Vårföräldrar 2015 #4

Någon som vet när man kan låta pappan ta nätterna? Alltså inte för att ge mat varje gång bebis vaknar.
L sover bra första halvan av natten men sen vid 4-5 ungefär så börjar hon gnälla en till två gånger i timmen fram tills hon vaknar vid 8-9. Och då ammar jag henne varje gång för det är ju lättast men då är hon ju redan överfull och börjar kräkas redan på morgonen.
Vore ju smidigt om hon kunde sova med sin pappa då istället men vet inte om hon är för liten än..
Har inget problem med att hon äter på nätterna men hon behöver ju inte överdriva :)

Någon som vet när man kan låta pappan ta nätterna? Alltså inte för att ge mat varje gång bebis vaknar.
L sover bra första halvan av natten men sen vid 4-5 ungefär så börjar hon gnälla en till två gånger i timmen fram tills hon vaknar vid 8-9. Och då ammar jag henne varje gång för det är ju lättast men då är hon ju redan överfull och börjar kräkas redan på morgonen.
Vore ju smidigt om hon kunde sova med sin pappa då istället men vet inte om hon är för liten än..
Har inget problem med att hon äter på nätterna men hon behöver ju inte överdriva :)

Hänger inte riktigt med tror jag. Om du ändå inte tror hon ska äta utan tänkt att inte amma henne varje gång hon gnäller måste det ju kvitta vem av er som tar henne? :)
Eller fattar jag fel?

Förstår inte riktigt hur du menar?
Äter hon inte så kan ju pappan ta henne från dag 1?
Eller du undrar när de är gamla nog att börja vänja av dem vid att äta på natten?

Förstår inte riktigt hur du menar?
Äter hon inte så kan ju pappan ta henne från dag 1?
Eller du undrar när de är gamla nog att börja vänja av dem vid att äta på natten?
Hon äter en till två gånger i timmen vissa nätter så då blir det väldigt hattigt med min sömn. Jag tror inte att hon behöver äta så ofta utan hon sover mest oroligt och för mig är det lättast att amma när hon gnäller. Så då skulle det vara skönt om hennes pappa kunde ta henne då men är osäker på om hon är för liten.

@Magnum riktigt oförskämt och jag hade nog sagt något om att det är ohyfsat att kommentera andras utseende/kropp. Slutar de inte hade jag sagt att deras kommentarer gör att jag inte vill umgås med dem. Däremot tycker jag absolut att du ska fortsätta gå ut och amma var du känner för det!

Hon äter en till två gånger i timmen vissa nätter så då blir det väldigt hattigt med min sömn. Jag tror inte att hon behöver äta så ofta utan hon sover mest oroligt och för mig är det lättast att amma när hon gnäller. Så då skulle det vara skönt om hennes pappa kunde ta henne då men är osäker på om hon är för liten.

Jag förstår inte hur hon kan vara för liten för att hennes pappa ska kunna ta henne?

Fungerar det utan tröstamning så går det väl lika bra att hennes pappa tröstar?

Nu ammar jag nästan bara morgon och natbt och bara ibland på dagarna, eftersom bebis vill ha det så... Men ibland blir det ju 'bland folk'. Jag är varken pryd eller särskilt brydd..., egentligen. Men har lyckats få fliniga kommentarer från personer , både ytliga och närmre bekanta (kvinnor utan barn) vid amning om mina tydligen enorma bröst :meh: som gör att jag inte är lika bekväm längre. Inte ens bland mina närmsta vänner och familj, som jag vet varken bryr sej eller lägger märkte till det.
Kanske också för att sonen inte alltid tar bröstet, för att vi hade jätteproblem i början och för att amningssjälvförtroendet kördes i botten redan andra veckan.

Finns det fler som får höra tråkiga kommentarer? Vad svarar man egentligen?
Jag kommer oftast av mej eller svarar bara att det faktiskt blir såhär när man ammar...
Jag kanske tar åt mej för hårt, men det är tillräckligt med känslosvallningar ändå...:cool:
Gud så oförskämt :mad:! Be dem fara och flyga. Jag har tack och lov sluppit kommentarer rörande amning.

Innan har H bara vaknat för mat, men nu har vi haft några nätter då han varit vaken utan att vara hungrig. Den tiden kan han lika gärna tillbringa med sin pappa som med mig och det hade jag känt även tidigare tror jag.

Jag tycker att ni ska testa!

Nu ammar jag nästan bara morgon och natt och bara ibland på dagarna, eftersom bebis vill ha det så... Men ibland blir det ju 'bland folk'. Jag är varken pryd eller särskilt brydd..., egentligen. Men har lyckats få fliniga kommentarer från personer , både ytliga och närmre bekanta (kvinnor utan barn) vid amning om mina tydligen enorma bröst :meh: som gör att jag inte är lika bekväm längre. Inte ens bland mina närmsta vänner och familj, som jag vet varken bryr sej eller lägger märkte till det.
Kanske också för att sonen inte alltid tar bröstet, för att vi hade jätteproblem i början och för att amningssjälvförtroendet kördes i botten redan andra veckan.

Finns det fler som får höra tråkiga kommentarer? Vad svarar man egentligen?
Jag kommer oftast av mej eller svarar bara att det faktiskt blir såhär när man ammar...
Jag kanske tar åt mej för hårt, men det är tillräckligt med känslosvallningar ändå...:cool:

Menar du på allvar att folk har åsikter om storleken på dina bröstet när du ammar? :eek: Själv är jag nog ganska obrydd av andras åsikter och skulle förmodligen inte bry mig, om det inte var vilt främnade personer som glodde och kommenterade då. Då skulle jag be dom dra åt helvete. Men lite hyfs får man väl ha...

Tror fasen inte att det är sant! Min 5åring är sjuk IGEN! Vi har varit så förskonade trots att hon går på dagis, knappt vabbat någonting. Dessutom har hon haft sommarlov i 4 veckor! Så kommer det..
Öronen, såklart, igen. Säkert förkylningen som sambon hade förra veckan och Elisen.. Över 39 i feber.. Så hon och sambon får ta sängen så han kan ge kärlek och omvårdnad till henne, så soffan för mig och Elise inatt då ZzZz..
Stackarn :( får så dåligt samvete eftersom jag skällde på henne då hon betedde sig uruselt när hennes två kompisar var här idag, men hon orkade säkert inte och flippade väl över när hon blev hängig. Min älskling :heart
Trött på förkylningar och öroninflammationer!!!!

Fungerar det utan tröstamning så går det väl lika bra att hennes pappa tröstar?
Innan har H bara vaknat för mat, men nu har vi haft några nätter då han varit vaken utan att vara hungrig. Den tiden kan han lika gärna tillbringa med sin pappa som med mig och det hade jag känt även tidigare tror jag.

Jag tycker att ni ska testa!

Vi testade lite i natt. Första gången hon gnydde så gick det bra med pappa men andra gången gick det inte alls och jag fick amma. Får prova igen i natt :) Vore ju skönt om det kunde fungera!

Igår kom vi hem från en vecka i svärföräldrarnas sommarstuga som ligger 3,5 timmars bilkörning bort. Både dit- och hemvägen gick jättebra att köra och lilleman sov nästan hela tiden. Fick stanna för matning två gånger både dit och hem.

Han fick lite konstig rytm under semestern. Tre kvällar i rad somnade han redan kl 20 för natten. I vanliga fall somnar han inte förrän kl 23 så vi var oroliga att han skulle piggna till mitt i natten, men det gjorde han inte.

Idag var hela familjen i stan och vi kunde unna oss en fika på café för första gången på en evighet. Sonen parkerade vi i vagnen under ett träd och han var mer än nöjd med att kolla upp i trädkronan.

Han har dock fortfarande svårt för att varva ner och gråter ofta rejält en stund på kvällen utan synlig anledning, innan han kan somna. Oftast måste han dessutom ammas till sömns.

Hur är era bebisar med matningar nu, jämfört med när de var yngre? Sonen är 3,5 mån nu men jag upplever det som att han äter oftare nu än förut. Åtminstone nattetid. Då går det mellan 1-2 timmar oftast mellan målen. I sällsynta fall har det gått 4 timmar mellan två mål och de gångerna är lätträknade. När han vaknar till på natten vill han gärna ta tutten, annars blir han ledsen. Han tar inte nappen så jag får helt enkelt amma honom, men det innebär att sömnen blir väldigt ryckig för mig = sömnig mamma. Inatt åt han säkert fyra gånger.

Min äter mer sällan nu. I början åt han konstant tyckte jag... ;) Då var han som din, någon timme emellan bara. Äter nu ca 21 på kvällen och sover oftast hela nätterna utan matpaus fram till mellan 5-8 på morgonen. Verkar inte direkt vrålhungrig när han vaknar heller utan det verkar mest vara faktumet att han kissat i blöjan som väcker honom. När den är bytt äter han lite men somnar oftast om ganska snabbt och sover någon timme till. Både ammas och äter hyfsat stora portioner ersättning under dagen. Men har märkt att vissa dagar är han mer hungrig än andra, skiljer en del hur ofta han vill äta från dag till dag. Han blir 3 mån den 26e.
Kan inte pappan ta vissa nätter eller enstaka matningar? Antingen om du pumpar ur så det finns eller ge ersättning?
Jag märkte skillnad i nattsömnen förut när jag började ge lite ersättning vid kvällsmatningen, då verkade han hålla sig nöjd längre än om jag bara ammade. Något att prova?

Min äter också mer sällan dagtid nu. Framförallt märks det kvällstid då jag kan bli borta en stund, t.ex rida utan att maken behöver mata henne utan jag ammar innan jag går ut och när jag kommer in. När hon var mini skulle hon ju ligga vid tutten non stop hela kvällen. Nattetid har vart lika sen hon föddes med 7-8 timmars sömn i sträck innan hon vill äta.

Hur är era bebisar med matningar nu, jämfört med när de var yngre? Sonen är 3,5 mån nu men jag upplever det som att han äter oftare nu än förut. Åtminstone nattetid. Då går det mellan 1-2 timmar oftast mellan målen. I sällsynta fall har det gått 4 timmar mellan två mål och de gångerna är lätträknade. När han vaknar till på natten vill han gärna ta tutten, annars blir han ledsen. Han tar inte nappen så jag får helt enkelt amma honom, men det innebär att sömnen blir väldigt ryckig för mig = sömnig mamma. Inatt åt han säkert fyra gånger.

Som mest åt L - tre månader gammal idag - 14 gånger per dygn, alltså mer än varannan timme (dygnet runt). Jag och maken gick i skift för att orka. :p Nu är hon nere på 7-8 mål per dygn. Kvällsmålet brukar bli mellan 20 och 22 och hon gör morgon runt mellan 7 och 9, däremellan äter hon en eller två gånger. Är hon inte riktigt kry eller om något besvärar henne så kan det bli ytterligare något mål på natten (så blev det t.ex. efter vaccinationen).

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar