Vårföräldrar 2015 #4

Ovetenskaplig undersökning: hur många av er har fått kommentarer liknandes "det var mig en bestämd liten dam/herre, det måste hen ha fått från mor sin" :D?

Här är det "hur kunde ni två få en så lugn bebis?" Och "det måste ju vara så att ni tar all energi så inget blir över till henne "

:p

• Gilla
Reactions: Lo_
Och jag har jättesvårt att göra det vardagliga som att plocka undan och torka av bordet då det bara är en begränsad tid lilla fröken vill roa sig själv. Och sova på dagtid verkar inte så aktuellt för tillfället, men men, nu är vi båda lediga hela sommaren så förhoppningsvis kan vi styra upp lite ordning och reda gemensamt.

Min sover ju bra även dagtid och annars är hon nöjd i sjalen även när hon är vaken så jag skulle kunna ha ett kliniskt rent hem meeeeeen... nope

Här har sonen också bestämt sig för att ligga i famnen är bara för småbebisar, nu är det sitta i knät och titta rakt fram som gäller :D Han har också ett helt annat "vokabulär" nu och snackar som en galning!

Har funderat lite över tv:n. När vi sitter i soffan ska sonen alltid titta ditåt om den är på. Samma sak om han ligger i gymmet i vardagsrummet. Gissar att det är ljuset och ljudet som lockar. Vet inte riktigt hur man ska resonera? Det är ju inte bra med för mycket intryck samtidigt som han omöjligt kan uppfatta särskilt mycket mer än ljuset ännu? Även om maken gärna vill tro att sonen är superintresserad av U21-EM :p

Ang tv:n så lägger jag alltid nåt framför henne så hon inte kan se och vi har hyfsad låg volym om det är nåt mer än prat/ musik etc (typ när det var en våldsam film).

Kul att du blev nöjd! Jag funderar på att köpa något från deras rea, men är inte helt nöjd med deras storlekar eller så är det jag som inte vill inse exakt hur stora mina bröst är nu när jag ammar... Boobs tröjor i strl M är lagom förutom över brösten där jag måste ha L men då blir tröjorna väldigt långa och breda i övrigt...

För övrigt har vi många fina dagar här hemma (tyvärr inte vädret), det är precis som för er andra mycket som händer i utvecklingen och det är så roligt att följa. Att sitta i knät är mycket populärt liksom att fnula med händerna och greppa efter sina skallror.

Idag var vi en sväng i stan och H var vaken och glad hela tiden. Han har nu somnat i sjalen och jag har sett Project Runway (inte städat) :D
Angående storlekarna så fick jag låna en tröja i M som funkar bra så jag tog det rakt igenom. Klänningarna blev perfekta men topparna är stora (lär krympa något) så jag förstår att det blir knepigt med L. Mitt vanliga jag hade passat i S men jag får inse att jag inte är där än och att bekvämlighet får gå före i det här fallet.

Min sover ju bra även dagtid och annars är hon nöjd i sjalen även när hon är vaken så jag skulle kunna ha ett kliniskt rent hem meeeeeen... nope
Äsch vem vill ha kliniskt rent? "Vi" har (jag tog en promenad med lilla vidundret) städat här hemma idag och även om jag vet att herr hund raskt löser det med en skakning så är det trivsamt just nu :up:

Måste gnälla lite på det här att städa. Jag vill också ha rent och snyggt omkring mig och lika min sambo säger han i alla fall, men grejen är att han plockar ofta inte undan efter sig i typ köket om han lagat mat utan det står förpackningar, skärbrädor kvar etc OCH han tycker att jag ska plocka och städa när jag är hemma på dagarna. Blir så fruktansvärt irriterad att han inte plockar efter sig särskilt när han lägger sig ca 2 timmar efter oss... gahhh :banghead::banghead::banghead:

Ok förlåt för det, nu känns det bättre ;)

Alltså det där med att inte plocka undan efter sig, vad tror han att du är? Hans hushållerska? Fy vad förbannad jag skulle vara. Säg åt honom på skarpen, inte fasen ska du behöva städa efter honom heller.

Alltså det där med att inte plocka undan efter sig, vad tror han att du är? Hans hushållerska? Fy vad förbannad jag skulle vara. Säg åt honom på skarpen, inte fasen ska du behöva städa efter honom heller.
Mm finns en fortsättning också och det var att jag blev fly förbannad på honom igår kväll när han hade mage att häva ur sig att "han var besviken på mig för det var så rörigt när han kommer hem" det var den trevliga kvällen det.....

Vet inte var det tagit åt honom, i normala fall brukar han inte bete sig så. Visst jag är inte heller duktig på att hålla städat men om han kommer hem i någorlunda tid så brukar jag försöka städa ihop när han har E om jag inte ska rida.

Mm finns en fortsättning också och det var att jag blev fly förbannad på honom igår kväll när han hade mage att häva ur sig att "han var besviken på mig för det var så rörigt när han kommer hem" det var den trevliga kvällen det.....

Vet inte var det tagit åt honom, i normala fall brukar han inte bete sig så. Visst jag är inte heller duktig på att hålla städat men om han kommer hem i någorlunda tid så brukar jag försöka städa ihop när han har E om jag inte ska rida.

Jag hade blivit helt jäkla crazy.
Som tur är har min man varit ensam med bebisen några heldagar i mars, april och juni eftersom jag har gått instruktörsutbildning och jobbat. Han har full förståelse för att jag börjar känna mig utbränd vid klockan 16 varje dag. ;)

Jag hade också blivit tokig! Det hade jag nog blivit om maken sagt något liknande till mig oavsett bebis.

Nu ska jag inte försvara männen men jag tror nog att en hel del av dem måste prova att vara ensam med bebisen en längre tid för att förstå hur jobbigt det kan vara att vara hemma och "göra ingenting". Till viss del förstår jag att det är svårt att första för när man beskriver det låter det ju inte speciellt jobbigt. Men detta är verkligen ingen ursäkt till att uttrycka sig så för det borde verkligen räcka med att ens partner säger att det är så för att det ska vara en sanning. Men den riktiga förståelsen måste kanske upplevas :)

Ska han vara förädraledig ?

Bah, min mjölkproduktion har ökat igen så nu läcker jag igenom allt återigen :down:
Tycker så synd om Billy som verkar ha så ont i magen jämt... Ser ut som att han försöker få ut gaser eller bajs men det går liksom inte. Ger semperdroppar och magmassage men tycker inget hjälper :(

Bah, min mjölkproduktion har ökat igen så nu läcker jag igenom allt återigen :down:
Tycker så synd om Billy som verkar ha så ont i magen jämt... Ser ut som att han försöker få ut gaser eller bajs men det går liksom inte. Ger semperdroppar och magmassage men tycker inget hjälper :(

Har du testat att ge vattenbaserade D-droppar?

Jobbigt med magont :(

Har du testat att ge vattenbaserade D-droppar?

Jobbigt med magont :(

När du säger det så har han varit såhär i ca en vecka, började med d-dropparna förra måndagen... Men vår bvc-tant verkade tycka att det där med ont i magen av d-droppar var något som föräldrar bara fick för sig :cautious:

När du säger det så har han varit såhär i ca en vecka, började med d-dropparna förra måndagen... Men vår bvc-tant verkade tycka att det där med ont i magen av d-droppar var något som föräldrar bara fick för sig :cautious:

Vår bvc- tant sa precis det motsatta "vi har ofta kunnat se att magont är kopplat till oljebaserade D-droppar men vi måste rekommendera dom i första hand". Så fort jag sa att jag inte gett på ett par dagar och att hon då inte varit gnällig alls så fick jag vattenbaserade. Annars är det ju bara att köpa vattenbaserade själv :) Strunta i att ge droppar ett par dagar och se om det blir bättre. Hoppas det är så enkelt åtgärdat! :heart

Är det vanligt att bebis överger bröstet när man börjat med ersättning? Har era gjort det?

Om så, har ni kämpat på med amningen eller slutat med den?
Tips för att det ska fortsätta fungera?

Jag vill gärna fortsätta amma men sonen ratar bröstet mer och mer :/

Precis sådär hade vi också. Vi bytte till vattenbaserade d-droppar (vår bvc-sköterska som vi för övrigt gillar skarpt sa att de kunde reagera på dropparna och gav oss vattenbaserade). Men får du inte från bvc går de att köpa på apoteket. Det blev klart bättre men inte helt bra. Sen efter ett par veckor bara försvann det. Så jag gissar att det var en kombination av dropparna och omoget tarmsystem som ska komma igång. Men det är ju så jobbigt att se dem ha ont :(

Vi provade även pysventil (fungerade för stunden) och massage på skötbordet. Sonen gillade massagen så det har vi fortsatt med men om det hjälpte gaserna är jag osäker på.

Skippa dropparna ett par dagar och se om du märker någon skillnad :)

Angående produktionen så hade jag också hysterisk produktion ett tag. För mig hjälpte blockamnning (googla). Höll på i ett par veckor tills jag för första gången märkte att sonen faktiskt "tömt" ett bröst (hade aldrig hänt förut). Nu är produktionen mer normal.

Ska han vara förädraledig ?

Ja som "tur" är ska han det. Vi löser av varandra efter nyår.

@Imogen tror också det bör prova på att vara ensamma ett tag. Brukar försöka smita ut i stallet när han kommer hem så de får vara med varandra lite men ja E skriker en del oftast då. Vi får se idag när jag ska på hoppträning för första gången hur det går. Då blir det ca 2 timmar som de får vara tillsammans.

@Blueberry gissa om jag blev skogstokig....

Har du provat att trycka på bröstvårtan som inte ammas? Typ som om det vore en dörrklocka (:D) och hålla in i typ 10-20 sekunder?

John reagerade på D-dropparna i början, jag delade upp och gav 2 droppar i taget med några timmar emellan. Efter några dagar kunde jag ge 5 på en gång igen.

Och för oss fungerade det att grodgreppsbajsa, det gjorde susen mot gaser och ont i magen.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar