Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Ja det är klart det är onödigt :)
Om du träffar på en sköterska, blond med lugg och lite rakt stripigt hår som bryter på finska, hälsa henne från mig då! Hon är super bra och jätte snäll!! :love: hon (och några andra som också var helt suveräna) gjorde att de va lite sorgligt att lämna BB!

Tips: ta ett par mjukisar av tjockare variant.. Jag hade först med mig ett par tunna men det kändes inte jätte roligt att gå runt på avdelningen och folk TYDLIGT kunde se att man hade blöja på sig.. Alla fattar ju såklart.. Men jag tyckte inte att jag behövde en blickfångare i röven :o
Sen precis efter FL var det skönast med Olles stora mjukisar ist för mina egna!

Solvind: kul med monsteramningen! Det är så roligt att se så tydliga framsteg! Som när Olivia första gången ville ha så mycket att hon åt från båda brösten, hehe, det är ju självklart idag :)

Så tråkigt att ni ska ha det sådär tungt. Jag hoppas att det går att ordna till när barnet kommer.

Angående föräldraledigheten hade vi ju en plan på att dela lika men iom att sambon börjar på nytt jobb alldeles snart har han varit väldigt stressad över allt. Han tyckte att det kändes olämpligt att börja på nytt och sen gå hem på FL direkt men iom att det är hans drömjobb som är i stort sett så nära man kan komma det han ville göra när han började plugga tyckte jag ju att han skulle satsa och så blir det som det blir med ledigheten. Eventuellt plockar han halvdagar och/eller någon dag i veckan i stället för hel eller, som vi också tänkte på, 3 dagar i veckan (jag skrapar ihop en heltid på mina 3 dagar i veckan iom långpass). Han tänkte väl försöka komma överens med nya jobbet om hur det är bäst för dem. Kan man inte göra något sånt i stället? Då får han vara kvar på jobbet men är ändå ledig lite.

Leia: oj, det låter som en svettig dag! Hoppas att det går bra på besöket idag.

Apollo: tack för tipset om mjukisarna. Jag har ett par ganska säckiga mjukisar nedpackade men särskilt tjocka är de inte men jag kan nog lägga ner ett par lite tjockare också, om jag hittar dem.. Vet i och för sig inte hur mycket jag bryr mig heller. Beror nog helt på dagsformen :p

Solvind: er historia med Tor är verkligen en riktig solskenshistoria :) tänk att det ändå gått så himla bra!

Men oj Leia, visste du om att det var aktuellt med igångsättning sedan tidigare eller blev det en öerraskning? Minns inte om du har skrivit nåt om det innan.... Stort lycka till i dag hur som helst!!

Ang amningskuddar osv så har jag ju noll erfarenhet men vet redna nu att jag kommer att få ont och inte orka hålla så jag kommer att ha amningskudde. Även om man nu "vänjer" sig vid att ha den så känns det som om det är bättre att faktiskt använda den när man har möjlighet i alla fall - än att försöka kämpa på utan. Sen tänkte jag använda ringsjal eller liknande som stöd när vi inte är hemma. Liten och smidig att ha nerpackad och kan nog ge så pass mycket stöd som jag behöver tror jag. Annars lär jag behöva släpa med amningskudde eller leta annat stöd hela tiden...

Zewz - Fy så tungt du har det, jag tycker liksom de andra att det inte alls är några måttliga besvär du har och hoppas verkligen på att du kan få nån slags hjälp både fram tills det är dags och även med eventuell igångsättning om du känner att du vill ha det. Jag förstår absolut hur du tänker med psyk-kontakten men vill ändå vara lite moralkärring och tycka det är viktigt. Jag träffar min tant varannan vecka och även om det mesta av våra samtal är "pausat" nu under graviditeten så känns det ändå bra att de inte släpper mig helt från det hållet.

För övrigt är du suuuperfin på bilden!! :love:

Tanken var från början att jag skulle ta hela första året, sen skulle vi dela sista halvåret, men att han kanske tog tre dagar hemma, och jag två, i veckan. Då kan han ändå vara kvar på jobbet och styra och ställa lite, men jag får komma tillbaka till mitt på rimliga tider. Men nu kom han på att "Tre dagar i veckan, under så lång tid? Det går ju inte, det fattar du väl." :grin:
(Sen kläckte han den briljanta idén att jobba HEMIFRÅN när han gick hemma med barnet. Jag försökte förklara att det ska han nog inte räkna med att hinna med... Då var jag negativ, tyckte han.)

Så då föreslog jag att vi delar rakt av, 10 månader var, heltid :devil: (Vill inte skola in på dagis precis innan jul/nyår, så vi tänkte försöka dra ut på dagarna så inskolning blir januari 2015).

Usch Zewz - det låter verkligen inte som en diskussion man vill ha nu.. (eller nånsin egentligen)

Jobba hemifrån när han är hemma med bebisen låter ju onekligen som en omöjlig kombination... antar att han inte hade tänkt ha föräldrapenning under den tiden då heller (det lär inte FK gilla om inte annat, om det kanske kan hjälpa att poängtera det?)

Om inte annat så hoppas jag på den gamla klychan att han kanske ändrar sin inställning när han väl får träffa och hålla bebben, men det kan man ju inte räkna med heller... :( Hoppas ni kan få hjälp med att reda ut det hela och hitta tillbaka till varandra. Stor kram!!

Så kan man absolut göra med FL DS, vi gör något liknande sen, maken kommer att vara hemma tre dagar i veckan och jag två någon gång efter årsskiftet och fram till augusti.

Leia, fy vilken dramatik! Hoppas undersökningen idag går bra och att bebis bara mår finfint. Spännande att det kanske blir bebis för er idag!

Solvind, så härligt att höra att det går så mycket framåt för er hela tiden, vilken kämpe han är!

Åh, jobba hemifrån? Smart! :p särskilt när barnet börjat kravla runt på golvet och ska utforska saker... Men om du är hemma första året har ni ju tid att tänka och bolla idéer så han kanske hinner ändra sig många gånger. Vi har ju som sagt inte heller gjort klart nu då sambon bör få chansen att göra ett gott intryck och allt det där på nya jobbet innan han bestämmer sig hur exakt det ska se ut. Jag är inte ett dugg orolig för att han inte ska få vara pappa så att säga då jag säger nu, lite kaxigt, att jag gärna jobbar lite helger och sådär så fort jag känner att jag kan släppa allt några timmar. Ger lite extra i plånboken, han får tid med barnet och lite sånt. Man har ju tid att fundera igenom allt helt enkelt.

Det vore ju väldigt sorgligt om din karl inte vill vara hemma med barnet och kliva in i pappa-rollen osv. Men ta det lite som det kommer. Att starta upp en diskussion om ledigheten när det ligger långt fram i tiden är kanske inte det bästa att göra när ni har andra problem också? En sak i taget :) om ni kommer bättre överens i övrigt kanske det är lättare att prata ihop sig om hur ni vill ha ledigheten menar jag.

Kaktus: jo jag läste lite om det med bland annat halvdagar. Nackdelen är att halvdagar blir svårt att matcha med mitt jobb men om han tar t.ex förmiddagar kan jag ju ha jobbat ett nattpass innan men det funkar ju såklart inte att göra varje dag. Man kan ju alltid prova sig fram när det är dags att bestämma. Bäst hade ju varit att få en tjänst på huvudkontoret men det är ju lite riv efter såna platser.

Jag har ju bara sagt till mitt jobb att jag är ledig 6 månader och så hör jag av mig sen om det blir aktuellt med mer eller hur mycket jag tänker mig att jag ska börja jobba sen. Jag kanske mjukstartar med 1-2 dagar innan men att ligga på 200+ timmar på en månad är det nog slut med nu när man har blivit vuxen och klok ;)

Jo, vi får nog avvakta lite, men det hade varit bra att veta hur vi ska göra på ett ungefär så man planerar in dagarna någorlunda. Men då tar jag helt enkelt ut så mycket jag känner att jag behöver, och blir det något kvar till honom så är det väl en bonus då :devil:
Han har hysteriskt med semester sparat nämligen och tjänar betydligt mer än mig så han kanske inte behöver föräldradagarna på samma vis. Är han hemma tre dagar kanske det räcker att han tar ut en, exempelvis. Eller lägstanivådagar, de kan han ju få ta :p

För man kan väl göra så, att jag ansöker hos försäkringskassan nu, för exempelvis ett halvår, och sen ny ansökan för kommande 4 månader osv och fortsätta så?
Och hur lång tid innan måste jag meddela min arbetsgivare att jag vill komma tillbaka till jobbet? Jag har ju hintat lite om hur vi vill ha det, men inte gett några klara besked egentligen. Mitt jobb är dessutom väldigt säsongsbetonat så jag tror min chef skulle bli lite putt på mig om jag helt plötsligt vill komma tillbaka i februari, exempelvis. Jag vet inte vad de sagt till tjejen som vikarierar för mig heller, vad de lovat henne. Det är iofs inte mitt problem :D

Jag fixade det där online och det verkar himla enkelt att ändra lite fram och tillbaka som man vill. Jag har ju planerat att jobba någon enstaka dag under tiden jag tar ut FP men det har jag inte heller anmält då jag inte vet hur det ser ut än. Jag får helt enkelt ändra det i efterhand.

Fråga chefen när denne behöver veta och så försöker du möta upp det bara :) hos oss spelar det ingen större roll tror jag men jag informerar ju såklart åtminstone en månad i förväg, kanske två om jag vet något redan då.

*kl*

Hur lång tid tog det för er innan de fick in rätt ersättningsbelopp/dag på försäkringskassan? Tänkte jag skulle skriva i dagar igår men såg då att min ersättningsnivå låg på 225 kr/dag :eek: (tror detta är lägsta?) Enligt mina egna beräkningar borde det dubblas ett par gånger :crazy:
*ska ringa fk under dagen är det tänkt*

Minns ni ugglemössan jag köpte från ebay för 25 kr eller vad det var? Den har kommit! Jättefin är den, lite stor tror jag dock. Men det kan säkert bli sött på foto :p
DSC_0199.jpg

Och idag var jag och hämtade nya räcern! Nu jäklar ska jag kunna jaga tanterna när de försöker sno min vagn på Ullared :devil: (jag lämnar tillbaka den om 1 vecka igen)
DSC_0200.jpg

Och ikväll ska vi iväg och kolla på ny bil (min gamla har äntligen blivit såld!). Känns som om detta kan bli en bra dag :D

Jag har ju skickat in för sgi ett par gånger (först sjukskrivning, sen grav.penning), men det tog nog bara nån vecka/ett par veckor varje gång.
180kr/dag tror jag är lägstanivå. Det blir ingen rik på :D

Himla söt mössa!

Jag har faktiskt inte satt mig in i hur mycket jag ska ha men jag tror att 180:- är lägst väl? Jag fick ungefär vad jag hade räknat med i alla fall.

Fräsig räser förresten! :D

Kl
Jag kom på att jag ju inte fixat några amningsinlägg :o :rofl: sååå, vad gjorde man innan internets tid när man inte kunde smita in på nätet och beställa? Förhoppningsvis kommer dem i morgon. Jag ville köra på de där som man kunde återanvända och om det skulle bli lite kris och panik och barnet kommer ikväll får väl sambon rusa ner till apoteket i morgon bitti och fixa engångs.

Har alla här petskydd i kontakterna? Vi har inte det i alla kontakter utan bara de nya så jag har funderat på vilken sort man ska skaffa sen när det blir dags. Vill inte riktigt byta alla kontakter i och med att vi lär köpa större boende så småningom ändå men får man inte petskydden att räcka får man kanske bita i det sura och ringa elektriker ändå.

Så söt mössa! Att den är stor gör väl inte så mycket, den kommer ju att passa så småningom :)
Skönt att du fick låna en räser till Ullared :)

Zewz, tråkigt att du har det så jobbigt och att ni inte riktigt kommer överens :( Jag kan bara föreställa mig hur tufft det måste vara att hantera som gravid. Ingen av er vet ju hur det kommer att bli, ert nya liv som föräldrar, eller vad för typ av bebis ni går, men oavsett blir ju det hela mycket lättare om man kan finnas där för varandra och hjälpa och stötta. Stor kram!

Vi hade enkla petskydd från Ikea som man bara sätter i uttagen, fungerar utmärkt :) inte behöver ni ringa en elektriker heller ;) Vi köpte dock inte det förrän det närmade sig för dottern att börja röra sig lite.

Nä det är ju inte aktuellt här än på ett tag heller. Jag är ju lite sån som tar allt i sista minuten men jag vill i alla falll ha börjat fundera på det så jag vet om de där enkla är nåt att ha eller inte. Om det bara är skräp och man bör ha tag på elektriker vill man ju gärna ordna det omgående så de inte är fullbokade när man behöver.

Hur får man loss de där skydden? Tyckte mig läsa att det är en nyckel man lossar dem med, det är inget man tar tag i och drar loss med fingrarna alltså?

Inga petskydd här, men så är också alla uttag upptagna i vårt hem... :o och en elektriker har jag ju som sambo så är det något som behöver fixas med sladdar, el och uttag lämnar jag det åt honom och fokuserar på andra problem! ;)

Svarar lite kort från telefonen bara. Vi tänkte köpa PET-skydd från typ Biltema, men det behövs ju inte än på ett tag. Vissa uttag är ojordade och från 50-talet men de rummen ska renoveras inom kort ändå.

Härligt att mössan var fin, min borde ju också komma snart :) Då blir den kanske lagom till hösten då ju :)

Vi har ju så in i :devil: med eluttag här, de i vardagsrummet är upptagna med råge eller förtäckta med soffa/bokhyllor men bara något enstaka i sovrummet, inget i hallen och i köket används ju bara de vid diskbänken så någon form av petskydd behöver vi ju. Sen är kontakterna så lätta att dra ur våra gamla uttag så bara det gör mig lite nervös :o lär ju tejpa fast kontakterna eller något sånt. Hade ju varit en mardröm att hitta lilltösen fast med fingrarna i uttagen :crazy: nä, någon lösning blir det ju, frågan är vilken men det ordnar sig nog när det är tid för det. Jag hoppas ju på att kunna lära barnet att det är skitfarligt men det kan ju ta sin tid.

Ha, detta är coolt :D
fick tag på en seg gotlänning på fk (pratar alla så långsamt?? :D )
Han höll med om att min ersättning var lite låg så han gav förslaget "kan jag koppla bort dig ett par minuter så ska jag ta och fixa detta med en gång". Så nu sitter jag med en helt tyst telefon mot örat och bara väntar :D (och hoppas på ett väldigt bra besked snart :D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 694
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte