Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3
Hmm, jag omproviserar en lista med saker s0m jag tyckte var bra att ha (och sätter på ytterligare en kopp te. Timjan denna gång. Visst sa han 3-4 liter om dagen bara för att jag för en gångs skull skulle dricka ordentligt? Det är ju rent omöjligt att klara av!)
Omlottbodies! Vi tyckte det var jätteläskigt att dra saker över huvudet på bebisen i början. L var ingen kräkbebis och bajsade int eheller igenom särskilt ofta, så jag hade klarat mig med rätt få bodies, kanske 5-8 stycken per storlek. Grannflickan däremot bajsade igenom efter
varje amning, då är man glad om man har ett litet lager.
Strumpor. Behövdes inte så många. Vi hade kanske 4 par och det räckte gott och väl.
Bomullsmössa. Där had eockså en räckt. Vi hade ärvt en hög så jag kunde byta eller matcha om jag ville, men det är ju bonus.
Byxor. I början tyckte vi att sparkbyxor var bäst. Vanliga passade liksom aldrig särskilt bra.
Tröjor. Kofta är bra för man behöver inte trä över huvudet. I gengäld kan det bli lite klumpigt på bebisens mage.
Handdukar. Vi köpte 20 stycken av Ikeas billigaste och hade på skötbordet. Skönt att kunna slänga i tvätten och ändå alltid veta att man har extra. Köpte även 20 av deras tvättlappar. Nu ammade ju inte jag, men de var ändå bra att ha.
Tunn bomullsfilt. Hade vi visst i gömmorna (arv efter makens pappa!) men jag hittad edn ganska sent. Gullungen ville gärna ha en liten filt när han sov på dagen och vi hade det ganska varmt så det var lite svårt.
Sovsäck!!! Sverige är väl typ det enda i-land i hela världen där man inte avråder från täcke hos bebisar? Bortsett från att täcket generellt sett inte ligger där man lägger det så skulel jag aldrig våga ha det pga kvävningsrisken. Nu använde vi visserligen inte sovsäcken förrän framåt hösten, men det berodde som sagt på att vi hade en väldigt varm sommar. Den här trådens bebisar kommer ju mycket tidigare och dessutom i Sverige, risken att ni har över 30 grader en längre period när de är som minst är nog ganska liten?
Parasoll till vagnen. Eller solskynke om man föredrar det. Tänk på solskyddsfaktorn!
Bebisapoteket. Termometer, någon bra kräm, kanske en nässug. Mer behövde inte vi som tur var.
Bedside Crib. SKulle absolut inte vilja vara utan!
"Stubenwagen". Vet ej vad det heter på svenska, men typ en korg på ställning med hjul som man kan dra med sig i huset/lägenheten. Jag tyckte det var jätteläskigt att lämna bebisen och gå in i ett annat rum i början.
Kommer säkert på något mer senare!