Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3
De de jävla apparna räknar med arslet.
6 v + 14 dgr över tiden = TVÅ månader.
Tro mig jag har precis rett ut det med prakt-arslet till BM.
Nu fattar jag ingenting.
Har din bm en app som räknar åt henne? Och nu har hon kommit på att den har räknat fel? Eller är hennes uträkningar annorlunda än dina? Hur kom man fram till ditt beräknade BF från början?
Min gyn säger t ex att hon i princip aldrig ändrar ett bf. Vi gör ju vul i början av graviditeten när "alla" barn i princip växer lika fort. Senare, tex runt v 20 när vi gör rul så är barnen ändå så olika stora att man inte kan tidsbestämma dem säger hon (fast hon är ju förstås inte hela världens auktoritet).
Menar hon på allvar att hon
nu kommit på att hon måste räkna annorlunda? För övrigt trodde jag att olika kvinnor har olika gestationstid och att en graviditet varar i regel 37-42 veckor.
Trots det förstås jag din oro. Min son är u född i 38+3 och var helt färdig, men långa naglar, normal storlek (50+ cm, 3560 g) osv. Men han åt inte, och min bm sa att man kunde spekulera i att han eventuellt hade behövt de extra dagarna i magen för att fixa amningen. De kan man ju förstås aldrig veta och eftersom det går utmärkt att flaska upp barn så var det inte hela världen.
Beträffande själva förlossningen sa överläkaren på sjukhuset där jag ska föda på en föreläsning (han är rätt kul om man inte är drabbad, kan man väl säga....) ungefär så här: två dagar efter bf kommer de blivande mammorna till honom och säger att de inte står uuuut längre och måste bli igångsatta- trots att de inte är mogna alls och barnet mår bra. "Ja, och efter tre dagar är de så möra att vi kan skära ut barnet". Men så är det ju självklart inte alltid! Och faktiskt, är det i ditt fall inte till och med bättre med ett evtl kejsarsnitt är att du evtl går 4-5 j-vla veckor längre med dina besvär?
Hallå, humanitära skäl?
Jag fattar faktiskt ingenting längre. Visst är det jätteviktigt att barnet får utvecklas i lugn och ro i magen, men det är banne mig väldigt viktigt att det har en mamma som inte blivit knäpp i huvudet eller svårt handikappad också.
Själv har jag "jobbat" igen för första gången på tre veckor. Hade hand om en endags datakurs och behövde alltså inte just göra någonting (en extern utbildare, men jag satt med en deltagare som aldrig arbetat med programmet och stöttade lite och så svarade jag på specifika frågor som rör just vår situation osv. Hur som blev jag helt slut av att bara vara i tjänst 8:45-16 och var rätt glad att det inte var en vanlig arbetsdag. Jag känner att det är jobbigt för mig att ha varit frisk totalt fyra dagar på tre veckor, samtidigt som jag skämdes lite eftersom jag ju inte har några graviditetsbesvär (och är tacksam över det!). Har inte fått tag på min läkare heller och vill inte anpassa tyroxin-dosen på egen hand, svårt att veta om man är så slapp pga av helt normal graviditet, sjukdom eller hypotyreosen liksom.
Träffade f.ö. en kollega som kommit tillbaka från föräldraledigheten. Hennes dotter är född 06_2012. Hon frågade när jag är beräknad och när jag sa att det är ca 10 veckor kvar stirrade hon på min mage är utbrast chockerad: "Men, är ni säker på det???" Öh, ja rätt så, men jag vet att jag är jättetjock...
Efter 3-4 dagars halsont och hosta slog snuvan till nu ikväll. Känns svårt att förneka att jag är inne på nästa runda av förkylning nu. Speciellt eftersom jag smittat ner lillkillen också...
Dagens positiva 1: vår nya bil har anlänt till mina föräldrar som kör ner den till oss i påsk. Har fått bilder och den ser jättefin ut. Inklusive två bra set med däck.
Vi är så oändligt tacksamma (jag har en extremt generös moster...)
Dagens positiva 2: De senaste veckornas sjukdomar har lett till att jag fortfarande ligger knappt ett kilo under vikten vid det senaste gynbesöket. Det är väl inte bra på riktigt kanske, men känns lite positivt i smyg eftersom det de facto ger mig lite buffert i viktuppgången. Räknar med att väga ungefär lika mycket som sist vid nästa besök nästa vecka, dvs ingen viktuppgång senaste fyra veckorna.
Dagens positiva 3 (nu blir det absurdare och absurdare
): efter att min man strukit lite i helgen (annars är det mest jag som gör det) så kalkade han av strykjärnet igår. Vi hade ställt in oss på att köpa ett nytt för ångfunktionen funkade inte längre. Nu är det som nytt! Var tvungen att okynnesstryka lite igår kväll.
DS (var det va???): Barnet är ju ganska stort nu och ligger fortfarande rätt högt upp. Därför blir det lite trångt i magen (vilket bland annat även ger mer halsbränna). Om man dessutom är hård i magen blir det ännu trängre. Halsbränna kan enligt min husläkare därför lindras genom att man fixar mer plats nedåt (dvs laxerar). Helst på naturlig väg förstås, eftersom laxermedel inte heller är jättenyttigt. Flumsvar på frågan om barnets storlek har med illamående att göra...
Nu får det vara nog med ordbajseri för ikväll. Ska gå och snyta mig, dricka något och sedan gå och lägga mig tror jag. Eller stryka lite.