Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner tvärtom. Ser inte varför det inte skulle gå o rida så länge? :) nästintill alla med barn o häst jag känner har ridit iaf veckan innan bf. Jag rider sällan men det enbart pga vikten, gått upp 10kg nästan. Men trimmar dressyr nån ggn varannan vecka iaf o tänker göra fram till bf. :) resten rider mannen min så det är perfekt upplägg!

Och jag har blivit väldigt ifrågasatt för att jag rider när jag är så långt gången och det jag läst mig till så slutar många i mitten/början på graviditeten. Så väldigt olika upplevelser :).

Är du för tung för din häst menar du? Att rida min häst varannan vecka skulle vara förenat med livsfara :D och även att låta någon annan rida gissar jag.

Senast ändrad:
Funderingar från min sida ...
Jag känner ju att jag inte orkar jobba heltid längre och kommer att satsa på sjukskrivning, alternativt bara gå ner i arbetstid.
Nu har jag varit hemma ensam hela förmiddagen och jag inser att jag kommer ju att vara heeeeeelt värdelös på att vara sjukskriven! Vad har jag gjort den här morgonen? Legat i oergonomiska ställningar i soffan så att jag har lite ont i ryggen trots att jag bara varit hemma och vilat. Jag kanske bara borde fortsätta jobba? Men jag känner ju att jag inte gör ett bra jobb för att jag inte orkar?
Kommer jag att bara ligga så här om jag ska vara hemma innan förlossning?

Och hur ska det gå när jag är hemma ensam med en bebis? Kommer det att hända NÅGONTING alls under dagarna? Jag har i princip ställt in mig på att om jag lyckas att amma är det bra och det är ungefär det jag planerar att göra. Men kommer huset att se ut som ett bombnedslag jämt? Jag kommer ju att behöva äta, vilket innebär att jag kommer att smutsa ner disk. Jag kommer att röra mig inomhus, vilket innebär att jag kommer att smutsa ner. Om jag då bara inte pallar att plocka undan efter mig och ställa in i diskmaskinen hur går det då? Jag kommer ju att må dåligt över att saker bara förfaller i så fall men kommer jag att orka ta tag i det?

Ni som gjort det här förut, ska man göra någon sorts väldigt basic schema för sig själv? Jag tänker typ "ät NÅGONTING någon gång mellan 12 och 14"?
Hur har ni gjort? Är ni så himla duktiga på att ta er för saker allihop? Är det bara jag som är en lat jävel? :o

Jag känner ju att jag inte orkar jobba heltid längre och kommer att satsa på sjukskrivning, alternativt bara gå ner i arbetstid.
Nu har jag varit hemma ensam hela förmiddagen och jag inser att jag kommer ju att vara heeeeeelt värdelös på att vara sjukskriven! Vad har jag gjort den här morgonen? Legat i oergonomiska ställningar i soffan så att jag har lite ont i ryggen trots att jag bara varit hemma och vilat. Jag kanske bara borde fortsätta jobba? Men jag känner ju att jag inte gör ett bra jobb för att jag inte orkar?

Och hur ska det gå när jag är hemma ensam med en bebis? Kommer det att hända NÅGONTING alls under dagarna? Jag har i princip ställt in mig på att om jag lyckas att amma är det bra och det är ungefär det jag planerar att göra. Men kommer huset att se ut som ett bombnedslag jämt? Jag kommer ju att behöva äta, vilket innebär att jag kommer att smutsa ner disk. Jag kommer att röra mig inomhus, vilket innebär att jag kommer att smutsa ner. Om jag då bara inte pallar att plocka undan efter mig och ställa in i diskmaskinen hur går det då? Jag kommer ju att må dåligt över att saker bara förfaller i så fall men kommer jag att orka ta tag i det?

Ni som gjort det här förut, ska man göra någon sorts väldigt basic schema för sig själv? Jag tänker typ "ät NÅGONTING någon gång mellan 12 och 14"?
Hur har ni gjort? Är ni så himla duktiga på att ta er för saker allihop? Är det bara jag som är en lat jävel? :o
Undrar precis samma, jag kommer bara ligga där som en död, ammande fisk?

@Retro, du är trött för att du är (hög)gravid. Det är ett övergående tillstånd, även om det är lätt att tvivla på det på sluttampen. Det kommer att bli bättre, kanske inte direkt efter förlossningen men så småningom! Och skulle du känna när bebisen är ute att du inte orkar städa eller laga mat, skit i det då. Vi levde på färdigmat en period då det var som tuffast (kolik). Nu är bebisen fem månader och vi har kommit in bra i rutinerna. Jag har blivit en mästare på att utnyttja tillfällena jag får att diska, plocka, tvätta, duscha, laga omelett och annat som är bra om det blir av. Gör man bara lite i taget men ofta så räcker det långt och blir inte så farligt ansträngande.

Vila dig nu med gott samvete. Det är ett tungt och viktigt "jobb" du gör som gravid. Du ska inte känna att du måste uträtta en massa saker just nu.

Jag tror inte att du är en lat jäkel, jag tror du har en sliten kropp för det ÄR slitigt att vara gravid. Min kropp är helt jävla körd så om jag hade haft ett jobb hade jag nog fått lägga ner det för flera månader sedan. Nu studerar jag och har fantastiska studiekamrater som spelar in föreläsningar och seminarier så att jag inte behöver plåga mig iväg till universitetet de dagar jag inte orkar. På det sättet så får jag ändå stimulans och kan känna att jag liksom åstadkommer något. Har sagt det förr i den här tråden; hade jag inte haft studierna hade jag blivit skvatt galen för längesen...

Sedan när det är dags för föräldraledigheten så tycker jag att det är så enkelt som att man är hemma för att ta hand om barnet, inte för att syssla med hushållsarbete. Jag räknar överhuvudtaget inte med att maken ska diska efter sig, städa eller tvätta när han hållit på med nattvak eller trösta ledsen bäbis hela dagen. Lika lite kommer han räkna med det från mig de dagar jag har "primäransvar" (vi kommer vara hemma tillsammans väldigt mycket).

Känner samma oro, kommer tiden gå på ett vettigt sätt.....?

Jag har ont, och har haft i ganska många veckor nu, precis där revbenen slutar och magen börjar puta ut på höger sida (svårt att beskriva men låter lite som samma område där du har ont). Det känns som att provlemet sitter ytligt på mig. Jag har inte fått det konstaterat men jag tror det handlar om överbelastade muskelfästen. Bebis ligger ofta och trycker med rumpan i det området så gissar att det är en överansträngning i musklerna som ger uttryck i muskelfästena. Tog upp det med bm o hon tyckte det lät rimligt :). Det kan sticka till ibland på mig med men är mest som en brännande känsla.

Ja nåt med musklerna låter som en bra förklaring och jag uppskattar förklaringar som inte ger oro utan som gör att man bara kan stå ut :p

Känner samma oro, kommer tiden gå på ett vettigt sätt.....?
Har man en väldigt lätt bebis, så man har massa tid "över" - ja, då får man sysselsätta sig ;) Träffa vänner, gå på babycafe, gå promenader, finns träningsgrupper för föräldrar med småbarn, jobba i trädgården, pyssla ect ect

Får man en lite "besvärligare" bebis, med kolik, vägrar sova ect - ja, då önskar man oftast att dygnet hade fler timmar så man fick sova/vila lite mer :p

Oftast blir det ju en kombination av ovan, vissa dagar kommer kännas tråkiga och låååånga för att man inte sysselsatt sig, andra dagar önskar man bara att där var någon timme till över så man fick sova lite...

• Gilla
Reactions: Lo_
@carmarnic Min ligger oftast mellan 140-156 i hjärtfrekvens och det är en pojke.

Jag är så avundsjuk på er som kan rida fortfarande! Jag har inte ridit på evigheter känns det som. Hoppas kunna klättra upp igen någon gång till försommaren. Hur länge brukar man behöva vänta efter förlossningen? Visst bör man vänta till efterkontrollen som är någonstans 6 veckor efter?

För övrigt sällar jag mig till klagosången, får knappt luft då den ligger högt upp och trycker och jag har ofta hjärtklappning. Mår illa och kan knappt äta längre, har uppstötningar och kväljningar flera timmar efter att jag ätit. Ändå så har vågen hoppat upp 2 kg sista veckan! :eek: Är svullen som en badboll och jag har nog snart växt ihop med min tensapparat.
Gud vad jag längtar efter att den ska komma ut!

Så, nu har jag fått klaga, nu överlever jag nog en vecka till... :angel:

Jag började efter 2 veckor förra gången, då gick det bra att skritta och galoppera. Traven fick jag vänta någon vecka med. Tänker att så länge det inte gör ont borde det inte vara någon fara. Sen kanske man borde vänta till efterkontroll, fast min barnmorska har sagt några gånger att ridning är jättebra som knipövningar så jag satsar på att rida istället för att göra tråkiga knipövningar :)

Är det seriöst så att flick- och pojkfoster har olika snabba hjärtslag? Finns det några referenser på det här? Blev nyfiken nu på om det finns något bakom eller är ungefär som "Det där är en riktig pojkmage det ser man ju"?

Det är väl en skröna men tänker att det borde väl ligga något bakom som med alla tecken på kön. Fast det verkar inte stämma alls här i tråden iaf :)

Det är väl en skröna men tänker att det borde väl ligga något bakom som med alla tecken på kön. Fast det verkar inte stämma alls här i tråden iaf :)
sonen låg mellan 140-150 alltid, nu ligger blivande dottern alltid mellan 130-145. Så skiljer inte så mycket mellan dem :)

Min mage ser precis likadan ut nu, som sist. Typisk pojkmage säger folk :p
Dock har jag fått (periodvis) en fruktansvärt dålig hy (flickan tar mammans skönhet sägs det ;) ), det hade jag inte med sonen.
Har även haft en del blödande tandkött i början denna gång, vilket tydligen också ska vara pga att det är en flicka :p

Gillar alla dessa skrönor, även om det nog oftast innebär att man ändå i slutet står där och inte vet vilken av skrönorna som "ljuger" för en :p

Jag känner tvärtom. Ser inte varför det inte skulle gå o rida så länge? :) nästintill alla med barn o häst jag känner har ridit iaf veckan innan bf. Jag rider sällan men det enbart pga vikten, gått upp 10kg nästan. Men trimmar dressyr nån ggn varannan vecka iaf o tänker göra fram till bf. :) resten rider mannen min så det är perfekt upplägg!

För mig gör det lite ont i magen och det känns inte så bra för kroppen. Plus att jag fick världens håll. Vikten tänker jag inte på som något problem. Jag har ju fortfarande balansen, hade jag vinglat runt där uppe med den här vikten så hade det varit en annan femma.
Men förra graviditeten så tävlade jag dressyr sista gången i vecka 28. Det kändes inte lika slitsamt för kroppen då att rida. Och då red jag sista gången 10 dagar innan förlossningen :)

sonen låg mellan 140-150 alltid, nu ligger blivande dottern alltid mellan 130-145. Så skiljer inte så mycket mellan dem :)

Min mage ser precis likadan ut nu, som sist. Typisk pojkmage säger folk :p
Dock har jag fått (periodvis) en fruktansvärt dålig hy (flickan tar mammans skönhet sägs det ;) ), det hade jag inte med sonen.
Har även haft en del blödande tandkött i början denna gång, vilket tydligen också ska vara pga att det är en flicka :p

Gillar alla dessa skrönor, även om det nog oftast innebär att man ändå i slutet står där och inte vet vilken av skrönorna som "ljuger" för en :p

Ja eller hur, det är ju roligt att leta tecken! Förra gången pekade nästan allt utom att jag hade hel hormonrand på en flicka. Nu pekar det mest på pojke förutom att håret inte växer någonstans vilket det sägs att det ska göra när det är en pojke. Blir intressant att se vad som kommer ut sen :p

Ja eller hur, det är ju roligt att leta tecken! Förra gången pekade nästan allt utom att jag hade hel hormonrand på en flicka. Nu pekar det mest på pojke förutom att håret inte växer någonstans vilket det sägs att det ska göra när det är en pojke. Blir intressant att se vad som kommer ut sen :p
Jag fick en tunn raggarsträng förra gången :eek: :D (Den försvann tack och lov sen igen :p)
Jag fick även en sträng på halsen, tänk där adamsäpplet suttit om jag varit en kille :p

Tja.. när jag var hemma och var sjuk förra veckan så låg jag typ på soffan hela dagarna och klappade katten. Orkade inte ens sätta på en film. Man blir ju rätt slut av att bara vara gravid till och från.
Men förra gången jag var mammaledig så fick jag lov att aktivera mig rätt ordentligt, speciellt när maken jobbade kväll. Annars klättrade jag på väggarna så jag åkte mycket och hälsade på hos folk, sånt som man inte hinner annars när man jobbar jämt.

Jag fick en tunn raggarsträng förra gången :eek: :D (Den försvann tack och lov sen igen :p)
Jag fick även en sträng på halsen, tänk där adamsäpplet suttit om jag varit en kille :p

Oj, hihi då var det verkligen pojktecken då :p Skönt att den försvann sen!

Vad innebär hel hormanrand? Upp till naveln? Eller förbi?
Jag har haft upp till naveln båda gångerna, men den är knappt synlig denna gången. Förra gången var den rejält mörk :p

Jag hade hela vägen upp till under brösten, rätt så mörk. Den här gången har jag ingen alls. Borde ju vara tvärtom egentligen om det är en pojke nu eftersom att det var en flicka då.

Idag har jag beställt ett foglossningsbälte. Hoppas det hjälper åtminstone litegrann de sista fem-sex veckorna, har tentamen nästa vecka och sedan tentamen igen tre veckor efter det, behöver ha kroppen med mig så pass att huvudet orkar jobba åtminstone. Än så länge fungerar det (fick superbra resultat på senaste tentamen jag skrev för tre veckor sedan) men jag vet ju att har man ont tillräckligt länge så kommer knoppen ta stryk till slut.

39 dagar kvar till beräknad kläckning...

Idag har jag beställt ett foglossningsbälte. Hoppas det hjälper åtminstone litegrann de sista fem-sex veckorna, har tentamen nästa vecka och sedan tentamen igen tre veckor efter det, behöver ha kroppen med mig så pass att huvudet orkar jobba åtminstone. Än så länge fungerar det (fick superbra resultat på senaste tentamen jag skrev för tre veckor sedan) men jag vet ju att har man ont tillräckligt länge så kommer knoppen ta stryk till slut.

39 dagar kvar till beräknad kläckning...

Hoppas det hjälper så du förblir klar ända fram :up:

Idag har jag känt mig lite som en superhjälte:D. Först jobb 7-16, sen ridning och efter det (när varenda fiber i kroppen sträckte sig mot sängen) bytte jag om och åkte ner på stan för middag med en favoritvän. Det gick :banana: men nu är det väldigt skönt att ligga under täcket för morgondagen ser ungefär lika ut (minus besöket på stan tack och lov:bow:). Nästa gång vi ses har jag kanske en bebis:nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 583
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka