Ska se om jag får ihop en förlossningsberättelse. Blev inspirerad av
@Blueberry med att anteckna i mobilen så det försökte jag göra så gott jag kunde
Började med att få några glesa lite ondare sammandragningar på måndag kväll vid 20-21 tiden. Inget jag tänkte så mycket på då men vaknade även under natten av att det gjorde ont några ggr.
Vaknade vid 5 igår morse och insåg att de kom regelbundet om än inte superont. Gubben åkte och jobbade och dottern vaknade strax efter 6 så vi gick upp och åt frukost. Förberedde mamma på att hon skulle få hämta dottern för värkarna var fortfarande regelbundna och höll det i sig ville vi åka in. Vid 10 tiden kom hon och hämtade henne. Jag satte mig vid tvn och klockade värkar; fortfarande 10 min mellan.
Tog mig nåt att äta sen gick jag ut och lunchade hästarna och fixade stallet vid 12. Ringde sen förlossningen för att rådfråga. De sa att vi kunde komma in så fort de började göra ondare. Klockade igen och de höll i sig på samma sätt. Diskade undan, dammsög nervåningen, duschade och packade det sista till väskan.
Satte mig sen vid tvn igen och klockade. De höll i sig med 10 min mellan fortfarande. Vid 15.30 började dom ta i lite mer än innan så jag ringde gubben och sa att han kan köpa med pizza och komma hem så åker vi sen.
Strax efter kl 18 var vi framme på sjukhuset. Värkarna var lika regelbunda under bilresan också. Vi togs emot på förlossningen och en barnmorska satte ctg som visade att värkarna hade börjat bli tätare än 10 min. 18.30 undersöktes jag och var då öppen ca 3 cm bara. Men med tanke på vad snabbt det gick på slutet förra gången så fick vi ett rum och blev inskrivna. (Samma rum som dotter nr 1 föddes i btw
)
Vi läste lite, surfade lite, gick lite i korridoren. Jag klarade att hantera värkarna själv fortfarande. Ville vänta med lustgasen tilla de blev riktigt täta och jobbiga. Vid 21.30 undersöktes jag igen och hade bara öppnat mig till drygt 4 cm. Bm sa att hon funderade på att ta hål på hinnorna snart och se om det satte mer fart då. Jag fick ett par smörgåsar först för jag började bli hungrig. Värkarna kom tätare nu så det började bli jobbigare.
Vid 22.55 tog hon hinnorna och jag la mig på sidan för att ta en ny ctg kurva. Gubben gick på toa så jag var ensam. Nu höll värkarna i sig lite längre så jag skulle snart få lustgasen. Helt plötsligt kom en helvetes värk och vattnet forsade ut i mina byxor! Jag mådde illa och spydde pga smärtan. Sen kom en till och det började trycka på rejält och jag ville krysta! Då fick dom bråttom. Snabbt av med mina byxor, lustgasmasken tryckte jag över ansiktet och jag la mig på rygg igen. Det blev så himla intensivt allt så jag blev nästan chockad. Efter typ 3-4 krystvärkar var hon ute, kl 23.15.
Det var helt galet vad fort det gick den sista kvarten. Eftersom jag bara var öppen drygt 4 cm så trodde jag att det skulle dröja ett tag till innan det var dags att krysta. Men icke
Fick bara två små bristningar som syddes mest för att det ska svida mindre att kissa.
Vi har en stolt storasyster här hemma
Och mina bröstvårtor gör OONT! Men hon är underbar