Vårföräldrar 2015 #4

Ni som är hemma med bebis, hur mycket tid lägger ni på städning och sånt? Jag sitter i soffan och tittar mig omkring och det ser förjävligt ut här hemma. Billy har precis somnat (efter några timmars magbesvär :() och jag velar mellan att se ett avsnitt av en serie eller ta tag i hemmet...
Jag tycker inte om att städa, men tycker ännu mindre om att ha det stökigt omkring mig. Lilla H har ända från start varit nöjd med att sova själv eller i sjalen så jag och maken försöker gemensamt hålla efter hemmet. Med ett hus på nästan 400 m2 och där jag drog igång en renovering av vår gästtoalett (pga uttråkning) så är det inte tipptopp överallt och om jag känner för att se en serie, läsa en bok eller bara slöa så gör jag det.

Ni som är hemma med bebis, hur mycket tid lägger ni på städning och sånt? Jag sitter i soffan och tittar mig omkring och det ser förjävligt ut här hemma. Billy har precis somnat (efter några timmars magbesvär :() och jag velar mellan att se ett avsnitt av en serie eller ta tag i hemmet...
Hålla hushåller rent gör vi gemensamt på kvällar/helger. Sen får jag ett ryck ibland och tvättar/städar när jag är hemma - men det är bara en bonus. Jag är hemma för att ta hand om barnen - inte för att vara hushållerska :)

Idén om att städa kunde jag snabbt glömma då han har varit väldigt besvärad över magen hela dagen. Han pruttar mycket så det luktar som han bajsat men det har inte kommit något i blöjan, krystar och verkar jättebesvärad. Det enda som lugnar honom är att vagga och sjunga så nu har han äntligen somnat igen. Får se hur länge det håller i sig denna gång :)

Idén om att städa kunde jag snabbt glömma då han har varit väldigt besvärad över magen hela dagen. Han pruttar mycket så det luktar som han bajsat men det har inte kommit något i blöjan, krystar och verkar jättebesvärad. Det enda som lugnar honom är att vagga och sjunga så nu har han äntligen somnat igen. Får se hur länge det håller i sig denna gång :)
Då slapp du fundera på städningens vara eller icke vara iaf ;). Hoppas magen lugnade sig sen. Jag är förbluffad över hur lite man hinner, utöver bebishäng, och mår bitvis ganska dåligt över hur vårt hem ser ut. Vi gör städryck då och då men lägenheten ser allt som oftast gräslig ut :arghh:. Idag blev vi dock erbjudna kontrakt på en större lägenhet i ett bättre område så jag ser en ljusning :banana:.

Idag har jag fått en del gjort på tal om det :) Vi fick färdigt taket förra veckan så byggställningarna kunde rivas och uteplatsen fixas! Tog med mig båda barnen till granngården i fm och köpte massa blommor och lådor till trappen, E sov sig genom allt med matpaus direkt vi kom hem bara och sen fortsatte sova i vagnen ute. Har diskat undan, dammsugit och skurat nervåningen :) Nu blir det nog en promenad medan gubben och 3 åringen åkte till tippen.

Jag tycker också dagen har varit ganska produktiv. Allt är ju relativt nu för tiden ;) Men vi (jag och sonen) har tvättat vilket är ett litet projekt eftersom vi bor i lägenhet utan egen tvättmaskin och tvättstugan ligger i källaren dit inte hissen går. Så det är på och av med sonen i bärselen ett par gånger :p Sen har jag även lyckats duscha så jag är nöjd :D

• Gilla
Reactions: Lo_
:meh:
Idag har jag fått en del gjort på tal om det :) Vi fick färdigt taket förra veckan så byggställningarna kunde rivas och uteplatsen fixas! Tog med mig båda barnen till granngården i fm och köpte massa blommor och lådor till trappen, E sov sig genom allt med matpaus direkt vi kom hem bara och sen fortsatte sova i vagnen ute. Har diskat undan, dammsugit och skurat nervåningen :) Nu blir det nog en promenad medan gubben och 3 åringen åkte till/QUOTE] Du borde verkligen vila lite mer :meh:

Du borde vila emellanåt :cautious:

Jag tycker också dagen har varit ganska produktiv. Allt är ju relativt nu för tiden ;) Men vi (jag och sonen) har tvättat vilket är ett litet projekt eftersom vi bor i lägenhet utan egen tvättmaskin och tvättstugan ligger i källaren dit inte hissen går. Så det är på och av med sonen i bärselen ett par gånger :p Sen har jag även lyckats duscha så jag är nöjd :D
Mycket rimlig ambitionsnivå ;)

Jag är lite deppig och energifattig. Med skadad häst och hund är motionsnivån verkligen inte vad den brukar. Och jag mår inget vidare, trött och illamående. Kan inte ansamla energi nog för att sätta mig på träningscykeln även om jag förstår att jag rimligen skulle bli piggare efteråt. Försöker övertala mig själv att det är okej att krypa ner med Loppan redan 20.30 och ha en hand på hennes mage så hon kan sova lugnt. För jag ligger här och det är ganska skönt.

:meh:

Du borde vila emellanåt :cautious:

Jag får sova typ 10 h (ibland mer) per natt med ett kanske två avbrott för matning av lillan så jag vilar då ;)
Nej men vi har dagar framför tvn vi också men har man en 3 åring krävs en del aktivitet också :) Och jag gillar att ha nåt att göra hela tiden.

Uppdatering. Mannen gick och hämtade mitt paket från boobdesigns som jag haft småångest över men absolut inte har längre! Två superfina klänningar och två toppar, sommaren känns genast mycket mer välkommen :D. Mycket gladare småbarnsmamma:up:. Bra investering, nu kan väl resten få gå till diverse veterinärer ;)

Här blir det inte så mycket städning och hemmafix men det beror inte på bebis utan på att det är bland det värsta jag vet. Det är en av de jobbiga sakerna med att ha mycket tid hemma- att jag hela tiden känner att jag borde fixa med saker i hemmet. Är så glad att jag jobbar lite så jag kan skylla på att jag måste göra det istället för att städa. Blir nog städhjälp för oss snart igen, jobbar hellre några timmar extra och betalar någon annan för att städa :p

Här blir det inte så mycket städning och hemmafix men det beror inte på bebis utan på att det är bland det värsta jag vet. Det är en av de jobbiga sakerna med att ha mycket tid hemma- att jag hela tiden känner att jag borde fixa med saker i hemmet. Är så glad att jag jobbar lite så jag kan skylla på att jag måste göra det istället för att städa. Blir nog städhjälp för oss snart igen, jobbar hellre några timmar extra och betalar någon annan för att städa :p
Oj nu inser jag att jag känner likadant. Avskyr verkligen att städa och fixa och i vårt liv innan bebis tog jag rätt lite ansvar för sådant :o, men nu är jag hemma extremt mycket mer än tidigare och oordningen sticker i ögonen på mig. Vi har iaf en gemensam plan att rensa inför flytten och inte ha så mycket prylar framme i nya lägenheten.

Jag försöker hålla undanplockat och småstädar för jämnan tycker jag och min sambo är också rätt flitig på att städa. Men med två stora hundar och två katter så blir det ju smutsigt och hårigt fort också så det behövs. Jag mår dåligt om det är stökigt men allt går ju inte så fort och smidigt nuförtiden så kliniskt rent är det inte ändå ;) Häromdagen tog det 1,5 timme bara att bädda rent i sängen då jag blev avbruten av ledsen bebis fler gånger.
Men man behöver inte vara på igång jämt, försök ge dig själv lite egentid. Det är ju ganska ont om den varan för tillfället så man får se till att ta några av de tillfällen som erbjuds till att bara göra det man känner för :)

Oj nu inser jag att jag känner likadant. Avskyr verkligen att städa och fixa och i vårt liv innan bebis tog jag rätt lite ansvar för sådant :o, men nu är jag hemma extremt mycket mer än tidigare och oordningen sticker i ögonen på mig. Vi har iaf en gemensam plan att rensa inför flytten och inte ha så mycket prylar framme i nya lägenheten.

Oh skönt att inte vara ensam! Jag får typ ångestpåslag bara av tanken på att städa... det där vardagliga med att plocka ordning efter det man precis gjort, torka av ett bord osv går ju av bara farten men att vara tvungen att städa gör mig gråtfärdig! Däremot är det viktigt för mig att ha rent och snyggt hemma så det är verkligen ingen lätt ekvation att få ihop O_o:wtf:

@Tassetass vilken härlig bild! :love:

Våra två katter har tagit det hela enormt mycket bättre än jag hade vågat tro. Även när han gallskriker så är de lugna och håller sig i närheten. Ännu myser de inte hos honom men gärna med oss när han är med. Känns lovande! De ser dock himla förvånade ut när vi kommer hem från stallet - "är han här nu igen?" Snart fattar de nog att han är här för att stanna :p

Måste gnälla lite på det här att städa. Jag vill också ha rent och snyggt omkring mig och lika min sambo säger han i alla fall, men grejen är att han plockar ofta inte undan efter sig i typ köket om han lagat mat utan det står förpackningar, skärbrädor kvar etc OCH han tycker att jag ska plocka och städa när jag är hemma på dagarna. Blir så fruktansvärt irriterad att han inte plockar efter sig särskilt när han lägger sig ca 2 timmar efter oss... gahhh :banghead::banghead::banghead:

Ok förlåt för det, nu känns det bättre ;)

Ovetenskaplig undersökning: hur många av er har fått kommentarer liknandes "det var mig en bestämd liten dam/herre, det måste hen ha fått från mor sin" :D?

Måste gnälla lite på det här att städa. Jag vill också ha rent och snyggt omkring mig och lika min sambo säger han i alla fall, men grejen är att han plockar ofta inte undan efter sig i typ köket om han lagat mat utan det står förpackningar, skärbrädor kvar etc OCH han tycker att jag ska plocka och städa när jag är hemma på dagarna. Blir så fruktansvärt irriterad att han inte plockar efter sig särskilt när han lägger sig ca 2 timmar efter oss... gahhh :banghead::banghead::banghead:

Ok förlåt för det, nu känns det bättre ;)
Varför plockar han inte undan då? Märker han inte hur låst man kan bli med bebisen?

Vem har bytt ut min unge!? Hon som aldrig sovit mer än en kvart i stöten dagtid (nåja, kanske en svag överdrift :angel: ) har nu sovit nästan fyra timmar sedan vi klev upp klockan sex. Hon är pigg och glad när hon är vaken, men det är ju inte annat än att jag blir fundersam. :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar