vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Hoppas det inte är allvarligt med smärtplatsen i magen?

Åh du är så värd om detta skulle hjälpa dig nu så du kan få slippa ha så ont hela tiden. Håller tummarna ordentligt för dig.

Jag hade ju ont vid ultraljudet oxå men läkaren såg inget. Minns att jag hade ont med Tilde oxå men då bara en 5 krona. Så att bukhinnan skulle vara tunnare där kan ju faktiskt stämma rätt så bra.

Smärtan är hemsk, knivhugg i ryggen. Funderar på att kombinera vattengympan som börjar nu med någon styrketräning. Pt är sjukt dyrt, men de har gym hos sjukgymnasten ska se om jag kan få hjälp där, om dom har någon gravidgrupp eller någon riktad till rygg/ischias.

Fy, vilket helvete du har!!

Är ju knappt att en annan kan med att gnälla men nu har även jag börjat få det kämpigt. Mådde bra till veckan innan jul men sen har det bara gått utför. Nu vill jag inte mer... Foglossningen hoppade på mig i mellandagarna, har svårt att gå, vända mig i sängen, allting som kräver en rörelse eller magstöd. Sammandragningarna har varit mindre under julledigheten men istället känns det som om bebisen redan börjar lägga sig till rätta neråt för det gör ont och trycker.
Värst av allt är tröttheten. Den stora tröttheten som har hoppat på mig. Förstår inte hur jag ska orka börja jobba nu. Den sista veckan har jag sovit precis hur mycket som helst, 10-12 timmar per dygn lätt.

Well. Bara tre månader kvar nu. Får man börja räkna ner nu?

Jobbigt att sa manga har ont.

Jag känner mig piggare nu när jag äter järn och har haft en lugn och skön julledighet med familjen. Fast jag maste erkänna att det samtidigt känns skönt att vara tillbaka till vardagen, men jag kommer sakna sovmorgon. Barnen är i Kindergarten, sambon pa jobbet och jag njuter av tystnaden här hemma.

Igar var vi och badade, skönt att känna sig lätt i vattnet men desto jobbigare att ga upp. Tror bebisen la sig pa ngt konstigt sätt för jag var konstant kissnödig när vi var i vattet, trots att jag var uppe pa toaletten flera ganger.

Jag sover oxå och är trött, får ta mej i kragen å börja med dom där järntabletterna.

Min bebis som vart lugn hela julen har blivit tokvild. Hela magen hoppar när hon drar igång! Känns som hon ofta ligger på tvären å snurrar. Ungarna tycker de är häftigt å känna när bebisen "bonkar" :)

Lyx med bara 3 månader kvar, självklart dags för nedräkning!

Jag har 3 manader + 5 dagar kvar till Bf och jag räknar med att bebisen kommer däromkring, här far man ga över max 10 dagar sa 3,5 manad är det kvar som längst.

Har ni börjat förbereda för bebisen? Vi har allt vi behöver förutom blöjor och sant men har annars inte gjort iordning ngt. Vi har beställt nya garderber till stora barnen och bebisen kommer fa en av deras gamla. Nya garderoberna kommer i mitten/slutet av februari och da tänkte jag väl börja tvätta lite kläder ocksa, men även da känns det som det är gott om tid. Men nu när vi har träffat en del folk över julen blir jag nästan stressad av andra, "alla" fragar om vi gjort iordning för bebisen osv.

Nu har jag kommit halvvägs lite drygt och vi har inte gjort något i förberedelseväg. Det är ju första barnet för oss. Vad behöver men köpa in? Finns det någon bra lista någonstans?

Finns massor av listor och massor av onödiga prylar ;)
Ska du köpa ny vagn kan de va klokt att kolla upp de för de kan vara lång leveranstid.

Jag har massor kvar från dottern, ska bara hämtas då en kompis lånat en del. Börjat kika lite på vagn, blir en begagnad så spanar lite på blocket då och då.

Säger som Jerseyko, det finns manga listor och mycket onödigt.

Här är vad jag/vi har använt första tiden

Pa väg
* Barnvagn med farskinn och olika filtar beroende pa temperatur
* Ergonomisk bärsele och bärsjal
* Babyskydd (praktiskt med bas till men inget maste)
* Skötväska (vi har haft en väldig enkel modell)

Skötsel
* Plats att byta pa, vi har haft en bädd pa tvättmaskinen
* Blöjor
* Tvättlappar att tvätta med alt.vatservetter (praktiskt när man inte är hemma)
* Badbalja, vi har ocksa haft en slagts luftmadrass som man anväder i badkaret,väldigt praktiskt.
* En bra babyolja och en kräm för röd rumpa (inotylol gillar vi bäst), andra krämer behövs inte om det inte är ngt speciellt
* Nappar, köp inte för manga innan du vet att barnet gillar napp

Matning
För amning
* En bra amningsbh (jag köpte en enkel modell för att ha i början innan man vet vilken storlek man har, använde den sen pa natten och en bättre pa dagen)
* Amningsinlägg
* Pump (inget maste men praktiskt att ha)
* Amningskudde (jag gillade den men det finns manga asikter om den)

För flaskmatning
* Flaskor, brukar finnas bra startset att köpa
* Ersättning, vi och barnen har gillat den fran Hipp
* En sterilisator är praktiskt men inget maste, vi hade en san man kör i micron, kostar inte sa mkt

Sova
Spjälsäng/vagga (fast en del bebisar vill inte ligga där ända)
Underlakarn (minst 3-4 st beroende pa tvättmöjligheter)
Sovpase (bättre än täcke tycker jag)
Kudde, en platt anpassad för nyfödda
Örongott, gar at ganska manga

Kläder
Det är svart innan man vet vad som passar ens bebis, hur varmt det kommer vara osv. Till första barnet köpte jag ett stort paket med begagnade kläder pa Traderna och sen ngr nya plagg. Det var perfekt, da hade vi kläder men kunde i efterhand köpa det som vi kände behövdes.

Övrigt
En babysiter är praktiskt men inget maste, en tjockare filt att ha pa golvet för bebis att ligga pa är ocksa bra. Sma handdukar i massor, finns billiga pa Ikea.

Till dig
Amningsinlägg
Bindor i olika storlekar
En bra bröstvartsalva (ullsalva är bra och det gör inget om bebis far i sig)

Det var det jag kom pa nu, kanske har jag glömt ngt men det är bara att fylla pa.

Xylocain salva! Skönt att smörja sig efter förlossningen och skulle bröstvårtorna gå sönder funkar de bra där oxå, men smakar skit så inte glömma att tvätta bort!

Sömlösa toppar, jag är redan nu känslig i brösten å har vart superkänslig i början av amningen. Inte lika diskret att amma i men funkar perfekt hemma och på natten.
Madrasskydd om man inte redan har, mitt vatten har gått i sängen båda gångerna ;)

Jag gillar bärsjal mycket mer än sele.

Vill man spara mjölk är det smidigt med en plastkopp man sätter över bröstvårtan som samlar upp det som läcker, kan bli ganska mycket i början när båda brösten släpper mjölk samtidigt innan dom fattar att de räcker med ett ;)

På Ikea barn finns små spöklampor, uppladdningsbara, som lyser svagt. De är perfekt på natten man fixar att byta en blöja osv utan att behöva tända någon stark lampa och den lyser så svagt så man inte väcker pappa. Mitt ex var superkänslig för när jag tände, då vakna han direkt.

Nedräkning påbörjad: 60 dagar kvar!

Vi har inte börjat förbereda för bebisen mer än att vi ställt in spjälsängen i vårat sovrum. Vi har ju det mesta från sonen, som blir 2 år när bebisen är beräknad. Kläder har vi i massor, från 56, några enstaka i 50. Det jag skulle vilja skaffa innan är eventuellt en bärsjal, har en sele men tycker inte den funkar så bra på pyttisar, samt någon extra amningsnapp men det kan man ju få på BB också. Använde det hela tiden på sonen tills han slutade amma vid 16 månaders ålder.

För mig är halsbrännan värst just nu. Även RLL på kvällarna. Foglossningen känner jag av hela tiden men inte så illa att jag inte kan hantera det.

//Qbaby

Angående madrasskydd som Jerseyko tog upp så har jag ett superbra tips!

T empur har ett jättebra bäddmadrasskydd som är vattentätt och samtidigt andas! Många bmsk har en förmåga att bli väldigt "täta", men detta ska funka jättebra.

KL

Just nu känns graviditeten väldigt tung och jag bara längtar tills det är dags! Fogarna är inte att leka med och inatt gjorde de så ont att jag inte kunde sova mer än några få timmar :(

Vi har inte heller förberett nå speciellt till bebisen än, men eftersom de blir så tätt mellan barnen så har vi det mesta hemma ändå. Ska väl ta och beställa en syskonvagn snart så vi har det iallafall.
Kläderna tänkte jag gå igenom om någon vecka och se hur mycket som är söndertvättat och ska slängas (hade kräkbebis innan), men kommer komplettera mera sen när bebis är född.

*kl*
Då har jag berättat på jobbet vad som komma skall :eek: Får väl se vad som händer nu:crazy:

Bävar lite för morgondagen också då jag går en tredagars kurs nu där en halvdag består av självskydd. Givetvis har foglossningen kommit igång ordentligt också.. Men men, det bara måste gå..

Hur ofta har ni gått/går ni.hos bm? Vet att jag ligger mkt efter er andra, men tycker det känns så himla glest denna gången, är i v20 nu. Har bara varit där en gång utöver.inskrivningen och nästa gång är inte förrän 14/2 (bortsett från rul och extra ul som är nu på tors då). Har dessutom för mig att det mättes en himla massa förra gången (annan kommun), socker, järn sf-mått (hette det väl?), vikt osv.. Men det kanske kommer senare? Nu har jag inte ens blivit invägd och andra besöket lyssnade det bara på bebis hjärta utöver lite allmänt prat

Jag har varit hos bm i vecka 12 (inskrivning), vecka 20, 24, 28, 30 och 32. Kommer gå varannan vecka nu.

På första samtalet vägdes jag och har sedan vägt mig en gång till, i vecka 28.

Blodvärde (järn) har de kollat i vecka 12, 20 och 30. Sedan har jag bett dem kolla varje gång som extra.

Blodtryck är det enda de har kollat varje gång.

Blodsocker har de testat varje gång också, utom nu i v 32. Det tror jag iofs berodde på att jag var inne och gjorde glukosbelastning dagen innan så de hade bra koll på de värdena ändå :)

Sf-mått har de tagit varje gång sedan v 20, samma sak med att lyssna på bebis hjärta

Är du omföderska? Isåfall är det färre kontroller denna gång. Jag har gått på inskrivningssamtal i v. 10, KUB v.13 (eget val), RUL v.19,besök hos BM v. 25, v.29. Nästa BM besök är i v. 33 och därefter varannan vecka.
De har kollat hb, blodsocker vid alla BM besök, vikt 2 ggr samt lyssnat på hjärtljuden och sf mått de två senaste gångerna.

Och glömde att de såklart mätt blodtryck vid varje BM besök.

//Qbaby

Senast ändrad:

Jag har haft så mycket besvär så jag minns inte ens i vilka veckor jag vart dit, men sist var i v.21 och innan de har jag nog vart dit 5 gånger i alla fall och 3 läkarbesök.

Blodtryck har kollats varje gång, hjärtat har vi lyssnat på sen typ v10!
Jag fick gå till labb som tog massa blodprov i v12. Efter de har jag kollat hb en gång, i v19 efter jag hade vart på Rul.

De är 3e barnet.

Nu bor jag ju inte i Sverige men det kanske är intressat att läsa hur det kan vara i ett annat land ocksa. Här gar jag bara hos en gynekolog men har kontakt med barnmorska ocksa men BM gör inga undersökningar utan med henen pratar jag mer om förlossningen och sana saker.

Första besöket var runt v.6-7 om jag minns rätt, sen nästa 2 v senare. Sen har jag gatt var fjärde vecka. Vid varje besök kollas vikt, blodtryck, en gynundersökning där hon kollar livmodertappen och ngn slag koll pa bakterier, urinprov och en kortare koll med ultraljud (kollar storlek och läge pa bebisen samt fostervattensmängd).

Tva ganger under graviditeten tas blodprov, da kollas sköldkörteln (vet inte om det görs pa alla, men jag har problem med den), järnvärdet, antikroppar mot röda hund, HIV osv(samma som i Sverige) + att dom även kollar om man har antikroppar mot Toxoplasmos. Det har har jag och behöver därför inte undvika den maten som det finns risk för toxoplasmos i.

Socker kollas en gang genom en glukosbelastning, den kommer jag göra nästa vecka.

Fran v.35 (tror jag det är) görs även CTG vid varje läkarbesök.

Sen kan det saklart bli fler kontroller om det behövs men normalt ser det ut sahär.

Minns inte fran förra gangen när jag började ga oftare än var fjärde vecka men det blir kanske snart.

Har också tyckt att det känts väldigt sällan nu, är i v 23+5 idag och bara varit på två inkl inskrivning + RUL inte lyssnat på hjärtat än heller ska dock in nu den 21/1.

Jag var hos BM så här:
v. 6 för hälsosamtal
v. 12 för inskrivning. Då lämnade jag prover och hon kollade blodtrycket.
(v. 18 RUL)
v. 24 Lämnade prover, blodtryck, vägde mig och mätte magen.

Följande är planerat framöver:
v. 31
v. 36
v. 40.

Är andra barnet. Med första barnet var det fler kontroller från typ v. 31 tror jag.
Jag tycker det låter som ni andra är hos barnmorskan ofta :).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 079
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30