Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Men inte så länge misstänker jag. :cry: Sörjer redan :p
Fortsätter magen växa som den gjort sista dagarna kommer jag troligen spricka snart :p *också jätte I-landsproblem*

Vilka fina bilder! :love: Vilken liten fin mage! Snart kommer du bli en ballong som mig, och sen kommer vi bli luftballonger! :D

För mig blir det inte heller fler planerade UL. Håller visserligen också till i sthlm.
Jag har ju gjort två (tre). KUBen i v 14, RULet i v 19 och sen gjorde jag ju ett yttepytte när jag var hos läkaren förra veckan men då tittade hon kanske 1 minut max och hon tittade ju bara efter fostervattnet och var ju rätt ointresserad av bäbin så det var inget UL att hänga i granen.

KL
Vad ni babblar. Har ju flera sidor att läsa ikapp varje gång man tittar in här. :D

Vilse och Micks: Det är skillnad mellan landstingen vad gäller antal UL. I Skåne gör de oftast två. Men i Västra götaland där jag och Micks håller till så är det bara ett. Jag kan ju tycka att jag som exil skåning borde få två jag med men tyvärr så funkar det inte riktigt så... ;)

Idag säger min app att det är 74 dagar kvar. Känns som om dagarna minskar raskt. Underbart. Bara två dagars jobb kvar denna veckan sen är det 17 härliga lediga dagar. Och efter nyår är det bara 6veckors jobb och sen börjar mammaledigheten. Däremot dröjer det väl innan jag får snusa på bebis. Med sonen gick jag 11dagar över och räknar kallt med att göra det den här gången med.

Kom på. Har shoppat lite också.
Fyndade en liggdel på blocket till sonens vagn. Vi bytte när han var 8månader så till den nya köpte vi bara sittdel men nu behöver vi ju en liggdel. Gillar när man kan hitta saker som är i princip nya men till mindre än halva priset :)

Sen var jag på Gekås för ett tag sen och kunde inte hålla mig ifrån babykläderna. Blev två bodies och en pyjamas. Visserligen har vi sparat sonens kläder men det gick inte att stå emot...

Nu är det den jobbigaste delan kvar. Syskonvagn. Jag och maken måste masa oss iväg och titta lite för att se vad vi vill ha, och framförallt måste sonen provsitta. Han är lång och måste ju få plats under sufletten. Gillar inte alls barnvagnar eftersom det alltid slutar med någon kompromiss, den ideala vagnen finns helt enkelt inte. :(

Jag räknar som apparna räknar... sen får jag väl justera efter UL, men räknar med "slutet av maj" snarare än ett specifikt datum för BF.

Här går dagarna låååångsamt, jag tycker verkligen INTE om de här "spökveckorna" och tror nog jag har inbillat mig de gånger jag har känt rörelser där inifrån. RUL känns som en evighet bort den 3 januari (det blev ju senare än normalt pga att julen kom ivägen och de har inte öppet i mellandagarna). Jag har över 150 dagar kvar :(

I dag har jag åter igen suttit och försökt få tag på BM för att boka tide med henne samma dag som UL för att vi ska slippa köra hela vägen dit ännu en gång samma vecka, men det finns inga telefontider lediga i dag heller så det sket sig det med.

En glad nyhet är ju dock att första bebisen i vintertråden har kommit så snart är det vår (er) tur! :banana:

Hoppas att helgerna kan distrahera dig lite så att det känns som om dagarna går lite snabbare. Kan trösta dig med att det är just de veckorna, typ 14-20, som känns allra drygast. I alla fall upplevede jag det så. Sen går tiden normal snabbt igen :)

Prova att ligga på mage i sängen/soffan så kanske du kan få en puff från liten. Som blivande mamma har man rätt till att retas lite med sin bebis ;)

Har inte din BM någon mail så du slipper telefonköandet?

Chocka ungen :angel:

Jag kände den första sparken i v. 14 redan - och den var rejäl :eek:
hur jag gjorde? :angel:
Gå på bio (högt ljud) - tryck i dig en mellan popcorn själv (snabbt) som där är MASSOR av salt på. Fick hjärtklappning där i allt skjutande (såg Bond) och sen mitt iallt så kom denna jättespark :eek:

Vilse och Micks: Det är skillnad mellan landstingen vad gäller antal UL. I Skåne gör de oftast två. Men i Västra götaland där jag och Micks håller till så är det bara ett. Jag kan ju tycka att jag som exil skåning borde få två jag med men tyvärr så funkar det inte riktigt så... ;)

Jahopp, surt sa räven... :devil:
Men jag njuter för fullt av sparkarna istället! Och det faktum att hon är så STOR! Wow liksom, hur gick det till - i min hjärna är hon fortfarande en liten ärta. :confused:

Som sambo sa: Snart är hon stor som en prematur! (svärmor jobbar på neonatal)

Vid vilken vecka är det man räknar med att de klarar sig utanför magen? Tycker mig hört typ v26 men minns inte alls...?

Jag tror fortf mina är små ärtor för helt ärligt har jag inte en susning om VAR dom där två prematurerna skulle gömma sig.. SÅ stor är inte magen. Ser dagligen bilder på enlingsmagar i samma vecka som jag som tom är större!

V.25 är väl där dom räknar med att kunna rädda barnet utanför magen. V.33 för att barnet ska kunna leva problemfritt sats.

Haha men lite så, jag kan dock urskilja ungefär vart hon håller hus, men bara att inse att de där små "tickningarna" jag känner jätteofta antagligen är händer och fötter och inte hela bebin som hoppar till... det är rätt häftigt. För hela trollet har rört sig också och den känslan är bra kraftigare... :D

Tror man kunnat rädda ett barn så tidigt som i v. 23 - men antagligen har det barnet inte fått ett normalt liv om man säger så. Att de räknar med att kunna rädda från v 25 låter mer rimligt! Attans, jag pratade ju om JUST detta med svärmor igår, men kommer inte ihåg detaljerna... :p

Hoppas att helgerna kan distrahera dig lite så att det känns som om dagarna går lite snabbare. Kan trösta dig med att det är just de veckorna, typ 14-20, som känns allra drygast. I alla fall upplevede jag det så. Sen går tiden normal snabbt igen :)

Prova att ligga på mage i sängen/soffan så kanske du kan få en puff från liten. Som blivande mamma har man rätt till att retas lite med sin bebis ;)

Har inte din BM någon mail så du slipper telefonköandet?

+ alla andra, vad söta ni är :love:

Jo, jaghar ju känt rörelser, men får liksom inte in det i huvudet att det faktiskt är kotten som gör sig påmind. Jag tror liksom att jag inbillar mig eller att det är tarmar, gaser och annat som luras.

Jag låg på mage så sent som i går och någon form av protester blev det i alla fall... sen snubblade jag på mig själv i djupsnön i dag också och stod på näsan mitt i hagen. Landade raklång och pladask på mage, tur det är mjukt... ;)

Nä, jag har inte fått nån mailadress vad jag vet i alla fall, får nog kolla upp det i papprena, för jag har då redan glömt allt som sas på inskrivningssamtalet och jag har inte varit där sedan dess.

Ang prematura barn så kollade jag upp det här om dagen. Det är möjligt att rädda livet på barnet från vecka 23, där statistiken visar att 50% av barnen överlever. I vecka 25 är överlevnaden 75% och från vecka 28 är chanserna för överlevnad goda.

Från trygga barn.nu:
De flesta prematura barn är födda efter 32:a graviditetsveckan och väger över 1 500 gram. Gruppen mycket för tidigt födda barn, födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32, utgör 0,8 procent.
Endast 0,3 procent av de levande födda barnen - cirka 300 barn/år - är extremt tidigt födda, dvs i graviditetsvecka 23 till 28.

http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/ovriga-sjukdomar/for-tidigt-fodd-prematur/

Hade ju för övrigt varit roligt och höra hur det går för er som inte bombarderar tråden dagligen också ;) :angel:

Tja, jag jobbar övertid i hysterisk årsslutsanda, springer på diverse julfester, dito pyssel etc med gullungen, förbereder desamma, och försöker förbereda vår egen jul så gott det går...

I lördags var det julfest med svenska skolan
I söndags hade vi besök (gullungen fick ärva ett jätterosa kök och massor med fina klossar)
I måndags jobbade jag som planerat, IKEA på kvällen
I tisdags jobbade jag förmiddag på kontoret oplanerat, handling och pysselförberedande på em, fördelsdagsfirande för maken på kvällen
I går oplanerat jobb på kontoret fm (var tvungen att ta med gullungen!), lite julshopping pa lunchen, svenska skolan på em...
Idag musikskolan på fm, jobbar em (planerat och hemifrån denna gången!),
måste baka pepparkakor till dagis julfest ikväll, åker ev med en granne på shopping i em...
Imorgon städa/jobba medan gullungen är på dagis/sover. Förbereda lördagens brunch (evtl handla också, så jag slipper hänga på låset på affären klockan 8 på lördag morgon?)
Lördag fm har vi brunch med 7-8 vuxna och 6 barn och på kvällen kommer mina föräldrar och stannar nästan till nyår.

Nej, jag har inte läget under kontoll!:eek:

Magen växer med en farlig fart, men jag känner mig inte ett dugg gravid, förutom andfåddhet. Inga sparkar eller så. Har funderat på att ringa gyn, men bestämde mig för att låta bli. Om bebisen har dött (ja, jag är så dramatisk på riktigt) så har jag ändå ingen lust att föda fram den mitt i julhelgen, och jag har reguljärt ul den 2:a januari ändå. Men det hade varit roligare med en massa sparkar nu förstås.

Till äckelhetsavdelningen: Jag känner som ett konstant tryck eller en svullnad "där nere", speciellt om jag sitter på huk (ja, jag vet att man ska låta bli, bäckenbotten osv osv.) Har ni det också?

Senast ändrad:

men åh... vad sjukt.. jag är ju i v 28 nu..det betyder att kottan har goda chanser att överleva om det händer något...:love:

shit, tiden har gått så sjukt fort på senaste tiden! jag komme på mig själv att fundera över vilken vecka jag eg är i... "18? nääää då gör man ju RUL, HERRE GUD jag måste vara i v 28!! :eek:" det har hänt flera gånger, mitt minne är inte riktigt 100 nu så jag glömmer bort det mesta rätt snabbt :angel:

Till äckelhetsavdelningen: Jag känner som ett konstant tryck eller en svullnad "där nere", speciellt om jag sitter på huk (ja, jag vet att man ska låta bli, bäckenbotten osv osv.) Har ni det också?

Japp!

(Dessutom känns det som att jag är skitnödig hela tiden, men så blir det kanske om man bara levererar kanin-pluttar varannan dag :angel:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 377
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?