Vårföräldrar 2015 #4

Föga förvånande har vi liknande rutiner som @Rhinos :p

Sonen somnar oftast runt 22-23. Oftast vid amning men ibland händer det att han somnar själv i nestet som ligger bredvid oss i soffan.

Sen sover han pass på 2-3 timmar under natten. Första passet brukar vara längst och har ibland varit uppe på 4 timmar. Men oftast 3. När han vaknar ammas han i kanske 10-15 minuter och somnar sen om.

Någon gång mellan 6-8 vaknar han och är alltid jätteglad. Då ligger han och snackar med sig själv medan jag fixar frukost och flyttar ut i vardagsrummet. Sonen bajsar aldrig på natten men nu på morgonen äter och bajsar han och sover sen ett längre pass till men nu i nestet i soffan. Ibland händer det dock att mamman är morgontrött och aldrig går upp mer än för att byta blöja så även sista sovpasset blir i sovrummet :p

Jag tycker att det fungerar bra. Även om han inte sover mer än 2-3 timmar i sträck så somnar han om fort. Jag brukar känna mig utvilad på morgonen.
Misstänker snart att vi är samma person :cautious:O_o:D. Inatt sov sonen faktiskt 4 timmar i streck det första passet ;). Bajsar inte heller på natten och ibland somnar vi om efter blöjbytespasset på morgonen i sovrummet.

Min bebis sover fortfarande! :banana: Somnade strax innan 00 igår, vaknade 05 för mat, somnade om till typ 08 och sover än. :heart

Provade nappen nu på morgonen som resulterade i kräkreflex hos bebis och sen helt nerspydd säng och bebis....:meh:

Provade nappen nu på morgonen som resulterade i kräkreflex hos bebis och sen helt nerspydd säng och bebis....:meh:
Vi har testat flera olika nappar. Inget kräks, men de har ploppat ut lika snabbt som vi satt in dem. Har en napp från NUK som är böjd längst ut som är den som funkat bäst, kanske kan vara ett tips även till er.

Tänkte precis säga det, hoppar in från hösttråden o tipsar om att om bebben inte gillar napp kan det va läge att prova olika fabrikat. Lillan ratade de lite hårdare silikonnapparna o vill bara ha de mjuka, gula latexnapparna!

Misstänker snart att vi är samma person :cautious:O_o:D. Inatt sov sonen faktiskt 4 timmar i streck det första passet ;). Bajsar inte heller på natten och ibland somnar vi om efter blöjbytespasset på morgonen i sovrummet.

Haha! Ja det finns ju onekligen anledning att misstänka det :D

@Carand @glittra
Ja, vi får prova olika fabrikat helt enkelt. Egentligen är det inte jätteviktigt att han tar napp men ibland kan det ju vara bra. Det roliga är ju att han tog samma napp för 2 dagar sen och tuttade på men nu fungerade den inte.

Tack för tipsen vi får köpa en annan modell och prova :)

Hörde lillan ligga och prata på övervåningen vid 10 i morse så då ville hon upp :D
Sen var vi och handla, vilket hon sov sig genom. Gav henne mat när vi kom hem och prova sen uv tältet vi fick hem idag. Efter det sov hon ute i vagnen till strax innan kl 16 då jag väckte henne. Har vart vaken sen dess, hoppat hoppgunga, gosat och ätit. Äter nu igen och verkar vilja sova så jag provar nog vagnen igen annars får hon hänga i manducan medan vi städar ute efter takbytet :) Underbara snälla unge :love:

Vad bra att napp-frågan kom upp. Dottern tar napp enstaka gånger (om hon är riktigt trött), i övrigt ratar hon den. Dock har hon ett stort snuttbehov och det skulle underlätta om hon kunde tänka sig ta den emellanåt. Har funderat på om annat märke skulle hjälpa och har kikat på NUK. Har du tips på något särskilt märke @Carand?

Här är nätterna ganska hackiga fortfarande och hon sover i 2-4-timmars intervaller. Oftast somnar hon vid 22-23 och sover första passet i sin vagga jämte sängen innan hon hamnar mellan oss och vaknar mellan 2-3 och sedan en gång till vid 4-5. Oftast vill hon ha mat igen runt 8-snåret och efter det brukar vi sova ett par timmar till.
Känner mig fruktansvärt ineffektiv om dagarna, utöver hundpromenad i sjalen vill hon helst ligga och snutta eller sitta i mitt knä och titta. Det hade varit skönt om babysittern eller filt på golvet hade fungerat en liten stund i alla fall, men jag håller tummarna för att det kommer med tiden.

Här är nätterna ganska hackiga fortfarande och hon sover i 2-4-timmars intervaller. Oftast somnar hon vid 22-23 och sover första passet i sin vagga jämte sängen innan hon hamnar mellan oss och vaknar mellan 2-3 och sedan en gång till vid 4-5. Oftast vill hon ha mat igen runt 8-snåret och efter det brukar vi sova ett par timmar till.
Känner mig fruktansvärt ineffektiv om dagarna, utöver hundpromenad i sjalen vill hon helst ligga och snutta eller sitta i mitt knä och titta. Det hade varit skönt om babysittern eller filt på golvet hade fungerat en liten stund i alla fall, men jag håller tummarna för att det kommer med tiden.
Så kände jag också i början. Min son vill helst vara fastklistrad vid mig dygnet runt, eller han ville åtminstone det fram till för några veckor sedan då han upptäckte att det där babygymmet faktiskt var ganska kul att titta på :). Nu kan han ligga under det och vara nöjd några perioder om dygnet och då passar jag på att fixa lite.

Annars har jag accepterat att den här tiden blir ganska ineffektiv vad gäller allt annat, så jag lägger allt som inte är nödvändigt på hyllan och försöker slappna av (trots den dära ska-göra-högen) och mysa så gott det går. Har insett att denna tiden snabbt springer förbi annars.

Så kände jag också i början. Min son vill helst vara fastklistrad vid mig dygnet runt, eller han ville åtminstone det fram till för några veckor sedan då han upptäckte att det där babygymmet faktiskt var ganska kul att titta på :). Nu kan han ligga under det och vara nöjd några perioder om dygnet och då passar jag på att fixa lite.

Annars har jag accepterat att den här tiden blir ganska ineffektiv vad gäller allt annat, så jag lägger allt som inte är nödvändigt på hyllan och försöker slappna av (trots den dära ska-göra-högen) och mysa så gott det går. Har insett att denna tiden snabbt springer förbi annars.

Jag försöker njuta och ta till vara på den här korta tiden, men det skulle vara så skönt att bara kunna sätta på kaffebryggaren eller ge hundarna mat utan att hon tror jag övergivit henne i en mörk skog. Sambon går snart på sin semester och det ska bli så skönt att kunna gå ifrån några minuter utan att hon behöver bli så ledsen. För stunden har hon däckat i soffan, nu ska jag lyxa till det och laga middag :banana:
Babygym ska inhandlas, har hört att det är riktigt bra grejer :D

Det intressanta med flaskmatning är att det går att ha stenkoll på hur mycket ungen äter och nu fick jag en liten chock. Hon äter sällan mer än 120 ml åt gången (inte utan att en del kommer upp igen) men nu blev hon inte nöjd förrän efter 170 ml. Det är en jäkla ökning det. :D

Jag försöker njuta och ta till vara på den här korta tiden, men det skulle vara så skönt att bara kunna sätta på kaffebryggaren eller ge hundarna mat utan att hon tror jag övergivit henne i en mörk skog. Sambon går snart på sin semester och det ska bli så skönt att kunna gå ifrån några minuter utan att hon behöver bli så ledsen. För stunden har hon däckat i soffan, nu ska jag lyxa till det och laga middag :banana:
Babygym ska inhandlas, har hört att det är riktigt bra grejer :D
Ah, det är på den nivån. Jag förstår precis känslan. Känns hemskt att lämna dem när de blir så ledsna trots att man bara är borta en kort stund. Babygymmet har varit uppskattat här, då VILL han inte ens att jag ska vara med så då kan jag göra annat med gott samvete :).

Sonen var 6-7 veckor när han började kunna ligga vaken och glad för sig själv. Innan dess var det precis som du beskriver och man fick verkligen kämpa för morgonkaffet :p Nu ligger han själv längre och längre stunder och logistiken är otroligt mycket lättare att få ihop :)

Här är babygymmet eller ännu hellre skötbordet favoriten. Eftersom att lämna honom på skötbordet inte är en så bra idé har jag ibland lagt ner skötbädden på golvet. Hittills har han varit lättlurad :p

Sonen var 6-7 veckor när han började kunna ligga vaken och glad för sig själv. Innan dess var det precis som du beskriver och man fick verkligen kämpa för morgonkaffet :p Nu ligger han själv längre och längre stunder och logistiken är otroligt mycket lättare att få ihop :)
Och att överhuvudtaget få något ätbart i sig var lika svårt som rocket science ;).

Hur har ni andra det med nattsömnen nu? (Vissa av er har ju iofs haft det orättvist lyxigt på den fronten från början ;))
Jag har äntligen fått börja sova lite längre pass om nätterna nu när han blivit 7 veckor. Tidigare vaknade han med 1,5-3 timmars mellanrum och var vaken någon timme åt gången då. Nu har han sedan ca en vecka tillbaka utökat sömnperioderna och sover nu från ca kl. 20-21 till mellan 02-04. Är uppe och äter hyffsat snabbt för vår del, dvs vakentid ca 20-30 min. Sover sedan till någonstans mellan 05-07 igen. Någon gång har vi båda sovit 7 timmar i sträck.
I dag var det till och med jag som vaknade först av oss!
Känns som ett mirakel! :D

Hon somnar nån gång under kvällen, ofta runt 20-22 och så brukar hon äta lite när vi flyttar henne till sängen runt 00 och så äter hon oftast vid 04 och 06. Jag somnar alltid när vi ammar på natten så har inte så bra koll. Hon sover gärna till runt 10 om hon får men ofta behöver vi ju styra med nåt innan men hon tar igen det så fort hon får chansen. Fortfarande inte en enda jobbig natt på 8 veckor, jag har aldrig tidigare i mitt liv sovit såhär mycket, känns helt tokigt med tanke på vad jag hade förväntat mig.

Vet inte om det är någon som är så intresserad men uppdaterar lite på EC- fronten ändå. Hon bajsar ofta på morgonen och detta sker varje gång i pottan. I morse var det tydligt att hon inte var helt nöjd så satte henne på pottan och hon tog i direkt och bajsade (innan har det känts mer som jag har lyckats prickat in det). I eftermiddags vart hon plötsligt gnällig i min famn och väldigt orolig och sprattlig- satte henne på pottan och hon bajsade direkt och var nöjd och glad efteråt :). Pottade henne efter hon sovit i sjalen ett par timmar också och då kissade hon. Jag inbillar mig att hon har fattat grejen :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 555
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V