Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Kl

Är precis på väg hem från stallet, vrålhungrig! Har ridit gammelhästen idag för första gången på en sådär 3-4 månader eller så. Jag tyckte att barbacka var en bra idé. Kommer ut och ställer mig på uppsittningsbänken och lägger foten över ryggen på min d-ponny. Jo tjena... Höll på att stå på näsan och hästen går iväg. Backar tillbaka, nytt försök men lite mer bestämt, tar mig upp och hamnar på trekvart, hästen vänder ifrån mig medan jag hänger kvar och tillslut lyckas jag kravla mig upp. 2 gånger höll jag på att stå på näsan bara av att försöka klättra upp! Var tog min smidighet vägen? Innan har jag behövt lite hjälp på traven av stenar på kanske 25-30 cm för att klättra upp på samma vis :p

Har haft diffusa smärtor i hela "downstairs" idag. Förklarade för Alex att det känns som om jag brutit arslet. Visste inte hur jag skulle förklara riktigt. När jag kom tillbaka från ridturen på 20 min eller så hade jag "brutit fittan" också :o eller ja, det var så det kändes i alla fall. Tröttsamt! Hoppas att det ger sig, jag vill inte att min "sista ridtur" ska vara på en häst som vilat läääänge och därmed var allmänt knäpp och definitivt inte i mörkret! En mysig tur i dagsljus är väl inte för mycket begärt?

Nu kommer magbilden som utlovat! Slänger med den förra också för jämförelse. :)

8224807694_5a82272fdb.jpg

8291911604_484812bfd1.jpg

Jag kan inte annat än vara försiktig, annars bryter jag ovan nämnda delar igen, garanterat ;) nämen seriöst, det gör ONT! Och har liksom kommit som över en natt. Hoppas att det släpper till i morgon. Det här är bittert och jag vill ta min sista ridtur innan FL i dagsljus :p

Låter ju som sagt som fogarna, jag har det ju långt ifrån så illa som Klockan, men antagligen värre än de flesta och jag märker ju direkt efter att jag har gjort något dumt. När jag har gått för mycket utan kryckor, fel rörelser i samband med påklädning av dottern försökt plocka lite disk eller fixat med annat för mycket. Skittrist!

Ja det är väl det som spökar. Har några dagar ledigt nu men jag har ju en skadad häst som ska ha bandage, pencillin och grejer så även om jag vill vara hemma så måste jag ju ut och pyssla med det. Det gjorde ont att sitta i bilen, åka buss och sånt där till och med. Har nytt besök hos BM i morgon så jag får fråga om råd och hjälp då helt enkelt :) nu är det två frågor, då får man nästan skriva en lapp. Smärtorna gör sig ju påminda ändå.

Fick schemat för nästa kvartal nu. Jobbar 4 dagar i början av januari, resten är semester. Jag är helt nöjd med den dealen!

Jag vet! :D Blev rätt paff när jag såg bilderna för SÅÅÅ stor är jag väl inte?? :D :rofl:

Du lär få rådet att uppsöka en sjukgymnast och prova bälte. Sova med kudde mellan knäna, ta kortare steg, tänka på att hålla ihop knäna så ofta som möjligt, ffa när du vänder dig i sängen. Inte dammsuga, springa eller gå mer än nödvändigt och framförallt inte sitta med benen i kors.

Schysst att ledighet är så nära nu iaf :)

Benen i kors blev jag medveten om idag gör ONT. Learning by doing där alltså. Ligger just nu med en kudde mellan knäna i sängen och när jag låg på soffan och läste la jag en under knäna så underbenen hamnade lite högre och det kändes också bättre. Det är bittert om bekymren är här för att stanna. Det ställer till det med hästarna, annars är det lite skitsamma för min del. Klart det blir jobbigt att ta sig till jobbet och att sitta på kontorsstol är ju ingen höjdare, om jag nu inte kan ta med en kudde att sitta på. Vi får se hur det ska gå det här. Är mest ställd över att bekymren kommit som över en natt.

Hade ju för övrigt varit roligt och höra hur det går för er som inte bombarderar tråden dagligen också ;) :angel:

Har jobbat och slitit i elva dagar i streck nu. Skulle egentligen vara tolv men har tagit ledigt imorgon. Är helt slutkörd i kroppen och trött i muskler och haft ont i fogar. Tog varmbad i onsdags och idag och fogarna känns mycket mindre som tur är. Tror jag får ont mest för att jobbet gör mig så trött i musklerna och därmed inte orkar hålla ihop ordentligt. Ska prata med barnmorskan om foglossningsbälte när jag kommer dit nästa gång vilket är den 27e.

Sett att det spårat ut lite i tråden med flytningar och ostsås. Oturligt nog läste jag igenom den delen på lunchen när jag faktiskt hade ostsås på maten :grin:

Och lite elakt av er att suktas med att prata om choklad. Jag kan fortfarande inte äta det utan att må illa :cry: Det är väl min nackdel med att vara gravid på julen när det finns så mycket choklad. Annars har jag inga problem med julmaten. Det man inte bör äta som gravid äter jag i vanliga fall ändå inte.

Magen växer och syns tydligt nu. Och det sprattar regelbundet där inne. Sambo tycker jag är så söt så söt när jag går omkring med putande mage :D . Smörjer in den med weledas olja som vi båda tycker luktar mycket gott. Inga bristningar ännu. Är dock inte så rädd för det. Har några vita på låren och kan inte låta bli att tycka det är ganska vackert. Som om man är lite marmorerad.

Apollo. Den där gravidkudden ser fantastisk ut. Önskar mig en sådan i julklapp fast tvivlar på att det lyckas komma hit någon så får väl kika efter en sådan själv sedan. Jag har fått så svårt att sova bekvämt. Brukade förut somna på mage och vakna på rygg. Nu går det inte att ligga på magen och ligger jag på rygg en längre stund så får jag ont i både rygg och mage. Och ligga på sidan är så obekvämt och undre axeln domnar bort. Vaknar många gånger på natten för att byta ställning. När fogarna var som värst så gjorde det ju ont så fort jag försökte vända på mig. Jag hoppas en gravidkudde kan göra det lite bekvämare i alla fall.

Nu har jag och sambo en lång härlig ledighet på tolv dagar över jul och nyår att se fram mot :love:
Vi ska mysa och bara vara med varandra, vår hund, katt och tre hästar. Åker hem till min mamma och bror på julafton för en lugn kväll med god mat trevligt sällskap och några julklappar :)

Kl

Nu har jag missat några sidor här och har inte riktigt orken att läsa genom allt.
Jag är lite irriterad faktiskt. Har haft otroligt fruktansvärt ont i från halva ryggen ner en bit i bäckenet och i genomskärning fram mot magen som känts som kramp kombinerat med "mensvärk".
Har haft så ont att jag knappt kunnat ta mig från soffan till toa. Inte kunnat sova osv. Detta har kommit och gått.
Just nu har jag inte så ont. Har dessutom haft en helt annan smärta i hela bäckenområdet.
Jag ringde både sjukvårdsupplysningen och mödravården när jag hade som ondast. De sa att det lät precis som foglossning och bad mig gå till en sjukgymnast vilket jag gjorde. Hon konstaterade foglossning.

Idag fick jag gå till en överläkare på mödravården för att få ett intyg på foglossning att visa på jobbet typ. De fruktansvärda smärtorna kommer inte alls från fogarna!!! Jag har dock någon form av lätt foglossning men de extrema smärtorna kommer ändå inte därifrån troligtvis.

Jag har en utvidgad njure! Det kan vara muskelsmärtor med men njuren är fortfarande lite utvidgad. Om jag får tillbaka smärtorna ska jag åka in akut antingen till mvc eller förlossningen. Då ska de se om njuren vidgat sig ännu mer.

Blir så ledsen över att jag fått råden att gå till sjukgymnast och inte att komma in för undersökning tidigare. Detta har pågått en månad ungefär.

Någon annan som har erfarenhet av vidgad njure?
Får väl hoppas det är muskulärt antar jag, och att det i te kommer tillbaka....

Oj det lät ju inte kul, är det pga graviditeten?

Jag måste också få gnälla lite, mina myrkrypningar i benen har kommit tillbaka. Har haft dem de andra två gångerna också och det är så grymt störigt.

Dessutom kan jag bara sova på sidorna, ryggen är.utesluten eftersom jag blir alldeles yr och svimfärdig, bebis trycker på nån blodtillförsel eller nåt. På magen är också uteslutet eftersom det ser ut som om jag svalt en volleyboll. Jag ska ta en bild till er imorgon. Egentligen är jag ganska nöjd med magen, att det är tredje barnet och magen inte är blaffig eller hängig känns bra, jag jobbade stenhårt på projekt kroppsförbättring hela våren och det känns verkligen värt det nu. Dessvärre har jag varit superstor båda gångerna innan så jag lär väl bli en bra bit större.

Har ägnat halva kvällen med att försöka hitta info om var mina barn ska registreras för att bli svenska medborgare. De fick sina personnummer idag iaf så jag ska ringa förskolechefen imorgon med uppdatering. Sam undrar var hans nya skola är så vi får försöka pusha lite på deras plats i kön. Någon sa att de har förtur när de är över tre så det låter ju bra.

Åh, någon mer än jag som har halsbränna? Gaviscon flytande är min bästa vän, grymt bra.

En mysig tur i dagsljus är väl inte för mycket begärt?

He...he... he ...
låter som fogarna. jag red sista gången "ordentligt" för
två år sen nu i mellandagarna ... då var det för mig som
du beskriver det nu ...
I fjol i början av jan. provade jag rida, funkade ca 15 min. dagen
efter kunde jag typ inte gå .. det var 6 månader efter förlossning ...

Inte för att skrämma upp dig men jag tog inte de första "tecknen"
på allvar .... kanske jag tillhör de olyckliga 10 %:en el. oxå har jag varit oförsiktig ....

I våras var jag helt säker på att allt handlade om
vad jag gjorde resp. inte gjorde. Nu skovar det från
dag till dag oavsett vad jag gör/inte gör så jag tror att det är mycket hormonellt ...

Kontakta sjukgymnast-tesa bälte o gör inget som
gör ont under tiden eller efteråt. Det är dödstråkigt att bli "sittandes" i veckor ...

Dagens skrämselpropaganda... :grin:

Sorry- jag är världens bitterfitta just nu. Ridtur i solsken låter ju skitkul. Själv äe jag glad om jag kan 1) ta mig till toaletten 2) göra
det jag ska utan att få gannarna att ringa polisen för att någon håller på att dö i huset .....

(förlåt förlåt .....:(

Nu har jag vaknat efter en natts sömn som jag hoppades skulle vara läkande och det gör FORTFARANDE ont så jag får nog ge mig och erkänna problem med fogar. Idag blir det ingen ridtur i alla fall med tanke på att det gör ont att bara gå. Jag gnäller över att toasitsen är för hård och att det gör ont att ta mellan benen när man ska torka sig men annars funkar ju den biten i alla fall :p jag känner mig lite.. Handfallen. Jag vet liksom inte hur man gör när man har ont. Jag är ändå ganska skonad från smärtor och det lilla jag har haft tidigare i samband med skador etc har ändå funkat att rida med.

Kan det ge med sig med lite vila så man kan tuta igång lite långsamt sen med att leva som normalt? Eller är det såhär nu? Jag har inte satt mig in i det alls då jag inte haft problemen tidigare. Jag har ju läst om dina problem men du tillhör väl ett extremfall har jag förstått :p

Jag träffar ju BM om ett par timmar så då ska jag se om hon kan fixa tid hos sjukgymnast.

Call me ace: otäckt! :o vad innebär det för dig (utöver smärtorna)? Det låter ju inte särskilt bra. Förstår att du är irriterad.

Jösses, nu har virrigheten kommit med en käftsmäll. Har tappat bort mina nycklar så jag fick ta med mig reservnycklarna i stället. Kanske inte så dumt då batteriet i reservnyckeln behöver bytas men ändå! Lagom frustrerande! Hoppas inte att jag glömt dem i dörren och någon tagit dem...

ÅH nej vilken jobbig situation! :(
Stämmer in i skaran som undrar vad det innebär för dig och bäbis? En förstorad njure låter ju inte bra :crazy: Skönt iaf att de hittat det nu så att de kan hålla koll på dig.

DS: Fy fan va jobbigt med fogarna! Hoppas det lägger sig snart! Se till att vila noga noga nu så är nog chansen större att det lägger sig. Du måste vara försiktig nu när du fått problem!

Jobbigt med krypningarna, känns det typ som sockerdricka eller att benen sover? Det är så obehagligt! Får du så hela tiden eller kommer det och går? Håller det på hela vägen fram till FL?

Vad spännande med dagis och skola för barnen! Hur är planen där med bostad osv? Vet ni garanterat att ni kommer bo så pass nära att ni vet vilken förskola/skola det blir eller kommer ni ev behöva byta sen?

Har jobbat och slitit i elva dagar i streck nu. Skulle egentligen vara tolv men har tagit ledigt imorgon. Är helt slutkörd i kroppen och trött i muskler och haft ont i fogar. Tog varmbad i onsdags och idag och fogarna känns mycket mindre som tur är. Tror jag får ont mest för att jobbet gör mig så trött i musklerna och därmed inte orkar hålla ihop ordentligt. Ska prata med barnmorskan om foglossningsbälte när jag kommer dit nästa gång vilket är den 27e.

OJ vad ni jobbar! Jag förstår inte hur ni orkar med att jobba så många dagar i sträck. Jag tycker 5 är tillräckligt :p
Var försiktig nu med kropp och allt så inte problemen med fogarna eskalerar.

Sett att det spårat ut lite i tråden med flytningar och ostsås. Oturligt nog läste jag igenom den delen på lunchen när jag faktiskt hade ostsås på maten :grin:

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: Haahahahaha jag dööööör!!!

Apollo. Den där gravidkudden ser fantastisk ut. Önskar mig en sådan i julklapp fast tvivlar på att det lyckas komma hit någon så får väl kika efter en sådan själv sedan. Jag har fått så svårt att sova bekvämt. Brukade förut somna på mage och vakna på rygg. Nu går det inte att ligga på magen och ligger jag på rygg en längre stund så får jag ont i både rygg och mage. Och ligga på sidan är så obekvämt och undre axeln domnar bort. Vaknar många gånger på natten för att byta ställning. När fogarna var som värst så gjorde det ju ont så fort jag försökte vända på mig. Jag hoppas en gravidkudde kan göra det lite bekvämare i alla fall.

Hoppas verkligen för din skulle att du får en i julklapp! Min är helt magisk :love: Den är så perfekt för den följer ju verkligen kroppen så man behöver inte hålla på och puffa till den utan den formar sig av sig själv men ger ändå jätte bra stöd! Så länge jag ligger och sover så mår min kropp hur bra som helst, men när jag vaknar och börjar vrida på mig, då är det kört, då pajar ryggen ur på ett par minuer. Det har visserligen inget med graviditeten att göra, men det är värdelöst ändå.

Hoppas ni får en mysig jul och ledighet. Era planer låter ung som våra, bara vara lediga och ta det lungt. Jag jobbar visserligen 27+28 men det gör mig inget, ska ju ändå vara borta så länge sen.

Vad fina bilder! Magen har ju vuxit massor :laugh: Jag har inte tagit några helkroppsbilder. Vi har ingen vettig spegel så jag har bara massa gamla bilder på bara magen lix. Minns precis i början när jag tyckte magen hade vuxit sjukt mycket... haha.. den va mini! :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 377
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?