Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Såg också 3D första gången med Hobbit i mellandagarna så du är inte ensam om att vara sent ute. Upptäckte dock att den långa filmen kanske inte var den bästa introduktionen . Fick ont i ögonen och huvudvärk ett dygn. Men gillade annars 3Dn

Kl
Tråkigt att så många blivit så dåliga att sjukskrivning blivit nödvändigt. Kanske väntar en sådan själv på grund av blodtrycket. Visserligen är jag sådan som inte vill jobba. Jag älskar att vara hemma och kan knappt vänta tills det är dags. Men sjukskriven vill jag egentligen inte vara. Vill ju kunna göra allt som är roligt när man får vara hemma.

Sitter nu och äter äggsmörgås och varm choklad till frukost efter att ha släppt ut hästarna i kylan (-25) och burit massa hösilage så de har ordentligt att äta. Får se vad fogarna säger om det. Kände inget då. Lilla vovven tyckte det var jättekallt och försökte smita hem hela tiden. Full fart och halvvägs hemma så fort jag gjorde minsta rörelse att gå åt det hållet :D .
Sambo jobbar till tolv idag så är tomt här. Sedan åker vi till hans föräldrar på lunch och kikar på massa bebisgrejer som släkten lämnat där till oss. Får hoppas det är en del användbart.

Har förresten hittat en intressant vagn nu. Till ett mycket bra pris helt ny. Visserligen inte grön och inga svängbara hjul men verkar annars bra. Är dock tveksam då märket är helt okänt och jag kan inte åka och klämma på den innan. Skulle ni våga beställa en helt ny vagn av okänt märke utan att titta på den först? Tessa duo heter den om någon är nyfiken (är den enfärgade med punkteringsfria hjul jag är intresserad av. Inte den prickiga varianten)

De flesta verkar tycka att det är galet att gå ner i vikt under graviditeten medvetet. Jag skulle säkert tycka likadant om jag var er men nu sliter jag med viktnedgång i stället, korkat nog. Ska precis fixa lite lunch och sen blir det stallet. Ska ta med ena hästen på promenad så får vi se vad kroppen säger i morgon. Har inte promenerat mer än som tvång (transportsträckor) på bra länge nu pga smärtor men jag kan ju prova igen. Jag är minst sagt nervös över vikten och är inte alls sugen på att vara gravid längre. Nu längtar jag mest tills det är över så jag slipper detta och kan börja rida och träna som vanligt igen.

Tråkigt med viktproblem. Kan tyvärr inte hjälpa dig med det på något annat sätt än de andra. Och kan inte säga att jag vet hur det är heller. Men lever med en överviktig sambo och vet att han skulle blivit ledsen och nojja ihjäl sig om han varit i din situation. Hoppas du mår bättre snart och att promenaden får dig på bättre humör. Deppiga nojjtankar kan förstöra så mycket av välmåendet. *Skickar kram*

Du kommer bara bli matt och grinig om du inte äter som du ska. Skit i bm, försök äta lite nytttigare men ät inte mindre än vad du ska. I min app står det att jag behöver 300 extra kalorier per dag nu. Jag har gått upp 7 kg i v 30 och har inte ett dugg extra vaddering så så enorm är inte din viktuppgång. Tycker det låter helt vansinnigt. Dessutom är kroppen full av hormoner som inte brukar vara där och som kan göra skitskumma saker med ämnesomsättningen.

Vi får väl se hur bra jag mår om 2 veckor och hur vågen säger att jag mår. Just nu är det inte bra något av det ;) särskilt inte eftersom att jag inte vågar äta trots att jag är hungrig.

Men du - du ska inte banta! Bara försöka äta bättre och stanna på den vikten du är nu :)
Att strunta i att äta kommer troligen bara göra att du GÅR UPP ännu mera.

Bästa sättet för att äta "bra" är att äta var 3:e timme. Ja, det blir troligen att du äter mer mat än idag, men kroppen kan förbränna kalorier HELA dagen.
Äter man frukost och middag bara (exempel) så äter man dels mycket mera på varje måltid (=spänner ut magsäcken = orkar äta mer nästa gång) samt att kroppen orkar inte/hinner inte förbränna allt utan omvandlar det till mindre nyttiga saker i kroppen.
Äter du dessutom var 3:e timme så kommer du gå runt och vara småmätt hela tiden = sötsuget kommer troligen att försvinna = ännu bättre :)

Det är inte lätt att ställa in kroppen på att börja äta oftare för man är ju oftast mätt - men om du imorgonbitti tar en smörgås mindre till frukost (eller vad du nu äter) så kommer du vara hungrig betydligt tidigare än idag. :)
Vissa mellanmål räcker ju att de består av en liten minifrukt, lite fil eller något annat som inte mättar jättemycket.
Tips är också att äta middag tidigt på dagen 12-16 någongång - så blir det inte så många mellanmål innan middagen samt att kroppen får lite tid på sig att förbränna middagen innan läggdax :)

Och som de andra påpekar hela tiden. SÅ extrem är inte din viktuppgång!! Men har man väl fått det sagt till sig så är det förbaskat svårt att bli av med..
Kanske kan ringa och rådfråga någon annan BM också?

Du kommer bara bli matt och grinig om du inte äter som du ska. Skit i bm, försök äta lite nytttigare men ät inte mindre än vad du ska. I min app står det att jag behöver 300 extra kalorier per dag nu. Jag har gått upp 7 kg i v 30 och har inte ett dugg extra vaddering så så enorm är inte din viktuppgång. Tycker det låter helt vansinnigt. Dessutom är kroppen full av hormoner som inte brukar vara där och som kan göra skitskumma saker med ämnesomsättningen.

... för att inte tala om vatten och sånt man samlar på sig dessutom.

*halvt kl*

Jag är jättesugen på att åka skidor, promenera med hästen, tömköra osv men har fått inse att det helt enkelt inte går. Jag är glad om jag kan stå i köket och baka en kväll, eller om jag till och med kan mocka en av ligghallarna.

Gör vad du kan och vad som känns bra, men snälla gå inte på långa promenader om det gör ont! :(

Om jag var du så skulle jag nog säga till BM att jag inte kommer väga mig mer under den här graviditeten. Jag minns inte om det var du som hade tidigare ätstöringsproblematik eller liknande, men jag har själv haft problem med sånt och vill verkligen inte nojja mer över det här med vikten än vad jag gör redan nu. Nu har jag ju iofs inte varit hos BM sedan inskrivningen, men hoppas på att slippa väga mig varje gång vi är där i alla fall. Speciellt som hennes våg sa något helt annat än vågen här hemma.

Svarar flera

Jag har läst en hel del innan just om kost då jag tycker att det är intressant. Jag är lite inne på att inte väga mig mer alls eftersom att jag tycker att det är så jäkla jobbigt och inte blir det bättre efter det här besöket. Samtidigt bokade hon ju in ett extra besök efter att ha sett vad vågen stod på så jag känner mig väldigt kluven till om jag ska gå dit eller avstyra det. Jag och mat kan ha väldigt destruktiva förhållanden ibland även om jag inte har fått diagnosen ätstörning någon gång.

Jag talade om för sambon nyss att jag inte ens känner mig så tjock så jag förstår inte var kilona skulle ha satt sig och han sa att han inte tycker att jag ser större ut heller (förutom runt magen men det känns ganska oundvikligt). Självklart är jag ju knappast i fullt flås. Jag var i rätt hyfsat flås under tävlingssäsongen men musklerna jag hade då har ju liksom tynat bort lite. Tror inte jag skulle orka en 5-milstävling på en häst som är precis överallt utom där hon ska vara men det vore ju konstigt om jag hade pallat när man blivit på latsidan och inte fixar träningen längre.

Middag vid 12-16 skulle inte funka. Jag går liksom upp vid 7-8 så lunchen blir ju vid 11-12. Brukar dock bli middag vid ca 18:30 på vardagar då sambon slutar 18 och är hemma ungefär 18:30 och då försöker jag ha middagen klar tills dess. Går sen i säng vid 21-22 så några timmar har man ju att bränna maten på.

Har slagit någon form av internationellt gråtrekord idag så nu får det vara nog för ett tag.

Hoppar in från vinterföräldrar och måste bara säga: fan vilken opsykologisk barnmorska! Nu är det såhär, när man är gravid SKA man inte banta! Vissa går upp mer i vikt medans vissa går upp mindre! Min handledare (inom steg 1 psykoterapeut utbikdning) jobbar med ätstörningar och hon är djupt upprörd över barnmorskornas vikthets då det kan trigga igång tidigare ätstörningar eller tillochmed skapa nya! Jag är tämligen tillfreds med min kropp trots övervikt men när min barnmorska påpekade att jag inte bör gå upp så mkt då jag har högre bmi så blev jag plötsligt jättebesatt av att väga mig.. inte bra. Så jag la ner det igen.
Försök att släppa nojan över vikten och om det hjälper, sluta väg dig!

Innan låg jag ju i överkant på normalviktig, kan man kalla det så? Det är väl max 24 man bör ha som BMI och jag har legat mellan 23-24 men aldrig över. Mitt eget mått på trivselvikt har varit "dallrar jag inte är det okej" vilket är ungefär lika med jag behöver inte ha synliga magrutor men vill inte bli pluffsig. Det har funkat. Jag är tyngre än många andra i grunden också. Många håller på att trilla baklänges när jag säger att "ja normalt klarar jag ju 75kg-gränsen för längre distanser om jag har sadeln vid invägning".

Jag har läst otroligt mycket om folk som har "kraftig viktökning" under graviditeten trots förhållandevis sunda mat- och motionsvanor. Nu har jag i princip inga motionsvanor förutom vardagsmotion pga att fogarna ballar ur för i stort sett allt utöver det men även om jag unnat mig några godisbitar och lite glass sista tiden kan jag inte se var de har satt sig. Jag ser tydligen lite rundare ut i ansiktet enligt BM men jag har ju fortfarande tydligt markerade kindben osv. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Tydligen är det okej att gå upp 30 kg enligt vissa BM men jag fick inte ligga på +12 i v. 30. Svårt att säga om något är rätt och fel.

Funderar på en sista dejt med vågen nästa gång men sen får hon komma med något annat. Ett uppmuntrande "hittar du någon motionsform som funkar för dig?" vore ju nåt. Jag har ju fortfarande samma jeans och tröjor som innan graviditeten så så jäkla smällfet kan jag ju inte vara. Självkänslan har dock fått sig en rejäl törn även om jag är bättre till mods nu när jag har fått bearbeta alla vänliga och uppmuntrande inlägg här.

Kl

Idag har vi varit och bäbisshoppat.
Vi åkte för att köpa babyskyddet (be sade izi go m fäste) och kom hem med det och lit andra småprylar.. Som tydligen var svindyra för de kostade typ 1000 kr för allt smått. Vi köpte ett par nappar, en nappflaska, feberthermometer, nagel-sax, fil, en näsfrida och lite sånt. Ska kolla upp närmre vad som bör finnas i ett "babyapotek dock" för det vill jag ja klart om det behövs. Vi köpte en barnfilt, en overall på 75% rea.

Måste gå igenom ordentligt vad vi behöver, nu är det mest småprylar dock.
Lite roligt var det dock att gå runt i en sådan där butik med Olle haha. Han blir fasen praranoid när han går runt.. Han hittade exempelvis babynests och såg att man hade dem även i spjälsängen så nu e han orolig över hur bäbis eg borde sova. Han är också orolig över om hon ska frysa... Han kommer bli sån höns-pappa!! ^^

Nu börjar du låta lite klok igen. Faktiskt! Du verkar mer och mer inse att hon verkar ha vart galet ute?
Du vet ju att jag tog upp med min BM att jag var Nojig över vikten förut?!
Jag sa att jag läst att man skulle gå upp ung 9-12 kg och hon svarade surt (:D) att för det första så var det 9-18 kg och att dessa siffror är ett SNITT och alltså inte ett rätt eller fel! Det är alltså inte samma sak som att du gått upp för mycket eller för lite om man ligger utanför det utan man bara skiljer sig från normen.. Och allvarligt, på något sätt skiljer sig ju alla graviditeter från normen på ett eller annat sätt.

Kram

Innan låg jag ju i överkant på normalviktig, kan man kalla det så? Det är väl max 24 man bör ha som BMI och jag har legat mellan 23-24 men aldrig över. Mitt eget mått på trivselvikt har varit "dallrar jag inte är det okej" vilket är ungefär lika med jag behöver inte ha synliga magrutor men vill inte bli pluffsig. Det har funkat. Jag är tyngre än många andra i grunden också. Många håller på att trilla baklänges när jag säger att "ja normalt klarar jag ju 75kg-gränsen för längre distanser om jag har sadeln vid invägning".

Jag har läst otroligt mycket om folk som har "kraftig viktökning" under graviditeten trots förhållandevis sunda mat- och motionsvanor. Nu har jag i princip inga motionsvanor förutom vardagsmotion pga att fogarna ballar ur för i stort sett allt utöver det men även om jag unnat mig några godisbitar och lite glass sista tiden kan jag inte se var de har satt sig. Jag ser tydligen lite rundare ut i ansiktet enligt BM men jag har ju fortfarande tydligt markerade kindben osv. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Tydligen är det okej att gå upp 30 kg enligt vissa BM men jag fick inte ligga på +12 i v. 30. Svårt att säga om något är rätt och fel.

Funderar på en sista dejt med vågen nästa gång men sen får hon komma med något annat. Ett uppmuntrande "hittar du någon motionsform som funkar för dig?" vore ju nåt. Jag har ju fortfarande samma jeans och tröjor som innan graviditeten så så jäkla smällfet kan jag ju inte vara. Självkänslan har dock fått sig en rejäl törn även om jag är bättre till mods nu när jag har fått bearbeta alla vänliga och uppmuntrande inlägg här.

Fast det där med BMI ska man ju verkligen ta med en nypa salt, speciellt om man tränar.

Jag är pyttiga 159 cm lång och har i vanliga fall ett BMI på 25, dvs övervikt. Däremot har jag x-small/small i kläder. Min BM har sagt att det är ok med mellan 7 och 12 kg upp totalt under graviditeten. Nu i vecka 22 har jag redan gått upp 5-6 kg och nojar redan över det så klart - alltså kommer jag inte gå med på någon vägning och något viktsnack hos henne så länge det inte drar iväg med typ 20 kg de närmsta veckorna. På hennes våg på inskrivningen vägde jag dessutom 4 kg mer (!) än vad jag gjorde hemma på morgonen samma dag.

Kan du fortfarande ha samma kläder som innan grav. så kan du verkligen inte vara stor. Jag fick gå över på mammayxor redan i vecka 8, och fick en kommentar av en granne i dag om att jag ser ut att ha blivit rätt mycket bredare. :crazy: Sport-BH:ar och tröjor är bara att glömma de med.. jag har till och med fått gå upp ännu en storlek på gravid-bh en gång redan.

Storlek 42 i mammabyxor och L i töja och Bh.. lagom roligt när man är van vid 36 och XS/S :(

Senast ändrad:

Jo, alltså, jag förstår ju att 6 kg på en månad är mycket och att det inte kan klassas som "ok" om jag fortsätter i samma tempo för det lär ju inte baaara vara vätska i så fall. Jag är ju inte helt pantad. Samtidigt känner jag att ja, det känns ju inte okej att köra svältdieter, gravid eller ej. Samtidigt är jag fortfarande så sur på människan att hon ansåg att jag borde gå ner i vikt eller i värsta fall stå kvar på kilona som jag är på idag. Det var ju som sagt inte som att jag hoppade av lycka när jag såg siffrorna själv liksom. Men det får vara slutvägt nu. Jag vill inte veta mer. Ska det vara något så får det vara mått, välmående och klädstorlekar.

Jag kan ju inte knäppa plaggen som var tightast runt midjan men grovleken på benen exempelvis har ju inte ändrat sig sådär superextremt. Någon cm är det säkert men som sagt, inte något extremt som jag kan ta på direkt. Jag är fortfarande ledsen och nere och känner mig typ ensammast i världen :grin: men jag hoppas att det går över snart.

lewellyn: Jag har nog inte hört innan hur mycket som är rekommenderat, inte av BM. Jag har inte direkt brytt mig om vikten och förstår inte ens varför de vill att man ska väga sig ärligt talat. Jag förstår ju om det kan bli lite tokigt om det blir en jättebebis men med tanke på att Apollo verkar få en jättebebis och hon ser definitivt inte tjock ut på bild (bebismagen borträknad) så verkar det ju kunna hända ändå. Ska på tillväxt-UL 11 februari så vi får väl se då om de tror att liten ska bli fet och svår att klämma fram. Då får vi ta problemet när det kommer helt enkelt. Mitt sockervärde ligger ju bra så det behöver man ju inte oroa sig för än i alla fall.

Delvis kl
Sambon frågade om jag ville att vi köper en våg så jag kan hålla koll själv utan några förmaningar utifrån. Jag vet inte, är det bra eller dåligt? Det är ju kanske inte helt tokigt att hålla koll så man inte skenar iväg ifall att det är grav.diabetes eller havandeskapsförgiftning på G men risken för det är kanske inte superstor heller?

Men alltså!?! Vad har ni för folk i er närhet? Hur fasen kan folk säga sådana där saker? Jag blir verkligen chockad över hur fräcka dom är!

Den värsta kommentaren jag fått var ung detta
Jag: jag är tjock (syftar bara på gravidmagen)
Han: nej du är inte tjock, men du ha en stor mage. Du ser inte särskillt mycket rundare ut i ansiktet än annars och har ju inte gått upp alls av Max man hade kunnat förvänta sig.

Jag syftar på det understrukna, det var nog rätt plumpt och dåligt uttryck men han menade ju inget illa.. Men då ligger jag ändå i överkant på vad man "ska" gå upp. Har inte koll på vad har väger nu men jag kan ställa mig på vågen imorgon och kolla. Men jag har ju inte blivit något fetto liksom.

Jag syftar på det understrukna, det var nog rätt plumpt och dåligt uttryck men han menade ju inget illa.. Men då ligger jag ändå i överkant på vad man "ska" gå upp. Har inte koll på vad har väger nu men jag kan ställa mig på vågen imorgon och kolla. Men jag har ju inte blivit något fetto liksom.

Nu var jag tvungen att kolla så jag inte uttryckte mig korkat :o Inte meningen om du skulle ta illa vid dig av något :p

Vet du vad DS, man kan byta BM.
Det gjorde jag i min första graviditet och är så glad över att jag gjorde det. Oavsett så vore det nog om du eller Alex kunde tacka henne över viktnojan hon gav dig och det dåliga måendet.
Ang viktuppgång så är det ju oerhört individuellt och vissa går upp mycket i perioder och mindre i perioder, alltså inte jämt över graviditeten. Kanske är det så att du samlar vätska?

Som gravid rekommenderas att äta efter tallriksmodellen, alltså både proteiner, kolhydrater och grönt. Att äta ca var 3:e timme är också bra som någon tidigare skrev. Försök, försök strunta i vad hon sa och tänk på vad du mår bra av. Kram!

Haha nejdå! Jag gillar inte personen i fråga särskillt mycket så det var nog därför jag ens reagerade ;) men liksom, det är det värsta jag fått höra och det är ju ingenting mot lew!

Jag vet att man kan byta. Jag funderade på det senast idag. Jag har ju varit inne på att byta till Karolinska iom att det ligger sååå mycket närmare. Ca 5-10 minuter med bil. Dock sa BM att det kan vara lite bökigt med journalerna iom att jag går på spec-mvc också. Varför förstod jag inte riktigt. 31 har jag ju ny tid på nuvarande stället, får se hur det känns då. Är det lika besvärligt då som det känns nu eller att jag har en dum känsla av henne allmänt lär jag byta, antingen byta sjukhus (tänk vad smidigt det hade varit att ha nära hem i samband med förlossningen...) eller byta BM bara. Vi får se vad det blir. Jag gillar inte alls tanken på att jag ska gå tillbaka.

Håller tummarna för dig att det känns bättre vid nästa försök. Förhoppningsvis har hon bara uttryckt sig väldigt klumpigt och inte alls som hon menade. Hon kanske mest var rädd att du får diabetes om du går upp för mycket? (även om man ju kan uttrycka sig lite bättre....)
Men håller tummarna för nästa besök :)

*kl*
Fy tusan vilken helg. Igår hade vi middag med några vänner - jag stod för 3 rätters middag. Phu. Tur jag kan flexa på jobb så jag kunde komma hem tidigare :D
Städningen på torsdagen tog verkligen knäcken på mig - fy tusan vad jobbigt det kan vara! :eek: Även om storstädning alltid är "jobbigt" så höll jag på att dö efter 2 timmar - och då gör jag ändå de "lättare" grejorna här hemma... suck :p Att lite hormoner och en mage kan gör allt så mycket jobbigare....

Idag har varit slappedag. Jocke har jobbat så jag åkte till föräldrarna för att få gjort något. Vilket resulterade i att jag och mamma låg på varsin soffa och slöade :rofl:
Vi har även bestämt här hemma att det blir köp av en platta som jag kan surfa med - skulle iväg och köpa den idag. Men det blev lite missförstånd i min hjärna :angel: så när väl orkade mig ut i bilen för att köra - ja då hade butiken redan stängt Haha. Bättre lycka imorgon.

Jo, sambon tolkade inte det hon sa på samma sätt. Förstår inte hur man kan tolka olika på "såhär får du INTE fortsätta! Nu får du ändra kosten och motionen så borde du gå ner i vikt till nästa gång. I värsta fall stannar du kvar på samma vikt" men det går tydligen!

Låter trevligt med middag även om förberedelser inte är det allra roligaste. Jag har gjort dagens med städa bänkar, spis, plocka ur och i diskmaskin och städa toaletten, haha. Så mycket orkade jag idag. Hade tänkt be Alex dammsuga men det glömdes visst. Får väl bli morgondagens projekt för nu är det baskemig läggdags.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 380
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar