Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Men alltså, känner man inte att det blir besvärligt att bli stor?

/DS som slutade röka för att rökhostan vad "dryg" sent på nätterna :p Kanske tillhör något specialfall, jag hade säkert lagt av pga långvarigt regnväder utan möjlighet att gå in eller rökförbud inom 300 meters avstånd också, haha!

novalucol är bra tycker jag. smakar som blaskiga mint tabletter typ...

Vad tror du? :angel:

Rökning är beroende. matmissbruk/ätstörningar är är ett självskadebeteende. din fundering är lite som att fundera på om inte nån som skär sig änker på vilka fula ärr det blir.. typ...

Senast ändrad av en moderator:

Aha, jag trodde det var samma typ av beroende iom att det verkar vara ett sug efter det gamla vanliga man brukat äta. Jag har fått för mig att många råkar finna fel sorts mat (eller "mat") och får någon form av beroende av den, typ som sockerberoende och sånt där för socker är jäklar i mig beroendeframkallande om man inte passar sig! :o Hualigen!

kl Innan jag glömmer allt...

Hemma från BM och läkaren nu. Hb på 140 (!) och bra järndepåer, blodtrycket på 140/80 och så bad jag henne kolla sköldkörteln också eftersom jag har varit så himla trött och nedstämd på sista tiden. Mamma har ju giftstruma så det kan vara bra att kolla extra, även medicinerna jag äter i vanliga fall har stor påverkan. Vikten +6 kg sedan jag var hos henne sist.

Kottens hjärta slog med 150 slag i minuten och så fint så, sf-måttet lite över medelkurvan men inom normalen ändå.

Hos läkaren pratade vi lite om min EDS, vad som finns för risker osv. När han väl försstod att jag inte har samma typ som "de flesta" som han träffat på så började han faktiskt lyssna lite och höll ju med om att det var viktigt att skriva med i mina papper att jag har ökad blödningsbeägenhet, att mina leder och ofta luxuerar och att jag har mycket värk. Till slut kollades även livmodertappen (kors i taket!). 3,25 cm lång och stängd - men mjuk. Som jag förstod det ska den inte vara mjuk, och han verkade bli lite fundersam över det.

Från och med nu ska tappen kollas vid varje BM-besök och är det några konstigheter så blir det läkarkoll också. Han trodde inte det skulle vara någon fara, utan bara att han ville ha koll på den. Det känns bra trots allt.

Just ja, så fick jag en förklaring till vad som var problemet i fredags när det inte kom nån läkare.

Tydigen så hade "någon" redan på morgonen markerat i systemet att vi "uteblivit" från besöket... hur nu "någon" kan ha gjort det när det inte fanns någon sekreterare/receptonist på plats alls den dagen och redan innan vi hade vår tid förstod jag inte men så sa de.

Läkaren var 20 minuter sen i dag med, och sen vimsade han runt och letade efter nån han skulle prata med lite snabbt innan vi fick komma in men till slut så... förhoppningsvis blir det bättre nästa gång då jag nu fick förklarat för BM hur viktigt det är med att passa tider eller säga till om det blir förseningar för att jag inte ska börja stressa.

sockerberoende lär ju vara en beroende sjukdom typ alkoholism. det har inte varit mitt problem så det kan jag inte uttala mig om.

Alla älskar ju socker och ju mer sött man äter desto mer benägen blir man att äta mer. alla överviktiga har inte en ätsrörning eller ett beroende i botten.

*kl*

Förresten, ni som har halsbränna/sura uppstötningar - vad tar ni för tabletter? Ska iväg ikväll och handla tänkte jag, gårkvällen var hemsk. :crazy:

Tyvärr glömde jag ju dock handlingslistan hemma så jag får väl vara glad om jag kommer ihåg hälften ens... (hur kan minnet påverkas så av lite hormoner?!?!)

Halsbränna - Jag har vanlig hederlig samarin när jag känner att det är på gång, annars tar jag Rennie tuggtabletter som funkar bra men inte håller i så länge det heller.
Gaviscon verkar ju under längre tid men jag klarar bara inte konsistensen så de ligger i skåpet.

Glömska - Jag lyckades slarva bort mappen med alla papper som ska med till förlossningen det första jag gjorde när vi kom hem. Panik i en kvart innan jag väl hittade den igen. Snyggt att tappa bort den samma dag som man har fått alla papper :eek: :angel:

Listorna - Håller med om att det är krav på att dela med sig av dem!
Jag är en listoman och efter att ha tappat bort listan med frågor till BM så köpte jag mig en anteckningsbok i dag där jag skriver ner allt som har med bebben att göra. Nu ligger den i tryggt förvar på bordet brevid kökssoffan tillsammans med mappen från MVC. Hoppas den kan ligga kvar där hela tiden nu...

BH - Jag har köpt gravid-bh:ar som är himla bekväma. Stretchiga "sport-bh:ar som töjer sig men ändå ger bra stöd. Kostade ca 150 kr.

Jag har evigheter kvar jämför med några av er andra ju, 107 dagar kvar i dag :)

Fick nåt pulver på recept av läkaren i dag för magen med, har ju varit stenhård och gör nr 2 max ett par gånger i veckan så jag hoppas det ska hjälpa. Jag är i alla fall glad att jag inte behöver extra järn!

Blodkortet - vad är det? Är det pappret med blodgrupp och RH-status?

Nä det vet jag. Min farmor t.ex har ju fel på ämnesomsättningen. Det är inte normalt att gå upp 2 kg av ETT glas vin t.ex. Nu syftade jag på de som skaffat sig exempelvis sockerberoenden utan att motionera bort det som faktiskt kan ta på sitt problem men nog om det. Jag hoppas gravidmagen försvinner hyfsat fort så jag kan nå mina fossingar utan att svettas, göra illa magen och kräkas i munnen snart :)

Lew: skönt att besöket gick bättre idag! :) vad äter du för att få så bra järnvärden? :angel:

Ja precis, det är pappret med blodgrupp och sånt. Jag troooor att det är det enda man behöver ha med sig här i alla fall.

Tyvärr är det ju så att det går lite inflation i ordet "beroende"... ungefär som en del lättvindigt slänger sig med uttryck som cp-skadad, psykfall, psykopat osv så är det många som använder uttryckenoch benämningarna fel.

Menar inte att nån här i tråden gör det eller har gjort det, men i stort i samhället. Om man har personlig erfarenhet av äkta beroende eller psykisk sjukdom så tar man åt sig på ett annat sätt och vill förklara och försvara mer än någon som kanske inte berörts av det innan. Bra och sunt att göra tycker jag, och att räta ut eventuella frågetecken och missuppfattningar.

Sen msåte jag erkänna att jag med har undrat hur fanken man kan "tillåta sig" bli flera hundra kilo stor, men när man börjar tänka mer på det och läsa om det så klarnar bilden lite. Även om det givetvis är svårt att sätta sig in i om man inte varit där själv.

Ungefär som att förklara för någon som inte har minsta aning om hur det är att inte klara av att planer ändras med kort varsel eller hur jobbigt det är att inte fårstå ordspråk och underförstådda saker...

Lew: skönt att besöket gick bättre idag! :) vad äter du för att få så bra järnvärden? :angel:

Jaa jätteskönt! Extra skönt att få höra de rytmiska och starka hjärtslagen också med tanke på sambons dotter som har hjärtfel. Hon hade hjärtslag på långt under 100 slag i minuten och dessutom arytmi, så vi behöver inte oroa oss det minsta att kotte ska ha samma fel. Vi visste ju att risken var väldigt liten, men skönt att få det svart på vitt ändå.

Jag tycker jag äter som vanligt, dricker dessutom ganska så mycket mjölk och flera koppar kaffe varje dag. Snabbkaffe iofs men ändå. Annars är det väl mest husmanskost, typ kött och potatis, fisk och kyckling... inte så mycket godis och fika heller, det har jag av nån outgrundlig anledning nästan helt tappat suget efter.

inte så mycket godis och fika heller, det har jag av nån outgrundlig anledning nästan helt tappat suget efter.

Jamen ååååhh, varför har vissa sån tur? :devil:
Var förbi stans "godishuset" idag, och fick lösa ut min påse för en ansenlig summa pengar :angel: och killen bakom disken frågade om bebisen var godissugen. "Eh, nä, JAG ÄR, men okej, vi skyller på parvel!"
Han avslöjade dock att det var ganska många gravida som besökte affären i fråga. Så jag är inte ensam :banana:

Samma kille undrade en annan gång när jag och kollegan stövlade in 10:02 (de öppnar tio) och köper med oss stora mängder lakrits, hur det kom sig att vi var där så tidigt (det var innan det syntes på oss varför...) och vi svarar i kör "vi är gravida..".

I övrigt blev dagen lika kass som förutspått med 3,5 timmars sömn. Och maken helt oförstående. "Du gnäller ju på att jag aldrig gör nåt hemma, och när jag väl gör det så är det inte bra!"
Nä, inte klockan ett på natten är det inte bra... Bajsdag. Min födelsedag, till på köpet. Psykologen envisas med att remittera mig till "riktiga" psyk. Mina tankegångar är visst inte sunda...

Usch din stackare! Men grattis på födelsedagen i alla fall!

Jag tycker det är helt sunt att bli sur över skrammel mitt i natten, men jag kanske är gravid-partisk :)

Vad jobbigt att dagen inte kunde sluta bra i alla fall. Din sambo verkar inte så bra på instruktioner. Grattis på födelsedagen, du får
Väl fira när du är på bättre humör :)

Lew: jag vet inte vad jag "missar". Jag har ett bra värde tydligen men fyller på reserverna med vidriga små förstoppningsjärntabletter. Inte buskul.

Kl
Huuu, jag hade en aning om att jag borde låtit bli avslappningskursen idag. Samma typ av avslappning som man lärt sig i skolan (alltid bra att bättra på iofs) men det var som på små yogamattor, med mina fogar och min rygg. Provade att ligga ner för ryggens skull men då gick fogarna sönder och det bara krasade. Det var inte skönt!

Dock sas det vissa bra saker som min sambo har nytta av att få höra. Han vill oftast vara till lags vilket lär göra att om jag förbjuder honom att lämna rummet kommer han inte gå på toa om han inte blir sur och slutar lyssna först, instruktioner som lätt "ändras" med diverse grodor och sånt otrevligt. Vi behöver kort sagt prata igenom tänkbara scenarier för att han ska ha så klart som möjligt för sig vad han kan och inte kan göra och att eventuella instruktioner ändras så han inte blir mer hjälplös än nödvändigt. Jag kan ibland bli lite hård mot honom och ånga på som tåget om saker han gör eller inte gör, i regel när jag känner mig ensam och hjälplös vilket jag med stor sannolikhet gör där och då.

Nu blir det hem, ut med vovvan och sen dyka ner i liggande ställning någonstans på något mjukt. Sen rör jag mig nog inte många fler meter idag med min stackars kropp!

*knapp*

Skrivit en lista inför ullared med Pan's lista som inspiration... Okej, jag har kommit på typ 3-4 egna grejer. Ska fila på den lite till, kanske be svärmor fylla på. Sambo är inte till någon hjälp, han tyckte den såg bra och komplett ut redan när det bara stod "bodys och strumpor" :D

Majola, härliga kvällsfunderingar! Stryknoja? Det lär aldrig drabba mig, jag avskyr att stryka och gör det i princip aldrig...

Var inte så säker på det du. Innan jag fick barn strök jag bara till bröllop och begravning typ. Sedan slog det till...

Lyckades få tid hos min husläkare idag för blodprov (måste ju kolla sköldkörteln regelbundet under graviditeten). Det var förstås jättefullt eftersom alla är sjuka, de har stängt nästa vecka och han var själv sjuk igår, så jag frågade om jag skulle åka hem och han kunde ringa mig angående mina förkylningsfrågor, men sköterskan sa att han precis hade lite tid och att jag skulle vänta. Hade föreställt mig tips på något receptfritt slemlösande preparat typ samt "vila och drick mycket". Ut kom jag med antibiotika och en veckas sjukskriving. Dock ska jag vila mycket och dricka bisarra mängder örtte (kamomill, timjan och salvia som tips om någon av er blir förkyld) med honung.

Även gullungen åkte på en antibiotikakur idag, barnläkaren tyckte att det fick vara nog nu när han varit sjuk så länge ("Ah, Fru C - igen..." sa han när han kom in i rummet. Jag skojade sist om att vi kanske kunde få bli medlemmar i guldklubben, men då sa han att det var svår konkurrens. Nu verkar vi vara på god väg...).

Nu hoppas vi att antibiotikan gör oss friska snabbt!

Till påsk kommer vår "nya" bil också! :bump: Det är en Volvo V70 2006 års modell. Någon som vet hur det står till med airbags etc på den? Och hur är den att parkera med, det är ju ett jättestort schabrak! (Nej vi har inte provkört eller ens sett den, men det är en annan historia, man skådar inte given häst i munnen liksom...).

Kul kuriosa: Jag berättade ju att vi hade en tämligen ovanlig namnkombination på förslag om det blir en tjej. Min man hade aldrig hört tilltalsnamnet (jag vet dock två som heter så irl) och andranamnet är visserligen helt normalt men inte jättevanligt. Idag när jag storshoppade på apoteket fick jag med en tidning där man kan skicka in bilder på sina barn. Och en liten tjej hette precis så. Är det ett omen?

Hmm, jag omproviserar en lista med saker s0m jag tyckte var bra att ha (och sätter på ytterligare en kopp te. Timjan denna gång. Visst sa han 3-4 liter om dagen bara för att jag för en gångs skull skulle dricka ordentligt? Det är ju rent omöjligt att klara av!)

Omlottbodies! Vi tyckte det var jätteläskigt att dra saker över huvudet på bebisen i början. L var ingen kräkbebis och bajsade int eheller igenom särskilt ofta, så jag hade klarat mig med rätt få bodies, kanske 5-8 stycken per storlek. Grannflickan däremot bajsade igenom efter varje amning, då är man glad om man har ett litet lager.

Strumpor. Behövdes inte så många. Vi hade kanske 4 par och det räckte gott och väl.

Bomullsmössa. Där had eockså en räckt. Vi hade ärvt en hög så jag kunde byta eller matcha om jag ville, men det är ju bonus.

Byxor. I början tyckte vi att sparkbyxor var bäst. Vanliga passade liksom aldrig särskilt bra.

Tröjor. Kofta är bra för man behöver inte trä över huvudet. I gengäld kan det bli lite klumpigt på bebisens mage.

Handdukar. Vi köpte 20 stycken av Ikeas billigaste och hade på skötbordet. Skönt att kunna slänga i tvätten och ändå alltid veta att man har extra. Köpte även 20 av deras tvättlappar. Nu ammade ju inte jag, men de var ändå bra att ha.

Tunn bomullsfilt. Hade vi visst i gömmorna (arv efter makens pappa!) men jag hittad edn ganska sent. Gullungen ville gärna ha en liten filt när han sov på dagen och vi hade det ganska varmt så det var lite svårt.

Sovsäck!!! Sverige är väl typ det enda i-land i hela världen där man inte avråder från täcke hos bebisar? Bortsett från att täcket generellt sett inte ligger där man lägger det så skulel jag aldrig våga ha det pga kvävningsrisken. Nu använde vi visserligen inte sovsäcken förrän framåt hösten, men det berodde som sagt på att vi hade en väldigt varm sommar. Den här trådens bebisar kommer ju mycket tidigare och dessutom i Sverige, risken att ni har över 30 grader en längre period när de är som minst är nog ganska liten?

Parasoll till vagnen. Eller solskynke om man föredrar det. Tänk på solskyddsfaktorn!

Bebisapoteket. Termometer, någon bra kräm, kanske en nässug. Mer behövde inte vi som tur var.

Bedside Crib. SKulle absolut inte vilja vara utan!

"Stubenwagen". Vet ej vad det heter på svenska, men typ en korg på ställning med hjul som man kan dra med sig i huset/lägenheten. Jag tyckte det var jätteläskigt att lämna bebisen och gå in i ett annat rum i början. :crazy:

Kommer säkert på något mer senare!

Jag tror faktiskt att täcke avråds numer, tycker mig ha läst det. Vi använde det iaf inte, främst för att det var en extremvarm sommar när dottern föddes 2010 och så hade jag hellre en pyjamas med fötter eller en sovpåse på natten. Möjligtvis en filt, men inget täcke, kändes inte bra med tanke på kvävningsrisken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 374
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar