Vårföräldrar 2015 #4

Alltså, amningen har fungerat nästan oförskämt bra ända sen Billy föddes. Inga såriga bröstvårtor, ingen smärta, bra tag, han ökar i vikt som han ska osv. Men jag vill inte mer? Nu har det bara gått 9 dagar men jag orkar inte, varje gång jag ska amma måste jag klä av mig helt på överkroppen och packa in mig i handdukar eftersom precis allt blir blött, mjölken bara rinner överallt. Att ge mig på att amma någon annanstans än hemma kan jag ju se mig i stjärnorna om. Nu har jag varit vaken sen kl 4 imorse då han bara har velat ligga vid bröstet och amma... :arghh: Funderar på att sluta och ge ersättning, men får såklart skuldkänslor över det eftersom det står på ersättningsförpackningen att amning är bäst för barnet och en barnmorska sa på BB att de inte rekommenderar ersättning.

Det tar någon vecka för både brösten och bebisen att hitta teknik, portionsstorlek och lagoma intervaller.

Innan brösten har lärt sig så kan de bete sig som fontäner, men det kommer att gå över. Ge det en vecka eller tio dagar :)

Uppdatering, äntligen hände det nåt. Teckningsblöding (heter det så?) i går eftermiddag sen låg jag med värkar i princip hela natten. Inga regelbundna dock .Nu har de tyvärr lugnat ner sig och det händer inte så mycket.

I värsta fall kanske igångsättning går lite smidigare efter det här jobbet i alla fall.
Nä de där värkarna stannade av helt efter att ha hållit mig vaken hela natten. Nu får väl fokus ligga på att vila och ladda inför igångsättning i morgon.

Alltså, amningen har fungerat nästan oförskämt bra ända sen Billy föddes. Inga såriga bröstvårtor, ingen smärta, bra tag, han ökar i vikt som han ska osv. Men jag vill inte mer? Nu har det bara gått 9 dagar men jag orkar inte, varje gång jag ska amma måste jag klä av mig helt på överkroppen och packa in mig i handdukar eftersom precis allt blir blött, mjölken bara rinner överallt. Att ge mig på att amma någon annanstans än hemma kan jag ju se mig i stjärnorna om. Nu har jag varit vaken sen kl 4 imorse då han bara har velat ligga vid bröstet och amma... :arghh: Funderar på att sluta och ge ersättning, men får såklart skuldkänslor över det eftersom det står på ersättningsförpackningen att amning är bäst för barnet och en barnmorska sa på BB att de inte rekommenderar ersättning.
Det tar någon vecka för både brösten och bebisen att hitta teknik, portionsstorlek och lagoma intervaller.

Innan brösten har lärt sig så kan de bete sig som fontäner, men det kommer att gå över. Ge det en vecka eller tio dagar :)
Håller med. I början gick jag runt utan kläder för jämnan och hon kunde ligga och snutta i över en timme ibland. Kändes inte som jag gjorde annat. Nu är jag alltid påklädd;) och hon ammar i ca en kvart åt gången, ibland ännu snabbare. Det fina med att amma är att maten alltid är med, klar och redo. Det dåliga med att amma är att man blir låst (men jag pumpar mig fri :up:). Gör som du känner själv, och skuldbelägg inte. Han kommer må bra oavsett.

Nä de där värkarna stannade av helt efter att ha hållit mig vaken hela natten. Nu får väl fokus ligga på att vila och ladda inför igångsättning i morgon.
Vad drygt O_o. Hoppas det drar igång igen och om inte, att du får en bra förlossning och igångsättning :up:

Tack för svar om amningen :) jag ska köpa såna uppsamlingskupor att använda på lediga bröstet vid amning så slipper jag blöta ner allt med det i alla fall. Så kan jag spara den mjölken och låta sambon ta vissa matningar. Jag har testat pumpa och tyckte jag fick ont av det, men fick ut en del i alla fall. Får kanske ge pumpen en chans till också

Har beställt ett uv tält till barnen, framförallt lillan :) Sommaren verkar ju ha kommit nu och vi är ju mycket ute så då är det skönt med en bra plats för lillfröken också :)

Sådär hade jag med, att värkarna först höll mig vaken på natten och sen stannade av under dagen.

Hoppas det kommer igång av sig själv nu!

Kan du inte lägga plastad frotté i sängen och så en frotté handduk över som suger upp lite, liggamma och sen låta det rinna bäst det vill?

För mig rinner det ibland från det bröstet hon inte äter på men så fort det kommer tryck på den vårtan så slutat det så jag har linne eller bh på dagen och på natten så lägger jag en frotté handduk över bröstet hon inte äter på och så lägger jag täcket över så den ligger kvar och sen somnar jag om.

Jag är jätteglad för att jag kämpade ett par veckor med amningen. Inte för att jag tycker det är mysigt att amma, men vi är väldigt aktiva av oss och det är sjukt bekvämt att alltid ha maten tillgänglig ☺

Gör det som känns bäst för er! Man är inte en bättre eller sämre mamma beroende på om man ammar eller inte!

Ja selen är jättesmidig och bekväm att bära i. Största problemet med den är att om jag bär honom i selen är det jobbigt att bära på en skötväska eller annan väska också. Så ibland tar jag med vagnen väl medveten om att enda funktionen kommer vara som bagagevagn :p

Jag har köpt en 7-liters midjeväska på xxl. Jättebra när vi tar sjal istället för vagn! Alla nödvändigheter från skötväskan, något ätbart och vattenflaska får plats :)

Kan du inte lägga plastad frotté i sängen och så en frotté handduk över som suger upp lite, liggamma och sen låta det rinna bäst det vill?

För mig rinner det ibland från det bröstet hon inte äter på men så fort det kommer tryck på den vårtan så slutat det så jag har linne eller bh på dagen och på natten så lägger jag en frotté handduk över bröstet hon inte äter på och så lägger jag täcket över så den ligger kvar och sen somnar jag om.

Jag är jätteglad för att jag kämpade ett par veckor med amningen. Inte för att jag tycker det är mysigt att amma, men vi är väldigt aktiva av oss och det är sjukt bekvämt att alltid ha maten tillgänglig ☺

Gör det som känns bäst för er! Man är inte en bättre eller sämre mamma beroende på om man ammar eller inte!
Och jag har bh dygnet runt för att slippa droppande från det bröst som hon inte äter från, amningsinlägget tar de få droppar som kommer. Har hittat mjuka behåar på lindex, utan byglar och annat obekvämt.

Tack för svar om amningen :) jag ska köpa såna uppsamlingskupor att använda på lediga bröstet vid amning så slipper jag blöta ner allt med det i alla fall. Så kan jag spara den mjölken och låta sambon ta vissa matningar. Jag har testat pumpa och tyckte jag fick ont av det, men fick ut en del i alla fall. Får kanske ge pumpen en chans till också
Ett tips är att sätta ett finger på bröstvårtan på det bröstet du inte ammar och trycka bröstvårtan rakt in. Det stoppar utdrivningsreflexen på det bröstet. Ibland räcker det att trycka någon minut ibland (speciellt i början) kan man behöva hålla längre. När du sen fått koll på utdrivningsreflexen (om några veckor) så räcker det att trycka när den kommer.

Men framför allt, gör det som du känner dej bekväm med! Vi har ypperligt vatten i Sverige och ersättning funkar superbra! Vill du inte amma så skit i det! Du behöver verkligen INTE ha några som helst skuldkänslor. Om någon är frågvis om flaskning så är det bara säga "det funkade inte att amma" sen varför har folk faktiskt inget med att göra!

Mvh Miks

Hade planer sen innan Alice kom att köra EC men sen fanns inte motivationen i början men häromdagen fick jag ett infall och köpte en potta (har testat att hålla henne över handfatet men tycker det är jättesvårt och obekvämt). Pottan är såklart lite stor för hennes 7- veckorsrumpa men det värsta som händer är att hon doppar ner rumpan lite ibland. Hon tycker iaf att det är helt ok t o m kul ibland och bajsar på pottan varje dag :up: kul tycker jag :D

Härligt @Melisen. Börjar också bli lite sugen på det. Brukar få hjälpa sonen att få ut gaser och bajs genom att hålla honom i grodställning då och då och då hade jag lika gärna kunnat testa att få honom att bajsa utan blöja :).

Här händer det jättemycket i sonens utveckling just nu, så mycket att han blir frustrerad över alla intryck och lärdomar. Igår upptäckte han sina händer på riktigt och kämpar nu frenetiskt med att gripa tag i leksakerna i babygymmet och våra ansikten. Han testar även en massa nya ljud och han håller upp huvudet riktigt högt när han ligger på magen. Han är så go :love:.

Här är det mannen i familjen som börjar prata om det :o :D Inte för att han har koll på begreppet EC men pottor pratas det om. Han blev nog inspirerad och förfärad när det pratades om på nyheterna att barn numera hade blöja tills de var fyra. (Förfärad över att behöva byta blöja tills dess alltså :D )

Jag är inte helt motvalls men det får bli ett projekt för hösten när vi bor i hus. Pottor är jag inte ett dugg sugen på så länge enda handfatet i det minimala badrummet är ett sånt där minimalt och fyrkantigt och ca 1 dm djupt.

Dagens bidrag till avdelningen "dumma frågor": Det är över 20 grader varmt ute, ungen kommer ligga i skuggan i vagnen, inte fasen behövs det väl någon mössa då?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar