Vårföräldrar 2015 #4

Och här har vi 2 månader gammal fortfarande storlek 1 i blöjor och 50 i kläder :o

Vi var på första träffen med föräldragruppen idag. Verkar vara trevliga personer så det blir nog bra! :) En av mammorna hade samma förnamn som jag, var lika gammal och bodde två kvarter bort och våra söner är födda samma vecka O_o

Alla andra bebisar var jättestora i jämförelse vilket kanske inte är jättekonstigt med tanke på siffrorna ovan :p
Och där försvann misstankarna om dubbla personligheter ;). Sonen är nämligen störst i vår föräldragrupp.

Igår kom jag och H hem efter nästan en vecka hos mina föräldrar som bor 50 mil bort. Ditresan med bil gick bra även om den sista kvarten då H var ledsen kändes evighetslång. Resten av resan sov han eller var på strålande humör.

Vistelsen har varit full med sociala aktiviteter. Tyvärr har både jag och H blivit lite förkylda, men humöret har trots det varit bra.

Igår åkte vi tåg hem. Fem timmar och tre byten och jag var allt lite nervös innan. Förutom min egen åksjuka på SJ2000 så gick allt lysande! H var vaken och på gott humör den längsta tågsträckan och de tre andra sträckorna sov han. Ännu smidigare om man är två vuxna och kan hjälpas åt med vagnen.

För mig är det tåget som är smidigast, men då minimerade jag också min egen packning (lämnade kvar en del saker och maken tog en del i bilen när han åkte tillbaka).

Skönt att höra att resan gick bra. Känns även betryggande för egen del då vi ju också ska åka drygt 50 mil med tåg nästa helg :). Tror att tåget är vår grej nu när sonen bilvägrar ;).

Ja jisses vad det skiljer mellan olika barn i samma ålder. L är två månader (och en dag!) och har 56 i det mesta. Hon har en del i 62 som sitter hyggligt på längden men är alldeles för brett fortfarande. Tänker dock att det är skönt nu under sommaren att ha det lite luftigt. :p

Alice blev 8 veckor i tisdags och idag var det läkarkontroll. Allt var toppen och hon har precis kommit över 5 kg och ligger över kurvan på längden med sina knappa 60 cm. Nu är vi på väg till sthlm för en veckas semester hos svärföräldrarna :) hon sover eller är glad i vanlig ordning :love:

;)Skönt att höra att resan gick bra. Känns även betryggande för egen del då vi ju också ska åka drygt 50 mil med tåg nästa helg :). Tror att tåget är vår grej nu när sonen bilvägrar ;).
Jag hade bokat varsitt säte åt oss (vilket inte hade behövts eftersom tåget inte var i närheten av fullt) och valt platser i närheten av toalett med skötbord.

Var jätteskönt att kunna hålla sonen varvat med att låta honom ligga på filt sätet bredvid mig och vifta med händerna och försöka greppa skallran.

Glad midsommar från ett grått och regnigt Örebro! L gör sitt bästa för att sätta färg på dagen. ;)

11429929_597589523716065_1448773278453795146_o.jpg

Jag hade bokat varsitt säte åt oss (vilket inte hade behövts eftersom tåget inte var i närheten av fullt) och valt platser i närheten av toalett med skötbord.

Var jätteskönt att kunna hålla sonen varvat med att låta honom ligga på filt sätet bredvid mig och vifta med händerna och försöka greppa skallran.
Smart! Så långt tänkte inte vi, men både jag och sambon ska åka så vi kan nog använda den andras säte emellanåt om det behövs :).

Nu är allt packat inför midsommar!! Drar ut till sommarstugan imorgon trots vädret. Det är ju alltid soligare i skörgårn sägs det j u
Glad midsommar från ett grått och regnigt Örebro! L gör sitt bästa för att sätta färg på dagen. ;)

11429929_597589523716065_1448773278453795146_o.jpg

Tack detsamma! Här i stoxkholm regnar det också men vi ska strax ut till sommarstugan i skärngårn och där är det uppehåll :)

Fira midsommar med familjen och få oönskade råd om bebisskötsel från sin mamma, är det inte vida känt att det är en dum idé om man vill få umgås med sitt barnbarn? :banghead::banghead::banghead:

Fira midsommar med familjen och få oönskade råd om bebisskötsel från sin mamma, är det inte vida känt att det är en dum idé om man vill få umgås med sitt barnbarn? :banghead::banghead::banghead:

Samma här :wtf: det är ett evigt tjat om att klä på honom mer fastän han är ett litet element... hon skulle helst se att jag tog på honom dubbla lager. Inomhus.

Samma här :wtf: det är ett evigt tjat om att klä på honom mer fastän han är ett litet element... hon skulle helst se att jag tog på honom dubbla lager. Inomhus.
Visst blir man galet irriterad? Praktiskt då med en bebis som behöver sova så man kan dra sig tillbaka tidigt :cool:

Firade midsommar först hemma bara vi familjen igår med sill och jordgubbar. Jag började dagen med en mysig ridtur medan de andra sov. På kvällen åkte vi till mina föräldrar för grillning och kubb :) Emelie sov sig genom hela kvällen, väckte henne tillslut för mat innan vi åkte hem. Sen somna om direkt vi la oss i vår säng. Vi sov alla fyra till nu strax innan 10 :D Ikväll åker stora tjejen till farmor och farfar medan vi andra ska grilla med vänner. Sen åker min man på den årliga midsommardagsdansen, jag och Emelie går hem. Jag hade gärna blitt med för det är årets höjdpunkt, men känns bäst att vara hemma med E, slippa pumpa, slippa sprängda bröst och E sär ju inte helt nöjd hos nån annan än mig kvällstid, så vi går hem när de andra åker :)

Nu är inte min mamma så tjatig, men hon vill också gärna klä på alldeles för mycket och lägga på filtar osv fast han är jättevarm redan.
Var bebisar mycket mer frusna förr eller var vi konstant överhettade som små undrar jag...? :grin:

Trist :(. Själv oroar sig folk över min mjölkproduktion stup i kvarten och undrar om den verkligen räcker. "Nä, E växer mer än väl, men jag har nog ändå inte tillräckligt med mjölk :S."
Vet inte om folk tycker att han äter ofta och således inte är "nöjd" med det han får, men han förser sig ju, växer och är nöjd så han får uppenbarligen i sig tillräckligt. De enda som inte är oroliga är jag själv och sambon ;)

Trist :(. Själv oroar sig folk över min mjölkproduktion stup i kvarten och undrar om den verkligen räcker. "Nä, E växer mer än väl, men jag har nog ändå inte tillräckligt med mjölk :S."
Vet inte om folk tycker att han äter ofta och således inte är "nöjd" med det han får, men han förser sig ju, växer och är nöjd så han får uppenbarligen i sig tillräckligt. De enda som inte är oroliga är jag själv och sambon ;)
Vilken konstig sak att oroa sig för och kommentera! Du får ursäkta men jag såg framför mig hur folk stirrar på dina bröst och säger "räcker det där verkligen?"
Finkänsligt liksom.

Här är det mest kommentarer om att sonen äter så ofta. Jo det gör han men han om inte jag upplever det som ett problem varför ska andra? Han äter inte så mycket varje gång utan äter ganska snabbt och ligger sen och myser och snuttar så länge han bara får. Visst vore det praktiskt med en bebis som alltid åt var tredje-fjärde timme och var nöjd sen men jag resonerar som att behöver han den närheten så får han den.

Sen tycker jag det är lite märkligt att folk kommenterar just hur mycket han äter. Jag menar sonen väger drygt 4 kilo 10 veckor gammal och ligger på kurvan 3 streck under. Tror knappast han kan äta för mycket. Det vore mer logiskt om folk oroade sig för att han inte äter tillräckligt :p

Men han följer sin kurva som han ska och varken vi eller BVC är ett dugg oroliga.

Hur går det förresten för era bebisar med nackstabiliteten? (Eller när blev de stabila?)

Här är sonen ganska stabil. Han håller alltid upp huvudet när man bör honom över axeln eller när han ligger på ens mage när vi halvsitter i soffan. Huvudet "flyger iväg" ibland men han håller upp det utan problem. Däremot vill han inte hålla upp huvudet särskilt mycket alls när han ligger på mage på golvet. Då är det köra ner huvudet i marken och försöka krypa med benen som gäller :p

Vilken konstig sak att oroa sig för och kommentera! Du får ursäkta men jag såg framför mig hur folk stirrar på dina bröst och säger "räcker det där verkligen?"
Finkänsligt liksom.
Ja, visst är det! Han går ju upp i vikt och om inte jag är orolig finns det ingen anledning för andra att vara det. Dock lägger folk fram det lite fint så det är inte så farligt som i ditt exempel, som tur är ;).

@Imogen Sonen är ganska stabil och håller upp det hyfsat bra själv. Han kan hålla uppe det i någon minut när han ligger på mage men vi får fortfarande stötta när vi bär honom.

Första längre bilfärden avklarad på ca tio mil, men resan innefattar även en snutt med färja så det tar ungefär två timmar från dörr till dörr. Vi stannade och ammade en gång åt vardera håll, resten sov hon eller snackade med pappa sin så det gick bra. Väldans skönt att komma hem igen, men fint att ha fått visa henne havet för första gången.

Loppan är rätt stabil i sin nacke, man får hålla lite koll när man bär henne så hon inte kastar huvudet bakåt men annars bär hon sig själv. Annars är hennes roligaste just nu att få stå upp. Gärna med lite dans till :):love:

Hur går det förresten för era bebisar med nackstabiliteten? (Eller när blev de stabila?)

Här är sonen ganska stabil. Han håller alltid upp huvudet när man bör honom över axeln eller när han ligger på ens mage när vi halvsitter i soffan. Huvudet "flyger iväg" ibland men han håller upp det utan problem. Däremot vill han inte hålla upp huvudet särskilt mycket alls när han ligger på mage på golvet. Då är det köra ner huvudet i marken och försöka krypa med benen som gäller :p

Har funderat på det där med nackstabiliteten och när dom brukar bli stabila. Alice har inte behövt mycket stöd sista två veckorna, man kan hålla henne sittandes eller ståendes en god stund och behövs inget stöd när man bär. När hon ligger på mage är hon mer intresserad av att ta sig framåt men ibland lyfter hon huvudet då. Hon är två månader i morgon.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 562
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar