Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Kl
Så, nu har jag fått motion så det räcker. Tur att fogarna är mer samarbetsvilliga numera, annars hade jag varit död nu...
Hade tagit min sedvanliga lilla förmiddagslur med hunden :love: och ska sen ta av lakanen för att tvätta. Kånkar ut täcken och så på balkongen för att vädra, och därifrån har man uppsikt över nästan hela hästarnas vinterhage. Med tillhörande två hästar då, om allt är som det ska. Men nä, inga hästar idag... Däremot ser jag att staketet ser lite skumt ut längst upp i ena hörnet... Det var bara att kliva i stövlarna, greppa en hink med havre och följa spåren... Hittade dom i grannens trädgård.

3_4_13_1.jpg

Åååh, kommer du med käk, vad bra, det var magert här!
(Det där är alltså inte vårt hus... :cool: :o )

Mötte en annan granne i traktor på vägen hem, som tyckte det såg lustigt ut att vara ute på promenad med två lösa hästar. Jag lät hälsa att de var gratis idag, om de var sugna på modern lasagne eller så :devil:

Blev så hungrig av min lilla utflykt att jag var tvungen att göra raggmunk :d

Inga petskydd här, men så är också alla uttag upptagna i vårt hem... :o och en elektriker har jag ju som sambo så är det något som behöver fixas med sladdar, el och uttag lämnar jag det åt honom och fokuserar på andra problem! ;)

Och sambo sa nu att vi redan har petsäkra vägguttag - så då var väl den saken ut världen! :laugh:

Petskydd och sånt har jag inte ens funderat på än :o Hoppas det dröjer ett litet tag innan de stoppar fingrarna i sånt :D

Det gör det nog alldeles säkert! :) de ska ju ligga och inte kunna göra något en stund med!

Skönt att hästarna var vänliga och följde med tillbaka utan koppel, det tror jag inte att mina hade gjort :o de är bara intresserade av mat en kort stund.

Kl
Besöket hos barnmorskan idag gick mycket bättre än förra gången! Alla mina sammandragningar jag får så fort jag reser mig upp verkar ha gett resultat så lillan är inte längre rörlig. I och för sig hade jag blivit förvånad om hon var det då jag inte känt den "gungande" känslan när jag rör mig längre. Finally! :p jaaaag ska inte vara gravid resten av mitt liiiv! Woho! ;) nu är det bara regelbundna värkar jag ska ha, det blir nästa mål :bump: Undrar hur långt fram i tiden det ligger. Jag hoppas ju till innan 42 fulla veckor så ungefär 2 veckor till som max.

Skönt att du ser en ände på detta hopplösa tillstånd :P
Jag har också haft nästan konstanta sammandragningar senaste tiden, och BM trodde också att det hade med fixeringen att göra.

Mina hästar lever för mat. Vilket är tur. Ponnyn (ett sto) är till och med så jäkla hungrig att hon knatar förbi grannens pilska hingst utan att ens se åt honom, om jag har mat med mig :D

Ja det blev lite hallelujah-moment där ett tag :o det ska jag fira med äpplen tror jag, min nya craving ;) golden delicious.

Mina bor ju på stuteri så hingstar är inga bekymmer att gå förbi :p eller ja, araben går låååångsamt när hon är brunstig varpå hingstarna blir ännu tokigare men normalt sett bryr de sig inte ett skvatt. Problemet ligger nog i att omvärlden är så spännande att utforska ;/

Äh amningsinlägg är ser nog lugnt med. Jag har inte konmit i en Bh än (brösten är för ömma/svällda) mindre än en vecka efter FL. Igår (tror jag) började brösten läka men bara när jag ammar, men då lägger jag en handduk kring bröstet ...

Ang. petskydd... trodde inte det skulle vara nån grej men dottern var helt galen i kontaktuttag! :D det gick över rätt fort men det var
skönt med skydd...!

Zevs- hästkräk! ;) skönt att du kan vara ute på och fixa med saker trots huvudvärken..!

*KL*
Idag var det dags!
Sol och vindstilla, fem tröjor (!!) (vill inte förkyla mejeriet). Ludd i vagnen, Maken, och jag i rullen! (Dottern är på sitt älskade dagis). Promenad!! Frisk luft, fågelkvitter, soool i ansiktet, småprata med grannarna (!!).... å gud vad tungt det var! 'maken fick skjutsa mig i uppförsbackarna..! kommer ha grym träningsvärk i armarna i morgon ....! :bow:

Vad underbart det låter :love: Härligt att ni kunde komma ut :bump:

Just under språngmarchen var huvudvärken inte så farlig, men jag hann ju inte få på mig solbrillorna i farten så just nu är huvudet inte gött alls :cool:

Skönt att det gick så bra hos BM, snart dags :)

Vi köpte petskydden på Ikea, där har man vita delar att sätta in i uttagen och en röd nyckel med per paket. De går alltså inte att peta upp :)

Jag läcker ju redan nu men det är inte så farligt så jag hoppas att det är lugnt men å andra sidan, de är beställda vad tusan, jag tror inte att jag dör utan om det skulle vara så. Sen går det säkert ytterligare några dagar innan tösabiten kommer ;)

Låter jättemysigt med en tur ute! Vi har riktigt vårväder här med :) men för egen del räckte det med promenad till och från tunnelbanan. Jag är inte riktigt fräsch efter bråket med busponnyn men jag håller ju inte på att dö av smärta längre så kort promenad till tunnelbanan var faktiskt bara skönt. Frisk luft är ju bra medicin!

Måste erkänna att det finns bra saker med kaputt bil. Man har anledning att vara hemma från stallet och jag har ju inte riktigt ork att ha stalltid. Måste medge att jag ju har en ängel till stallägare som fixar allt. Och medryttaren som borstar och pussar på araben som slagit på sig och inte har vett nog att skritta i hagen så benet får tid att läka :love: trist att hon skulle göra sig illa när medryttaren blev så glad att jag inte lånade ut henne.

Jaa, snart så :) Jag och sambon la oss tidigt igår och pratade lite om det som komma skall och allt runtomkring. Ärligt talat har jag nog fortfarande inte fattat vad det är som ska ske, jag vet ju hela den biten med att det är en tripp till förlossningen, få en unge i famnen och sen ska man åka hem och ungen vänder upp och ned på hela ens liv men mer då? :o Jag har inte tänkt så mycket framåt mer än så och jag har ju verkligen ingenting att jämföra med heller. Det lär ju kännas låååångt mycket större än att köpa en häst eller en katt, som inte alls är någon big deal för mig.

Vi hade även "namnsnack". Jag har ett namn som jag drömde om några nätter och jag la fram förslaget till honom sista gången jag hade drömmen och frågade vad han tyckte. Han har gått och smakat på det länge nu och säger att han gillar det mer och mer för varje gång han tänker på det så nu får vi se om tösabiten får det namnet eller om vi kommer på något annat när hon väl finns där. Vi kollade betydelse och statistik på det och tydligen ligger det med på topplistan men vi båda gillar det ju jättemycket så vi får försöka bortse från att det ligger där ;) Varken han eller jag har ens några andra förslag så det blir problem om namnet inte alls känns passande, haha.

Petskydden låter tillräckligt säkra så det blir nog såna ändå när det är dags. Jag läste något om att det kan vara så att de inte passar i alla uttag och att man därför ska kolla så de verkligen sitter och är de rätt inpassade borde det ju inte vara några problem.

Jodå, efter 5-6 minuter dök han upp igen :D Och from imorgon så kan jag se min rätta nivå på nätet också. Det bästa av allt är att han fick fram samma belopp som jag räknat med (eller ja, han höjde det till och med - med 50 öre! :D ). Nu ska jag/vi bara bestämma hur många dagar/vecka som ska plockas ut...
Hur har ni andra gjort? Behöver ni plocka ut full vecka (7 dagar), eller lyckas ni spara på dagarna?
Hur mycket skatt drar de egentligen sen på penningen?

Jag satte 5 dagar. Vi satt och funderade på hur i hela friden man ska gå tillväga och det är ju så långa telefontider om man ska ringa och fråga hur man gör. Det ger dessutom en summa vi överlever på så det ska nog inte vara några problem. Hade ju kunnat ta ut färre dagar också men jag ändrar inte det nu i alla fall utan vill veta mer hur livet ser ut först :)

Kära konstapeln, här nyttjar min sin nyvunna mobilitet (älsklingsbilen!) och far omkring lite och när man kommer tillbaka så vet man inte var man ska börja svara!

Leia: Oj vad dramatiskt! Kände du fosterrörelser i alla fall så att du slapp bli helnojig?? Hoppas allt går bra idag! *håller tummarna*

Solvind: Vad skönt att höra att allt går bra för er! L skrek inte alls särskilt mycket faktiskt. Det tog ca två veckor innan han grät första gången (utom direkt efter förlossningen då) och även senare när han fått mer kraft så var det inte så farligt. Min man säger att detnog beror på att jag tog upp honom så fort han pep det minsta lilla, men det är ju en sanning med modifikation förstås. Det finns ju barn som inte låter sig tröstas så lätt - det är ju knappast så att alla barn som skriker har föräldrar som ignorerar dem. Tufft att ni kämpar på med amningen, jag gav ju upp redan efter tre veckor och flaskade istället. :bow:

Zewz: Min man hälsar att din karl kunde försöka utveckla lite mer empati. :crazy: Jag håller med och hoppas innerligt att du kommer att må bättre så fort bebisen är ute (och att det inte dröjer alltför länge).

Angående att jobba hemifrån så är det visst möjligt, men det beror ju på hur han har tänkt sig det och vilken sorts jobb (och arbetsgivare!) han har. Jag jobbade hemifrån från det att sonen var ca 10 veckor, 2-3 dagar i veckan. När han blev sex månader så var jag en dag i veckan på kontoret, då var han hos farmor. Men, jag jobbade när han sov (när han var riktigt liten gick det att jobba jämte) eller när min man var hemma på kvällar och helger. Alltså inga heldagar utan strötimmar här och var! Och jag hade chefer och kollegor som var införstådda med det. Jag sa att de fick ringa/maila när de ville och att jag sa ifrån när det inte passade - och då självklart ringde tillbaka så fort som möjligt - och det gick, men det var ganska jobbigt. Sedan blev jag ju gravid igen när han var ca 10-11 månader (pga av missfallet som visserligen gav en paus mitt i på två månader så känns det som att jag varit gravid i ett år nu! :crazy:) och då blev det jobbigare tyckte jag.

Jag måste plocka 7 dagar, har ju varit sjukskriven på heltid i över 10 år så min ersättning är verkligen inte stor... Får ut ca 10 000/ månad nu och det är väl vad det blir på fp 7 dagar i veckan också.

Konstanta sammandragningar har alltså med fixeringen att göra? Så bra! :)
Sambon åker bort med jobbet i dag och är inte hemma igen förrän söndag kväll så min pappa kommer hit och hjälper till med hästarna. Med sig har han vaggan som nu bara ska målas så är det också klart :)

Senast ändrad:

DS: Vårt hus är ju rätt nybyggt, så alla vägguttag är sakra. För lösa uttag (typ skarvsladdar etc) har vi vanliga lösa säkringar från Ikea/Byggvaruhus. Sådana där plattor som man trycker i. Inte helt idealt, men det funkar. Att uttagen är upptagna intresserar för övrig tinte små abrn särskilt mycket. De (i alla fall vår unge) drar helt enkelt ut sladdarna om de vill (på förekommen anledning: se upp med extra frysar alltså!). Men det är ju först när de är lite större. Trappgrind skaffade vi för övrigt runt 4 månader tror jag, när han visade tendenser att rulla omkring i huset. Jag minns inte riktigt men det borde ha varit ungefär då.

Vilse: Mössan är galet söt!

Jag var ute och shoppade lite med mina föräldrar när de var här på besök (vi bor jättenära ett av Tysklands största outletcenter!). Men jag hittade typiskt nog inget till lilltjejen, förutom en bärhistoria (en sån här). Det står visserligen från 4 månader, men jag testade den med en provdocka som verkligen inte motsvarade en så stor bebis och det kändes ok. Jag tror absolut att jag kan använda den tidigare, bebisarna på bilderna i bruksanvisningen är också mindre. Jag har ju en Ergobaby sedan tidigare som jag gillar skarpt, men där trivdes jag inte med nyföddinsatsen. Provade även en bärsjal hos en granne, men det var för komplicerat för mig! Har även möjlighet att låna en Manduca om det behövs, så jag oroar mig inte särskilt mycket över den saken.

Ringde min barnmorska idag och har nu akupunktur inbokat en gång i veckan fram till bf. Får se hur många gånger det blir (fyra är alltså planerade). Hon menade att rent statistiskt kan den här ungen också ha det lite mer bråttom och att även akupunkturen kan göra sitt till.

Kl

Lite snabb uppdatering från oss! Vi bor på familjerum med flickorna dygnet runt nu (utom inatt när jag var helt knäckt av sömnbrist så sköterskorna tog ut dom till akutrummet inatt så vi fick sova ikapp :love: Tjejerna mår super och "dipparna" med andningsuppehållen blir färre och färre och dom håller tempen någorlunda bra själva så värmebädde kan nog snart slopas med :)

Får inte riktigt igång mjölken men har varit lite stressad och glömt/prioriterat bort pumpningen lite men nu jävlar ska det pumpas! :laugh:

Hinner ingenting! Blir jagad på rel av släkt o vänner men hinner aldrig ringa tillbaka (får inte ha mobil på rummet) så det blir snabba checkar på mobilen när man hämtar mat o går på toa :D

Lilla pärlan med favoritnappen! Prematurnappen duger inte ;)

blogger-image-1011014146.jpg

Konstanta sammandragningar har alltså med fixeringen att göra? Så bra! :)

Det vågar jag inte lova, men när jag förklarade att jag haft mycket av den varan, och dessutom ofta var lite öm neråt magen så trodde hon det hade med att göra att parveln sjunkit ner.
Men jag blir fundersam över hur min unge ser ut, anatomiskt. Rätt som det är så står magen åt två håll, liksom. En stor hård "bula" uppåt/åt höger, och en annan hård "bula" rakt ut åt vänster på magen. Båda bulorna för stora för att kunna vara huvud (hoppas jag innerligt). Hur i hela fridens namn lyckas ungen med det? Om huvudet är någorlunda fast i bäckenet måste ju ungen vara typ 70 cm lång och byggd som en sumobrottare :eek:

Ang FP så kommer jag ta ut mellan 4 och 5 dagar i veckan första året, och sista halvåret kanske vi tar någon var. Jobbar man då och får ihop lite tid på jobbet så klarar man sig hyfsat tror jag. Problemet är väl då att man förlorar sin SGI, om man inte tar ut fullt. Just nu känns det som om jag aldrig någonsin går igenom det här igen, men man ska nog aldrig säga aldrig... Men då dröjer det förhoppningsvis så länge att man hunnit jobba ordentligt igen, eller hur funkar det? Jäkla djungel av regler och pengar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 694
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar