ju oss för snart 3 veckor sen och vi har funderat på hur vi ska göra och utan hund vill vi inte vara så nu är planeringen igång :p

Sonen är inne i en period (igen) där han äter typ hela tiden!

Jag frågar andra nära och kära rutinerade föräldrar hela tiden hur mycket man kan ge egentligen, men de säger att det bara är att mata tills han är nöjd :p

Hur många ml äter era barn varje tillfälle, ungefär? Hur ofta? Hur gamla är dom nu?

Jag frågar andra nära och kära rutinerade föräldrar hela tiden hur mycket man kan ge egentligen, men de säger att det bara är att mata tills han är nöjd :p

Hur många ml äter era barn varje tillfälle, ungefär? Hur ofta? Hur gamla är dom nu?
Ingen aning hur mycket hon äter, hon ammas bara, men alltmer sällan tycker jag. Är hon inte superhungrig åker lilla huvudet hit och dit, vill inte missa nåt så då känns det knappt lönt att amma. På kvällar och morgnar äter hon rejält. Hon är 3,5 månad.

Eftersom vi inte tycker vi har nog med en 3 åring, en bäbis, hus/gård där vi renoverar och gör om och två hästar så har vi på allvar börjat kontakta uppfödare och ska skaffa valp i höst/vinter :D Vår älskade hund lämnade ju oss för snart 3 veckor sen och vi har funderat på hur vi ska göra och utan hund vill vi inte vara så nu är planeringen igång :p
Är man van att leva med hund så blir det väldans tomt utan, kul med valp!

Är man van att leva med hund så blir det väldans tomt utan, kul med valp!

Ja jag vet inte hur det är att vara utan hund. Samma med häst, vet inte hur det är att inte vara hästägare.

Ska bli spännande med valp! En ras som vi inte har så mycket erfarenhet av heller så det ska bli spännande :)

L är tre månader och en vecka, äter mellan 800 och 950 ml per dygn fördelat på ungefär 6-8 tillfällen.

Jag känner lite tvärtom ... Hade gärna gett mer ersättning för att jag ska bli mindre låst men ungen är av den otåliga sorten och det tar ju TID att värma! Hon hinner typ svälta ihjäl, i hennes värld ...

Dessutom, vi har svårt att komma ihåg att ta med oss blöjor ut ... Flaskor blir nog ett moment för mycket just nu.

Barnet tar dock flaskan bra så jag räknar med att vi kommer komma in i det och mata mer med utpumpat och ersättning framöver.

Just nu har jag också jäkligt ont i bröstvårtorna så jag tänkte faktiskt skaffa en amningsnapp, och försöka flaska lite, så de får lite avlastning ...

Går det bättre med din amning nu förresten?

Om jag bara ger flaska så äter han oftast ca 150 ml/gång. Ibland är han mer hungrig och drar i sig typ 50-100 ml igen efter en halvtimme och ibland är han nöjd flera timmar. Tycker det är ganska olika från dag till dag hur myrket det blir. Matar tills han är nöjd helt enkelt. ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈