Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Men fy! :eek: det är väl inte så mycket jag kan säga som hjälper dig men jag skickar en kram i alla fall.

Usch, din stackare! Vilken vecka är du i nu?
Hoppas det kan lugna ner sig lite om du intar soffläge och räknar flugor i taket och snackar här i tråden. En stor kram till dig och jag hoppas bebis stannar inne ett tag till!

Visslan, jag förstår att det gjorde ont i hjärtat! Stackars liten! Han kommer säkerligen hitta nya jättebra kompisar här också, men han måste ju också få tid att landa här. När nya vardagen är igång och han lärt känna lite nya kompisar kommer det nog kännas bättre.

Åh, det har jag inte tänkt på. Blir nog ett samtal till vc imorgon.

Solvind: Låter inte alls roligt. Vad gör man åt det? Är det bara vänta och hoppas att du inte blir sämre? Skickar ett krya på dig!

Förstår precis hur ont det gör. Kommer ni göra fler besök snart? Kanske ni kan komma på annan tid så att din son får möjlighet att vara med lite mer.

Å nej vad jobbigt! :( skickar en kram och tusen tankar. Vad bra att bebis mår bra i allafall och att du fått/får vård!

Och er andra

Tackar.
Jag är i vecka 28 nu vilket är alldeles för tidigt för detta egentligen. Har fått blodtryckssänkande och ska gå på täta kontroller och ultraljud där de kollar flödet i navelsträngen och bebis tillväxt varannan vecka. Trycket har hela tiden på sjukhuset varit högt men sänktes lite och stabiliserades med medicinen.

Hade i helgen köpt hem en egen blodtrycksmätare eftersom jag nojjade över trycket så mycket. Innan jag åkte in visade den strax under samma höga som hos barnmorskan 160/110. Testade nyss här hemma igen och nu när jag fått slappna av och slippa sjukhuset verkar medicinen gjort mer nytta då det sjunkit betydligt och är nästan normalt lite gränsfall mot högt 143/86 :bow: superskönt.

Får hoppas det funkar nu att få vila och bara ha det bra så bebis får stanna länge och växa sig stor och stark. Jag har fått kortison så att hans lungor ska utvecklas snabbare i utfall han måste ut tidigare. Tror ju inte att jag skulle bli hemsläppt så snabbt om det var mycket allvarligt.

Solvind, vad stökigt. Vila nu och håll koll på trycket. Hoppas att du kan behålla bebisen där inne så länge det bara går!

Senast ändrad:

Vad skönt att medicinen verkar ha effekt!
Som sagt, gör minsta möjliga och tänk på att bebis mår bra och trycket har du koll på och så har du ju dina täta kontroller.

Men oj! Märkte du inte av något innan som kunde tyda på HF, att du blev misstänksam eller så?
Förstår att du är orolig, det lät verkligen inte roligt det där :/

Åh fy din stackare! :( HF låter verkligen inte som en höjdare! Hoppas att det stannar som det är och inte blir värre...

Jag har inte märkt något särskilt annat än trötthet och lite huvudvärk då och då. Men så har jag haft i flera år eftersom jobbet kör slut på mig så det är inget jag tänkt på. Dock brukar man tydligen inte märka något när det är lätt HF.

Men har efter att jag kom hem läst på lite mer. Tydligen är tryck under revbenen ett symtom. Det känner jag ju ibland och har gjort rejält ont en gång när bebis varit där och sparkat. Men jag har tolkat trycket som att livmodern trycker och de är trångt. Till exempel så känner jag hungerkänslan högre upp än normalt.

Känner ni tryck under revbenen? Och känner ni att det tar emot vid riktigt djupa andetag?

Känner mig fortfarande orolig och haft svårt att sova. Blir extra stressad för att oro och stress inte alls är bra. Dock är blodtrycket fortfarande helt okej även om min puls är ganska hög. Känner tydligt dunkande i hjärtat. Hoppas jag lugnar ner mig inom ett par dagar annars får jag nog fråga efter något lugnande så jag får sova (ska finnas ett som är godkänt för gravid) . Druckit lite kammomillte nu och ska hoppa i säng igen och försöka. Har en avslappningshypnos i mobilen som jag somnade till igår kväll och i natt så hoppas den fungerar igen.

Har ni några bra avslappnande lugnande tips?

Jopp, tryck under revbenen har jag också och det är stundtals jobbigt att andas, men jag tolkar det som du hade gjort - att livmodern trycker uppåt. Får väl se vad BM säger nästa vecka.
Sen har jag har jag en högre vilopuls än normalt och ganska mycket högre arbetspuls vid minsta ansträngning men det tolkar jag som normalt iom den ökade blodmängden och påfrestningen på kroppen.

Det enda som får mig att slappna av när jag är stressad är att få något annat att tänka på. Läsa en bok, avleda tankarna med en film, spela något datorspel - tonårsliv helt enkelt. ;)

Inatt drömde jag att Trollet hade kommit ut (fast förlossningen hade aldrig startat? :confused:).
Trollet var inget mindre än en tallrik kokt torsk. Fatta besvikelsen! :eek: :cool:

Usch låter inte alls kul :( Hoppas det håller sig stabilt så liten får stanna så länge som möjligt.

Precis som du och Micks så har jag haft rejäla känningar under revbenen (problem med att sitta - har ju till och med köpt en surfplatta för att kunna ligga och surfa på kvällarna :p. Har även haft lite jobbigt med djupa andetag när det varit som värst, men det är nog över 1 vecka sedan jag märkte av det sist ), men har tolkat det, precis som ni, att det är livmodern som trycker eller trollet som sparkar. Visste inte ens att det kunde vara ett symptom för HF...

För mig har dock blodtrycket sett bra ut, och lämnade urinprov för bara 1 eller 2 veckor sedan. Antar att de mätte äggvitan då... :)

Jag har också känt av tryck under revbenen. Som med allt annat som skulle kunna vara fel på mig tänker jag "men SÅ ont gör det inte, då är det nog ingen fara!". Det känns vid djupa andetag som sagt men oftast inte hela tiden. Däremot har jag på sista tiden blivit yr bara av såna saker som att sitta i soffan eller ja. Ungefär som syrebrist tror jag. Galet störande i alla fall.

Vad skönt att de upptäckte den i ett tidigt skede och att du nu kan få hjälp! Skönt också att trycket redan blivit bättre!
Min granne har gått igenom iaf sina två senaste grav med havandeskapsförgiftning, och ut kom de två mest perfekta ungarna ever! :love:

Ang trycket på revbenen så har jag haft det lääääänge, men min livmoder(/bebis?) är ju över snittet verkar det som. Jag har tryck ända upp i mellangärdet. För du menar väll inte tryck som i "stress tryck över bröstet" utan mer som att bäbisen trycker på revbenen? Har för mig att de stod i min app i v 30 att "nu kan du börja känna tryck på nedersta revbenen", det hade jag börjat göra 3 veckor tidigare minst och kände tryck betydligt högre upp än på de nedersta revbenen :p

Ang avslappning så tipsade klockan mig tidigare om en CD skiva som hjälpt henne massor. Jag har bara kommit för mig att lyssna på den en gång och tvärsomnade direkt och det var inte ens meningen.. :angel:

U1025_xl.jpg

Hoppas du vågar slappna av lite och att du inte blir för oroad av alla "nej men oj hjäääälp :eek:". Glöm inte att läkarna har koll på dig nu och att de inte finns långt bort om du behöver dem!

KRAM

Läste lite noggrannare nu vad du skrev om trycket på revbenen. Jag har som sagt länge haft rejält tryck underifrån på ena sidan eftersom bäbisen legat mycket på höger sida och det har absolut tagit mot när jag andats öht. Ibland mer, ibland mindre, beroende på hur bebisen legat.

Just det trycket över mellangärdet har jag med ibland - sjukt störigt. Hoppas att det inte betyder att jag följer ditt spår och får en stor bebis :angel: Tycker han kan ta mina gener där, 47 cm och 3000g låter heeeelt lagom stort att trycka ut haha :D

Den jäkla skivan har jag letat efter :p Eller ja, en som hette mödravårdträning eller något sånt hade jag förr mig :confused: samma snubbe i varje fall. Men den är tusan i mig slut över allt :mad:

Har du märkt av något mer? Mer vatten? mer SD? värkar? nåååågot tecken på att bebis är på g eller hon väljer att stanna ett par veckor till? :p

Min bror vägde ju 4,6 och det kändes enormt fram tills igår när BM på föräldrakursen berättade att hon klämt ut en på 5,3 ^^

Inga mer tecken alls, däremot rör sig bebis mer sedan igår.. men det är ju inget tecken på att det är på g. Jag har ju sagt att jag tyckt att hon kunde komma nu.. men igår bestämde jag och Olle oss för att efter v 37, då kan hon komma.. Im gonna make ger :devil:

Jag hittade skivan på adlibris om jag inte minns fel

*knapp*

Köpte lite fler bebiskläder igår! :D

308254_F_02.png

0253729634708_F_02.png

0225307171783_F_02.png

Bodyn blev gratis och sen -25% på något av de andra plaggen. Micks = nöjd! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30