Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Allt väldigt lugnt här. Oftast nöjd bebis. Hur mycket brukar bebisar skrika egentligen? Det är ytterst sällan man hör riktiga skrik från honom. Det är mest gnäll när han är missnöjd. Jag hade väntat mig mycket mer skrik.

Det jag inte riktigt är nöjd med är att vi fortfarande måste hjälpa honom att bajsa med magmassage och tryck med benen. Dessutom går det trögt med amningen. Oftast inte mer än tio minuters aktivt sug och däremellan massa krångel eller så somnar han eller bara stirrar ut i fjärran :grin: . Dessutom verkar han svälja en del luft och får magknip efter en stud vilket ju såklart gör att han avbryter sugandet. Och gör dessutom att jag helst vill undvika amningsträningen.

Förresten. Hur stor användning har man av en amningskudde? Använder en gravidkudde som är bekväm men lite för stor att knöla ner i fåtöljen.

Jag och sambo har kommit in i boandet (något försenat) Igår blev det storstädning i köket och städning och ommöblering i vardagsrummet. Nu "bara" sovrummet (som också ska möbleras om för att få plats med spjälsäng) och hela källarvåningen kvar.

Idag ska vi in till neo på ögonundersökning och blir väl antagligen vägning och kanske någon provtagning också. Känns som det var jättelänge sedan vi bodde där fastän det bara är några dagar sedan. Konstigt.

Åh, trots krångel med amning och sånt låter det som om ni har en nybörjarbebis. Det är verkligen min dröm att få en tyst och nöjd liten rackare. Det kan inte vara roligt att ha en unge som skriker vad man än gör när man är helt ovan vid situationen som förälder :)

Angående amningskudde vet jag de sommimte kunnat amma utan den men jag tänkte ge tusan i att använda något sådant och hoppas på att få det att funka ändå. Låter bökigt att vara beroende av den om/när man åker iväg någonstans. Ska man ta med den då eller vad?

Om skrik bara lite snabbt: Dottern skrek i princip aldrig de första sex månaderns. Grät gjorde hon men skrek aldrig.
Jag tror Ludd de här dagarna har skrikit mer än Dotterns gjorde hels första året. ;)

Jag hade minst 15 kuddar för att sitts bra när dottern kom, sorfkuddar och sängkuddar. Nu har jag inte haft nån ...
kan säkert vara skönt att ha särskilt i början innan man kommit igång...

Senast ändrad av en moderator:

*knapp*
Grr... Bussen bara åkte iväg för mig idag vilket innebar att jag fick gå hela vägen från busstationen till "skolan". :mad:
Kom fram 08:45 och är fortfarande andfådd! För att inte tala om hur ont bäcken och knän gör. :cry:

Men jag har fått beviljat att bara gå halvdagar iaf... jättebra men jag undrar om jag har beviljat heldagar också eftersom jag inte kommer ur sängen alla gånger?

Kunde verkligen inte komma till ro inatt. Ingen sovställning var bra, det var för varmt och för kallt på samma gång, jag hade ont och gavisconen måste ha bytts ut mot sockerpiller.
Sen väcks jag brutalt av sambons nya väckarklocka som ska börja försiktigt med "solljus" som sakta blir starkare och starkare.
Försiktigt? Det var som om någon tände en jäkla strålkastare i ansiktet på mig! :cool: Så den funktionen stängs av ögonaböj.
Min djupt sovande sambo märkte iiiingenting alls. :confused:

Äh, dagen har börjat dåligt, hoppas att den blir bättre snart...

Usch, krake.

Själv ska jag in till BM om en kvart. Tillhandahåller de avlivning tror ni? Huvudvärken har nått nya proportioner senaste dagarna. Underbart. Stormigt hemma med en oförstående make gör ju inte saken bättre. Parvel är välkommen ut nu, jag vill inte mer!

Och en halvdöd karl har jag också jämte mig om morgnarna. Hans larm går igång vid sju och visst, jag ska ut till hästarna och så, men har man suttit vaken 3-4 timmar under natten kan man ibland tänka sig att låta hästarna vänta till 8, men det går inte för karlsloken har ju inte vett att stänga av larmet :devil:
Han vaknar helt enkelt inte, hur högt det än brölar :confused:

Kolla om de inte kan avliva mig också då! :grin:

Ja, dessa döva karlar! :devil: Närå, sambon går allt upp när det ringer, men han behöver en halv orkester för att vakna. Fågelkvittret från den här nya vaknade han av idag, men det återstår att se om det förblir en vana!

Kan tillägga att katterna vaknade till rätt friskt när det började kvittra i sovrummet... :angel:

Olivia orkade inte riktigt att skrika ordentligt i början, kan tänka mig att det är så för Tor nu ffa med tanke på att han bara orkar amma tio min med pauser, precis så var det för olivia... Men de kommer! Tro mig :angel:

Amningskudden... Först använde jag den inte, sen en vända tyckte jag att den var underbar... Nu är jag inne på att hon låg dåligt med den, fick en tokig teknik och fick upp mjölk i näsan och blev täppt! Så nu kör jag utan igen!

Kl

Olivia har ju vägrat att somna annat än på mig eller Olle och dessutom sovit rätt oroligt när hon inte legat väldigt nära.. Det har såklart varit väldigt mysigt att ha henne nära men också oro.. Tänk om man skulle råka lägga sig på henne....
Vi har lirkat med mycket, haft nestet mellan oss i sängen och lagt mer henne när hon sovit djupt. Problemet har bara varit då att jag somnat innan jag lagt ner henne... Nu har hon dessutom fått en ny favoritsovställning, på sidan om mig på min arm, så hon ålar dit själv....:crazy:

Igår när jag la ner henne i nestet så blev hon lite orolig så jag kröp nära nära och la mig näsa mot näsa, det brukar få henne att lugna ner sig.. Då gossar hon in sig i min kind vid typ mungipan... Och kräks.... :eek: kul tjej! :rofl:

Nu fick jag iaf ett infall och har påbörjat projektet "ongen ska somna själv i sin säng".. Det gick faktiskt bra.. Det blevskrikfest i fem minuter den somna hon.. Hon sover visserligen oroligt men sover... Någon som har något tips om hur man kan få henne att sova djupare? Att amma innan tycks inte hjälpa och välling, så hon blir mättare, är ju inte aktuellt än.

*tjuv läser eran tråd*

Ett tips, prova o lägg en välanvänd tröja från dig vid barnet. De kan göra barnet lugnare o tryggare. Funkade för oss iaf :D

+ lite blandat svar till Apollo
Det där med skrik är nog väldigt individuellt från bebis till bebis. Dottern skrek ofta och mycket, hade mycket tjorv med magen och vi hade många och långa kvällar där vi gick och gick med henne för att hon skulle komma till ro. Hon hade ett extremt närhetsbehov och skrek i princip så fort vi försökte lägga henne ifrån oss. Lillebror är en nöjd liten typ och knorrar bara lite ibland. Skriker gör han på skötbordet, han är en frusen typ, men annars är han mest bara nöjd och kan sova själv om han får ligga på fårskinn i sin säng så att det inte blir så kallt när han läggs ner. Ett annat tips är att bädda in antingen en varm vetekudde eller petflaska med varmvatten i bebisbädden en stund innan det är dags för bebis att ligga där så att det inte blir så stor skillnad i värme.

Ang amningskudde så hade jag förra gången en vaddstoppad från Rätt Start som jag inte gillade så mycket, den var så oanpassningsbar. Denna gång har jag en formfixkudde som har små kulor som stoppning och den är guld, går att forma så att den passar bra och ger så bra stöd för rygg osv. Dock tar den ju också plats så jag har den i soffan eller i sängen. Jag har inga problem att amma varesig liggandes eller sittandes utan stöd nu, men ammar jag för mycket utan stöd får jag ont i axlar och rygg.

Olivia orkade inte riktigt att skrika ordentligt i början, kan tänka mig att det är så för Tor nu ffa med tanke på att han bara orkar amma tio min med pauser, precis så var det för olivia... Men de kommer! Tro mig :angel:

Jag upplevde samma - det var först något efter att sonen nått fullgången tid som han hade energi nog att skrika vid missnöje. Sedan tyckte jag i och för sig att man vid det laget var rätt "samkörda" och redan kunde varandra rätt väl, så på så sätt kunde mycket skrik förebyggas :)

*kl*

bjussar på en ammningshjärna...

Matade Ludd, sitter och glor på när han släpper bröstet med nöjd min, jag är antingen trollbunden eller hjärndöd, vet ej. men sen börjar han sparka lite och jag vaknar till och hör mig själv säga:

"Ja just det ja... du ska förståss komma upp och kräkas lite"

:D

RAPA skulle jag säga....

jösses! :D

usch det låter hemskt med din huvudvärk, hoppas bebis vill titta ut lite tidigare.

annars är det väl din tur DS atttillhandahålla lite action i tråden snart :bump:

jag ska försöka slita mej ur sängen (har varit uppe) och ta oss till affären, napp och sodavatten står på listan. har sprickor på båda brösten, precis som jag hade med första barnet. inte skönt

Jag jobbar på det ;) tyvärr har jag ju snart passerat min beställning om tidig bebis (runt v. 38) men jag har haft fortsatt svaga värkar idag men alldeles för oregelbundet för att det ska kännas som om det är nära. Planen är justerad till "inom de närmaste två veckorna" i stället för nu på direkten så man inte blir så besviken. Magen har i alla fall blivit lite körig, kanske är det ännu ett tecken?

Hade ju varit höjden av jävlighet om bebis vill komma innan torsdag. Har en tid bokad för felsökning av bilen då. Min närmaste fick ingen träff men hade en subaru-autoriserad i Bromma så jag hoppas på att man får veta vad det är för galet då.

Ingen avlivning, men det verkar inte omöjligt med igångsättning, i alla fall så jag inte behöver gå över tiden. Min ordinarie BM var sjuk idag, fick träffa en annan, men hon skrev en liten lapp så en läkare får titta på min journal. Jag behövde inte säga så mycket, hon såg på mig att jag fick anstränga mig för att inte börja stortjuta.

Lägligt nog var det Malou efter tio eller vad det heter på TV i väntrummet, där de diskuterade grova förlossningsskador. Perfekt! :idea: :bump:

Skönt att du kanske får igångsättning! :) Jag håller tummarna för att det blir så. Det kan inte vara lätt med den huvudvärken.

Duuu, du som har varit en tur på DS förlossning, visst håller de väl med blöjor och bindor där? Minns inte riktigt hur de sa på vårt förberedande besök. Minnet är bra men kort, du vet ;)

Senast ändrad:

Usch vad segt med den huvudvärken! Blir ju verkligen inte lättare med oförstående sambo... Skönt iaf att det kan bli aktuellt med igångsättning.

Känner igen det där med sängkamrat som inte vaknar av sitt alarm. När han väl vaknar snoozar han gärna ca 2 timmar. Han somnar om hela tiden och jag ligger och blir mer och mer uppretad. Perfekt start på dagen!

Apollo, det låter som om Olivia kör en variant på vår sons goseritual. Han vill också ligga jättenära med huvudet, helst ovanpå mitt huvud. Han tar riktig sats och kastar sig dit så att man ser stjärnor, sen säger han 'myyysigt'. Gulligt men smärtsamt. Fast kanske bättre än kräk ändå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 694
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII