Vårföräldrar 2015 #4

Tänkte precis höra med er andra vad era bebisar tycker om att ligga på mage :)
Min avskyr det också och det talar han om med besked minsann! :grin: Vi försöker träna små stunder flera gånger om dagen och tålamodet har väl blivit bättre. (hans alltså :D) I början blev han tvärilsk på en gång han hamnade på mage och det tog lång stund för honom att lugna ner sig efteråt. Nu kan han ligga en liten stund utan utbrott och orkar lyfta huvudet ganska högt och hålla det uppe en liten stund. Gör lite kravlande rörelser med armar och ben men när frustrationen tar vid blir det illvrål och tuggande på näven här med.

John (drygt fem månader) har gillat magläge och kan ligga där och glo och greja läääänge, MEN att han är så bekväm gör ju att han inte vill rulla över på rygg... :cautious:

Vi har lagt en stooor spegel mot väggen, han gillar att ligga där och prata med sig själv :) Plus att det går fint att träna magläge när du ligger på rygg eller sitter i soffan och har bebisen på bröstet.

Min avskyr det också och det talar han om med besked minsann! :grin: Vi försöker träna små stunder flera gånger om dagen och tålamodet har väl blivit bättre. (hans alltså :D) I början blev han tvärilsk på en gång han hamnade på mage och det tog lång stund för honom att lugna ner sig efteråt. Nu kan han ligga en liten stund utan utbrott och orkar lyfta huvudet ganska högt och hålla det uppe en liten stund. Gör lite kravlande rörelser med armar och ben men när frustrationen tar vid blir det illvrål och tuggande på näven här med.

Vår gillar mage! Hon ålar sig fram rätt bra :)

Vad lustigt, jag tänkte precis fråga er hur mycket era ligger på mage! Har börjat märka sista dagarna att sonen helst vrider huvudet åt ena sidan och googlade lite och hittade sidor om torticollis och magläge. Vi hade fått höra att "man kan låta barnet ligga på mage under uppsikt redan från födseln" men hur viktigt det är och att det finns faktiska tidsrekommendationer har jag inte hört förrän nu. Studier har tydligen visat att barn som ligger lite på mage är senare i sin motoriska utveckling.

Det verkar finnas en del "tummy time" videos på Youtube, nu blir det mer magläge här hemma :)

Magläge är viktigt, både för huvudform och motorik.
Barn som legat nöjda på rygg länge blir ofta lite "spastiska" när de är sådär 6-9 mån i sina rörelser.

Vad lustigt, jag tänkte precis fråga er hur mycket era ligger på mage! Har börjat märka sista dagarna att sonen helst vrider huvudet åt ena sidan och googlade lite och hittade sidor om torticollis och magläge. Vi hade fått höra att "man kan låta barnet ligga på mage under uppsikt redan från födseln" men hur viktigt det är och att det finns faktiska tidsrekommendationer har jag inte hört förrän nu. Studier har tydligen visat att barn som ligger lite på mage är senare i sin motoriska utveckling.

Det verkar finnas en del "tummy time" videos på Youtube, nu blir det mer magläge här hemma :)

Tror inte du behöver vara orolig. Första barnet (2,5 år nu) låg väldigt lite på mage, men hon rullade runt vid 3 månader, satt vid 4, kröp bra vid 6 och började gå 9 månader och 3 veckor gammal. Hon springer mest hela tiden, klättrar och hoppar osv. Hon kan även sitta själv på häst utan att bli ihållen i skritt. :-)

Tror inte du behöver vara orolig. Första barnet (2,5 år nu) låg väldigt lite på mage, men hon rullade runt vid 3 månader, satt vid 4, kröp bra vid 6 och började gå 9 månader och 3 veckor gammal. Hon springer mest hela tiden, klättrar och hoppar osv. Hon kan även sitta själv på häst utan att bli ihållen i skritt. :-)

Fast hon låg ju inte ensam på rygg, jag bar henne i sjal en hel del. :-)

Alice gillar att ligga på mage och tar sig framåt genom att dra knäna in under kroppen och skjuta ifrån, huvudet ligger ju dock kvar på underlaget så hon har ju ingen koll på vart hon tar vägen och blir rätt sur när hon kör in huvudet i t ex ryggstödet på soffan :p

E ligger gärna på mage, hon rullar runt sen länge. Vänder sig direkt till magläge om man lägger henne ner, men upplever henne väldigt rörlig för sin ålder. Storasyster var inte alls så rörlig.

Hittills verkar vi ha klarat oss från vaccinbiverkningar. Möjligtvis att rotavaccinet bråkar lite med magen. Han verkar pigg och kry, med betoning på pigg :sneaky:

Vaknade vid 3.10 och åt. Somnade inte riktigt om direkt som han brukar utan låg och vred lite på sig. Mycket riktigt bajsade han efter ett tag (vilket han aldrig annars gör på natten). Hann ju såklart bli klarvaken under blöjbyte och nu ligger han i nestet bredvid mig pigg som en mört. Först låg han bara där med armarna rakt upp och tittade sig omkring. Nu har han övergått till sprattel-VM med tillhörande jollerserenad! :love::banghead::love:

Så går det väl när man sover dagen lång efter vaccinet. Tur att han är söt även nattetid :p

Och jag bara skrattar när jag läser era vikter på era "småttingar" ;)

Vaccination idag, 65 cm lång, och 8.5 kg är "mini" :rofl:
Längden börjar stabilisera sig (precis under översta strecket), men vikten fortsätter rakt upp. Ligger lite över översta strecket nu :D Grädde i boobsen var det här ja :p

Hehe håller med :D sist vi vägde oss vägde E 6970 g och var då 2 månader så på måndag blir det spruta och vägning och mätning :)

Håller tummarna för att ni slipper biverkningarna!

Det här med att ligga på mage, förresten... L tycker att det är PYTON. Hon kan lyfta (högt) på huvudet om hon vill, men hamnar hon på mage blir hon mest bara förbannad och börjar äta på närmsta hand. :p
E tycker om att ligga på mage för han ser så mycket mer då. Han gillar att ha koll på omgivningen :D

Lo har de senaste dagarna upptäckt att man kan "pratskrika". Fantastiskt högljutt och ganska underhållande :D.

Hon är inte speciellt förtjust i att ligga på mage men desto mer i att stå, hoppa och flyga. Fick häromdagen ett bistert samtal när jag var i stallet, "Nu vill Lo bara flyga igen..." och båda föräldrarna går runt och klagar på onda ryggar och stela nackar ;)

Senast ändrad:
Nu har vi precis satt oss i bilen för 50 mils bilresa. Peppar peppar så brukar det gå bra att åka bil med sonen så får hoppas att han gillar det idag också ;)

Hmmm har en pluttbebis, E väger under 6 kg och var 62,5 cm förra måndagen :o lång och smal! Skulle vilja ha lite mer hull på henne! Men växer ju, så det borde väl betyda att hon iallafall mår bra :) 4 månader blir hon imorgon

Hmmm har en pluttbebis, E väger under 6 kg och var 62,5 cm förra måndagen :o lång och smal! Skulle vilja ha lite mer hull på henne! Men växer ju, så det borde väl betyda att hon iallafall mår bra :) 4 månader blir hon imorgon

Min bäbis har redigt med hull :p Ligger en enhet över normalkurvan och följer den kurvan perfekt. Längden ligger hon på normalkurvan :)

Nu ammar jag nästan bara morgon och natt och bara ibland på dagarna, eftersom bebis vill ha det så... Men ibland blir det ju 'bland folk'. Jag är varken pryd eller särskilt brydd..., egentligen. Men har lyckats få fliniga kommentarer från personer , både ytliga och närmre bekanta (kvinnor utan barn) vid amning om mina tydligen enorma bröst :meh: som gör att jag inte är lika bekväm längre. Inte ens bland mina närmsta vänner och familj, som jag vet varken bryr sej eller lägger märkte till det.
Kanske också för att sonen inte alltid tar bröstet, för att vi hade jätteproblem i början och för att amningssjälvförtroendet kördes i botten redan andra veckan.

Finns det fler som får höra tråkiga kommentarer? Vad svarar man egentligen?
Jag kommer oftast av mej eller svarar bara att det faktiskt blir såhär när man ammar...
Jag kanske tar åt mej för hårt, men det är tillräckligt med känslosvallningar ändå...:cool:

Nu ammar jag nästan bara morgon och natt och bara ibland på dagarna, eftersom bebis vill ha det så... Men ibland blir det ju 'bland folk'. Jag är varken pryd eller särskilt brydd..., egentligen. Men har lyckats få fliniga kommentarer från personer , både ytliga och närmre bekanta (kvinnor utan barn) vid amning om mina tydligen enorma bröst :meh: som gör att jag inte är lika bekväm längre. Inte ens bland mina närmsta vänner och familj, som jag vet varken bryr sej eller lägger märkte till det.
Kanske också för att sonen inte alltid tar bröstet, för att vi hade jätteproblem i början och för att amningssjälvförtroendet kördes i botten redan andra veckan.

Jag kommer oftast av mej eller svarar bara att det faktiskt blir såhär när man ammar...
Jag kanske tar åt mej för hårt, men det är tillräckligt med känslosvallningar ändå...:cool:
Men va? Kommenterar de storleken på dina bröst? Så fruktansvärt oförskämt :mad:. Trist, men fullt förståeligt, att det får dig att känna dig mindre bekväm med att amma offentligt.

De enda kommentarer, eller snarare frågor, jag får är om mjölken räcker. Jag har inte haft problem med amningen, inte uttryckt någon oro över den, och sonen har alltid växt bra så jag förstår inte riktigt varför folk undrar just det :p

Men gud vad otrevligt! Så gör man väl ändå inte :mad:
Har inte fått några kommentarer alls förutom från min mamma som tycker att bebisar ska äta var fjärde timme som på hennes tid. Jag svarade att det är ju tur att hon inte är BVC-sköterska.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 509
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter