Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter här och funderar på om det går att ta fram cykeln nu? Det är ganska isfritt på vägarna (grus ligger förstås kvar dock) och det skulle vara så skönt att kunna ta sig iväg mer än 1,5 km från hemmet :)

Ja det var det där som var det sköna tyckte jag, gillade framförallt att det var lite brett. Smalare känns som de skär in så mycket.

Jo, jag provade också ett lite smalare och det var ju ingen hit alls.

Jag går i god för det jag har i alla fall :D men kolla lite innan du beställer om du inte kan hitta ett ännu bättre pris. Jag orkade inte leta hur länge som helst innan jag beställde men det stället som skulle ha mest skulle ha uppåt tusenlappen för exakt samma bälte så priserna verkar variera hejvilt.

Jag sitter här och funderar på om det går att ta fram cykeln nu? Det är ganska isfritt på vägarna (grus ligger förstås kvar dock) och det skulle vara så skönt att kunna ta sig iväg mer än 1,5 km från hemmet :)

Dra på dubbdäck om du känner dig osäker på de isfläckar som finns kvar. :)

Jag var också hos BM idag. Låg på sf-mått 34 i början på v 36. Fick vara försökskanin åt en student också som skulle trycka och lyssna och det ett antal nedräkningar från tio till ett för mig då det är allt annat än angenämt med den behandlingen av magen i nuläget...

Jag var också hos BM idag. Låg på sf-mått 34 i början på v 36. Fick vara försökskanin åt en student också som skulle trycka och lyssna och det ett antal nedräkningar från tio till ett för mig då det är allt annat än angenämt med den behandlingen av magen i nuläget...
Jag var också hos BM idag. Mitt sf-mått är 33 och följer kurvan bra. Idag var första gången som BM kände efter hur bebisen ligger och det var inte behagligt. Nu vet jag i alla fall att huvudet är nedåt (fortfarande rörligt), rumpan uppe till vänster och benen är det som gör att magen putar ut på höger sida.

I helgen ska jag städa bilen och sätta in babyskyddet och lite annat pyssel.

Jag var också hos BM idag. Mitt sf-mått är 33 och följer kurvan bra. Idag var första gången som BM kände efter hur bebisen ligger och det var inte behagligt. Nu vet jag i alla fall att huvudet är nedåt (fortfarande rörligt), rumpan uppe till vänster och benen är det som gör att magen putar ut på höger sida.

Har också tänkt sysselsätta mig med vårstädning av bil och montering av babyskydd i helgen :)
Sen har jag funderat på om det kanske börjar bli dags att packa i ordning en bbväska snart, är visserligen bara v 35 än men jag gillar att var förberedd :angel: Har läst lite listor på vad man bör ha med sig, vissa saker verkar folk vara rörande överens om typ lypsyl, sen är det lite skilda meningar om man behöver ha med egna blöjor, tvättlappar osv...
När packar ni och vad vill ni absolut inte vara utan?
Min väska ska iafl innehålla ett stort lager av choklad och cola, så mycket vet jag... :angel:

Jag ska ha med mina rosa foppatofflor, morgonrock kläder för att åka hem i.. ( mjukiskläder och amningsBH) kameran, mobilen och en laddare ska också med. Och en flaska med balsam, några hårsnoddar och nån tidning att bläddra i om tiden på BB blir lång. med stora syster låg vi kvar inne på BB i flera dagar.
Käre sambon kan få ta med sig sin surfplatta och lite matsäck.

I verkligheten kommer jag springa runt som en yr höna och typ få med mig ingenting utan behöva skicka hem sambon efter saker....

Var hos bm och hade inte växt så mycket sen sist. Inom kurvorna men ny bm och de kan ju mäta lite olika. Extrakoll om en vecka för säkerhetsskull!

Fick även veta att de har en tensapparat man kan låna när det närmar sej! Ska nog testa den då!

Första veckan hemma, känns oerhört skönt med vila! Tror jag behövde det, lite uttråkad men övervägande är jag bara glad att få rå om mej själv utan dåligt samvete :o

Passa på att testa tensen om de ändå lånas ut, helst innan förlossningen så du vet hur den fungerar. Här finns det inga att låna, de har dom inte ens på förlossningen utan man får köpa sin egen. Nu går ju min varm allt som oftast så jag är ganska nöjd med det inköpet ändå.
Ja första veckan hemma var konstig, även om kroppen verkligen behöver vila och det inte fungerar att jobba på slutet.... Man känner sig verkligen som en äggkläckningsmaskin.
Jag ser på uttrycket "vänta barn" på ett helt annat sätt nuförtiden... :grin: Nog fasen är det en lång väntan allt... :meh:

När packar ni och vad vill ni absolut inte vara utan?

Jag lär nog packa när det drar igång, jag hinner inte tänka på sådant där nu med tentor som står som spön i backen. :P Skämtåsido, ska väl försöka få det gjort nästa vecka när vi ändå gör ett ryck med spjälsäng och skötbädd och sånt där.

I verkligheten kommer jag springa runt som en yr höna och typ få med mig ingenting utan behöva skicka hem sambon efter saker....

Det var lite det scenariot jag tänkte att jag ska försöka undvika :D
Om den trots allt skulle komma tidigt så kan det nog vara skönt att iafl ha väskan packad och klar :)

Ska börja packa väskan i samband med att babykläderna blir tvättade är min tanke. (vilket troligen påbörjas imorgon... kanske... )

Det jag kommer på nu som ska med:
Till mig/jocke förlossningsväska:
* TENS
* mobil + surfplatta + laddare (kamera använder vi i mobilen)
* frukt
*någon mat till jocke

bb:väska
* Mjukisbyxor
* Någon tröja (som går att amma i!)
* tandborste + tandkräm
* borste
* duschgrejor
* bindor (tror inte vi får några från sjukhuset)
* sjal så jag kan bära bebis redan på bb (jag räknar med att stanna där 1-3 dagar, min bästa chans att få vila efter förlossningen troligen ;) Med ett vildjärn hemma blir det inte mycket vilande...)

Till bebis
* 2 dressar, stl 50 och 56
* Mössa till bebis
* ytterkläder till bebis
* ev en pyamas, men jag räknar med att bebis är naken mesta delen av tiden (hudkontakt!)
* napp (sonen satt fast i mig första natten - mina stackars bröstvårtor var ömma efter det! Napp kan avlasta ganska bra då :) (han åt inte utan ville bara sutta och var störtnöjd med napp från första början))
* blöjor (tror inte vi får mer än några få från sjukhuset)
* våtservetter

Babyskydd ska strax läggas ut i bilen, så det ska bara att sättas fast sen (fäster med bälte).

Hmm.
Det är det jag kommer på nu. Har säkert glömt något, men en påbörjad lista för mig i varje fall :p

Ska se om jag får ihop en förlossningsberättelse. Blev inspirerad av @Blueberry med att anteckna i mobilen så det försökte jag göra så gott jag kunde :)

Började med att få några glesa lite ondare sammandragningar på måndag kväll vid 20-21 tiden. Inget jag tänkte så mycket på då men vaknade även under natten av att det gjorde ont några ggr.

Vaknade vid 5 igår morse och insåg att de kom regelbundet om än inte superont. Gubben åkte och jobbade och dottern vaknade strax efter 6 så vi gick upp och åt frukost. Förberedde mamma på att hon skulle få hämta dottern för värkarna var fortfarande regelbundna och höll det i sig ville vi åka in. Vid 10 tiden kom hon och hämtade henne. Jag satte mig vid tvn och klockade värkar; fortfarande 10 min mellan.

Tog mig nåt att äta sen gick jag ut och lunchade hästarna och fixade stallet vid 12. Ringde sen förlossningen för att rådfråga. De sa att vi kunde komma in så fort de började göra ondare. Klockade igen och de höll i sig på samma sätt. Diskade undan, dammsög nervåningen, duschade och packade det sista till väskan.

Satte mig sen vid tvn igen och klockade. De höll i sig med 10 min mellan fortfarande. Vid 15.30 började dom ta i lite mer än innan så jag ringde gubben och sa att han kan köpa med pizza och komma hem så åker vi sen.

Strax efter kl 18 var vi framme på sjukhuset. Värkarna var lika regelbunda under bilresan också. Vi togs emot på förlossningen och en barnmorska satte ctg som visade att värkarna hade börjat bli tätare än 10 min. 18.30 undersöktes jag och var då öppen ca 3 cm bara. Men med tanke på vad snabbt det gick på slutet förra gången så fick vi ett rum och blev inskrivna. (Samma rum som dotter nr 1 föddes i btw ;))

Vi läste lite, surfade lite, gick lite i korridoren. Jag klarade att hantera värkarna själv fortfarande. Ville vänta med lustgasen tilla de blev riktigt täta och jobbiga. Vid 21.30 undersöktes jag igen och hade bara öppnat mig till drygt 4 cm. Bm sa att hon funderade på att ta hål på hinnorna snart och se om det satte mer fart då. Jag fick ett par smörgåsar först för jag började bli hungrig. Värkarna kom tätare nu så det började bli jobbigare.

Vid 22.55 tog hon hinnorna och jag la mig på sidan för att ta en ny ctg kurva. Gubben gick på toa så jag var ensam. Nu höll värkarna i sig lite längre så jag skulle snart få lustgasen. Helt plötsligt kom en helvetes värk och vattnet forsade ut i mina byxor! Jag mådde illa och spydde pga smärtan. Sen kom en till och det började trycka på rejält och jag ville krysta! Då fick dom bråttom. Snabbt av med mina byxor, lustgasmasken tryckte jag över ansiktet och jag la mig på rygg igen. Det blev så himla intensivt allt så jag blev nästan chockad. Efter typ 3-4 krystvärkar var hon ute, kl 23.15.

Det var helt galet vad fort det gick den sista kvarten. Eftersom jag bara var öppen drygt 4 cm så trodde jag att det skulle dröja ett tag till innan det var dags att krysta. Men icke ;)

Fick bara två små bristningar som syddes mest för att det ska svida mindre att kissa.

Vi har en stolt storasyster här hemma :love: Och mina bröstvårtor gör OONT! Men hon är underbar :love:

Ska se om jag får ihop en förlossningsberättelse. Blev inspirerad av @Blueberry med att anteckna i mobilen så det försökte jag göra så gott jag kunde :)

Började med att få några glesa lite ondare sammandragningar på måndag kväll vid 20-21 tiden. Inget jag tänkte så mycket på då men vaknade även under natten av att det gjorde ont några ggr.

Vaknade vid 5 igår morse och insåg att de kom regelbundet om än inte superont. Gubben åkte och jobbade och dottern vaknade strax efter 6 så vi gick upp och åt frukost. Förberedde mamma på att hon skulle få hämta dottern för värkarna var fortfarande regelbundna och höll det i sig ville vi åka in. Vid 10 tiden kom hon och hämtade henne. Jag satte mig vid tvn och klockade värkar; fortfarande 10 min mellan.

Tog mig nåt att äta sen gick jag ut och lunchade hästarna och fixade stallet vid 12. Ringde sen förlossningen för att rådfråga. De sa att vi kunde komma in så fort de började göra ondare. Klockade igen och de höll i sig på samma sätt. Diskade undan, dammsög nervåningen, duschade och packade det sista till väskan.

Satte mig sen vid tvn igen och klockade. De höll i sig med 10 min mellan fortfarande. Vid 15.30 började dom ta i lite mer än innan så jag ringde gubben och sa att han kan köpa med pizza och komma hem så åker vi sen.

Strax efter kl 18 var vi framme på sjukhuset. Värkarna var lika regelbunda under bilresan också. Vi togs emot på förlossningen och en barnmorska satte ctg som visade att värkarna hade börjat bli tätare än 10 min. 18.30 undersöktes jag och var då öppen ca 3 cm bara. Men med tanke på vad snabbt det gick på slutet förra gången så fick vi ett rum och blev inskrivna. (Samma rum som dotter nr 1 föddes i btw ;))

Vi läste lite, surfade lite, gick lite i korridoren. Jag klarade att hantera värkarna själv fortfarande. Ville vänta med lustgasen tilla de blev riktigt täta och jobbiga. Vid 21.30 undersöktes jag igen och hade bara öppnat mig till drygt 4 cm. Bm sa att hon funderade på att ta hål på hinnorna snart och se om det satte mer fart då. Jag fick ett par smörgåsar först för jag började bli hungrig. Värkarna kom tätare nu så det började bli jobbigare.

Vid 22.55 tog hon hinnorna och jag la mig på sidan för att ta en ny ctg kurva. Gubben gick på toa så jag var ensam. Nu höll värkarna i sig lite längre så jag skulle snart få lustgasen. Helt plötsligt kom en helvetes värk och vattnet forsade ut i mina byxor! Jag mådde illa och spydde pga smärtan. Sen kom en till och det började trycka på rejält och jag ville krysta! Då fick dom bråttom. Snabbt av med mina byxor, lustgasmasken tryckte jag över ansiktet och jag la mig på rygg igen. Det blev så himla intensivt allt så jag blev nästan chockad. Efter typ 3-4 krystvärkar var hon ute, kl 23.15.

Det var helt galet vad fort det gick den sista kvarten. Eftersom jag bara var öppen drygt 4 cm så trodde jag att det skulle dröja ett tag till innan det var dags att krysta. Men icke ;)

Fick bara två små bristningar som syddes mest för att det ska svida mindre att kissa.

Vi har en stolt storasyster här hemma :love: Och mina bröstvårtor gör OONT! Men hon är underbar :love:
Tänk att hon redan är ute!

Min barnmorska bleknade lite när jag sa att jag fortfarande rider ;). Det var inget problem rent fysiskt men hon tänkte på olycksrisken och sa "att jag förutsätter att du rider lugnt".... och då hörde jag hur sambon hade seriösa problem att hålla sig för skratt i stolen brevid:D. Själv gick jag raskt vidare och bytte ämne.

glittost: 16875212 skrev:

Och min bebis ligger också med huvudet neråt, men rumpan till höger uppåt, ont gör det uppe där den trycker:nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 966
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka