Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Nej precis! Klart hon hade rätt i sak, vem skulle annars frivilligt gå igenom en graviditet liksom? Men ger det henne då rätten att säga detta på ett otrevligt och mästrande sätt? Nej, jag tycker inte det och den kommentaren i sig har väl gjort mig lite extra känslig de senaste dagarna...

Så jag tänker minsann gnälla lite nu!
Jag har svinont idag efter att ha gått till och från bussar och klättrat i trappor, jag äter hur mycket novalucol som helst och det hjälper inte och jag ska dessutom ta mig till högskolan mån-fre, 8h/dag för att plugga matte vilket jag inte kommer klara (vet liksom inte vart jag ska göra av kroppen hemma och här har jag både soffa, säng och stolar att alternera mellan + slipper trappor)

Så jag är allmänt less idag och vill bara att maj ska närma sig lite, lite snabbare... :cool:

(och så ber jag om ursäkt för min trista ton och för att jag eventuellt överreagerar eller så...)

Usch, just kollektivtrafik är väldigt besvärligt när man är klen i kroppen. Jag har fått erfara att gott om tid i bussbyten enligt SL inte är gott om tid för en "tjockis". Har du samma problem? Lätt ordnat när man lärt sig i och för sig men innan var det bökigt att komma i tid till saker. Dessutom gillar folk att knuffas på de som går långsamt och haltar fram.

Maj kommer snart :) man kan ju hoppas att tiden går fortare när våren kommer.

Jag har bara skummat igenom tråden i dag, men har hängt med er lite i alla fall...
Måste också bara reagera lite kort på det Klockan sa...

Jag kan inte ens tänka mig hur det är att ha det som du har det Klockan, trots att jag lever till vardags med värk, krämpor, visst LSS-stöd osv... men man kan faktiskt inte riktigt tänka så.

När jag är hungrig blir jag inte mindre hungrig för att det finns svältande människor i världen, jag fryser inte mindre för att det finns hemlösa och mina graviditetsbesvär blir faktiskt inte heller bättre av att du har det överdjävligt.

Vi måste alla få gnälla av oss i tråden, tycka lite synd om oss själva och FÅ ha det jobbigt även om vi inte är värst. Vi måste också få må BRA en dag och njuta av att kunna planera att åka och shoppa, dricka kaffe i solen eller vad det nu är - utan att ha dåligt samvete för att berätta det i tråden. Så, det var min åsikt och jag hoppas jag inte tar i för hårt.

Med det sagt hoppas jag faktiskt också på att kotte stannar i magen tills runt 38 veckor, men inte så mycket längre än så. Jag är bara i vecka 28 än, sist beräknad av alla, och fattar inte hur jag ska orka blir större och tyngre för varje dag i minst 10 veckor till. Nej, jag har det inte så jobbigt som en del av er andra, men tillräckligt jobbigt för att påverkas en hel del av det - inte minst psykiskt. Det är dock inget jag tar här i tråden eftersom jag varken vill deppa ner allihopa, jag vill inte vara otacksam (har ju trots allt längtat efter barn i snart 10 år) och faktiskt inget jag känner att jag vill lämna ut på ett öppet forum som Buke.

Angående alla besserwissers som tycker och har åsikter Klockan, fräs ifrån till dem och säg som du känner! Det är du i din fulla rätt att göra, och förstår de inte bättre än att sitta och påpeka för DIG om vad de anser är bäst för bebisen och inte så hänvisa till din läkare. Det skadar nog inte heller att påminna om att du faktiskt är mer än en bebis-behållare och att DU och DINA känslor är viktiga de med.

Stoooor kram till ALLA!

Angående alla besserwissers som tycker och har åsikter Klockan, fräs ifrån till dem och säg som du känner! Det är du i din fulla rätt att göra, och förstår de inte bättre än att sitta och påpeka för DIG om vad de anser är bäst för bebisen och inte så hänvisa till din läkare. Det skadar nog inte heller att påminna om att du faktiskt är mer än en bebis-behållare och att DU och DINA känslor är viktiga de med.

:bow: bra skrivet! Förstår inte alls hur de kan reagera med att tycka att Klockan gör ett dumt val att korta ner sin tid som gravid med den motiveringen. Hon har ju knappast bett om att ha det besvärligt och innan hon sätts igång kommer hon ju ha ett läkarteam bakom sig som avgjort om bebben är redo. Verkligen noll förståelse för dem! :mad:

*kl*
Förlåt.
Alla får självklart gnälla hur mycket som helst ommbad som helsf- nåt annat har jag aldrig sagt.
Faktiskt....

men jag skulle byta med er alla dagar förlossning inkluderad mot att kunna GÅ uomhus och träffa riktiga människor.
Jag platsar inte i den är tråden längre tror jag....

Det gör du visst!
Du har också rätt att gnälla ;)
Ibland kan det ju bli så att det man skriver läses på ett annat sätt än vad som kanske var menat och då är det väl bra om man blir uppmärksammad på det?

De de jävla apparna räknar med arslet.
6 v + 14 dgr över tiden = TVÅ månader.

Tro mig jag har precis rett ut det med prakt-arslet till BM.

Nu fattar jag ingenting. :confused: Har din bm en app som räknar åt henne? Och nu har hon kommit på att den har räknat fel? Eller är hennes uträkningar annorlunda än dina? Hur kom man fram till ditt beräknade BF från början?

Min gyn säger t ex att hon i princip aldrig ändrar ett bf. Vi gör ju vul i början av graviditeten när "alla" barn i princip växer lika fort. Senare, tex runt v 20 när vi gör rul så är barnen ändå så olika stora att man inte kan tidsbestämma dem säger hon (fast hon är ju förstås inte hela världens auktoritet).

Menar hon på allvar att hon nu kommit på att hon måste räkna annorlunda? För övrigt trodde jag att olika kvinnor har olika gestationstid och att en graviditet varar i regel 37-42 veckor.

Trots det förstås jag din oro. Min son är u född i 38+3 och var helt färdig, men långa naglar, normal storlek (50+ cm, 3560 g) osv. Men han åt inte, och min bm sa att man kunde spekulera i att han eventuellt hade behövt de extra dagarna i magen för att fixa amningen. De kan man ju förstås aldrig veta och eftersom det går utmärkt att flaska upp barn så var det inte hela världen.

Beträffande själva förlossningen sa överläkaren på sjukhuset där jag ska föda på en föreläsning (han är rätt kul om man inte är drabbad, kan man väl säga....) ungefär så här: två dagar efter bf kommer de blivande mammorna till honom och säger att de inte står uuuut längre och måste bli igångsatta- trots att de inte är mogna alls och barnet mår bra. "Ja, och efter tre dagar är de så möra att vi kan skära ut barnet". Men så är det ju självklart inte alltid! Och faktiskt, är det i ditt fall inte till och med bättre med ett evtl kejsarsnitt är att du evtl går 4-5 j-vla veckor längre med dina besvär? :crazy: Hallå, humanitära skäl?

Jag fattar faktiskt ingenting längre. Visst är det jätteviktigt att barnet får utvecklas i lugn och ro i magen, men det är banne mig väldigt viktigt att det har en mamma som inte blivit knäpp i huvudet eller svårt handikappad också.

Själv har jag "jobbat" igen för första gången på tre veckor. Hade hand om en endags datakurs och behövde alltså inte just göra någonting (en extern utbildare, men jag satt med en deltagare som aldrig arbetat med programmet och stöttade lite och så svarade jag på specifika frågor som rör just vår situation osv. Hur som blev jag helt slut av att bara vara i tjänst 8:45-16 och var rätt glad att det inte var en vanlig arbetsdag. Jag känner att det är jobbigt för mig att ha varit frisk totalt fyra dagar på tre veckor, samtidigt som jag skämdes lite eftersom jag ju inte har några graviditetsbesvär (och är tacksam över det!). Har inte fått tag på min läkare heller och vill inte anpassa tyroxin-dosen på egen hand, svårt att veta om man är så slapp pga av helt normal graviditet, sjukdom eller hypotyreosen liksom.

Träffade f.ö. en kollega som kommit tillbaka från föräldraledigheten. Hennes dotter är född 06_2012. Hon frågade när jag är beräknad och när jag sa att det är ca 10 veckor kvar stirrade hon på min mage är utbrast chockerad: "Men, är ni säker på det???" Öh, ja rätt så, men jag vet att jag är jättetjock... :crazy:

Efter 3-4 dagars halsont och hosta slog snuvan till nu ikväll. Känns svårt att förneka att jag är inne på nästa runda av förkylning nu. Speciellt eftersom jag smittat ner lillkillen också...

Dagens positiva 1: vår nya bil har anlänt till mina föräldrar som kör ner den till oss i påsk. Har fått bilder och den ser jättefin ut. Inklusive två bra set med däck. :bow: Vi är så oändligt tacksamma (jag har en extremt generös moster...)

Dagens positiva 2: De senaste veckornas sjukdomar har lett till att jag fortfarande ligger knappt ett kilo under vikten vid det senaste gynbesöket. Det är väl inte bra på riktigt kanske, men känns lite positivt i smyg eftersom det de facto ger mig lite buffert i viktuppgången. Räknar med att väga ungefär lika mycket som sist vid nästa besök nästa vecka, dvs ingen viktuppgång senaste fyra veckorna.

Dagens positiva 3 (nu blir det absurdare och absurdare :D): efter att min man strukit lite i helgen (annars är det mest jag som gör det) så kalkade han av strykjärnet igår. Vi hade ställt in oss på att köpa ett nytt för ångfunktionen funkade inte längre. Nu är det som nytt! Var tvungen att okynnesstryka lite igår kväll.

DS (var det va???): Barnet är ju ganska stort nu och ligger fortfarande rätt högt upp. Därför blir det lite trångt i magen (vilket bland annat även ger mer halsbränna). Om man dessutom är hård i magen blir det ännu trängre. Halsbränna kan enligt min husläkare därför lindras genom att man fixar mer plats nedåt (dvs laxerar). Helst på naturlig väg förstås, eftersom laxermedel inte heller är jättenyttigt. Flumsvar på frågan om barnets storlek har med illamående att göra...

Nu får det vara nog med ordbajseri för ikväll. Ska gå och snyta mig, dricka något och sedan gå och lägga mig tror jag. Eller stryka lite.:banana:

Senast ändrad:

Ibland kan det ju bli så att det man skriver läses på ett annat sätt än vad som kanske var menat och då är det väl bra om man blir uppmärksammad på det?

Självklart är det så.
Och jag är uppriktigt ledsen om jag sårade och verkade "mästrande".... men när det känns som att hela ens liv tagits ifrån en och ... det var inget förresten.

Nä, BM hade rätt hela tiden. Det var jag som klantat till det och räknat tokigt med hjälp av min app. (jag har raderat den nu o överväger att stämma If av princip trots att det var mitt eget fel.)

Jag trodde det var två veckor kvar till bedömningen på spec mödra också är det över en månad och då är det för b e d ö m n i n g ......... :cry:

Nej, vilken besvikelse! :(

Klockan och Kaktus: leker era barn med fingerfärg? Funderar på att röra ihop lite fingerfärg imorgon men vet inte om jag törs... :crazy:

Du får ju oxå klaga. Precis som alla andra, det var inte alls ditt klagande som jag reagerade över. Klaga på när du känner att det hjälper, och gläds åt de stunder du kan glädjas åt och dela med dig av precis det du vill!

Reaktionen från min sida handlade enbart om allas rätt att få uttrycka det de vill utan att jämföras med andra, och att man har rätt att klaga även om andra har det värre.

Jag förstår att du har det skitjobbigt! Jag vet bara hur hemskt jag har mått nät jag varit sängliggande i nio veckor med alla mina tre pga extremt illamående. Det är en bråkdel av den tid du varit dålig, men jag förstår vad det gör med ens psyke och hur mkt man längtar efter ett vanligt liv!

Usch, just kollektivtrafik är väldigt besvärligt när man är klen i kroppen. Jag har fått erfara att gott om tid i bussbyten enligt SL inte är gott om tid för en "tjockis". Har du samma problem? Lätt ordnat när man lärt sig i och för sig men innan var det bökigt att komma i tid till saker. Dessutom gillar folk att knuffas på de som går långsamt och haltar fram.

Maj kommer snart :) man kan ju hoppas att tiden går fortare när våren kommer.

Haha ja det kan man lugnt säga! Västtrafik tyckte jag gott skulle hinna 300 meter på 0 minuter för att ta bussen som skulle gå samtidigt som jag kom fram... :grin:
Just igår var min buss för ovanlighetens skull tidig så jag hann med buss nummer 2 ;)

:bow: bra skrivet! Förstår inte alls hur de kan reagera med att tycka att Klockan gör ett dumt val att korta ner sin tid som gravid med den motiveringen. Hon har ju knappast bett om att ha det besvärligt och innan hon sätts igång kommer hon ju ha ett läkarteam bakom sig som avgjort om bebben är redo. Verkligen noll förståelse för dem! :mad:

Håller jag helt med om! Klockan, riktigt klumpiga vänner tycker jag. :mad:
Läkare beslutar ju inte heller om igångsättning om det skulle vara fara för barnet, vad tror de egentligen? :confused:

Och Klockan, självklart tycker jag det är hemskt att du ska ha det så överdjävligt som du har och jag lider verkligen med dig!
Och klart du platsar i tråden. Det är väl kanske som Kaktus säger att saker tolkas annorlunda i skrift, själv kände jag att du var lite för hård i tonen och reagerade på det - men jag gillar dig såklart ändå och har full förståelse för att det brister även för dig ibland. :)

*knapp*
Själv startar jag dagen med pessimism - lovar att inte gräva ner mig för djupt i det träsket, men alltså... 8 timmars sittande på en skol-stol... :crazy::crazy::crazy:

Givetvis platsar du i tråden Klockan, vi saknade dig sist du var borta faktiskt!!

(men vi måste väl alla få säga emot varandra om vi inte håller med?)

för övrigt har jag fått min sjukpenning utbetald redan i dag.. en dag för tidigt. :confused:

Snacka om att man är skeptisk mot FK när man undrar om man vågar betala räkningar redan i dag eller om de kommer och hävdar felutbetalning senare... Jag hittar ju inte att det ska vara helgdag eller nåt i morrn heller, och utbetalningsdatum är enligt deras sida fortfarande i morrn.

Aha, det var så. Jag skrev ju in mitt beräknade datum i appen och min och bm:s beräkningar skiljer med en dag. Appen byter vecka på fredagar och hennes på lördagar och jag räknar såklart på fredagarna för det känns som mindre tid även om ungen kommer när den känner för det. Jag har ju ingen aning om hur exakta deras beräkningar är heller för när jag räknar på när tillverkningen skedde stämmer ingenting :p

Micks: är det föreläsningar? I så fall kanske du kan ta en kantplats och resa dig meed jämna mellanrum. Det gör mycket för både kropp och hjärna.

(men vi måste väl alla få säga emot varandra om vi inte håller med?)

Självklart!! :bow:
(eller jag tycker det är självklart)

och... jag tänkte inte sitta på sandlådekanten och säga "jag vill inte va med er!" för att jag är suuuur.... utan... alltså jag känner mig inte särskilt gravid utan egentligen ... mer typ ..sjuk ...... svårt att sätta ord på...

Igår när BM ringde och redde ut mina fantasier om hur lång tid det är kvar rann det över och jag tog ut det här... Inte så stort men ibland är man inte större än så......

Micks: det låter inte kul med 8 timmar på en skolstol. Se till att ta pauser ofta, det får man.

Aha, okej. De där symptomen dök ju upp efter att de stängde hos BM och googlade man det hade jag allt från havandeskapsförgiftning till att barnet är på gång, typ :grin: Jag kände mig lite stressad när jag läste det. Halsbränna är ju en sak men illamående och magsjukkänsla hade jag inte en tanke på kunde dyka upp nu, jag har ju passerat alla såna stadier, trodde jag.

Nej, jag vet faktiskt inte hur de lagt upp det hela alls... :confused:
Var bara på en introduktion igår där vi talade löst om hur vi skulle lägga upp utbildningen individuellt för mig. Konstaterade att Matte B är det enda jag egentligen behöver läsa upp men att jag inte kommer hinna tenta eller något och jag ska då bara läsa och plugga på egen hand för att sen ha det "färskt i minnet" efter föräldraledigheten och då ev. tenta om jag vill... Öhm. Så vad jag förstår ska jag sitta och räkna i 8h/dag? :confused:

Man ska in i klassrummet och meddela att man är närvarande och sen får man sitta och plugga vart man vill på skolan. Känns jätteseriöst... :cool:

Ja, jag får se idag hur de egentligen har tänkt, som jag mår just nu så tror jag inte ens att jag kommer orka vara kvar hela dagen - men vi får se.
Sitter och funderar över vad jag ska äta under dagen också, såg skyltar om micro men inget om kylskåp och det finns bara kaffe- och godisautomater... :crazy: Sambo får ta en extra bilrunda på sin rast. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar