Vårföräldrar 2015 #4

Hur är era bebisar med matningar nu, jämfört med när de var yngre? Sonen är 3,5 mån nu men jag upplever det som att han äter oftare nu än förut. Åtminstone nattetid. Då går det mellan 1-2 timmar oftast mellan målen. I sällsynta fall har det gått 4 timmar mellan två mål och de gångerna är lätträknade. När han vaknar till på natten vill han gärna ta tutten, annars blir han ledsen. Han tar inte nappen så jag får helt enkelt amma honom, men det innebär att sömnen blir väldigt ryckig för mig = sömnig mamma. Inatt åt han säkert fyra gånger.

Kors i taket men här är det faktiskt tvärtom! :eek:

Sonen har börja dryga ut måltiderna och det kan ofta gå mer än 3 timmar emellan dagtid. På nätterna äter han nu oftast bara en eller två gånger även om han kan vakna fler. Däremot på kvällen kan det fortfarande vara en hel del kvällsgnäll, snuttande och täta amningar.

Men det kan väl ändras ;)

Vi har inte mycket till rutiner, förutom att nätterna är bra med 7-8 timmars sammanhängande sömn utan matpaus. Vi har varit ute på mycket utflykter på sistone så tyvärr har hon slocknat lite väl tidigt (19-20 ). Somnar hon vid 21-22 får jag en väldigt behaglig natt. Ammar lite nu och då under dagen, oftast väldigt snabba matpauser som slutar med en powernap. Hon har börjat kinka lite med flaskan och vara snuttig på kvällarna så försöker vara hemma då och vara iväg på förmiddagen/morgonen istället.

Nu åkte min man till Oslo för att se ACDC så jag och flickorna är själva resten av dagen/kvällen :) En promenad till flickorna gammelmormor (makens mormor) blir det sen för att fira hennes födelsedag sen ska vi ha fredagsmys med grönsaker och dipp innan det är dags för ungarna att sova :)

@Magnum Vad fräckt av andra att kommentera! Jag har sluppit undan kommentarer, men skulle antagligen känna mig ännu mer obekväm än vad jag redan är och någonstans däremellan be dem fara och flyga.
Jag har inga problem att amma med familjen närvarande, men tycker det är jobbigt när det är ute bland "folk". Försöker om möjligt sköta matningarna i bilen när vi är iväg, trots att jag önskar att jag skulle vara helt obrydd.

Hur mycket sover era barn? Här önskar jag att det kunde sovas lite mer. Sedan någon vecka tillbaka sover dottern mellan 01-09 och under dagtid i princip endast i sjalen under hundpromenaderna. När hon är vaken kräver hon väldigt mycket stimulans och vill antingen sitta i knät eller bli runtburen för att titta på saker, ligga ensam i babygym/sitter fungerar några minuter i stöten. Trodde nog att tvåmånaders-bebisar skulle sova litet mer och särskilt kvällarna blir väldigt långa med två trötta föräldrar.

A sover mycket fortfarande. På nätterna somnar hon mellan 19- 22 och sover hela nätterna med lite halvsovande amningspauser, vaknar nån gång mellan 6-9 för blöjbyte /potta, ordentlig amning och lite mys och sen somnar hon ofta om en stund till. Dagtid är sovperioderna kortare, 30 min - 1 timme och så vaken 2- 3 timmar. Men när hon är vaken är hon gärna i sjalen så det funkar bra att göra saker ändå. Hon blir 3 månader på tisdag.

Hon äter dock massor nu!! Kan amma och sen efter 20- 30 min är hon hungrig igen. Jag är väldigt obrydd med amningen vilket är skönt för då spelar det ju egentligen ingen roll.

Igår kom vi hem från en vecka i svärföräldrarnas sommarstuga som ligger 3,5 timmars bilkörning bort. Både dit- och hemvägen gick jättebra att köra och lilleman sov nästan hela tiden. Fick stanna för matning två gånger både dit och hem.

Han fick lite konstig rytm under semestern. Tre kvällar i rad somnade han redan kl 20 för natten. I vanliga fall somnar han inte förrän kl 23 så vi var oroliga att han skulle piggna till mitt i natten, men det gjorde han inte.

Idag var hela familjen i stan och vi kunde unna oss en fika på café för första gången på en evighet. Sonen parkerade vi i vagnen under ett träd och han var mer än nöjd med att kolla upp i trädkronan.

Han har dock fortfarande svårt för att varva ner och gråter ofta rejält en stund på kvällen utan

Hur är era bebisar med matningar nu, jämfört med när de var yngre? Sonen är 3,5 mån nu men jag upplever det som att han äter oftare nu än förut. Åtminstone nattetid. Då går det mellan 1-2 timmar oftast mellan målen. I sällsynta fall har det gått 4 timmar mellan två mål och de gångerna är lätträknade. När han vaknar till på natten vill han gärna ta tutten, annars blir han ledsen. Han tar inte nappen så jag får helt enkelt amma honom, men det innebär att sömnen blir väldigt ryckig för mig = sömnig mamma. Inatt åt han säkert fyra gånger.
@Magnum Vad fräckt av andra att kommentera! Jag har sluppit undan kommentarer, men skulle antagligen känna mig ännu mer obekväm än vad jag redan är och någonstans däremellan be dem fara och flyga.
Jag har inga problem att amma med familjen närvarande, men tycker det är jobbigt när det är ute bland "folk". Försöker om möjligt sköta matningarna i bilen när vi är iväg, trots att jag önskar att jag skulle vara helt obrydd.

Hur mycket sover era barn? Här önskar jag att det kunde sovas lite mer. Sedan någon vecka tillbaka sover dottern mellan 01-09 och under dagtid i princip endast i sjalen under hundpromenaderna. När hon är vaken kräver hon väldigt mycket stimulans och vill antingen sitta i knät eller bli runtburen för att titta på saker, ligga ensam i babygym/sitter fungerar några minuter i stöten. Trodde nog att tvåmånaders-bebisar skulle sova litet mer och särskilt kvällarna blir väldigt långa med två trötta föräldrar.

10-12h nattetid och allt från 1-6 h dagtid. Ofta runt 3 kanske

Lo sover väldigt varierat och är väl lite som er bebis när hon egentligen borde sova men inte kommer till ro...annars ligger hon och roar sig själv iallafall bitvis, men är tämligen sällskapssjuk och vill vara med. Sover väl som mest en timme åt gången men betydligt vanligare med powernaps a'la 20 min. Kan även vara vaken upp till fem timmar i sträck men då är hon supertrött och kräver konstant underhållning. Det inträffar endast när man är borta nånstans och hon inte kan komma till ro. Då flyger vi flygplan eller hänger på underarm. Eller ammar.

Ikväll somnade hon (tyvärr) 19.30 när jag var i stallet så hon lär tycka det är morgon vid 04-05 imorgonbitti :grin:

Senast ändrad:
Ok jag vaknade 03.23 av att jag höll på att sprängas. Låg och tittade på den djupt sovande bebisen i ca 45 min innan hon äntligen slog upp sina små ögon och åt. Hon klarade dock bara det ena sprängfyllda bröstet så det var bara till att ta fram pumpen halv fem på morgonen (som jag tyckte var för jobbigt kl 22 igår...). Placerade pumpen strategiskt bredvid min sambos huvud så nu har jag sällskap :D, samt en kopp te som jag tvingade honom att göra. Fick ur ca 200 ml ur ena bröstet och lättnaden är rent ljuvlig :bow:. Den enda som sover i den här sängen är en viss liten bebi, men hon verkar sova väldans gott ;).

Igår somnade lillfröken strax innan 20.30. Kl 6 vaknade jag av att hon vred sig i sängen så jag gav henne mat. Sen hände det som aldrig hänt innan vid den tiden, hon somna inte om direkt O_o Låg säkert en timme och stirrade på mig och sparkade medan jag försökte låtsas sova haha :D Hon sa inte ett ljud utan var bara vaken och sen somna hon om och vakna igen 8.20 :p Så nu ligger vi här alla fyra och ska snart gå upp och äta frukost.

@Lime Sonen somnar oftast någon gång mellan 21-23, vaknar runt kl 5-6 för bajs, blöjbyte och lite lek, somnar om efter en timma och sover sedan till kl 9-10. Så han sover bra om natten. På dagen är det kortare tupplurar, med längst pass på förmiddagen (runt 1 timma) och kortare på eftermiddag/kväll.

Ikväll somnade hon (tyvärr) 19.30 när jag var i stallet så hon lär tycka det är morgon vid 04-05 imorgonbitti :grin:
När bestämde sig tösen för att ta morgon?
Sonen gjorde precis så nu under semestern, somnade jättetidigt och vi befarade att han skulle hålla låda mitt i natten, men han vaknade inte förrän den vanliga tiden :up:.

Verkar som att de flesta av bebisarna i tråden har minskat på nattmålen, utom min skrutt. Har beställt en napp i naturgummi som vi hoppas ska funka att stoppa i honom när han vaknar på natten och vill ha tutten. Det gör mig inte jättemkt att han vill amma ofta, men ibland ligger han och suttar i någon timma och då hade det varit skönt att byta ut bröstet mot en napp så att han kan fortsätta sutta utan att slita på mina bröstvårtor ;).

Vi testade förresten sittdelen på vagnen igår. Spände fast honom ordentligt och körde försiktigt, men det verkar vara en hit! Han har kunnat sitta lite i bumbostolen med, och den uppskattas.

L är snorig som attan och senaste två nätterna har inte varit roliga. Just nu är maken hemma och det gör ju det hela lite lättare, men han åker igen imorgon kväll så vi får hoppas på ett snabbt tillfrisknande.

@Rhinos hon åt vid fyrasnåret men hade sen den goda smaken att sova vidare till halv åtta. Ikväll somnade hon vid perfekta 21.30 så nu har jag alla förutsättningar för en mycket god natt:banana:

Igår var jag på möhippa. Var lite orolig innan, men det gick toppenbra! Pga min längtan och välfyllda bröst kom maken och H förbi två gånger så jag kunde amma, övriga matningar fick H sparad mjölk.

H har dessutom sovit toppen inatt (och sover nu)!

• Gilla
Reactions: Lo_
Igår var jag på möhippa. Var lite orolig innan, men det gick toppenbra! Pga min längtan och välfyllda bröst kom maken och H förbi två gånger så jag kunde amma, övriga matningar fick H sparad mjölk.

H har dessutom sovit toppen inatt (och sover nu)!
Härligt med en lyckad dag :up:

Hm, L åt inte förrän 7,30 imorse. Det är, om jag inte räknat fel alternativt ammat i sömnen, tio timmar utan mat, är det ok :confused:? Hon verkar ytterst välmående.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar