Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag har inte börjat läcka än, och jag har förstått att det inte är alla som gör det heller...?
Däremot svider det till så förbannat i brösten ibland, de spänner och värker till eller verkligen sviiiider riktigt illa... men det går över på en liten stund och det kommer ingen vätska ur dem än i alla fall, ens om jag klämmer :)

Det var lew ;)

lew: Jag kände av det där när jag var ute och det blåste kallt en dag. Det är inte så att du är utsatt för drag i samband med att det där kommer?

*kl*

Har redan glömt vem det var som bakade chokladsockerkaka med blåbär , men jag påminner igen om receptet :D
Sjukt sugen, men hittar inget recept som verkar vettigt när jag googlar :p

Det var jag!

Receptet heter egentligen "godaste sockerkakan" eller nåt i den stilen och är från en gammal kokbok. Jag har det bara kvar i huvudet men så här gör jag:

Ugn 175 grader (har den nånstans mellan 150 - 175 när jag kör varmluft)

250 g smör eller margarin
4 dl socker
1/2 - 1 tsk vaniljsocker (beroende på övrig smaksättning)

Vispa poröst (jag använder elvisp till just den biten, det går fortast).

4 ägg
Tillsätt ett i taget och rör om ordentligt mellan varje ägg. Om man har små ägg så ta ett femte.

5 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Rör ihop smeten försiktigt.

1 dl konjak, whiskey eller vatten beroende på vad man har hemma.

Rör ihop en sista gång och häll ner i smörad och bröad form.
Låt den står i ugnen ca 55 minuter på nedre delen om man inte har varmluftsugn, annars blir den lätt bränd) Använd sticka för att kolla den.

Konjak och whiskey gör kakan mjuk och saftig men alkoholen försvinner givetvis under bakningen. Lite varning för att smeten kan skära sig om man vevar i spriten för kraftigt.

Den är som godast efter en dag eller två, men vem kan vänta så länge på att smaka ;)

---

Jag varierar den med olika smaksättningar osv men just den med choklad och blåbär gör jag så här:

Jag tar bara 1/2 tsk vaniljsocker, och lägger sedan till 1-2 msk kakao med mjölet och bakpulvret samt att jag finhackar ner choklad om jag har det hemma.

När jag sen häller i smeten i formen så häller jag i hälften jämnt fördelad över formen, och slevar sedan i blåbärssylt eller färska/frysta blåbär. Sen i med resten av smeten ovanpå.

Vill man lyxa till det lite extra så är det gott med en chokladfrosting (a la cupcakes) eller en mousse ovanpå kakan när den har svalnat efter ugnen.

Det var lew ;)

lew: Jag kände av det där när jag var ute och det blåste kallt en dag. Det är inte så att du är utsatt för drag i samband med att det där kommer?

Nä, det kommer och går lite från och till och har gjort det mest hela graviditeten tycker jag.

Jag svarar på ditt pm lite senare förresten ;)

Micks och Zews, ni får använda bh med amningsinlägg! :D Jag spontanläcker ibland men inte alls särskilt mycket när jag har bh på. När jag är utan däremot..

Känns lite tidigt för det! :D Får se hur mycket jag eventuellt fortsätter läcka, om det räcker med papper... annars får jag väl ge mig iväg och köpa inlägg! :p

Nu ska jag baka kanelbullar! :bump: (trots ryggont från helvetet - men det blir bullkalas imorgon och det går ju inte utan bullar heller... :angel:)

Kommer!!
Så svårövertalad är jag :D

Lew, jag har inte heller läckt någon, varken i förra grav eller denna. Det verkar väldigt individuellt :) denna gång har jag dock haft som skärande smärtor, främst om det har blivit minsta kallt för rösten men även "utan anledning".

haha! Den borde vara klar i ugnen om en sådär 15 minuter och då får du nog rappa dig så det finns så det räcker till två sugna gravidingar ;) *Ser en bild framför mig när vi sitter vid bordet med formen mellan oss och slevar i oss med sked direkt ur formen*

Jag läcker inte. Men det känns som om brösten ska sprängas. :p
Läckte inte sist heller.

Guu vad god kaka... :d

Jag har lagat mat idag. lyckades få till en hel makaronpudding (älskar rullen :love: ) och precis när jag ska sätta in den i ugnen inser jag att jag glömt löken..!,:o Eländes!

och då var det slut på både steg och sitt-tid så... men turligt nog extra-fin korv med extra mycket smak så...

Makaronpudding är ju inte fyskam! Det blir så sällan sånt nu på "äldre dar". Mamma gjorde jämt sånt när vi var små.

jag läcker inte heller, inte ens om jag försöker få ut nåt. men det brukar jag ta igen sen :D

jah sitter i soffan, har också slut på steg sa min muff som blev helt mensvärkig. jag var förresten hos barnmorskan idag, allt var bra förutom att jag ljög om niferexen, jag har inte tagit dem på flera veckor. bebis är fortfarande inte fixerad men det gör ju inte så mycket.

Jag läcker också -dock bara under sexuella aktiviteter *mysigt värre* :D
Kan trycka ut om jag vill, men har än sålänge inte behövt "lätta på trycket" :p

Sitter och syr lite idag :D
Början på babynest 1
DSC_0167.jpg

Lägg märke till att vår stackars pojke kommer få ha ROSA! :eek: Tur att nästa ska vara i vitt linne med blåa broderier så det väger upp :angel:

Och ang kakan... *host*
Gravidhjärnan slog till. :D
Tydligen har jag ingen sockerkaksform - sådan med hål i mitten alltså. Utan det fick bli den vanliga kladdkakeformen (samma fast utan hål alltså :p )
Sen glömde jag smöra formen, och därmed även bröa den... Så jag tror detta blir en sockerkaka man får äta med sked :rofl:

Nämen vad trotsig du ä som ljuger för BM! :D Vad är niferex?

Men Vilse! :D låter utmärkt med sockerkaka som kan ätas med sked, det var det DS såg framför sig väl?! :D

oooooh vad jag ångrar matlagningen.. fast jag satt duktigt i rullen?! nå, det kanske bara är slumpen. har ju haft så här ont förut utan att ha gjort nåt så.

Är det någon större skillnad på hur du mår beroende på vilken typ av underlag du sitter på? Alltså, känns det bättre att sitta på t.ex tryckavlastande material såsom man kan se i t.ex bomlösa paddar eller om du sitter på en trästol eller vadderad kudde? Eller gör det mer skillnad om du sitter på ett formskuret underlag som är lite mjukt? Eller är det same same?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 375
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 656
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30