Vårföräldrar 2015 #4

Ok, ungefär vad jag läst om när jag googlade lite :)

Misstänker att min lille plupp får prickar i ansiktet när jag äter choklad.... :down::down::meh:

Undrade faktiskt samma sak idag. Åt jordgubbar och L blev lös i magen några timmar senare. Så då var det kanske för att jag åt dem O_o

:nailbiting:
Idag har Lova helt vänt på sina rutiner. Normalt brukar hon sova hela fm, endast uppvak för mat. Framåt em/kväll vaknar hon till och har sina vakenperioder. Sista är mellan 8-23 ca.

Idag har det varit helt tvätt om. Vaken hela fm, och sovit em. Och sen runt 18 har hon lagt sig för natten (sover även under amning i princip). Så nu är jag jäkligt nervös - hur blir morgonen? Vaknar hon om några timmar och tycker det är dax att gå upp? :eek: Eller blir det "morgon" kl 4 i natt? :nailbiting:
Eller fortsätter hon vara en lyxbebis och sover till 9 som hon brukar?

Spänning är hög! ;)

Har lyckats få storasyster i säng i vettig tid två dagar i rad nu :-) L har fått vara med mig och sy. Började med en jacka igår till henne fast idag kom jag på att hon ju behöver massa dregglisar eftersom hon kräks ner bodysarna hela tiden så jag hinner inte med att tvätta.

:nailbiting:
Idag har Lova helt vänt på sina rutiner. Normalt brukar hon sova hela fm, endast uppvak för mat. Framåt em/kväll vaknar hon till och har sina vakenperioder. Sista är mellan 8-23 ca.

Idag har det varit helt tvätt om. Vaken hela fm, och sovit em. Och sen runt 18 har hon lagt sig för natten (sover även under amning i princip). Så nu är jag jäkligt nervös - hur blir morgonen? Vaknar hon om några timmar och tycker det är dax att gå upp? :eek: Eller blir det "morgon" kl 4 i natt? :nailbiting:
Eller fortsätter hon vara en lyxbebis och sover till 9 som hon brukar?

Spänning är hög! ;)
Yey, hon sover än! Bra unge detta. :D

Någon annan nämde kräkningar, även här är det en kräkunge tyvärr :( känns konstigt då storebror aldrig kräkte...

Tips på hur man minskar kräkningarna?
Försöker hålla henne liggande, trycker inte på magen. Pausar i ammningen för att allt ska få sjunka.
Inget hjälper. :(

Jag är dessutom mjölkallergiker, så något mjölkprotein får hon inte i sig (det brukar vara det första man tar bort om man misstänker att kräkningarna beror på allergi)

Någon annan nämde kräkningar, även här är det en kräkunge tyvärr :( känns konstigt då storebror aldrig kräkte...

Försöker hålla henne liggande, trycker inte på magen. Pausar i ammningen för att allt ska få sjunka.

Jag är dessutom mjölkallergiker, så något mjölkprotein får hon inte i sig (det brukar vara det första man tar bort om man misstänker att kräkningarna beror på allergi)

John är ingen superkräkis, men kräkningarna minskade rejält när jag slutade amma sittandes. Nu liggammar vi till typ 90 % och han kräks inte alls samma mängder.

Att rapa mitt i amningen hjälpte också, men behövs det nästan aldrig.

Igår bajsade bäbis inte en enda gång, bara lite pruttar! Hon som bajsar rejält typ varje gång hon äter. Tror hon var lite påverkad av magen för hon kom inte riktigt till ro, åt oftare men var inte arg och skrikig. Tänkte att nu får vi får första dåliga natt sen hon föddes, men nej! Hon somna bredvid mig när hon åt vid 22 som vanligt, vakna till för mat kvart över 5 och har nu precis ätit igen, och bajsat! :D Nu får hon inte sova vidare utan bli med upp och få ny blöja :)

Vad jag lider med er som har kräkbäbisar. L kan kräka ur sig nån matsked då och då men hon äter förhållandevis lite varje måltid så hennes mage har nog ett ganska lätt jobb. :)

Här kräks det också ganska sällan som tur var. Mindre än en gång per dag så vi ska verkligen inte klaga.

Han har också växt ur sin första pyjamas. Stl 44 men ändå, börjar bli en "stor" kille :love:

Det var ingen av er som drack hallonbladste inför förlossningen?
Var ute i trädgården och hallonbladen ser spröda och fina ut så jag funderar på att göra eget bara för att testa. Någon som provat?

Det var ingen av er som drack hallonbladste inför förlossningen?
Var ute i trädgården och hallonbladen ser spröda och fina ut så jag funderar på att göra eget bara för att testa. Någon som provat?
Jag drack massor. Vet inte om det gjorde någon effekt men det var gott :)

John är ingen superkräkis, men kräkningarna minskade rejält när jag slutade amma sittandes. Nu liggammar vi till typ 90 % och han kräks inte alls samma mängder.

Att rapa mitt i amningen hjälpte också, men behövs det nästan aldrig.
Hmm. nu när du säger det så sista dagarna har hon nog inte kräkt under natten... Får kanske testa det, om detta fortsätter (igår kräkte hon bara en gång, idag ingen hittills! 1/5 mot dagarna innan :) )

Sitter i soffan med bäbis i knä som somna gott efter mat medan storasyster drar ut att grejjer i lekrummet ;) Lekrummet är guld värt!!!! Där kan hon rota bäst hon vill och det blir mindre med saker att plocka i resten av huset :)

Efter en typ mardrömslik tid vid var amning fick jag äntligen tillfälle att köpa amningsnappar. Tack gode gud!
:bow:

Jag har gråtit så stora tårar och försökt få pojkkraken att hitta ett bättre tag och bara känt fler och fler misslyckanden och ångest i amningen. Men såklart bitit ihop, han måste ju få mat eftersom han inte riktigt vela öka i vikt heller, och därför äter varannan timme dygnet runt dessutom.
Den där mysiga stunden med amning? Bullshit liksom.

Tills nu! Nu gör det nästan inte ont alls :love: Vilken enorm lättnad!

:D

Vi har en riktig kräksbebis. Lider med er! It's not funny!

Jag har inga direkta tips om hur man stoppar det. Däremot kan jag tipsa om att nyttja Ikeas små handdukar som dregellappar. Man lägger den som en snusnäsduk och drar ett hörn genom upphängningsöglan. Vi har 100 små handdukar (eller nej 97, jag har slängt två och gett bort en :D) och vi tvättar varannan till var tredje dag.

Mvh Miks

Bröstpump? Tips? Sugen på att pumpa ut så jag kan åka till stallet och låta pappa sköta
matningen: men orolig att det inte ska funka så bra..

Bröstpump? Tips? Sugen på att pumpa ut så jag kan åka till stallet och låta pappa sköta
Jag har en Medela swing som jag tycker funkar bra. Pumpar ur och pappan ger ungefär ett mål per dag i flaska (när jag är och rider). Det har inte varit några problem att få henne att ta vare sig bröst eller flaska!

Senast ändrad:

Jag har en manuell Medela som jag köpte när 3 åringen var bäbis. Pumpar om det finns möjlighet så pappan har att ge henne när jag ska rida. Har jag inte pumpat så får hon en flaska ersättning. Har inte vart några problem hittills att ge varken bröst eller flaska.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 367
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • ChatGPT