vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Hej Alla!
Jag måste bara fråga er om råd.

Jag har de senaste dagarna haft ont i magen i några timmar, kan göra väldigt ont men jag antar att det är för att bebis och livmodern växer. För några minuter sedan fick jag även hugg som gjorde väldigt ont i högra sidan av magen. Kändes som sju knivhugg. Är det sammandragningar eller bör jag vara orolig? Är i vecka 23 (22+5)

Senast ändrad:

Hej Alla!
Jag måste bara fråga er om råd.

Jag har de senaste dagarna haft ont i magen i några timmar, kan göra väldigt ont men jag antar att det är för att bebis och livmodern växer. För några minuter sedan fick jag även hugg som gjorde väldigt ont i högra sidan av magen. Kändes som sju knivhugg. Är det sammandragningar eller bör jag vara orolig? Är i vecka 23 (22+5)

Jag tycker inte det låter som sammandragningar. Om du bör vara orolig eller inte är det ingen annan än du som kan svara på, ring 1177.
Jag har upplevt liknande ibland, vet inte vad det är.

Förra graviditeten gick jag och 22 kg, det mesta första halvan. Men om du får märken av sockar så låter det ju som du samlar på sig vätska.

Jag ska till läkaren på tisdag pga sammandragningarna. Ska bli skönt att få det kollat.

Har åkt på magsjuka nu men det värsta har lagt sig. Har fortfarande ont i magen till och från men hanterbart. Var riktigt vidrigt igår med rejäla smärtor och sammandragningar samtidigt, var värre än värkar :D.

Ringde förlossningen och de tyckte att jag skulle komma in för kontroll. Allt såg bra ut med bebisen, så det var skönt. Men jag har fortfarande väldigt ont i magen. De sa att jag kunde stanna över natten men eftersom vi har relativt nära dit valde vi att åka hem. Går det inte över under natten eller blir värre ska jag dit igen.

Idag har jag ont överallt där det gar att ha ont tror jag. Har knappt suttit ner pa hela helgen sa jag far skylla mig själv. I lördags röjde vi ur arbetsrummet och malade taket där, igar flyttade vi ner varat sovrum dit sa det var mycket att bära och fixa. Sen fick gamla arbetsrummet flytta upp i varat gamla sovrum där vi även gjorde en Tvhörna. Det kommer bli ett kombinerat allrum/arbetsrum/lekrum. Nu har barnet ett lekrum nere som vi hade tänk att ha kvar sa till bebisen börjar röra sig ner och stoppa smasaker i munnen. Men nu vill barnen ha lekrummet däruppe redan nu sa det är nästa steg i fixet här hemma. Far se om jag orkar göra lite i eftermiddag eller om det blir lugnt hela dagen, nu pa förmiddagen är det vila som gäller iallfall.

KL

V.33 idag och halsbrännan håller på att göra mig galen på kvällarna och nätterna. Måste gå upp på natten för att knapra i mig ytterligare Gaviscon för att kunna sova. Då kommer naturligtvis restless legs tillbaka och jag kan ändå inte somna på ett par timmar:arghh:.
Var till en Aurora i förra veckan. Känndes bra att få komma dit igen och börja planera inför nästa förlossning. När hon tittade igenom min förra förlossningsjournal skakade hon bara på huvuet och sa att det var så många fel och slapphänta BM... Känndes skönt att det inte bara är jag och sambon som tycker så.
Ska till läkare på SpecMVC för att göra en bedömning om en vaginal förlossning är möjlig. Jag vill gärna föda vaginalt igen. Sen är det Auroran igen om 3 veckor för att skriva en utförlig förlossningsplan med snittgaranti.
Har läst boken "att möta förlossningssmärta" och känner mig faktiskt hjälpt av den... Behöver styra betydligt mer över förlossningen än jag gjorde sist.

I övrigt mår jag ganska bra, foglossningen hålls i schack genom minimalt med motion, hissåkande och inget bärande. Är dock fortfarande jobbigt att vända mig i sängen nattetid, men som sagt det är det lilla problemet nattetid.

Hur går det Victoria Secret?

Jag har börjat oroa mig för förlossningen eller mer vad som händer innan den. Mitt andra barn lag i säte i v. 35, vid kontroll i v. 36 hade hon vänt sig och stannade sen sa. Under den veckan var det mkt oro och tankar om vändningsförsök, kejsarsnitt, föda i säte osv. Den oron har börjat komma igen, tänk om den här bebisen inte vill ligga med huvudet ner. Min lillasyster (mammas tredje barn) föddes i säte och jag vet att mamma sa att om det hade varit första barnet hade det inte blivit fler. Men kejsarsnitt skrämmer mig nog mer. Fast egentligen är det väldigt dumt att oroa sig redan nu, bebis kanske inte alls ligger i säte när det närmar sig.

Jag förstår precis! Är i v 35 och har en bebis som ligger på tvären... Många tankar är det runt vändningsförsök och ev snitt. Att föda vaginalt i sätesbjudning är inget jag vill men är rädd för snitt samtidigt.

Lustigt det där, jag gick in i graviditeten och var rädd för att föda vaginalt. Det svängde sedan till att jag faktiskt började se fram mot det och nu är jag rädd för att snittas och besviken att jag kanske inte får föda vaginalt. Tänk vad det kan ändra sig!

Vad gott att du fick komma in på kontroll och att allt var bra med bebisen! Hoppas du får mindre ont också, men det är ju i alla fall skönt att veta att allt är ok.

Jag börjar också bli orolig för förlossningen. Känner inte riktigt att BM förstår hur orolig jag är för att det ska gå ännu snabbare än sist och att jag inte ska hinna in... Får väll ta upp det nästa besök, igen.

Känns som vi har rejäl sjukstuga i den här tråden. Förra gången jag var gravid (i sommarföräldrar 2011) mådde alla skitbra hela tiden typ.

Jag har ju oxå ont i högersidan, får jag väldigt ont ska jag åka in. Glöm inte blindtarmen om allt är lugnt med bebis! Den sitter ju oxå där, tipsade min bm om när jag frågade henne.

OM det är blindtarmen så blir smärtan bara värre och värre inom 24 timmar. Sa de till mig på akuten när jag var inne i v. 17. Blir det bättre eller avtar, så är det något annat.

Idag mår jag mycket bättre, vaknade imorse och hade inte ont alls. Efter en dag i stallet så har jag nu lite ont, men det är så lite att det knappt känns. Så nu är jag säker på att det är kroppen som säger till att jag ska ta det lugnare och inte rida, bära och slita hela dagarna.

Jag är också orolig för förlossningen, har stor förlossningsrädsla och har legat vaken och gråtit många nätter för att jag är så rädd.
Egentligen är jag inte rädd för smärtan även om jag vet att det kommer göra sjukt ont, jag är rätt smärttålig. Men jag är livrädd för att bli sydd. Var med om en ridolycka när jag bar tolv år där min läpp sprack ner mot hakan ca 2 cm och det var en fruktansvärt upplevelse och gjorde så sjukt ont når de sydde.

Prata med din bm redan nu, aldrig spruckit när jag fött mina två men de har ju flera olika bedövningar.
Sen är man ju rätt borta där nere när ungen är ute.

Jag sprack mycket sist. Jag fick både lustgas och bedövningsspray när de sydde och kände absolut ingenting. Jag låg mest och fnittrade...

Jag har tagit upp det med henne, men ska dit igen denna veckan så ska prata med henne då igen. Jag hade gärna gått på samtal om min förlossningsrädsla så hon får fixa det.

Hoppas de, när jag fick min första så fick vi i mammagruppen gå på studiebesök på förlossningen och träffa 2 bm där som svarade på frågor å visade olika instrument osv. Jätte bra man kände sej tryggare.

Din BM borde skicka en remiss till Aurora mottagningen i ditt landsting runt v.25. Du bör verkligen gå och pratats med dem flera gånger innan det är dags så att du känner dig trygg.
Jag går hos en aurora nu och pratar eftersom min förra förlossning var allt annat än bra med felbehandlingar mm vilket slutade i sugklocka med yttre press och en sfinkter grad 4. Som kirurgen uttryckte det efter: man kan inte spricka mer än så... Nu i efterhand är jag helt återställd, och det känns ok med en ny förlossning.
Jag rekommenderar också att läsa på så mycket som möjligt, två bra böcker är; att föda och att möta förlossningssmärta. Båda skrivna av Gudrun Abscal som är en BM som jobbat på förlossningen.

Jag rekommenderar också Gudrun Abscals böcker. Har bara läst "att föda", men den var till god hjälp för mig!

Idag var jag på läkarbesök pga sammandragningarna. Livmodertappen var inte påverkad alls, man hade inte kunnat ana att jag var gravid eller ens varit gravid någon gång sa läkaren. Det kändes ju väldigt skönt så behöver man inte tänka på det. Läkaren tyckte ändå att jag behöver ta det lugnare, även om jag inte upplever jobbet som stressigt så är det ju något som gör att sammandragningarna blir 100 gånger värre när jag jobbar än när jag är hemma. Så nu plötsligt är jag sjukskriven på 50% den närmsta månaden... Jag känner mig som världens latmask och skattesmitare men som tur är har jag den bästa chefen och kollegorna som ställer upp!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka