vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

*kl*

24 fulla veckor i morgon, va hos BM idag. Äntligen lite normalt blodtryck, 120/60.
Mätte magen som va 22 cm, mitt på normalkurvan. Hjärtljuden jättefina 140 slag.
BM kunde tydligt känna bebis där inne, rumpan och fötterna, axlar och en hand. Huvudet som låg rakt ner, jag fick också känna. Så häftigt!

Ska träffa läkaren nästa vecka, kommer delta i en studie om varför vissa får sånna problem med fogarna och andra inte. Läkaren skulle informera mer om det. Kändes självklart att va me, speciellt om de kan hjälpa andra.

Nästa BM besök om 3 veckor.

va bra att allt såg bra ut!

KL
Här har det varit lite hallabaloo på morgonen....
När jag var hos BM sist låg mitt blodsocker på ca 7 (ej fastande) och vanligtvis brukar det ligga på ca 5. Så jag bad om att få komma tillbaka och ta ett nytt prov nu imorse och vara fastande. Nu låg det på 8,2!!. Jaha glukosbelastning i nästa vecka. Sen frågade hon om jag mådde bra i övrigt och ja jo så bra man kan, men har lite huvudvärk då och då... Tog nytt blodtryck och nu låg det på 151/90:nailbiting::nailbiting::nailbiting:....
Fcik lämna urinprov och lägga mig ner och vila en 20 min och då var det nere på 137/75 och urinprovet ok (inga proteiner).
Jag åker verkligen på allt denna graviditet...som något straff för att jag mådde prima förra gången antar jag:cautious:.
Nu är det slút på allt sött...

Å så är jag så trött!! Har börjat få förvärkar, som mensvärk på nätter och morgon. BM tyckte att jag skulle tänka över hur länge jag ska åka till jobbet, att jobba mer hemifrån istället så att jag kan vila mycket. Få kanske göra det...

//Qbaby

Är det ok för din arbetsplats att du jobbar hemifrån? Då är det ju hur bra som helst i så fall, så du slipper momentet med att ta dig till och från samt kan vila ngn minut när kroppen verkligen behöver. Jag sitter mkt bättre hemma för kroppens del mot hur det känns att sitta på en kontorsstol 10 timmar per dag men tror inte det skulle vara så populärt ändå.

Var hos BM förra v för att ta blodtryck , mäta mage och ta prover. Blodtrycket och blodsocker var bra, järnet var dåligt (låg på strax under 90) och magen var 25 cm så det var ok. Vet inte hur jag ska göra för att få upp järnet, tabletter och järnrik kost hjälper inte. Lite jobbigt att vara så gräsligt trött hela tiden men ska inte klaga med tanke på hur mkt några andra här tycks få. :wtf:

Jo alltså dem är väl ok med att jag sitter hemma och jobbar, skulle eventuellt behöva åka in och labba 2 dagar/vecka from nu men jag har en hel del att skriva så nu har jah själv tagit beslutet att jag går hem 3 veckor innan beräknat om allt går som det ska nästa vecka med tanke på att lillen i magen ligger på tvären och allt....

ALLA får klaga, hur litet eller stort det är man vill klaga över... Jag mår förhållandevis bra, trots allt som jag verkar åka på... Jag är däremot väldigt orolig hela tiden att något ska gå snett. Det är värre nu än när jag väntade sonen för två år sedan.
Att hela tiden gå ovetandes om det blri snitt/ vaginal förlossning, grav diabetes, högt bt mm tycker jag är skit jobbigt!

Vad äter du för tabletter för järnet? Med sonen åt jag Niferex 1 ggr/dag och då höll det sig på en hyfsad nivå.

//Qbaby

Vad gör man åt graviditets diabetes? Får du medicin mot det? Försvinner det alltid efter?

Jag åt Niferex men fick för ont i magen av dem. Nu har jag några nya, minns inte vad de hette men de är ngt svagare så magen ska orka.

Börjar iaf närma sig nu, för första gången sedan jag blev gravid kan jag se "målsnöret" vilket känns så bra. Om 2 v ska vi ge oss på en Profylaxkurs också, hoppas det ger ngt :)

Jag såg en lapp om gravidyoga hos bm, hoppas de har plats för mej.

Gick på mammayoga efter jag fått dottern, så underbart för kroppen. Som en ny människa.
BVC hade de så bra att vi hade föräldraträff, efter de babymassage och sen kom yogaläraren för dom som ville göra de. Oftast somna bebisarna efter massagen.

Vad man gör beror lite på hur värdena ser ut efter glukosbelastningen. Antingen får man kontrollera kosten så att man äter rätt, man brukar bli kopplad till spec-MVC och få hjälp av dietist. Är värdena för höga så kannan få insulinsprutor att ta.
Min pappa har typ 2 diabetes så det finns ju i släkten, det var därför jag ville kolla mitt blodsocker igen.
Tror att det vanligtvis går över när bebisen har kommit...

och jag gick in i v.30 idag, haller med om att det gar sjukt fort.
Magen börjar vara ivägen, vet inte hur manga ganger jag lyckats stänga dörren pa magen och ungsluckan smäller alltid i magen.

Bebis verkar trivas bra i sitt tvärläge och verkar ha parkerat pa lungorna. Speciellt pa kvällarna känns det som luften inte rikigt räcker till.

Det börjar kännas väldigt aktuellt att fundera mer pa namn men det är sa svart. Till en pojke har vi tva namn klara som känns bra. Till en tjej har vi en lang lista men inget namn som känns riktigt bra. Hur gar det med era namnfunderingar?

Vi har precis börjat fundera på namn. Jättesvårt. Till kille har jag inga ideer alls, till tjej har jag flera namn som jag gillar. Min sambo och jag står ganska långt ifrån varandra när det gäller smak på namn... Är ni och eran partner överens vad som är ett fint/passande namn? Om ni inte är det, blir det en kompromiss eller får den ena bestämma mer t.ex. jag bestämmer om det blir en tjej, du om det blir en kille?

Usch, det där med namn är så svårt! Pojknamn är lättare än flicknamn tycker jag, även om det inte finns några namn som känns lika rätt som "Elis", som sonen heter. Flicknamn har vi bestämt sen förra gången, men jag är inte helt övertygad. Vilket dock sambon är...

Vi har redan bestämt namn. Vi vet ju att det är en pojke och vi har kommit fram till ett som båda trivs med. Så var det även med sonen innan han föddes.

Kl
Imorse så trodde jag att vår hund hade blivit förlamad i bakbenen, hon blir ju 12 år i år så hon är gammal men varit pigg och kry senaste tiden. I någon minut fick jag panik, skrek på sambon att ni måste åka till vet. Efter ett tag var hon som vanligt och jag tror att hon blev rädd för damsugarslangen som sonen drog iväg med mellan hennes ben.. Efter det har tårarna sprutat på mig här hemma! Kan inte sluta. Det blev så verkligt att hon kanske inte finns kvar så länge till.

Sen har jag en svag förhoppning om att bebisen vänt sig i magen under natten. Magen känns annorlunda och jag känner sparkar/ buffar uppåt istället för mot blygdbenet. Ibland känner jag iof kittlingar i ljumsken så jag vet inte säkert... Spänd är den förfarande!

Hoppas den har vänt sig :)
Våran kille (hund) blir 11 13/5 och har atros (mycket pga hans båda korsbandsoperationer) så han går på specialfoder och smärtstillande och är pigg och fin men vid vissa rörelser så får han ändå ont, han lever redan på övertid enligt mig, vägt 50kg hela livet så trodde han höfter skulle ta honom runt 8-9 årsåldern men icke dom är fräscha och han var nyligen på seniorkontroll inkl lever och njur test pga smärtstillande och hans prover var jättebra. Men undrar hur länge han kommer vara så pass fräsch som han är och tanken på att inte ha honom känns otroligt tung :(

På tisdag har jag en tid till ett könsUL men vet inte riktigt hur jag ska göra? Förra gången kollade vi och ångrade det inte men nu kanske man ska testa att inte titta? Men är så nyfiken och det blir på ett annat sätt när man vet im det är pojk eller flicka på RUL trodde hon det var en flicka även denna gången men kunde inte säga säkert utan mer en gissning.
Någon som gjort både och? Vilket föredrar ni och varför? Måste avboka senast i morgon.

Vi har inte kollat, varken första graviditeten eller denna. Men jag känner inte alls som du så jag är nog inte mycket till hjälp. Med första barnet bestämde vi i början av graviditeten att vi skulle göra ett köns-UL. Men efter hand tiden gick så känndes det bara mer och mer onödigt. Idag känns det som att jag inte kunde bry mig mindre, jag väntar barn, inte en pojke eller flicka. Känner lixom inte att det gör någon som helst skillnad.

Men som sagt, det är nog inte mycket till hjälp för dig :D.

Kollade inte första men andra. Tycker inte de va nån skillnad alls.

Edit: Tredje kollade vi på RUL, läkaren tyckte sej se en tjej och jag oxå. Var en stund inne på att göra ett 3d UL, mest för de va så otroligt häftigt. Men jag har blivit så snål så jag vet inte. Sambon verkar inte så intresserad heller.

Senast ändrad:

Mm det är dyrt, 450 plus bensin för 16 mil och trängselavgiften.
Sambon vill gärna veta men inte så intresserad utav att följa med.
På RUL trodde hon en tjej och dottern säger tjej med ;) fast jag tror allt det är en pojk denna gång. Hm så svårt, tycker ju liksom att det är lika stor överraskning om man ser det i för tid som på förlossningen (tror jag i allafall) på förlossningen vill jag bara höra orden att mitt barn är friskt.

Med första kollade vi och da sa hon som gjorde ultaljudet att det mest troligt var en tjej och det var det.
Andra ville sambon veta men inte jag, det löste sig enkelt eftersom hon inte ville visa trots flera ultraljud.
Den här gangen ville jag veta men inte sambon, men han sa att det var ok att jag fragade. Sa jag vet men inte sambon. Nu känns det som det inte spelar ngn roll alls om det kommer ut en tjej eller kille (gjorde det iof inte innan heller). Hade jag inte vetat sa hade vi nog inte kollat nu.

Samtidigt är det mysigt att få se plutt igen med, lär ju liksom inte få göra det igen innan om ca 90 dagar.
Skulle vara två ul/grav ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka