Vårföräldrar 2015 #4

Sonens fiende nr 1: BILEN :nailbiting:!!!

Skulle köra 6 km till en vän igår och sonen var ledsen precis hela vägen. Han blir så satans varm om ryggen i stolen när han börjar skrika så måste ta ur honom för att han inte ska bli överhettad. Känns onekligen surt eftersom vi till mångt och mycket använder bilen och sonens humör bidrar till att jag drar mig från att köra med honom :(. Hoppas att det går över snart och att det blir lättare att distrahera honom med leksaker framöver.

Vi ska upp till svärföräldrarna igen om tre veckor men då tar vi tåget. Då kan vi gå runt med honom och ha honom i sjalen utan att behöva stanna :).

En till milstolpe passerad idag! Jag fick på mig min vigsel- och förlovningsring igen! :D

Nu återstår bara att se om de går att få av sen...

Sonens fiende nr 1: BILEN :nailbiting:!!!

Skulle köra 6 km till en vän igår och sonen var ledsen precis hela vägen. Han blir så satans varm om ryggen i stolen när han börjar skrika så måste ta ur honom för att han inte ska bli överhettad. Känns onekligen surt eftersom vi till mångt och mycket använder bilen och sonens humör bidrar till att jag drar mig från att köra med honom :(. Hoppas att det går över snart och att det blir lättare att distrahera honom med leksaker framöver.

Vi ska upp till svärföräldrarna igen om tre veckor men då tar vi tåget. Då kan vi gå runt med honom och ha honom i sjalen utan att behöva stanna :).

Detta gör mig lite nervös måste jag säga! Hittills har jag ju liksom kunnat läsa om din son för att se vad som ska hända min son ett par veckor senare :D :nailbiting:

Detta gör mig lite nervös måste jag säga! Hittills har jag ju liksom kunnat läsa om din son för att se vad som ska hända min son ett par veckor senare :D :nailbiting:
Haha! Visst är det våra söner som hittills betett sig ganska likt? Hoppas ni slipper bilvägrandet. Det är verkligen stressande :(.

Alltså, amningen har fungerat nästan oförskämt bra ända sen Billy föddes. Inga såriga bröstvårtor, ingen smärta, bra tag, han ökar i vikt som han ska osv. Men jag vill inte mer? Nu har det bara gått 9 dagar men jag orkar inte, varje gång jag ska amma måste jag klä av mig helt på överkroppen och packa in mig i handdukar eftersom precis allt blir blött, mjölken bara rinner överallt. Att ge mig på att amma någon annanstans än hemma kan jag ju se mig i stjärnorna om. Nu har jag varit vaken sen kl 4 imorse då han bara har velat ligga vid bröstet och amma... :arghh: Funderar på att sluta och ge ersättning, men får såklart skuldkänslor över det eftersom det står på ersättningsförpackningen att amning är bäst för barnet och en barnmorska sa på BB att de inte rekommenderar ersättning.

Den fasen är jag väl bekant med ;). Har ni hittat några knep eller alternativ till vagn så ni kommer ut ändå?

Bärsele som backup när han tröttnar på vagnen :) Oftast går det bra i början, ibland kan vi gå i en kvart men ibland bara 100 meter innan vagnen blir pest. Någon enstaka gång somnar han i vagnen, men sover aldrig länge i den som han gjorde förut utan efter max 15 minuter vaknar han och då står man inte ut i vagnen en sekund till :p

Jag upplever det som lite bättre nu när det är varmare och han inte behöver vara så påklädd. Och om det inte blåser så suffletten kan vara mindre utfälld och han ser ut mer. Men det var läääänge sen vi kom hem från en promenad med sonen fortfarande i vagnen..

Bärsele som backup när han tröttnar på vagnen :) Oftast går det bra i början, ibland kan vi gå i en kvart men ibland bara 100 meter innan vagnen blir pest. Någon enstaka gång somnar han i vagnen, men sover aldrig länge i den som han gjorde förut utan efter max 15 minuter vaknar han och då står man inte ut i vagnen en sekund till :p

Jag upplever det som lite bättre nu när det är varmare och han inte behöver vara så påklädd. Och om det inte blåser så suffletten kan vara mindre utfälld och han ser ut mer. Men det var läääänge sen vi kom hem från en promenad med sonen fortfarande i vagnen..
Skönt att kunna ta till selen när det behövs. Sonen kan också ligga och kolla runt en stund men tröttnar fort och då finns inte en chans att han somnar själv. Går mest med honom i sjalen men det funkar ju bra det med :).

Skönt att kunna ta till selen när det behövs. Sonen kan också ligga och kolla runt en stund men tröttnar fort och då finns inte en chans att han somnar själv. Går mest med honom i sjalen men det funkar ju bra det med :).

Ja selen är jättesmidig och bekväm att bära i. Största problemet med den är att om jag bär honom i selen är det jobbigt att bära på en skötväska eller annan väska också. Så ibland tar jag med vagnen väl medveten om att enda funktionen kommer vara som bagagevagn :p

Alltså, amningen har fungerat nästan oförskämt bra ända sen Billy föddes. Inga såriga bröstvårtor, ingen smärta, bra tag, han ökar i vikt som han ska osv. Men jag vill inte mer? Nu har det bara gått 9 dagar men jag orkar inte, varje gång jag ska amma måste jag klä av mig helt på överkroppen och packa in mig i handdukar eftersom precis allt blir blött, mjölken bara rinner överallt. Att ge mig på att amma någon annanstans än hemma kan jag ju se mig i stjärnorna om. Nu har jag varit vaken sen kl 4 imorse då han bara har velat ligga vid bröstet och amma... :arghh: Funderar på att sluta och ge ersättning, men får såklart skuldkänslor över det eftersom det står på ersättningsförpackningen att amning är bäst för barnet och en barnmorska sa på BB att de inte rekommenderar ersättning.

Har du provat mjölkuppsamlingskopp? Det räddade mig! Innan var det som du nämner handdukar och mjölk överallt och stackars sonen fick byta kläder efter nästan varje amning :p Med koppen hamnar allt där och bara liten handduk under sonens haka behövs.

Bonus blir ju att du kan spara mjölken som samlas i koppen :)

Japp! Just nu är vi inne i inte-vilja-åka-vagn-fasen :p

Här har vi problemet att hon sover sjukt bra i både vagn o bil men sämre när man bara är hemma. På natten sover hon jättebra i sin spjälsäng men vill man få henne att sova på dagen är det långpromenad eller åka bil som oftast gäller.. Dock sover hon oftast kvar i vagnen efter promenad men drygt att behöva ge sig ut ibland.

När hon låg i magen åkte vi (och åker fortfarande iofs) massa bil och vi spelar alltid musik med rätt mkt bas från baslådan hehe, så hon är väl van vid den miljön. För åker vi vår andra bil som inte har något bra ljud sover hon sämre.. #bebislogik

Ja selen är jättesmidig och bekväm att bära i. Största problemet med den är att om jag bär honom i selen är det jobbigt att bära på en skötväska eller annan väska också. Så ibland tar jag med vagnen väl medveten om att enda funktionen kommer vara som bagagevagn :p

Vad har du (och ni andra) för sele? Vad rekomenderar ni för nån med opererad rygg pga diskbråck? Dvs rätt kass rygg. Har sjal som dock används sparsamt pga varmt och bökigt att få på. :)

Uppdatering, äntligen hände det nåt. Teckningsblöding (heter det så?) i går eftermiddag sen låg jag med värkar i princip hela natten. Inga regelbundna dock .Nu har de tyvärr lugnat ner sig och det händer inte så mycket.

I värsta fall kanske igångsättning går lite smidigare efter det här jobbet i alla fall.

Det bästa för barnet är att alla inblandade - barn och föräldrar - mår bra. En ammande mamma som mår skit gör ingen glad. Så försök att inte ha dåligt samvete, även om jag själv vet hur svårt det är. Vi har gett L ersättning sedan dag ett eftersom jag inte velat amma överhuvudtaget och jag brottades mycket med det dåliga samvetet i början. Nu är ungen åtta veckor och alla inblandade mår toppen.

Man ska komma ihåg att amningens fördelar jämfört med ersättning är rätt så små i ett land som vårt. Det är en annan sak i länder där det är svårt med hygienen, dåligt vatten osv, i ett sådant läge är ju färdigblandad, färdigpackad och hygienisk mat i form av bröstmjölk oslagbart.

Vad har du (och ni andra) för sele? Vad rekomenderar ni för nån med opererad rygg pga diskbråck? Dvs rätt kass rygg. Har sjal som dock används sparsamt pga varmt och bökigt att få på. :)

Vi har en Ergobaby. Den är verkligen jättebra! Lätta att sätta på sig och lätt att bära. Jag har burit sonen i den länge utan att bli det minsta trött. All vikt hamnar på höfterna.

Enda nackdelen är att om man har ett barn som väger mindre än 5,5 kg och måste använda spädbarnsinlägg så blir det väldigt varmt.

Var till BVC i tisdags för vägning och mätning, E var då 8 v och vägde 6730g och 63 lång och följer sin kurva fint :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24