Vårföräldrar 2015 #4

Hur ser ni på användning av napp? E har konsekvent vägrat napp, bör man fortsätta prova eller ska man skita i nappen? Vad är fördelarna/nackdelarna enligt er?

Vi erbjuder napp, ibland tar han den och blir nöjd, ibland spottar han ut den på en gång. Vore han konstant ointresserad så skulle jag strunta i att försöka ge honom den men han gillar den ibland så... Fördel är väl att jag slipper agera napp konstant och att han inte suger på händerna istället. Nackdel är väl att det kan vara svårt att sluta med den sen om dom vant sig vid att ha den.

Stora använde aldrig napp, hon var dock väldigt snuttig och låg gärna vid bröstet dag som natt. Men jag har aldrig tyckt det var jobbigt. Önskade väl att lilla nu också hade skippat napp men han visar så tydligt att han inte vill ha bröstet i alla lägen och blir ruskigt nöjd om han får napp istället, så så får det ju vara då.

Bara till att följa barnet. :-)

Hur ser ni på användning av napp? E har konsekvent vägrat napp, bör man fortsätta prova eller ska man skita i nappen? Vad är fördelarna/nackdelarna enligt er?

Vår tjej är jättesnuttig och vi har stor nytta av nappen. Dels vill hon gärna snutta efter hon har ätit klart, har hon ammat ur bröstet är det ju inga problem att gosa lite vid bröstet men när det fortfarande kommer mjölk blir hon skitförbannad, då är nappen bra :p går också att dra ut lite på amningen om vi har behov av det. Vet inte hur den funkar som tröst dock, hon har aldrig varit direkt ledsen.

L använder sällan napp. Hon kan gå loss på den emellanåt (la upp ett filmklipp här för några sidor sedan) men överlag är hon rätt ointresserad. Jag är bara glad om det fortsätter så, användandet av napp har ju inget egenvärd.

L använder sällan napp. Hon kan gå loss på den emellanåt (la upp ett filmklipp här för några sidor sedan) men överlag är hon rätt ointresserad. Jag är bara glad om det fortsätter så, användandet av napp har ju inget egenvärde utan det beror ju på vad barnet har för behov.

Skickade lite fort... :p

Hur har ni andra det med nattsömnen nu? (Vissa av er har ju iofs haft det orättvist lyxigt på den fronten från början ;))
Jag har äntligen fått börja sova lite längre pass om nätterna nu när han blivit 7 veckor. Tidigare vaknade han med 1,5-3 timmars mellanrum och var vaken någon timme åt gången då. Nu har han sedan ca en vecka tillbaka utökat sömnperioderna och sover nu från ca kl. 20-21 till mellan 02-04. Är uppe och äter hyffsat snabbt för vår del, dvs vakentid ca 20-30 min. Sover sedan till någonstans mellan 05-07 igen. Någon gång har vi båda sovit 7 timmar i sträck.
I dag var det till och med jag som vaknade först av oss!
Känns som ett mirakel! :D

helt okej :) somnar nästan direkt av sig själv vid 20-22 oftast och sover ibland hela nätter till sådär 06 och äter då och somnar ibland om direkt, eller så vaknar hon nån gång mitt i natten o äter och somnar om omgående efter det.

Hur har ni andra det med nattsömnen nu? (Vissa av er har ju iofs haft det orättvist lyxigt på den fronten från början ;))
Jag har äntligen fått börja sova lite längre pass om nätterna nu när han blivit 7 veckor. Tidigare vaknade han med 1,5-3 timmars mellanrum och var vaken någon timme åt gången då. Nu har han sedan ca en vecka tillbaka utökat sömnperioderna och sover nu från ca kl. 20-21 till mellan 02-04. Är uppe och äter hyffsat snabbt för vår del, dvs vakentid ca 20-30 min. Sover sedan till någonstans mellan 05-07 igen. Någon gång har vi båda sovit 7 timmar i sträck.

Gud vad skönt!

Här har det också börjat bli bättre på nätterna. Hon har konsekvent ätit med max tre men oftast två timmars mellanrum dygnet runt vilket gjort att jag och maken gått skift så vi båda fått lite sammanhängande sömn. Hon äter fortfarande tätt på dagarna men bara en eller två gånger mellan typ 22 och 08. Igår somnade hon vid 20, grät en timme mellan 22 och 23, åt vid 23, sov till halv fem då hon vaknade för att äta, somnade om och sedan sov hon till åtta. Hon äter tack och lov hyfsat snabbt och det är bara att lägga ner henne efteråt så somnar hon om.

Här vägras det också napp. Eftersom han också vägrar bilen hade det varit skönt om nappen hade haft en lugnande effekt på honom - men icke. När han är ledsen blir han bara mer ledsen av nappen. Han har börjat "tugga" på sina händer så vi trodde att det hade varit lätt att sätta i nappen när han suger på händerna men inte heller det gillas.

Vi kommer fortsätta erbjuda honom nappen men tröstar oss så länge med att han åtminstone inte behöver avvänjas från den sedan :).

Hur har ni andra det med nattsömnen nu?

Sonen somnar runt 21-23 (med hjälp såsom vaggning eller amning) och vaknar till lätt när han vill ha mat, ungefär var 2-3 timma under natten men somnar snabbt om. Sedan sover han mellan 5-7, bajsar, äter, leker en stund för att sedan sova ytterligare ett längre pass. Vi har alltså inga långa perioder med sammanhängande sömn (max 3 timmar) men å andra sidan somnar han om direkt vid amningen vilket gör att även jag kan somna om relativt omgående :).

Jag har inte märkt någon förändring i hans sovmönster med tiden utan såhär har det varit från start.

Vi fortsätter ha det lyxigt :o Inte en enda dålig natt hittills hon är snart 3,5 månad. Hon somnar när vi lägger oss vid 21-22 och sover till 5-6, äter då och somnar om och sover gärna till 11 om hon får. Nu är hon dock förkyld igen så har ätit runt 3 tiden på natten i två nätter, men det är inget som stör någon av oss, hon somnar ju om direkt :)

Idag sov båda ungarna till kl 10!!!! Att lillan gör det är inget konstigt men 3 åringen brukar aldrig sova längre än 8 :)

Vi fortsätter ha det lyxigt :o Inte en enda dålig natt hittills hon är snart 3,5 månad. Hon somnar när vi lägger oss vid 21-22 och sover till 5-6, äter då och somnar om och sover gärna till 11 om hon får. Nu är hon dock förkyld igen så har ätit runt 3 tiden på natten i två nätter, men det är inget som stör någon av oss, hon somnar ju om direkt :)

Idag sov båda ungarna till kl 10!!!! Att lillan gör det är inget konstigt men 3 åringen brukar aldrig sova längre än 8 :)

Var glad så länge treåringen sover till åtta. Idag vaknade tösen när pappa skulle till jobbet vid fyra och sa det att det är ju ljust uppe så hon kunde lika gärna fortsätta vara uppe trots att han bad henne lägga sig igen :p
Hon gick dock och la sig och somnade om efter en stund som tur var!
Hon är numera ofta uppe tidigt. För typ en månad sen kom hon i panik och väckte sin pappa (hon vet att när jag sover så sover jag lika hårt som jag vore död) vid halv fem och sa att tvn är sönder! Hon skulle kolla på tecknat hade hon fått för sig och dom hade ju inte börjat sända så kanalen var ju blå :D
Hon blev skickad i säng igen den gången med :p

Jag får i regel 5-7 timmars sammanhängande sömn per natt och efter den längsta sömnperioden brukar hon vilja äta efter 2-3 timmar igen. Liggammar i sängen.

Var glad så länge treåringen sover till åtta. Idag vaknade tösen när pappa skulle till jobbet vid fyra och sa det att det är ju ljust uppe så hon kunde lika gärna fortsätta vara uppe trots att han bad henne lägga sig igen :p
Hon gick dock och la sig och somnade om efter en stund som tur var!
Hon är numera ofta uppe tidigt. För typ en månad sen kom hon i panik och väckte sin pappa (hon vet att när jag sover så sover jag lika hårt som jag vore död) vid halv fem och sa att tvn är sönder! Hon skulle kolla på tecknat hade hon fått för sig och dom hade ju inte börjat sända så kanalen var ju blå :D
Hon blev skickad i säng igen den gången med :p

Jag är mycket glad :D Oftast vaknar hon runt 7.

Föga förvånande har vi liknande rutiner som @Rhinos :p

Sonen somnar oftast runt 22-23. Oftast vid amning men ibland händer det att han somnar själv i nestet som ligger bredvid oss i soffan.

Sen sover han pass på 2-3 timmar under natten. Första passet brukar vara längst och har ibland varit uppe på 4 timmar. Men oftast 3. När han vaknar ammas han i kanske 10-15 minuter och somnar sen om.

Någon gång mellan 6-8 vaknar han och är alltid jätteglad. Då ligger han och snackar med sig själv medan jag fixar frukost och flyttar ut i vardagsrummet. Sonen bajsar aldrig på natten men nu på morgonen äter och bajsar han och sover sen ett längre pass till men nu i nestet i soffan. Ibland händer det dock att mamman är morgontrött och aldrig går upp mer än för att byta blöja så även sista sovpasset blir i sovrummet :p

Jag tycker att det fungerar bra. Även om han inte sover mer än 2-3 timmar i sträck så somnar han om fort. Jag brukar känna mig utvilad på morgonen.

Föga förvånande har vi liknande rutiner som @Rhinos :p

Sonen somnar oftast runt 22-23. Oftast vid amning men ibland händer det att han somnar själv i nestet som ligger bredvid oss i soffan.

Sen sover han pass på 2-3 timmar under natten. Första passet brukar vara längst och har ibland varit uppe på 4 timmar. Men oftast 3. När han vaknar ammas han i kanske 10-15 minuter och somnar sen om.

Någon gång mellan 6-8 vaknar han och är alltid jätteglad. Då ligger han och snackar med sig själv medan jag fixar frukost och flyttar ut i vardagsrummet. Sonen bajsar aldrig på natten men nu på morgonen äter och bajsar han och sover sen ett längre pass till men nu i nestet i soffan. Ibland händer det dock att mamman är morgontrött och aldrig går upp mer än för att byta blöja så även sista sovpasset blir i sovrummet :p

Jag tycker att det fungerar bra. Även om han inte sover mer än 2-3 timmar i sträck så somnar han om fort. Jag brukar känna mig utvilad på morgonen.

Precis sådär hade vi det också under några veckor. :D

(Nu sover han längre mellan varje pass.)

Våran har sen var ungefär 10 veckor somnat 22.30-23.30. I våran famn, vid amning el. i sängen när vi lägger oss. Brukar sove 5 timmar ( haft en liten period med 7 timmar), äter, sover 3-4 timmar, äter och kanske somnar lite till annars bajser han och vi står upp. Från kl. 08-10.30 har det varit. Lyx och få sova så mycket. Han sover i nestet i sin säng brevid med. Lyfter han över och liggammar och flytter han tilbaks när jag vakner igen. Ibland när han är klar med att äta, i bland efter en timme :-)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 555
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V