Vårföräldrar 2015 #4

Nu har Alice aldrig haft ont i magen bortsett från incidenten med d-dropparna men jag upplever att hon tömmer tarmen mycket effektivare nu när jag pottar henne. Känns liksom som hon både kissar och bajsar mer effektivt och kan tänka mig att det skulle haft positiv effekt om hon haft magont!

@Imogen Tack för tips!

@Blueberry Har testat, kan funka en liten stund men behöver trycka på nipplen ganska ofta för det börjar rinna igen snabbt :D Fick konstiga blickar från killen i bilen bredvid vid ett rödljus när jag satt med händerna i bhn och tryckte på brösten :p

• Gilla
Reactions: Lo_
Grodgreppsbajsa hjälper här också. Har ännu inte vågat potta så han bajsar i blöjan men när jag märker att han är missnöjd och det varken är mat eller sömn som är boven så grodgreppar jag. Ofta tar det bara några minuter och sen sprakar det till och sonen är nöjd :). Har gett semper magdroppar också och tror att det har hjälpt. Ang. d-dropparna så är väl inte det vetenskapligt vedertaget att de får ont i magen av det, så vi har fortsatt med de oljebaserade.

Måste gnälla lite på det här att städa. Jag vill också ha rent och snyggt omkring mig och lika min sambo säger han i alla fall, men grejen är att han plockar ofta inte undan efter sig i typ köket om han lagat mat utan det står förpackningar, skärbrädor kvar etc OCH han tycker att jag ska plocka och städa när jag är hemma på dagarna. Blir så fruktansvärt irriterad att han inte plockar efter sig särskilt när han lägger sig ca 2 timmar efter oss... gahhh :banghead::banghead::banghead:

Ok förlåt för det, nu känns det bättre ;)

Vi har lite samma här hemma. Min man är inte så bra på att plocka undan efter sig ibland. Fast han förväntar sig inte att jag ska plocka undan efter honom men han blir så inne i något annat och glömmer bort vad han gjorde innan.
Det är iaf stor skillnad på nu mot när vi träffades för sju år sen så han blir ju bättre iaf :)

Är det vanligt att bebis överger bröstet när man börjat med ersättning? Har era gjort det?

Om så, har ni kämpat på med amningen eller slutat med den?
Tips för att det ska fortsätta fungera?

Jag vill gärna fortsätta amma men sonen ratar bröstet mer och mer :/

Vad använder ni för dinapp/flaska? Vissa barn har lättare att växla mellan om man använder en dinapp som är mer bröstlik, där barnet måste jobba för att få ut någon mjölk. Vi ger bara flaska men använder en sådan ändå eftersom lillan annars äter alldeles för fort (Medela Calma heter den vi har, men det finns fler varianter).

Vad använder ni för dinapp/flaska? Vissa barn har lättare att växla mellan om man använder en dinapp som är mer bröstlik, där barnet måste jobba för att få ut någon mjölk. Vi ger bara flaska men använder en sådan ändå eftersom lillan annars äter alldeles för fort (Medela Calma heter den vi har, men det finns fler varianter).

Nu använder jag amningsapp på bröstet då det inte alls fungerade utan. Från mam.
Har även en flaska från mam där vi använder den napp som följde med. Det är bara det jag använder. Amningsnappen är större,

Idag har H ätit från flaska första gången! Nu får väl jag ta tjuren vid hornen och börja pumpa ut lite mjölk också, det han fick idag var mjölk som runnit ut i uppsamlingskopp under amning igår kväll.

Nu använder jag amningsapp på bröstet då det inte alls fungerade utan. Från mam.
Har även en flaska från mam där vi använder den napp som följde med. Det är bara det jag använder. Amningsnappen är större,

Då skulle jag testa tex Calma, så att barnet får jobba även när han äter från flaska. :)

E slog rekord i vad länge hon sover på natten innan mat, 9 timmar! :D Somna efter mat 22.20 igår och ville äta först 7.20 i morse. Somna sen om och sen väckte jag henne 10.30. I förrgår somna hon runt 22, vakna för mat 5.30 och sov sen till 11.15 :p

Nu ska vi ut på långpromenad :) Storasyster är inte hemma så jag tänkte ta en tur på ca en mil när jag bara har ett barn att köra runt på ;)

Jag har tänkt försöka ta mig ut på promenad med nya bärselen idag (kan inte gå ut med vagn pga bor på tredje våningen utan hiss så då behöver jag hjälp att bära ner vagnen...) men Billy blir otröstlig så fort jag lägger ner honom så har inte ens fått på mig kläder än :up: Vi får väl se om vi lyckas komma ut eller inte. Visst kan jag låta honom skrika en stund och klä på mig snabbt men jag vet inte, kan man göra så?

[QUOTE="FengurLaugar, post: 17022785, member: 6290trivsammlog rekord i vad länge hon soå natten innan mat, 9 timmar! :D Somna efter mat 22.20 igår och ville äta först 7.20 i morse. Somna sen om och sen väckte jag henne 10.30. I förrgår somna hon runt 22, vakna för mat 5.30 och sov sen till 11.15 :p

Nu ska vi ut på långpromenad :) Storasyster är inte hemma så jag tänkte ta en tur på ca en mil när jag bara har ett barn att köra runt på ;)[/QUOTE]
Vårt sovrekord äråtta timmar men jag måste säga att även hennes vanliga rutin med en ätning per natt innebär väldigt fulla bröst för mig och pumpning så skulle nästan föredra att hon åt lite oftare:confused:. Men kvällarna och nätterna är väldigt lugna och trivsamma så jag kan väl pumpa lite då;)

Jag har tänkt försöka ta mig ut på promenad med nya bärselen idag (kan inte gå ut med vagn pga bor på tredje våningen utan hiss så då behöver jag hjälp att bära ner vagnen...) men Billy blir otröstlig så fort jag lägger ner honom så har inte ens fått på mig kläder än :up: Vi får väl se om vi lyckas komma ut eller inte. Visst kan jag låta honom skrika en stund och klä på mig snabbt men jag vet inte, kan man göra så?
Ja. Det känns jobbigt men vissa basala saker som påklädning och toabesök är nödvändigt.

Jag har lagt från meg lille för sånt. Inte om han gallskriker kanske men ett minut klarer dom tycker jag.

Jag hade sett till att få på mig kläder. Speciellt i det där läget, att få komma ut i bärselen kan ju göra att Billy kommer till ro. Tidigare idag fick en asförbannad (läs: trött) L ligga på sängen och yla i tjugo sekunder medan jag tog på mig bärselen, hon slocknade efter två minuter i selen. Hade jag inte gjort så hade hon nog ylat i en kvart till, så de där 20 sekunderna som hon fick skrika var en rätt bra investering för oss båda. Man får göra en plus/minuskalkyl av läget, helt enkelt.

Inte för att solen är ett jätteproblem ( :meh: ), men ändå: vad har ni för solskydd till barnvagnen? Någon form av draperi, parasoll?

Det ska jag testa, känns som han är lite bekväm med tillförseln ur flaskan :D

Det kan man ju förstå, bara att ligga där så kommer det droppandes i lagom flöde, vill man ha mer är det bara att slösuga lite. :D
Vi använder också Medelas calmaflaska och igår när H skulle äta ur flaskan såg det verkligen ut som att han tänkte "det här är inget bröst.... men jag måste göra likadant för att få mat". Först kom det nästan ingenting ur flaskan, men när han fått kläm på det droppade det i lagom takt.

Ja, det tycker jag! H blir nästan alltid lite gnällig/ledsen när han ligger påklädd i vagnen innan vi har hunnit ut. Jag har lärt mig stå ut eftersom jag vet att han blir nöjd igen så fort vi kommit ut. På samma sätt är han ibland ledsen medan jag tar på sjalen, men blir lugn när jag kan bära honom. Hoppas att ni kommer ut på er promenad!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 553
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar