Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Färskt i minnet? Efter gravidhjärna och amningshjärna och flera månaders ledighet? Bra där :p fördelen är väl att du kan pausa och sånt när det är sådär luddigt upplagt.

Självklart!! :bow:
(eller jag tycker det är självklart)

och... jag tänkte inte sitta på sandlådekanten och säga "jag vill inte va med er!" för att jag är suuuur.... utan... alltså jag känner mig inte särskilt gravid utan egentligen ... mer typ ..sjuk ...... svårt att sätta ord på...

Igår när BM ringde och redde ut mina fantasier om hur lång tid det är kvar rann det över och jag tog ut det här... Inte så stort men ibland är man inte större än så......

Förlåt, jag var nog lite hård i tonen jag med.. vad skönt att du stannar kvar här hos oss, och du har så klart lika stor rätt som alla andra att fräsa ifrån!

Jag hängde aldrig riktigt med på hur du hade räknat fel eller hur det var heller, så då kan jag ännu mer förstå att det rann över för dig. *infogar kram-smiley här*

Lånar min egen knapp

Jag tänkte åka och skaffa en bilstol till bebisen idag men jag funderar på det där med bas. Det ökar säkerheten att ha en bas men måste den inhandlas ny? Är den gjord i metall eller är det något annat material som man inte kan se om den fått en smäll osv? Är den gjord i metall måste man ju kunna köpa den beggad då skador lär synas på den menar jag, eller ?

Så länge man verkligen sätter fast babyskyddet korrekt är det nog inte säkrare med bas. Den ökade säkerheten ligger väl i att det är mindre risk att göra fel eftersom man inte behöver spänna fast basen varje gång. Så om man är noggrann och alltid kontrollerar att man spänt fast allt korrekt behöver man inte känna att man behöver en bas ur säkerhetssynpunkt, tycker jag. Sen är det ju himla smidigt att bara klicka i...

Vår bas (maxi cosi) är i ngn hårdplast utvändigt. Är nog mkt metall inuti, för den är skittung (i förhållande till babyskyddet). Svårt att säga om man skulle kunna se om den är krockad eller ej om den inte är kraftigt skadad.

Jag har ju inte tänkt att ta ur babyskyddet alls ärligt talat. Jsg ser ingen poäng med det annat än om man byter bil. Då kanske det inte är något man måste ha?

Nej, jag tycker inte att bas är ngt måste. Speciellt om ni åker mkt kommunalt o inte supermkt bil?

Däremot kan jag tänka mig att du tänker om angående att ta ur babyskyddet, tror det är ganska mkt enklare att sätta i bebis i hallen istället för att kränga runt i bilen. Har även för mig att bilbältet kommer lite i vägen? Men kommer inte ihåg exakt.

Jag har sällan bilen i närheten av hemmet då jag mest åker bil mellan buss och stall så då är den 5 mil härifrån. Fortsätter det vara så kommer jag ju sätta in bebisen direkt i bilen.

Aha, då fattar jag! Trodde att du hade bilen hemma, men inte använde den så ofta.

Fortsätter på diskussionen med en dum fråga då :o

Hur gör man när man åker buss med bebisen? Tar man med babyskyddet? Går det ens att sätta i buss-sätet? Eller är det ta med vagnen som gäller? Är det nog säkert?

Den funderingen hade jag också för ett tag sedan faktiskt. Jag spänner ju alltid fast mig själv på bussen om det finns bälten.

Det jag kom fram till var följande: Bebisen ska inte sitta för länge i babyskyddet (det var något med ryggen va?) och för det mesta när jag åker så är jag borta ganska länge och det är både buss och tunnelbana och byten. Att bära med sig skyddet samtidigt som man kör en vagn med en mer ergonomisk plats för bebisen är inget alternativ varför jag tänker förlita mig på vagnplatserna på bussen. De ser ändå ganska inbakade ut på våra bussar så jag känner mig hyfsat trygg med det även om det ju såklart hade gått att få bättre alternativ. Vad som annars borde vara hyfsat säkert måste väl vara att ha bebisen i en sele/sjal på framsidan av sig och själv spänna fast sig (men inte bältet över barnet såklart) men det kanske är en falsk säkerhet?

Färskt i minnet? Efter gravidhjärna och amningshjärna och flera månaders ledighet? Bra där :p fördelen är väl att du kan pausa och sånt när det är sådär luddigt upplagt.

Precis! Kommer vara JÄTTEFÄRSKT! :D

Jag sitter på skolan nu, fick låna dator, inga instruktioner och ingen mattebok... Tur att de inte blockat sidor som buke och facebook... :angel:

Känns verkligen som värsta lull-lull-stället. Ingen koll på nåt... Kyl och micro finns iaf och två halvtimmesraster + en timmas lunch så har jag inte med mig mat kan jag vanka iväg till något matställe i stan.

Stolarna har redan hunnit ta död på ryggen... :cool:

Vi fick väga innan och efter ett mål på BB med kommentaren från BM "förr i tiden vägde man innan och efter" haha förr i tiden ;) sen var hon super noga med att det bara var en gång det skulle göras och att jag inte skulle haka upp mig på det för mycket..

Kl

Jag insåg nyss att min unge äter 6 gånger om dagen. Varje gång tar ca 1 timme med pumpning och övrigt runt i kring.. Det är 6 timmar på bara matningen om dagen, MINST! Så på bara det är jag nästan uppe i en heltidstjänst! ^^ jag tycker jag borde få någon form av OB för de obekväma arbetstiderna på nätterna ;)

Den funderingen hade jag också för ett tag sedan faktiskt. Jag spänner ju alltid fast mig själv på bussen om det finns bälten.

Det jag kom fram till var följande: Bebisen ska inte sitta för länge i babyskyddet (det var något med ryggen va?) och för det mesta när jag åker så är jag borta ganska länge och det är både buss och tunnelbana och byten. Att bära med sig skyddet samtidigt som man kör en vagn med en mer ergonomisk plats för bebisen är inget alternativ varför jag tänker förlita mig på vagnplatserna på bussen. De ser ändå ganska inbakade ut på våra bussar så jag känner mig hyfsat trygg med det även om det ju såklart hade gått att få bättre alternativ. Vad som annars borde vara hyfsat säkert måste väl vara att ha bebisen i en sele/sjal på framsidan av sig och själv spänna fast sig (men inte bältet över barnet såklart) men det kanske är en falsk säkerhet?

Ja bälten finns ju alltid på bussarna här, men chaufförerna kör som om de stulit bussen OCH är efterlysta för mord... Inte så kul på ganska smala vintervägar med mycket timmerbilar :angel:
Nu har jag ju visserligen färdtjänst som jag kommer använda, men ibland vill man ju faktiskt bara passa på att åka iväg samma dag och då är det ju bara bussen som gäller om inte sambon och bilen är hemma.

Jag har faktiskt inte sett några vagnplatser på bussen här, måste ta och kika efter det nästa gång minsann - hur tusan gör man annars? :confused:

Det var det jag hade i bakhuvudet...

Tusan så dyrt det är med såna grejer! Hoppas verkligen att jag kommer använda bilstolen nog mycket för att det ska löna sig att investera i. Den här månaden fick jag en bensinräkning på under 700:- så jag har inte direkt kört mycket nu :rofl:

Vagnplatserna är ju detsamma som rullstolsplatser, det måste ni väl ha?

Många av bussarna här är ju väldigt nya så det är ju lite vadderat runt och rejäla spännen man kan knäppa fast vagnen i. Dock kör de som skållade troll här med. Jag är ofta livrädd när de drar iväg på E18 och hela bussen vinglar :eek:

Jag insåg nyss att min unge äter 6 gånger om dagen. Varje gång tar ca 1 timme med pumpning och övrigt runt i kring.. Det är 6 timmar på bara matningen om dagen, MINST! Så på bara det är jag nästan uppe i en heltidstjänst! ^^ jag tycker jag borde få någon form av OB för de obekväma arbetstiderna på nätterna ;)

OB i ditt fall måste ju vara bebisgos :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 833
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar