Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

hjälp :eek:
Jag fasar för att trollet får gubbens gener, 57 cm och 4.5 kg - det var mycket nog för mig. Bara tanken på att de kan vara ytterligare ett kg tyngre.... *tror jag går och svimmar eller något*
Phu - jag ser verkligen inte fram emot förlossningen :p

Jobbigt med HF, men skönt att medicinen verkar bättre nu när du är hemma och slipper sjukhusstress. Jag har inga proffsiga tips på avslappning (mer typ tänka på annat gm att titta på film, läsa etc.), men CDn lät bra.

Är det bebisen du är orolig för eller ngt annat? Jag känner mig mkt mindre orolig för tidig födsel denna ggn, efter väldigt bra erfarenheter av neo med första barnet. De kan verkligen göra mkt för de små pyrena!

Jag har inte känt tryck på revbenen nu på ett tag. I början var det tungt att andas in ordentligt och jag tyckte alla bh-ar satt åt för hårt och jag var ständigt andfådd. Men det var nog en seg förkylning, blev bättre till slut.

BM sa faktiskt igår på föräldrakursen att man förut trott att det gått på mannens sida, men att det nu börjar svänga över och att det verkar visa att det går i mammans gener. Så du kan typ va lugn.. eller nått ^^

Jag lägger all min tillförlit till att de nya forskningen visar rätt! helt klart hellre en 3 kg fjäder än en 5 kg klump :D
Även om det kanske även innebär att det blir en svarthårigt troll med 1 dm långt hår som står rakt upp de första månaderna :rofl:

Jag har klämt ut en 4 kg och en 4.2 kg utan problem medan min kompis bebis vägde 2.5 och hon hade en sjukt smärtsam förlossning. Så generellt kan man nog inte säga att större är värre.

Nä, troligen kan man inte det. Psykiskt är det dock (för mig) tusan så mycket jobbigare att försöka tänka tanken på att trycka ut en klump :D

Jag vet inte riktigt vad jag är orolig för. Antagligen både bebis och mig själv. Sedan är det väl mest hela situationen. Jag har aldrig varit allvarligt sjuk eller sjukskriven. Aldrig varit inlagd på sjukhus. Knappt ens varit på sjukhus sedan jag föddes. Även om alla på förlossningen var mycket snälla och trevliga (jätteskönt att veta) så blir det väldigt mycket för mig med så mycket folk. Tillslut skakade hela kroppen så fort någon kom in i rummet. Tur att min sambo fick vara inlagd tillsammans med mig. Hade varit hemskt att vara där själv.

Känns skönt att fler känner av det där trycket under revbenen. Barnmorskan höll på att trycka och klämma ordentligt där och frågade om det gjorde ont vilket det inte gör så antar att det ska göra ont om det har med HF att göra.

Tack för avslappningstipsen. Tyvärr får jag inte titta för mycket på tv,film eller läsa och surfa för mycket då det kan ha blodtryckshöjande effekt. Ska helst ligga i ett mörkt rum och göra ingenting. Fast det tror jag är mer stressande för mig för tillfället så tänkte ta korta vilostunder flera gånger om dagen och sedan försöka hålla mig sysselsatt. Den där avslappningscdn skulle nog kunna vara något att ligga och lyssna på

De säger ju att det är omfånget på huvudet som spelar roll... Mitt huvud är ung lika stort som Globen, så det känns sådär ^^

Angående packa förlossnings/BB väskan så funderar jag på om det kan vara dags för mig snart. I utfall lillen måste plockas ut tidigare. Men vet inte riktigt vad jag vill ha med. Kanske borde köpa några mindre kläder. De minsta jag har är storlek 50 och det är inte mycket i den storleken heller. Men finns ju risk att han blir liten. Varsin pyjamas till mig och sambo om han får stanna kvar då med kan vara bra. Och ombyte. Tofflor, kanske morgonrock, matsäck och godis. Skulle gärna ha ipaden med men vet inte vilken nytta den kan göra utan internettillgång. Finns säkert massa mer att stoppa i. Men vill ju inte komma släpandes på hela hemmet heller :grin:

Väldigt synd att man inte fick använda mobil eller surfa på avdelningen. Man blir väldigt isolerad om man blir inlagd

Om du inte vill köpa en cd så kan jag tipsa om Medwyn Goodall på Spotify. Sökte även på "avslappning" och hittade albumet "Avslappning och avspänning för dig" som jag tyckte hade bra musik. :)

Skönt att det här forumet finns att skriva av sig på :)

ooohja...! :bow:

Har varit till BM och fått första blodförtunnande sprutan. Det är ju större risk tydligen, att jag får en propp än att det blir komplikationer av sprutan. Maken tillät inte att jag gick in på mottagningen och skjutsade mig... der är skönt att åka rullstol men det känns ovärdigt ...

Igår kväll kändes det som att delar av bäckenet hoppade ur led och sen tillbaka igen. Jag tycker det låter lite överdrivet men BM tyckte inte att det lät osannolikt och lät mig inte resa mig upp och lägga mig på britsen utan hjärtljud och magmått togs sittande...

Har börjat väga mig varje dag här hemma också och igår till idag var det 1 kg plus! jag höll på att dåna av men sen när jag skulle ta på mig skorna förstå jag vart det kilot sitter.. mina vinterkängor är vanligtvis lite för stora och Johan fick ta i för kung och fosterland för att få de på och av......:crazy:

Och nu är jag trött. Har sovit risigt i natt också så det är väl inte så konstigt ..

Over n' out,.,

Fina plagg!
Mysigt att bebisshoppa lite :)

Solvind, jag förstår att du är orolig, det är ju en ovisshet. Mitt tips är nog att du kanske ringer din BM eller avdelningen och säger att du är orolig, kanske att det skulle hjälpa att prata med någon väl insatt som kan förklara vad status är nu, vilka risker som finns och vad du ska vara vaksam på. Även om du har fått det förklarat kanske du behöver få det en gång till och prata om det eller bara prata med någon professionell om vad som helst?

Packa väskan du om det känns bra, inget är ju fel. Om det känns förberedande att köpa något plagg i strl 44, gör det.

Klockan, fy vad läskigt det låter att bäckenet har hoppat ur och i led :crazy:
Vettig make du har förresten som skjutsar runt på dig!

För min del står både läkarbesök och BM-besök på schemat idag. Jag hoppas att järnvärdet har gått upp lite nu, låg på 107 sist och BM var inte så imponerad av det utan sa att om jag skulle fött då och förlorat normalt med blod skulle jag sannolikt behöva ta emot blod, det lät inte så upplyftande och höjde min och makens minnesförmåga att ta de förbaskade tabletterna. Jag känner mig lite piggare så det borde ha haft effekt :)

Smyger in från vintertråden!

Jag var oxå sjukt nervös innan att min unge skulle väga skitmkt. Dels pga att SF-måttet var jättehögt, jag var på tillväxtkontroller och TUL typ 4 ggr tror jag, sista budet jag fick, 4 dagar innan lillen föddes, var att han nog vägde runt 3700 g. Det var alltså 3 veckor före BF, tänk då att gå ÖVER nästan lika länge :eek: hemska tanke!

När han föddes i v 37+5 vägde han dock 3730 och var 51 cm.

Hans ömma fader var första barnet, vägde 5100 g och var 58 cm när han föddes så det fanns ju i generna sas. Men så sägs det att det enda som spelar in är huvudomfånget, sen spelar vikten ingen roll! Svärmor sprack INGENTING, inte ens ett litet skrubbsår! :D

Förresten har jag också varit hos bm idag. Fick handla med mig järntabletter hem, första gången någonsin jag tar dem. Bebisen ligger fint med huvudet neråt och har gjort så i säkert två veckor, jag kan känna det själv när jag ligger ner. I eftermiddag ska jag på ultraljud.

Jag ogillar sjukhus och hela den miljön. Min BM skrev in det i min journal så att personalen på förlossningen skulle veta om det när vi kom dit. Vet inte om det påverkade deras betende men kände ändå skönt att de visste att det var miljön jag var obekväm i och inte att jag skulle föda barn.
Kanske vore något för dig med, oavsett när eller av vilken anledning ni kommer in på sjukhuset så är de lite mer förberedda.

Det finns ju de som säger att det kan vara lättare att föda ett större barn är ett som är litet. tror att det skulle ha att göra med att de som är större är mer stabila. Det tror jag på! :D

Också lånar jag min egen knapp... (kanske skulle tänka/skriva klart innan jag trycker på skicka...)

Igår kom sjalen som jag har köpt. En bättre begagnad trikåsjal. Inspirerad av någon här i tråden, minns ej vem, vars katt hade fått agera bebis så tränade jag igår knytning. Inte helt enkelt med en stor mage i vägen. Det yttersta "lagret" det som man liksom drar över krysset (någon som begriper något :o) blev liksom för löst hela tiden. Men i vilket fall så fick först kattungen agera bebis. Sprattlig slyngel katt ville inte alls samarbeta utan vår lite mer stabila honkatt fick rycka in. Hon var iofs inte helt nöjd hon i heller men det gick. Tyckte allt att hon satt riktigt bra. :D Men frågan är, hur hårt ska man egentligen dra åt? Ska sjalen sitta tajt innan man stoppar i bebis/(katt :))?

Du kan dra åt ordentligt, sjalen ska sitta tight och den yttre delen som man drar över ska vara ordentligt stabilt. Är nog inte optimalt att öva på en katt... Det är nog lättare med en docka/gosedjur eller något först, fast allra lättast med bebisen när den kommer'

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar