Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Håller tummarna!

Åååååhhh, morr! Mjölken är slut, yoghurten är slut, frukten är slut, osten är slut, grönsakerna är slut. Jag fann en "varma koppen" i skafferiet så det blir varma koppen och macka med smör till frukost. Tusan också. Nu MÅSTE jag ju handla :( Tur att det är hembakat bröd i alla fall, annars hade det nästan varit en dödsdom...

Samma öde här! Vi hade dock lite skinka i kylen så det fick bli en kopp te och ett par skinksmörgåsar utan nåt annat än bara smör och skinka på... ingen favorit men vad gör man inte? Lyckligtvis fanns det kakor kvar i alla fall :)

Ingen dröm egentligen, men i morse när jag vaknade så var jag så säker på att hela graviditeten varit en dröm att jag inte vågade lägga handen på magen. Jag funderade fram och tillbaka, tänkte på buke-trådarna och kom fram till att jag visst kan ha drömt ihop dem och er med. Sen kände jag efter :)

Uppdatering på bajsfronten - det har lättat lite lite granna nu! :D :rofl:
Men allvarligt, börjar faktiskt bli väldigt jobbigt... :crazy: Får öka på med linfrön och grejer och hjälper inte det så får väl BM tipsa om något från apoteket.

Även högdoserat magnesium verkar lösande. Så om du har sammandragningar kan du liksom slå två flugor i en smäll...

/Majola, som verkligen inte har några problem med trög mage! :eek:

Vi har en såndär helgskinka i kylen men det passar sig inte riktigt till frukost tycker jag :p Får bli lunch sen men nu blev jag mätt på tidernas nyttigaste :grin: frukost. Ska försöka bege mig till affären sen, när jag har kollat klart på Tunnelbanan.

Jag kan vara med och klaga lite på f(itt)-kassan. Jag har sedan juni förra året försökt ta reda på vadsom gäller för arbete utomlands och sgi, kom fram till efter googlande och två intetsägande mail från dem att det finns inga regler utan det beror helt på vad ens handläggare tycker (det finns en rekomnendation från eu domstol men inga lagar är utformade än). Jag fick ett namn och nummer till en kvinna som skulle kunna sånt här, ringde tjugo gånger utan resultat och ingen telefonsvarare hade hon heller.

När vi flyttat hit fick jag tag på alla papper som skulle fyllas i och fick tre gånger negativa svar på att mitt irländska arbete skulle kunna tillgodoräknas. Tills jag försökte igen i februari och blev uppringd av en trevlig kille som sa att jag visst kunde använda mitt jpbb där, plus att jag inte alls behövde anmält mej till af (det hade de andra sagt, att jag skulle anmält mig som arbetslös dagen efter mitt sista jobb) utan att man behöll sin sgi om man slutade jobba mindre än 6 månader innan förlossning.

Så in med alla papper och bevis på vad jag jobbat med och nu en månad senare var jag där för att se hur det går och då har de inte ens börjat titta på mitt ärende.

Inte nog med det, jag har inte fått något barnbidrag för de andra barnen heller och när jag kollade med dem i förra veckan sa de att de hade ringt en gång i februari utan at jag svarat och inte lämnat något meddelande heller. Ringt från hemligt nummer såklart. Hur ska jag veta att det var ni som ringde, sa jag? Men det kunde hon inte svara på. Nu har jag fått ett direktnummer till handläggaren som naturligtvis inte svarar.

Helt seriöst, hur klarar man detta om man inte pratar bra svenska? Om man inte har koll på sina rättigheter? Helt sjukt att det får gå till så här. l

Jag blir helt matt bara av att läsa om det...

Men jag kom på en sak som jag länge velat fråga dig om: vad har ni för familjespråk?

Vi pratar ju tyska i familjen och ibland (rätt ofta) känner jag att det blir för lite svenska för L. Även när min man är på jobbet rör vi oss ju en hel del ute bland folk och då pratar vi ju också tyska.

Jag pratar svenska med honom när vi är ensamma (eller på svenskspråkig aktivitet förstås), han tittar på svenska barnfilmer och skypar med mormor och morfar.

kl

En klädfråga - behöver man ha kortärmade bodys och tröjor? Jag har tänkt att man har långärmat för att skydda mot sol och sånt men ser lite här och var på "inköpslistor" att det rekommenderas både med kort och lång ärm. I-landsfundering kanske... :o

Herregud, det där är ju precis sånt man inte ska behöva tänka på och lägga supermycket energi på när man strax ska ha barn. Då är det ju annat som rör sig i huvudet :/

Kl
Hur tusan tänkte jag när jag vägrade köpa nya kläder för att jag ska bli tjock? Nu är jag sådär jättetjock så kläderna inte passar, tror ni jag är nöjd nu? NÄE! Rejäla i-landsproblem. Hur svårt kan det vara att investera lite i sig själv? Tydligen skitsvårt... Nu är det bara ett par veckor kvar och inte tusan tänker jag rusa iväg till en klädbutik och köpa gravidkläder nu :grin: Så snart jag gått ner tjockiskilona ska jag baskemig investera i lite nya, roliga kläder så man kan se prydlig ut igen.

/DS som ska till BM i mjukisar och en gammal slipknot-tröja. Jag som inte ens gillar slipknot.

Till dottern använde vi mycket kortärmat, men så var ju sommaren 2010 väldigt, väldigt varm.
Nu använder jag inga kortärmade alls, vår lilla kille har svårt att hålla värmen så jag får klä honom varmt, vi har tyvärr kallt inne också.

KL
Jag hinner inte alls hänga med i tempot här längre :/
Jag läser dock i kapp, men då är det inte säkert att jag hinner svara längre. I-landsproblemen hopar sig...

Jag håller tummarna för att det snart kommer en ny bebis i tråden och tycker det är spännande vem som kommer härnäst, om det blir Visslan enligt listan, eller om någon smiter före.

Klockan, vad skönt att det löste sig tillslut efter att din man pratat med BM, hemskt att bli så dåligt bemött!

Zewz, jag blev ju igångsatt pga humanitära skäl också, 10 dagar innan BF. Dock tror jag att det spelade in lite att jag dels hade börjat mogna av mig själv och främst att jag är omföderska. Dock tycker jag att du ska ta upp det med din BM redan nu, hur mycket det tär. Det är ju hon som sen isf får skicka en remiss till läkare för bedömning.

Förresten, något helt annat, vad skönt att ni som ännu inte fött blev skrämda av min förlossningsberättelse. Jag upplevde förlossningen oerhört positivt, men det betyder ju inte att andra läser det så. Vi har iaf en mysig tid hemma med en lillebror som är en nöjd sak. Han äter, skiter och ffa sover. Det gjorde aldrig storasyster så det är något nytt, att få sova med bebis, jag hoppas att det håller i sig :p

Mina fogar är pissiga fortfarande. Först tyckte jag att de var bättre, men då hade jag inte rört mig något alls. Nu har vi hunnit vara på återbesök på sjukhuset och handlat en snabbis och det är nästan som att bäckenet känns mer ostabilt än någonsin nu när ingen bebis hindrar det från att rasa ihop helt. Jag tänkte först kontakta en kiropraktor direkt, men har blivit rådd att gå via sjukvården först och se om det finns hjälp till rehabilitering där.

Härligt att Lillebror är en nöjd kis! Det måste ju vara jätteskönt så här i början med syster och så.

Tycker absolut inte du ska dra dig för att få hjälp med fogarna! En bra sjukgymnast hjälpte mig enormt mycket efter grav, med dottern, tyvärr tog det åtta månader innan jag fick hjälp...!
Det kan vara bra att få det dokumenterat också från tidigt om det krånglar länge/mycket...

*kl*

Gnälldag :(
Magen är som en svullen boll och får sammandragningar såfort jag reser mig från stolen. :(
Borde ta tag i att ringa FK, men efter era historier här så drar jag mig för det rejält. Jag ORKAR INTE klabba med dem...
Och det är två timmar innan jag kan bege mig hemmåt *djup suck*

Blä blä blä...

Kortärmade tröjor tyckte jag var helt värdelöst. Kortärmade bodies använde vi mycket (var väldigt varmt här). Om man vill ha en långärmad tröja över så är det också praktiskt med en kortärmad body tycker jag. Annars knölar sig ärmarna så lätt.

Kissen har hittat spjälsängen! Renbäddad är (var) den också. Kan man utan hårda metoder lära en katt att den inte får vara på ett visst ställe? Jag tycker ju synd om henne som varit så skyddad och älskad i hela sitt liv och så jagar jag bort henne med någon schas-metod :( mitt hjärta tillåter inte sånt :p samtidigt vill jag inte riskera kvävd bebis heller. Nattetid är det inga bekymmer, då ligger hon klistrad vid Alex sida så det går ju att stänga dörren om bebisen när den ska sova sen om det inte finns snälla sätt att lära katter var de inte får vara.

Att lägga folie i sängen nu innan bebis kommer kan kanske hjälpa? Då är deltog inte lika lockande att ligga där.. Förhoppningsvis hittar hon inte tillbaka dir sen..

Ja precis, jag menade också bodys, jag tyckte tröjor över lag var helt värdelösa innan dottern gick. Det bara glipade och hade sig.
Jag fick några tröjor och när det var väldigt varmt så funkade det bra, då ville jag att det skulle vara så luftigt som möjligt.

DS, jag har tyvärr inga tips på att snällt hålla katten borta från spjälsängen. Vi bäddade inte vår förän bebis kom hem och de har inte visat något intresse av att ligga intill/på bebis den här gången heller. Dock är inte bebis så intresserad av att sova i sin säng, vi sover bäst tillsammans denna gång också verkar det som.

Hon ÄLSKAR saker som prasslar, knäppkatten. Plastpåsar är favoriten att ligga på.

+kaktus
Jag var lite inne på att spraya citronvatten i den om man plockar bort lakan och allt sånt men då kanske inte bebisen heller vill vara där sen ? :p

Min brors barn har olika moders och fadersmål - mammorna har alltid pratat sitt språk med barnen, alltid. Och brorsan har pratat svenska. Språket hemmavid är svenska, men mammorna har varit konsekventa att så fort de vänder sig till barnen prata sitt språk (finska och ryska).

Barnen är tvåspråkiga idag.

Så mitt tips är att alltid prata svenska med barnet oavsett om pappan är närvarande eller inte, men så fort du vänder dig till barnet så prata svenska.

Otroligt vad struligt det verkar vara med f-kassan! Man blir lite mörkrädd att det verkar så godtyckligt beroende på vem man pratar med och att saker och ting tar sån tid. Hoppas att det reder upp sig snart med barnbidrag och att du får jobbet tillgodoräknat.

Kl
Väntar också med spänning på nästa bebis! Själv känner jag nu att jag hamnat i nåt permanent tillstånd, känns inte alls som om bebis kommer titta ut öht. Lite skumt. Sammandragningar o förvärkar har lugnat sig, så FL känns avlägset. Känns helt omotiverat att packa väska, fixa säng och tvätta kläder etc, men borde väl ta tag i det ändå.

Majola, förstår din man/sambo svenska? Vi gör så att jag pratar svenska och min man schweizertyska hemma och sonen växlar beroende på vem han pratar med. Sen blir det ju mer tyska totalt sett, eftersom alla andra pratar tyska och jag gör också det om vi är med andra som inte förstår svenska.

Nej, min man kan ingen svenska, tyvärr.

Cirkus: Jag tycker att det är så ohyfsat att prata ett språk som de andra inte förstår och vill inte att mina barn ska lära sig att bete sig så. Visst, om jag bara säger något till sonen så säger jag det på svenska, men oftast så interagerar man ju som grupp på något sätt. Jag upprepar ofta det jag har sagt på båda språken så att alla ska förstå. Det är lite omständigt bara...

Kl

Sådär nu är vi klara hos BM. Allt perfekt, hjärtat på 146 slag i minuten och tappen helt stängd fortfarande :banana: Huvudet ner och ruckbar.

Hon föreslog rullstol så fort jag kom in faktiskt så jag gav med mig till slut men måste via arbetsterapin på min värdelösa vårdcentral för att bedömas först så vi får väl se hur det går. Bollen är i rullning i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 374
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 699
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar